PDA

View Full Version : Tweedehands gitaar gekocht; te veel betaald?



Twanneman
25 juni 2013, 18:25
Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum en echt een leek wat betreft gitaren en alles wat daarbij komt kijken. Sinds een half jaar volg ik gitaarles in Nijmegen (akoestisch). Omdat mijn gitaarleraar zijn elektrische gitaar ook weleens tevoorschijn haalt, ben ik eens gaan kijken naar elektrische gitaren. Ik heb er nu eentje tweedehands gekocht in een winkel (zal de naam niet noemen). Nu heb ik het idee dat ik er teveel voor heb betaald. De gitaar ziet er nog prachtig uit en klinkt best redelijk, voor zover ik dat kan beoordelen.

Zouden jullie kunnen schatten wat jullie zouden betalen voor deze gitaar?

http://i44.tinypic.com/svkgub.jpg

Mr.Fingers
25 juni 2013, 18:27
Is het een Harley Benton? (kan het niet zo goed zien). Die kun je nieuw kopen voor 148€ (http://www.thomann.de/be/harley_benton_hbl_450_plus_cb.htm)

Twanneman
25 juni 2013, 18:35
Ja dat is het. Ik heb er dus 120 euro tweedehands voor betaald. Overweeg terug te gaan aangezien het wel veel geld is voor een gitaar die je nieuw voor 149 euro hebt...

Bassa
25 juni 2013, 18:38
Voortaan van tevoren even kijken ;)

grayfink
25 juni 2013, 18:39
120 Euro voor een gitaar! Het moet toch verdomme niet gekker worden.
Wat bezielt die verkoper wel niet, zomaar een paar tientjes verdienen over de rug van een gitarist. Bah, misselijke praktijken.
:stop:

Twanneman
25 juni 2013, 18:44
Bedankt voor jouw sarcastische inbreng. Ik bedoel niet dat 120 euro duur is voor een gitaar, zeker niet, maar als hij nieuw voor 149 is betekent het dat 120 euro voor een tweedehands gitaar wel erg veel is.

Thiez
25 juni 2013, 18:46
Het is een prima uitziend gitaartje toch, en vind het zijn 120 euro zeker waard. Dat je hem misschien goedkoper had kunnen krijgen is een ander verhaal, waar je jezelf achteraf niet meer druk om moet maken.
Ik heb 2 jaar terug mijn engl blackmore voor 1000 euro gekocht, nu komen ze voorbij voor 600 euro. Te veel betaald? Misschien, maar ik heb er die 400 euro verschil al echt wel uitgehaald aan plezier.

Niet te veel stilstaan dus, en als het je echt hindert moet je vooraf beter onderzoek doen. En zelfs dan zul je merken dat het altijd goedkoper kan. Echte koopjes zijn toch al weg voordat je kan reageren meestal ;)

Bassa
25 juni 2013, 18:46
Als ie in helemaal goede staat is en hij speelt lekker, waarom niet?
Als je zo´n gitaar koopt via internet moet ie vaak nog goed afgesteld worden voordat ie lekker speelt en er kunnen ook nog dingen verkeerd zijn. Bij deze weet je zeker dat ie goed is.

pueblo
25 juni 2013, 18:47
tja, in een gitaarwinkel moet je denk ik ook niet snel koopjes verwachten (ze moeten nu eenmaal winst maken).
verder: is er schade aan waardoor deze minder is dan een nieuwe?
ik ga er van uit dat ze waarschijnlijk ook voorzien is van een beter setje snaren dan diegene die er bij een nieuwe opzitten..

edit: wat hierboven gezegd is dus.

Twanneman
25 juni 2013, 18:48
True. Bedankt, ik ga eens even lekker spelen ;-)

Swaag
25 juni 2013, 18:54
Je hebt 20% minder dan de nieuwprijs voor een 2e hands betaald, en je had zelf van te voren moeten onderzoeken wat een gangbare prijs is. Zoals Grayfink al stelt: de winkelier moet er zijn brood mee verdienen.
En teruggaan naar de winkel? Waarom? Wat verwacht je dan?

grayfink
25 juni 2013, 19:11
Nou, zo stelde ik het niet, maar zo bedoel ik het wel. :)

Twanneman
25 juni 2013, 19:48
Ik was benieuwd wat jullie van de prijs vonden. Als jullie de prijs redelijk vinden dan ga ik er vanuit dat het goed is. Als jullie allemaal hadden gezegd dat ik veel te veel had betaald was ik teruggegaan om te vragen hoe het zat. Niets meer niets minder.

frekie
25 juni 2013, 19:55
120 euro is echt de onderkant vd 2dehands markt. Harley Benton is het huismerk van een Duitse dozenschuiver, Thomann dacht ik. Sommigen op dit forum zijn hier goed over te spreken. Zelf geen ervaring mee maar in het recente verleden genoeg in de weer geweest met Richwoods, valt met wat werk vaak wel wat van te maken.

jutter
25 juni 2013, 20:01
Veel plezier met je Harley!

