PDA

View Full Version : Probleem hele lage output pickup stratocaster



Rick trodat
25 juni 2013, 12:24
Wie heeft nog suggesties?

In mijn bridge pickup op mijn strat heb ik sinds enkele maanden last van een enorme volumedrop van geluid.

Ik heb de slagplaat er al een keer vanaf gehaald, pickup doorgemeten met een multimeter en toen leek er niks aan de hand. Daarna deed deze het ook gewoon weer. Na enkele weken had ik het ineens weer. Op een tip van een vriend van mij keek ik even naar de schakelaar. Deze leek behoorlijk versleten. Nadat ik deze vervangen had een maand geleden, leek het probleem weg.

Nu is het er weer. Nogmaals mijn pickup meet normale weerstand, schakelaar is nieuw. Zelf zit ik te denken aan het draad wat wellicht intern ( licht is gesmolten) Oude pickup, zeker al 5 x opnieuw gesoldeerd. Pickup zelf is fysiek stuk....

marter544
25 juni 2013, 12:28
Meet de weerstand eens vanaf de hete uitgang van de pup, naar je output (terwijl je brugpup geselecteerd is, en de potmeters natuurlijk vol open).

Rick trodat
25 juni 2013, 12:33
Ja zo heb ik em gemeten. Hot aan de schakelaar, ground aan de potmeter. Ik meet 6,8K. Het lijkt me niet de de potmeter stuk is ( aangezien de andere 2 het wel doen) en het draad naar out lijkt me ook niet om dezelfde reden.

Tabula Rasa
25 juni 2013, 12:33
Komt het lipje op de schakelaar misschien in de cavity tegen shielding materiaal aan? Je pickup meet een normale waarde, dus zou het moeten doen, je schakelaar is ook oké, dus daar zal het niet aan moeten liggen.

Rick trodat
25 juni 2013, 12:35
Komt het lipje op de schakelaar misschien in de cavity tegen shielding materiaal aan? Je pickup meet een normale waarde, dus zou het moeten doen, je schakelaar is ook oké, dus daar zal het niet aan moeten liggen.

Zou dat uitmaken???

Tabula Rasa
25 juni 2013, 12:36
, want dat leg je de hete kant van het signaal aan massa. Kijk ook eens aan de andere kant van de schakelaar, het lipje dat bij de brugpositie hoort, voor een eventuele tonepot, of die niet stiekum ergens een verbinding maakt.

Rick trodat
25 juni 2013, 12:42
Dus als ik het goed begrijp legt het lipje de hot aan de massa indie deze de shield aanraakt? De cavity paint wordt niet aangeraakt. Probleem is ook dat het probleem maar heel af en toe voorkomt.

Rick trodat
25 juni 2013, 12:48
Hoe groot is de kans dat de pickup zelf stuk is? Of moet je dat altijd kunnen meten? KAn er iets af en toe contact maken binnenin de pickup? en als ik nou een hele lage weerstand meet is dan de pickup stuk?

TeleK
25 juni 2013, 13:36
Ja, de draad in de spoel kan gebroken zijn (van de binnenste wikkelingen), en die breuk maakt onder invloed van de trillingen bij het spelen wel/geen/slecht contact. Als er een wikkeling in de spoel gebroken is meet je juist een zeer hoge (oneindige) weerstand want er kan geen enkele stroom meer door de draad passeren. Als je een heel lage weerstand zou meten, dan is de pickup ook stuk maar dan zou de hele spoel als één dikke metaalklont aan elkaar gesmolten zijn....
Ik vermoed dus een breukje in de wikkeling.

Rick trodat
25 juni 2013, 14:15
Ja, de draad in de spoel kan gebroken zijn (van de binnenste wikkelingen), en die breuk maakt onder invloed van de trillingen bij het spelen wel/geen/slecht contact. Als er een wikkeling in de spoel gebroken is meet je juist een zeer hoge (oneindige) weerstand want er kan geen enkele stroom meer door de draad passeren. Als je een heel lage weerstand zou meten, dan is de pickup ook stuk maar dan zou de hele spoel als één dikke metaalklont aan elkaar gesmolten zijn....
Ik vermoed dus een breukje in de wikkeling.

Maar bij een breuk in de wikkeling zou ik dus een zeer hoge weerstand moeten meten? Een zeer lage weerstand meten is dus vrijwel uitgesloten. En wat zou ik meten als bijvoorbeeld het lipje van de schakelaar contact maakt met de massa?

