PDA

View Full Version : Elektrische gitaar + Amp kopen rond de 600 euro



wilcovms
25 juni 2013, 21:40
Goedendag forumleden,

Ik neus al een tijdje rond op dit forum en heb nu zelf een vraag, en dus een account aangemaakt.
Mijn naam is Wilco van Meppelen en ben een scholier die de opleiding applicatie ontwikkelaar geniet.
Ik wil ontzettend graag beginnen met het bespelen van de elektrische gitaar. Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar ervaring met akoestisch gitaarspelen.
Ik zoek een goed setje voor ongeveer 600 euro (50/100 euro meer geeft niet zo heel veel).
Voor dat geld wil ik dus een mooie versterker en gitaar hebben.
Ik speel vooral blues en doe wat aan fingerpicking. maar ook wat stevigere nummers van bijvoorbeeld U2 vind ik mooi om te spelen. In ieder geval heb ik niks met metal en andere hele harde muziekstijlen. de versterker is alleen voor thuis en hoeft dus geen zware jongen te worden aangezien ik voorlopig niet zal optreden. Op het gebied van gitaren vind ik een LP wel fantastisch mooi!
Ik hoop voldoende info gegeven te hebben en dat een meer ervaren persoon op dit forum mij een handje kan helpen bij mijn keuze.

Met vriendelijke groet Wilco

Hotpepper01
25 juni 2013, 21:48
Welkom op het forum !!

Het budget moet voldoende zijn voor een leuke gitaar en een buizenversterkertje. Ik denk bijvoorbeeld aan een Fender Blues Junior (gebruikt) en een gebruikte Mexicaanse Fender, Epiphone Dot of zo. Maar er zijn legio andere combinaties die je goed zouden kunnen passen. Budgetverdeling zo ongeveer versterker 350, gitaar 250. Neem - als je gaat kijken - iemand mee uit je omgeving die er verstand van heeft....

Eric van Esch
25 juni 2013, 22:54
Tweedehands Gibson LP Studio en een goede Roland Cube 20 of 30 of een Fender Mustang I of II is misschien een mooie optie voor je als je alleen thuis speelt. Met tweedehands zoeken kan je voor je budget wel rond komen. Je hebt dan een behoorlijk veelzijdig setje.

Montecristo
25 juni 2013, 23:05
Tweedehands is er inderdaad genoeg. Kan misschien alleen beetje tricky zijn als je een beginner bent. Ik zou dat niet direct adviseren.

Nieuw kun je kijken naar bijvoorbeeld een leuke Epiphone LP i.c.m. met een Blackstar HT-1. Dan heb je een leuk veelzijdige buizenampje voor thuis. Laat je goed voorlichten in een goede winkel en probeer vooral veel verschillende gitaren uit. Binnen jouw budget is er altijd een risico dat je een bagger gitaar treft. Als je de mogelijkheid hebt is het ook handig om iemand met meer ervaring mee te nemen voor een second opinion. Heb jij die mogelijkheid niet, zoek dan een winkel met veel gitaren en medewerkers die je serieus nemen en de tijd voor je nemen. Kies als het even kan ook een rustig moment uit in de winkel, dan voel je je misschien minder opgelaten om goed de tijd te nemen en is de kans groter dat de medewerker de tijd voor je heeft.

Veel succes en vooral ook plezier met de aankoop!

wilcovms
25 juni 2013, 23:43
hallo,
oke hartelijk bedankt voor de reacties maar ken zelf niemand die iets van gitaren af weet dus 2e hands vind ik misschien wel wat tricky.
welke gitaar zouden jullie dan eerder doen de gretch G5435 Pro Jet of de Epiphone Les Paul Custom Pro EB B-Stock?
heb ze allebei in mn handen gehad en vond ze ontzettend lekker spelen welke zouden jullie aanraden?
Mvg wilco

Montecristo
26 juni 2013, 08:06
hallo,
oke hartelijk bedankt voor de reacties maar ken zelf niemand die iets van gitaren af weet dus 2e hands vind ik misschien wel wat tricky.
welke gitaar zouden jullie dan eerder doen de gretch G5435 Pro Jet of de Epiphone Les Paul Custom Pro EB B-Stock?
heb ze allebei in mn handen gehad en vond ze ontzettend lekker spelen welke zouden jullie aanraden?
Mvg wilco