Majmun
25 juni 2013, 20:04
Ben je aan het lessen bij Peter?

Thiez
25 juni 2013, 20:47
Veel plezier met je Harley!

Precies, 120 euro voor een harley. Voor dat geld heb je niet eens een suzuki!

Martin_
25 juni 2013, 21:36
Of een Yamaha

caliban
25 juni 2013, 21:37
Prijs is natuurlijk enorm met de haren getrokken, maar dat heb je wel vaak met tweedehands in een winkel kopen.

Noid
25 juni 2013, 21:48
En? wat was dan wel een redelijke prijs geweest? Valt toch mee? 30 euro goedkoper dan een nieuwe (eigenlijk 38 euro in vergelijking met de verzendkosten). 30 euro op een gitaar van 1000 E is wat anders (namelijk maar 3%), maar dit is 38 euro op 157,- E is 25% goedkoper. Dat ding is in goede staat etc en je koopt hem bij een gitaarzaak, dus mag een fatsoenlijke afstelling en eventuele garantie verwachten. Dus waarom is 120,- te duur???

Bassa
25 juni 2013, 22:03
Je betaalt boven de 100 die verzendkosten niet ;) Maar dat doet er niet zo veel toe

Twanneman
25 juni 2013, 22:09
Ik zeg niet dat het te duur is, ik twijfelde gewoon en vroeg daarom hier om raad. Nu weet ik dat het een mooie prijs is, bedankt allen!

pueblo
25 juni 2013, 22:15
Je betaalt boven de 100 die verzendkosten niet ;) Maar dat doet er niet zo veel toe

say what?! naar belgie is dat pas vanaf 199 :(...

Bassa
25 juni 2013, 22:21
say what?! naar belgie is dat pas vanaf 199 :(...
Best raar, vanaf treppendorf is het ongeveer dezelfde afstand lijkt me.

Hendriks
25 juni 2013, 22:29
Komkommertijd ? Pffff ,zucht.

Braindead
25 juni 2013, 22:33
Inderdaad prima 2de hands prijs voor een dergelijke gitaar in een gitaarzaak.

Montecristo
25 juni 2013, 23:09
Komkommertijd ? Pffff ,zucht.

Hahaha, het is crisis he. Discussie of 2 tientjes verschil veel is voor een Harley Benton...

mesaman
25 juni 2013, 23:31
Een avondje kroeg, boete, hoeren, nog wat vreten. En de zaterdag avond en een paar honderd euro kwijt. Maar jij bent minder kwijt en hebt nog een gitaar. Tja wat is duur en wat is veel geld?

Plezier is het belangrijkste, de houten jas heeft geen zakken!

Shredder Mike
25 juni 2013, 23:44
Je krijgt voor dat geld ook garantie. Sommige winkels doen er een gratis afstelbeurt bij. Heeft de verkoper je ook zoiets toegezegd ?

geert1976
26 juni 2013, 01:16
Komkommertijd ? Pffff ,zucht.

Nou zeg dat wel, een topic over een zinloze issue, zal wel aan onze leeftijd liggen Henk, we worden een dagje ouder :sssh:

barno
26 juni 2013, 01:45
Een andere benadering is deze: 120 euro (of 150) voor een nieuwe gitaar is te weinig. Wie kan dat voor die prijs bouwen? en ten koste van wie of wat?

Pepe
26 juni 2013, 02:02
... ik voel een grote Thomann boycot opkomen....

de discussie slaat een beetje dood door de concensus. Ik denk dat je WEL DEGELIJK teveel betaald hebt. TERUG! zeg ik. Over de toonbank met ze.

grayfink
26 juni 2013, 06:36
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl450cs.htm
111€ Pepe heeft gelijk!

grayfink
26 juni 2013, 06:59
Een andere benadering is deze: 120 euro (of 150) voor een nieuwe gitaar is te weinig. Wie kan dat voor die prijs bouwen? en ten koste van wie of wat?
Lastig, een Chinees kan het maken voor een hongerloon. Maar zonder Westerse industrie, is er geen loon en blijft de honger?

the sure thing
26 juni 2013, 06:59
Met een lekkere beurt en garantie valt de prijs best mee!

vulvasonic
26 juni 2013, 08:53
Met een lekkere beurt en garantie valt de prijs best mee!