TeleK
25 juni 2013, 16:09
Als het lipje van de schakelaar contact maakt met de massa gebeurt dat alleen als de slagplaat gemonteerd is. wat je zou kunnen doen is een kort kabeltje (bv om 2 pedalen door te lussen) in de output te pluggen en aan de andere plug te meten. Als de hot met massa contact maakt moet je een hoge weerstand meten. Maar het lijkt me niet dat het lipje soms wel en soms niet de afscherming raakt, ik hou het toch p een breukje in de wikkeling. Ik weet niet hoe je toonregeling eruit ziet (meestal heeft brug PU geen toonregeling), maar als je brug PU een eigen toonregeling heeft check dan de condensator ook eens

Rick trodat
25 juni 2013, 16:12
Als het lipje van de schakelaar contact maakt met de massa gebeurt dat alleen als de slagplaat gemonteerd is. wat je zou kunnen doen is een kort kabeltje (bv om 2 pedalen door te lussen) in de output te pluggen en aan de andere plug te meten. Als de hot met massa contact maakt moet je een hoge weerstand meten. Maar het lijkt me niet dat het lipje soms wel en soms niet de afscherming raakt, ik hou het toch p een breukje in de wikkeling. Ik weet niet hoe je toonregeling eruit ziet (meestal heeft brug PU geen toonregeling), maar als je brug PU een eigen toonregeling heeft check dan de condensator ook eens

De brug staat ook op de toonregeling. Das feitelijk de enige mod. Maar als de condensator ''stuk'' zou zijn. Dan zou ik ook problemen moeten hebben bij de andere 2 pickups toch?

lcvanderhelm
25 juni 2013, 17:56
Probeer eerst eens het volgende;hang een universeel-meter aan de uitgang en ga vervolgens een beetje aan de aansluitdraden trekken,terwijl je de universeel-meter in de gaten houdt ;tik vervolgens tegen het brugelement etter met de schakelaar,de potmeters.
Met een beetje mazzel kom je er zo vanzelf achter wat er aan de hand is.

Tabula Rasa
25 juni 2013, 20:24
Werk stap voor stap. Je bent ervan overtuigd dat het niet je schakelaar is.... Check het door de hotdraden van hals en brugelement op de schakelaar om te ruilen.... Verplaatst het probleem zich nu naar het halselement? Ja, toch de schakelaar, nee, dan de pickup.

Meet je een extreem lage weerstand dan zou het ook kunnen dat op twee plekken de coating van het wikkeldraad af is en dat daar sluiting is (zelf nooit meegemaakt, maar zou in theorie kunnen denk ik)

even iets meer over de singlecoil. Wat voor type is het? Meet je toevalig een weerstand tussen een van de 6 polepieces en de hot of grounddraad? (als het een element is dat geen molded body heeft? En zo ja... Wat meet je tussen hot en de magneetstaaf en wat meet je tussen ground en de magneetstaaf?

Rick trodat
26 juni 2013, 10:10
Even een update. Ik ben gisteren als volgt te werk gegaan.

1. Kabel erin en de dc weerstand gemeten. Nekpu 5,9 K, middle 6,1k brug 1k.
2. Ik dacht toen bij mezelf ''mooi, nu ga ik de slagplaat verwijderen, om te zien wat dit doet met de weerstand''. Op dat moment, ik deed dus nog niks, schoot de weerstand ineens naar 6,8 k. Voor de goede orde ik deed dus niks met de tonepot, of schakelaar.
3. Toch even open gemaakt. De binnenkant van de gitaar zit met cavity paint. Met een beetje aligator tape heb ik het hout afgedekt in de buurt van de schakelaar.
4: Alle hot draden heb ik aan het einde afgewerkt met krimkous
5. Potmeters heb ik ingespoten, evenals de schakelaar.
6. De pickup zelf was wel vies, haren en stof zat er op de wikkelingen. Maar of dat uitmaakt?? Ook even ingespoten, en daarna goed droog gemaakt.

Niet niet gecheckte zaken.

1. De onderste tonepotmeter, die aangesloten zit aan de bridge
2. Wikkeling zelf van de pickup

Uitgesloten zaken:

1. Lipjes die iets anders aanraken binnen de body
2. Schakelaar. ( is splinternieuw)
3. ( opmerking de tonepots ) heb ik een jaar geleden vervangen, omdat die toen kraakte ( gitaar is al 11 jaar oud) en wordt minimaal 3 uur per dag bespeeld.

Vanavond draai ik nog ff een goed kwartier aan de tonepot om zo eventuele erosie te verwijderen.

Komt het probleem terug, dan vervang ik de brugpu.

jonghj
26 juni 2013, 10:37
Tja.. Je pickup zal inderdaad wel kapot zijn.
Wanneer de isolatie van de wikkeling rot is, wordt een deel van de spoel kortgesloten en heb je dus soms een lagere weerstand en soms ook weer de goede weerstand.

Maar ik zie dat niet zo vaak. Meestal blijkt achteraf toch dat een slechte soldering, schakelaar of potmeter de oorzaak was. maar in dit geval is dat wel zo'beetje uit te sluiten.

