PDA

View Full Version : Buzz open snaren. Topkam?



obiwanjacobi
26 juni 2013, 09:38
Hi,

Ik heb een zelf-assembly gitaartje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152424-Tele-assembleren) dat na een paar keer wat afstellen nu best heel aardig speelt (en klinkt geweldig met DiMarzio pickups).

Ik heb alleen op de open lage E een lichte buzz en op de hoge B en E ook. Ik vermoed dat het ligt aan de cheapo kam die ik erop heb zitten en wil die nog gaan vervangen door een betere - waarschijnlijk een GraphTech.
Voor de hoge B en E kan het ook aan de positie van de string geleider liggen - te ver van de kam af verwijderd...?

Waar ik nog een beetje mee zit te rommelen is de hoogte van de topkam. Ik heb in de laatste afstelbeurt ook de topkam iets verlaagd en daarmee leek het of de speelbaarheid alsmede de toonvastheid (niet verlopen van stemming) verbeterde. Als ik op internet zoek dan zijn er veel verschillende waarde die ervoor worden gehanteerd.

Hoe hoog moet de topkam zijn?

Andere suggesties zijn ook van harte welkom.
Thanx!

jonghj
26 juni 2013, 09:53
Hi,

Ik heb een zelf-assembly gitaartje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152424-Tele-assembleren) dat na een paar keer wat afstellen nu best heel aardig speelt (en klinkt geweldig met DiMarzio pickups).

Ik heb alleen op de open lage E een lichte buzz en op de hoge B en E ook. Ik vermoed dat het ligt aan de cheapo kam die ik erop heb zitten en wil die nog gaan vervangen door een betere - waarschijnlijk een GraphTech.
Voor de hoge B en E kan het ook aan de positie van de string geleider liggen - te ver van de kam af verwijderd...?

Waar ik nog een beetje mee zit te rommelen is de hoogte van de topkam. Ik heb in de laatste afstelbeurt ook de topkam iets verlaagd en daarmee leek het of de speelbaarheid alsmede de toonvastheid (niet verlopen van stemming) verbeterde. Als ik op internet zoek dan zijn er veel verschillende waarde die ervoor worden gehanteerd.

Hoe hoog moet de topkam zijn?

Andere suggesties zijn ook van harte welkom.
Thanx!

De top kam is in feite je laatste fret, de hoogte moet dan in theorie in lijn liggen met je frets.
In de praktijk maak je hem iets hoger en dat laatste stuk is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Sla je hard aan, dan heb je meer ruimte nodig.
Ga je voor top speed low action, dan mag het wat lager.

Maar het is en blijft afhankelijk van jouw smaak.

Om te experimenteren kun je deze topkam los maken en aan de onderkant met dunne strookjes papier de kam tijdelijk verhogen om te kijken wat bij je past.
Die maten gebruik je dan voor je nieuwe top kam. (slijp die nieuwe snaargroeven wel in een lichte V vorm - van boven gezien met de scherpe kant naar de pickups hier door nemen de kansen op buzz in de kam dramatisch af)

Heynis
26 juni 2013, 11:30
Ik houd meestal 0,5mm aan boven de eerste fret op een open snaar. Dat is ongeveer wat er gemiddeld genomen door fabrikanten aangeraden wordt, en meestal klopt dat ook wel redelijk. Je zult een voelermaatje nodig hebben om dat accuraat te kunnen meten, maar je kunt uiteraard ook de methode uit bovenstaande post gebruiken.

Klopt de verdere actie van de gitaar wel helemaal? Een te rechte hals met lage zadels kan ook buzz geven op de lagere posities. De plek van de string retainers zou niet uit moeten maken voor fretbuzz, hooguit voor klank, stemvastheid en sustain.

stijnkenens
26 juni 2013, 12:43
0,5 is wel heel veel ...
Na heel het afstelwerk (juiste hals kromming,juiste brughoogte, juiste string radius)
Vijl ik een topkam in met open snaren:
E: 0,4
A: 0,35
D: 0,35
g: 0,3
b: 0,3
e: 0,25

Nooit rammelende snaren.
Zorg wel voor de juiste snaarvijltjes en maak de groef aflopend richting stemmechanieken.

Een string tree heeft inderdaad niets te maken met fretbuzz, maar wel met een irritant gerammel in de topkam. Maar dat kan ook aan een slecht gevijlde topkam liggen ! Ik weet niet hoever je stringtrees staan, meestal is het zelfs enkel een e snaar die rammelt in de topkam zonder string tree. Een b heeft er al minder last van (mits genoeg snaar op de stempost, natuurlijk.)


s.

obiwanjacobi
26 juni 2013, 15:42
Op de eerste fret is alles mooi stil - geen buzz. Als ik achter de topkam de hoge e flink indruk dan verdwijnt de buzz ook - vandaar dat ik dacht dat misschien de hoek achter de topkam niet scherp genoeg was - en dus noemde ik de string tree.

Ik ben geen expert op dit vlak maar voor zover ik kan horen is de hals verder goed recht en krom genoeg. De actie is niet mega laag afgesteld maar ook niet knie-hoog. Je moet wel een beetje werken voor een mooie toon maar niet te veel ;-). De elementen staan relatief laag - maar ik denk dat dat geen invloed heeft op de buzz.

De topkam zelf is een voorgebakken plastic exemplaar, nog maals die wil ik vervangen - maar wel weer voor een voorgebakken exemplaar zij het van betere kwaliteit. Ik heb geen vijltjes om zelf de sleufjes te doen, vandaar. Voelers heb ik ook niet... :-(


Ik weet niet hoever je stringtrees staan

https://lh5.googleusercontent.com/-XGjBiVrzWA4/T3cPWqG3gJI/AAAAAAAACr0/drlWOiEVNuU/s640/IMG_0935.jpg

oigun
26 juni 2013, 15:54
"Als ik achter de topkam de hoge e flink indruk dan verdwijnt de buzz ook"
Misschien de fretsleuf wat schuin naar beneden vijlen, zodat de snaar op het hoogste punt de kam verlaat.