Zeg dat maar tegen de Chinees. :D

Kim Wilson
26 juni 2013, 09:05
Je kunt niet verwachten dat een gitaarwinkel Marktplaats-prijzen hanteert bij tweedehands gitaren. Ze gooien er een nieuw setje snaren op (procentueel gezien een behoorlijk bedrag bij deze gitaar) en ze moeten er ook nog iets van garantie op geven. Hun naam hangt er wel aan. Als ie werkelijk zo goed als nieuw is, vind ik die €120 helemaal geen rare prijs.

paulusdeBKB
26 juni 2013, 09:07
Zeg dat maar tegen de Chinees.
Dat is onbegonnen werk. Die verstaan geen Nederlands.

jonghj
26 juni 2013, 09:18
Lastig, een Chinees kan het maken voor een hongerloon. Maar zonder Westerse industrie, is er geen loon en blijft de honger?

Voor 111 euro een gitaar leveren in Duitsland.
Reken even mee wat de gitaar in china dan netto kan kosten door alle tussen kosten er eens af te halen.

Thomann maakt op zoiets nog altijd 30% marge: 77,70
Het ding moet in een container van China via boot en weg naar Thomann (10 euro p/st) : 60,00

De producent in china pakt tussen 20% en 30% : 42,00

Ze kunnen dan voor ongeveer 42 euro in China:
Een stuk hout kopen.
zagen.
schuren.
lakken.
dat nog een paar keer.
een hals maken.
de hardware (werkende pickups, knoppen, electronica, stemmechanieken kopen en erop zetten
snaren kopen en erop zetten
De boel enigszins afstellen.
Een riem en een tasje erbij leveren
En dan in de doos.

42 euro voor een elektrische gitaar die in veel gevallen (na wat afstelwerk) nog redelijk speelt en klinkt ook, is toch bizar?

Ik bouw zelf wel eens een gitaar en dan merk hoeveel tijd er in een strakke body gaat zitten en de bodies die ik van de chinezen heb gezien zijn niet slecht, goed vlak mooi in de lak, voor het geld gewoon een super klus.

Want alleen een busje spuitlak kost hier al 10 euro. Schuurpapier ook al gauw 5 euro.
Elementen koop je niet voor minder dan 30.
Mechanieken voor minimaal 10 euro.
Een dik stuk hout al gauw 25. (ook multiplex ;-) dus dat maakt al niet meer uit)

Dus alleen aan bestanddelen kan dit gewoon niet.

Of maak ik verkeerde aannames ergens?

MarkS
26 juni 2013, 09:25
Gitaar ook gekocht in Nijmegen?

showband
26 juni 2013, 09:26
ach, je betaalt voor een panneNkoek in een restaurant toch ook al snel 6euro. Is het een geheim dat een maakprijs een paar keer over de kop gaat?

caliban
26 juni 2013, 11:53
Een andere benadering is deze: 120 euro (of 150) voor een nieuwe gitaar is te weinig. Wie kan dat voor die prijs bouwen? en ten koste van wie of wat?

Hier ben ik het eens mee, maar toch voel ik me soms uitgedaagd om een HB tele van 80 euro te kopen. Veel van de hedendaagse elektronica, kleren,... worden verkocht voor prijzen die gewoon niet 'kunnen', ethisch vaak niet correct om te kopen :s.


Lastig, een Chinees kan het maken voor een hongerloon. Maar zonder Westerse industrie, is er geen loon en blijft de honger?

Zonder de westerse industrie, woonde die bewuste Chinees waarschijnlijk nog in een premoderne samenleving (premodern is misschien wat veel gezegd), en had het onder die omstandigheden waarschijnlijk beter. De westerse leefwijze is (denk ik) een beetje opgedrongen geworden aan de mensen in 'die landen' (lage lonen productie landen), net doordat wij ze zijn gaan uitbuiten om die producten te maken. Beetje afwijkend van het topic weliswaar.