Ik ben niet bekend met deze gitaren, dus ik kan je daar geen zinnig advies over geven. Volgens mij zijn het wel verschillende beestjes, dus als ze allebei bevallen zal de doorslag denk ik liggen in het type gitaar.

denis.hermans
26 juni 2013, 08:30
Ik lees hier "B-stock". Wordt dit niet vaak gebruikt voor de gitaren die werden teruggestuurd door klanten omdat er een probleem mee is...

Als je nog geen ervaring hebt is het misschien moeilijk of dit "gebrek" ook voor jou een probleem is...

Kim Wilson
26 juni 2013, 08:37
Ibanez Artcore en een Fender Mustang II.

http://www.bax-shop.nl/semi-akoestische-gitaar/ibanez-af75bs-af-hollowbody-gitaar-brown-sunburst/product-details.html

http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-mustang-ii-v2-modeling-gitaarversterker-combo/product-details.html

En dan heb je voor €600 een prachtig setje waar je thuis prima mee uit de voeten kunt in alle stijlen die jij speelt. Die Ibanez gitaren zijn echt heel goed voor wat ze moeten kosten, en die Fender amp klinkt echt heel overtuigend.

Joreeen
26 juni 2013, 09:23
Ik lees hier "B-stock". Wordt dit niet vaak gebruikt voor de gitaren die werden teruggestuurd door klanten omdat er een probleem mee is...

Als je nog geen ervaring hebt is het misschien moeilijk of dit "gebrek" ook voor jou een probleem is...

B-stock zijn meestal producten die misgeleverd zijn, of ook producten waarvan de klant een totaal ander beeld had! Ik denk niet dat een winkel een kapot exemplaar opnieuw in verkoop brengt.

jonghj
26 juni 2013, 09:27
Voor de U2 dingetjes is misschien een strat beter dan een les paul achtige, maar zoals al eerder gezegd, da's ook smaak.

Ik zou daarom gaan voor een nieuwe Squier classic vibe.
Bovenstaande mustangs zijn inderdaad leuk voor thuis, maar een Bugera v22 (volledig buizen met een vox achtige clean) zal je voor je genre meer karakter geven.

Rooker
26 juni 2013, 09:36
Voor de 2e hands markt ga ik zeker met Hot Pepper mee. Probeer dan je gitaarleraar ofzo mee te krijgen. Echt de moeite!!

Voor nieuw ga ik met Kim Wilson mee. Zal niet alleen heel goed klinken maar het ziet er ook gelikt uit! En als je net begint met electrisch kun je zo ook op een betaalbare manier vast kennis maken met effecten. Ik vind deze Fender amp al een stuk beter als bijv de Peavey Vypr ofzo.. die ziet er erg goedkoop uit. De Roland Cube blijft in mijn optiek ook een hele goede amp. Vooral is die erg gebruiksvriendelijk. Kijk dan vanaf de cube 30.

Succes met de toch wel erg leuke speurtocht. Oja... eenmaal verslaafd ga je aan de gang blijven :-)

Robdop
26 juni 2013, 09:38
Fender mustang kopen, en dan gewoon van het overgebleven geld op marktplaats een mooie Gibson les paul kopen. (hoewel ik je aanraadt een fender telecaster te kopen ;) )

Fender mustang is echt een heerlijke versterker om te beginnen, kan je goed kijken wat je nou precies wil, en ik moet bekennen dat, hoewel ik 3 buizenversterkers heb, ik vaak gewoon op mijn mustang speel. Heerlijke sound heeft dat ding!