Braindead
26 juni 2013, 13:35
@ Jonghj: Voor die 5 gulden aan schuurpapier finishen ze in China die hele gitaar in prachtige sunburst lak en werken hem af met een prachtig dikke transparante laklaag. Kosten in NL 400-500 euro? En als je de lakgirl in de fabriek opzoekt krijg je er voor 5 euro een blowjob bij. :D

In Nederland is alles (naast loonkosten belastingen e.d.) zo duur vanwege prijsafpraken. Grote bedrijven maken prijsafspraken en als anderen er onder proberen te zitten worden ze opgekocht.

Twanneman
26 juni 2013, 13:58
Ik heb het gevoel dat deze discussie een beetje uit de hand loopt... ;-)

Harry
26 juni 2013, 13:59
je hebt ons door.... welkom op ons forum, en veel plezier met je gitaar !

Swaag
26 juni 2013, 14:41
Ik heb het gevoel dat deze discussie een beetje uit de hand loopt... ;-)Valt toch wel mee? Ik stel voor dat je een topic start waarin je meldt dat je een Fender-decal op je gitaar gaat plakken, en dat je graag Chinese Gibson kopieën doorverkoopt. Wellicht dat er dan iets uit de hand gaat lopen :soinnocent:

Pepe
26 juni 2013, 14:44
Ik heb het gevoel dat deze discussie een beetje uit de hand loopt... ;-)

Grijp dan in Twannemannie! Het is jouw topic en dat schept verantwoordelijkheden. Laat zien wie de baas is. Doe wat!

guitarkid
26 juni 2013, 14:51
Grijp dan in Twannemannie! Het is jouw topic en dat schept verantwoordelijkheden. Laat zien wie de baas is. Doe wat!

:seriousf: ..........

mesaman
26 juni 2013, 16:05
twanniemannie is een lauwe baas, en laat de karma de flow beïnvloeden volgens mij...ik weet niet of dit het ten goede komt van het kleurenspectrum van zn aura. Bij mij is het allang zwart geblakerd

Twanneman
26 juni 2013, 17:30
Haha nou met m'n aura zit het wel goed.. Ik ben tevreden met de antwoorden, bedankt allemaal. Als jullie nog willen discussiëren over pannenkoeken of Chinezen dan ga gerust je gang :D

the sure thing
26 juni 2013, 17:30
Grijp dan in Twannemannie! Het is jouw topic en dat schept verantwoordelijkheden. Laat zien wie de baas is. Doe wat!

lol (en 10 tekens)

Braindead
27 juni 2013, 14:42
Ik eet mijn pannenkoeken graag met stroop of poedersuiker en als ze uit China komen heb ik daar geen problemen mee :D

On topic: ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar zo'n HB Les Paul van (nieuwprijs) 150 euro.

grayfink
27 juni 2013, 14:53
111€ hé. Setneck, hummies... http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl450cs.htm

Pepe
27 juni 2013, 15:00
Ik zou gewoon standaard alle gitaren (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?gk=gieg&bn=&sw=&oa=pra) onder de 125 euro kopen van Thomann, ben je in 1 keer binnen.

grayfink
27 juni 2013, 15:01
En ook die van onder de 80€!

Noid
27 juni 2013, 15:17
- je hebt ons door.... welkom op ons forum, en veel plezier met je gitaar !

- Valt toch wel mee? Ik stel voor dat je een topic start waarin je meldt dat je een Fender-decal op je gitaar gaat plakken, en dat je graag Chinese Gibson kopieën doorverkoopt. Wellicht dat er dan iets uit de hand gaat lopen :soinnocent:

- Grijp dan in Twannemannie! Het is jouw topic en dat schept verantwoordelijkheden. Laat zien wie de baas is. Doe wat!

- twanniemannie is een lauwe baas, en laat de karma de flow beïnvloeden volgens mij...ik weet niet of dit het ten goede komt van het kleurenspectrum van zn aura. Bij mij is het allang zwart geblakerd

Proest!! muhahahaha :seriousf: Juist om dit soort humor blijf je toch terug komen op dit forum. Ook tijdens de komkommertijd! (en chille reactie van Twanneman, die komt er wel op dit forum :ok:)

D3nnis
27 juni 2013, 19:58
Een andere benadering is deze: 120 euro (of 150) voor een nieuwe gitaar is te weinig. Wie kan dat voor die prijs bouwen? en ten koste van wie of wat?