Kim Wilson
26 juni 2013, 09:40
Buizen heeft de TS toch niks aan? Hij wil juist alleen thuis spelen. En daar komen die modelling amps, en vooral de Mustangs, perfect tot hun recht. Zeker voor iemand die nieuw is op elektrische gitaar, want je hebt een shitload aan verschillende ampmodels en effecten onder de knop. Kan ie lekker proberen wat ie mooi vindt. 40 watt op een 12" speaker voor dik 200 euro, dat is toch perfect?

jonghj
26 juni 2013, 09:47
Buizen heeft de TS toch niks aan? Hij wil juist alleen thuis spelen. En daar komen die modelling amps, en vooral de Mustangs, perfect tot hun recht. Zeker voor iemand die nieuw is op elektrische gitaar, want je hebt een shitload aan verschillende ampmodels en effecten onder de knop. Kan ie lekker proberen wat ie mooi vindt. 40 watt op een 12" speaker voor dik 200 euro, dat is toch perfect?

Perfectie in versterkers bestaat niet, dan hadden we allemaal dezelfde perfecte setup ;-)
Het is gewoon een beslissing die TS moet maken.

Kim Wilson
26 juni 2013, 10:09
Perfectie in versterkers bestaat niet, dan hadden we allemaal dezelfde perfecte setup ;-)
Het is gewoon een beslissing die TS moet maken.

Nee, want elke situatie is anders. Voor een scholier die als beginnend gitarist lekker thuis de meest uiteenlopende muziek wil gaan spelen, is een Mustang de perfecte oplossing. Voor een ervaren bluesgitarist die inmiddels precies weet wat ie wil en in de grotere clubs en festivals speelt, is wellicht een one-trick-pony als een Twin Reverb de perfecte amp.

jonghj
26 juni 2013, 10:13
En zo is het.

frekie
26 juni 2013, 11:14
Als je U2 wil spelen heb je een delay nodig. Zit standaard in modelling amps zoals Peavey Vypyr, Roland Cube, Vox AD/VT, Line6. Ik heb een Blackstar HT5 top op een 2X12, hele overtuigende overstuurde buizenklank op huiskamer nivo. OK ietsje brutaal huiskamernivo :seriousf:

Qua gitaren is Fender (Strat) of Gibson (LP) de eeuwige kwestie. Ik zou zeggen HSS powerstrat bijv. Yamaha Pacifica dan kan je alle kanten op. Zeker icm bovengenoemde modelling amps. Daar zitten ook alle effecten in.

Kim Wilson
26 juni 2013, 11:28
Onzin. Je zit echt niet vast aan een Strat of Les Paul. Ik denk persoonlijk dat een (semi-)hollow of een Tele het meest aansluit bij zijn wensen.

ellisvertellis
26 juni 2013, 13:14
Ibanez ... of Classic vibe Squier inderdaad!

Voor de amp zou ik zeker eens naar de Yamaha THR10(c) gaan kijken! Perfect voor thuis, heel erg overtuigend buizengevoel, de voornaamste effecten, kan op batterijen, headphone en aux-input. (=300euro)

Voor beginners raad ik nooit iets met teveel ampmodels en effecten aan. Al een paar keer gezien dat een beginner daar de weg in kwijt geraakt en gefrustreerd raakt omdat hij niet weet waar te beginnen. En frustratie werkt heel demotiverend!

Succes!

wilcovms
26 juni 2013, 18:26
Ontzettend bedankt voor alle wijsheid en hulp die ik hier krijg! Het word een lastige keuze maar het heeft geukkig geen haast. Stel dat ik mijn budget naar 800 verhoog, kan ik dan kwalitatief veel beter spul krijgen of valt dat mee?
Mvg Wilco

LRS
26 juni 2013, 18:45
Ontzettend bedankt voor alle wijsheid en hulp die ik hier krijg! Het word een lastige keuze maar het heeft geukkig geen haast. Stel dat ik mijn budget naar 800 verhoog, kan ik dan kwalitatief veel beter spul krijgen of valt dat mee?
Mvg Wilco

Niet perse. En als je laat weten in welke omgeving je woont, is er vast wel een vrijwilliger die eens met je mee wilt voor advies en om de gitaar die je mogelijk op t oog hebt serieus aan de tand te voelen. In geval van regio den haag / rotterdam / utrecht; voel je vrij om een pm te sturen!

wilcovms
26 juni 2013, 18:53
Hallo, nee ik woon in gelderland vlakbij amersfoort ;) maar dat zou ontzettend tof zijn als er iemand is!