Ik denk toch echt dat de chinezen het er wel van kunnen doen,want anders maakten ze hem niet.
Wat zijn wij eigenlijk een stumpers om dan wel 2000 of meer voor een usa gibson te betalen, terwijl als een chinees eens de kans kreeg om een goede gibson exact na te maken, dat wellicht voor 300 euro kan... :-)
En kinderarbeid en zo....wat doen ouders van kinderen in dergelijke landen eigenlijk als hun kinderen niet meer met geld naar huis komen?
Eigenlijk wacht ik op een antwoord van gibson, zij zouden met hun investeringen in machines en automatisering toch een beetje moeten kunnen concurreren met bv china?




Want alleen een busje spuitlak kost hier al 10 euro. Schuurpapier ook al gauw 5 euro.
Elementen koop je niet voor minder dan 30.
Mechanieken voor minimaal 10 euro.
Een dik stuk hout al gauw 25. (ook multiplex ;-) dus dat maakt al niet meer uit)

Dus alleen aan bestanddelen kan dit gewoon niet.

Of maak ik verkeerde aannames ergens?

Ik denk het niet, maar wat je wel vaak ziet is dat westerse prijzen hoog zijn omdat de chinezen alles opkopen. Dit zie je o.a. met hout, maar ook met staal.
Bizar.

caliban
28 juni 2013, 20:58
Eigenlijk wacht ik op een antwoord van gibson, zij zouden met hun investeringen in machines en automatisering toch een beetje moeten kunnen concurreren met bv china?



Overal worden (behalve handgebouwde boutique type) gitaren grotendeels machinaal gebouwd, zowel de Harley Benton LP als de Gibson LP :)

D3nnis
28 juni 2013, 22:08
Ja daarom, een plank die een amerikaan in een machine smijt hoeft niet veel duurder te zijn dan wanneer een chinees dat doet :-)

barno
29 juni 2013, 02:30
Ja daarom, een plank die een amerikaan in een machine smijt hoeft niet veel duurder te zijn dan wanneer een chinees dat doet :-)

een lepe econoom ben jij :) Gibson even gaan vertellen dat ze hun personeel een hongerloon mogen betalen, de unions afschaffen, alle veiligheids- milieu -importbeperkingen enz... ook. ja dat moet lukken

Sanderltd
29 juni 2013, 10:28
Ja daarom, een plank die een amerikaan in een machine smijt hoeft niet veel duurder te zijn dan wanneer een chinees dat doet :-)

Dit is echt het meest kortzichtige bericht in dit topic, die van de topicstarter meegerekend.

caliban
29 juni 2013, 10:52
een lepe econoom ben jij :) Gibson even gaan vertellen dat ze hun personeel een hongerloon mogen betalen, de unions afschaffen, alle veiligheids- milieu -importbeperkingen enz... ook. ja dat moet lukken

Een beetje zoals de NVA hier in België

Dutch66
29 juni 2013, 13:18
En kinderarbeid en zo....wat doen ouders van kinderen in dergelijke landen eigenlijk als hun kinderen niet meer met geld naar huis komen?



dan worden ze opgegeten, en terecht...

Pepe
29 juni 2013, 13:33
.. en ik maar denken dat het de speciaal in Bami was...

Scarface
29 juni 2013, 13:41
.. en ik maar denken dat het de speciaal in Bami was...

Nee, dat zijn katten!

D3nnis
29 juni 2013, 16:26
een lepe econoom ben jij :) Gibson even gaan vertellen dat ze hun personeel een hongerloon mogen betalen, de unions afschaffen, alle veiligheids- milieu -importbeperkingen enz... ook. ja dat moet lukken

Uiteraard was het een beetje kort door de bocht, maar dan nog...
Ik heb eigenlijk geen idee hoe veel manuren er in een gemiddelde fabrieksgitaar zitten, weet iemand dat?


Dit is echt het meest kortzichtige bericht in dit topic, die van de topicstarter meegerekend.

Dat kan tot aan deze reactie zo geweest zijn, maar om daar dan nog een schepje boven op te doen?

Kijk, ik doe er zelf ook aan mee als ik de kans krijg, en koop ook liever een USA gitaar dan een chinese kopie (en dat is niet uit ethische overwegingen), maar als een chinese fabrikant een acceptabele gitaar bouwt voor 150 euro, dan moet ie toch een goeie kunnen bouwen voor 250, en een hele goeie voor 500?
Enige wat je nodig hebt is een chinees met een westers kwaliteitsbesef.
Dat in de USA produceren dan duurder is is prima, maar ik blijf toch maar denken dat er iets scheef zit.

Waarom zou jij denken dat een Chinees niet kan wat een amerikaan kan?