Rick trodat
26 juni 2013, 10:54
Tja.. Je pickup zal inderdaad wel kapot zijn.
Wanneer de isolatie van de wikkeling rot is, wordt een deel van de spoel kortgesloten en heb je dus soms een lagere weerstand en soms ook weer de goede weerstand.

Maar ik zie dat niet zo vaak. Meestal blijkt achteraf toch dat een slechte soldering, schakelaar of potmeter de oorzaak was. maar in dit geval is dat wel zo'beetje uit te sluiten.

Slechte soldering is uitgesloten.

http://imageshack.us/a/img42/4339/10122012351.jpg

Tabula Rasa
26 juni 2013, 12:08
Komt de bekabeling van het brugelement bij monteren onder spanning te staan? Raakt de baseplate mischien ergens een kabeltje? Baseplate is geaard. Als de baseplate geaard is, dan zijn de magneetstaafjes dat waarschijnlijk ook. Heb je ooit met de hoogte van deze staafjes zitten klooien? Dan kan namelijk de isolatie van de wikkelingen binnen de spoel beschadigen.

meet eens op de output en druk de 6 draden bij het brugelement eens aan bij het brugelemt (alsof ze in de verdrukking komen).

Rick trodat
26 juni 2013, 12:44
Komt de bekabeling van het brugelement bij monteren onder spanning te staan? Raakt de baseplate mischien ergens een kabeltje? Baseplate is geaard. Als de baseplate geaard is, dan zijn de magneetstaafjes dat waarschijnlijk ook. Heb je ooit met de hoogte van deze staafjes zitten klooien? Dan kan namelijk de isolatie van de wikkelingen binnen de spoel beschadigen.

meet eens op de output en druk de 6 draden bij het brugelement eens aan bij het brugelemt (alsof ze in de verdrukking komen).

Daar heb ik ook aan zitten denken. De veertjes zijn van metaal en de baseplate is geaard. Dit maakt dat de veertjes ook geaard zijn. Er gaat echter ook nog een schroef doorheen die volgens mij ook de baseplate raakt. Echter de inner core van het element komt daar toch niet in de buurt? Het raakt alleen de achterplaat van de element, daar gaat ie immers doorheen.

Ik kan natuurlijk plastice afstandhouders kopen en de schroef met krimpkous isoleren van de baseplate. Dat kan geen kwaad denk ik.

Tabula Rasa
26 juni 2013, 13:34
Isoleren zal niet nodig zijn, zijn alleen maar delen die aan de massa hangen. Het gaat om eeen schoon ononderbroken signaalpad.

Rick trodat
26 juni 2013, 13:48
Isoleren zal niet nodig zijn, zijn alleen maar delen die aan de massa hangen. Het gaat om eeen schoon ononderbroken signaalpad.

Ik snap nu wat je bedoeld. Je bedoeld de staafjes per snaar! Nee , ik wist niet eens dat je die kan stellen....:dontgeti:

Rick trodat
26 juni 2013, 14:26
Oh ja pickup is een ST60 BL peter florance pickups, waarop een dikke metalen plaat gemonteerd is waarop staat fat steel. Deze kan ik er ( heb ik nog nooit gedaan) met een schroevendraaier af draaien. Daaronder zijn zeer waarschijnlijk de aansluitpunten van de draden te vinden. Want deze zijn nu niet te zien, zoals op de foto. Hoogstwaarschijnlijk is de boel dan daaronder ook geisoleerd ( neem ik aan). Pffff genoeg mogelijkheden.

Tabula Rasa
26 juni 2013, 17:21
Waarschijnlijk 2 oogjes waar de haardunne wikkeldraad doorheen gehaald is en de dikke aansluitdraden doorheen gestoken zijn. Wees voorzichtig dat je de wikkeldraad niet breekt!!!! En de baseplate zal ook met de massadraad verbonden zijn, mogelijk alleen door een contact, ontstaan door aandrukken.

Rick trodat
27 juni 2013, 09:30
Gisteravond nog even het allerlaatste gedaan. Het probleem kijg ik niet opgewekt. Met andere woorden hij doet het dus nog steeds. De vraag is even voor hoe lang. Maar ik kan dan in ieder geval zeggen dat het 100% aan de pickup ligt.

- Tonepot van de bridge afhalen. Mocht het geluid weer wegvallen dan weet ik dat het niet aan de tonepot ligt.

- Draad bewogen, gedrukt en doorgemeten. Hij blijft gewoon op 6,8 staan. Welke bewegingen ik ook met het draad maak.

- Gekeken naar de haardunne wikkelingen van de pickup. Deze lijken prima te zitten.

Al met al denk ik dat het probleem vrijwel zeker binnenin de pickup te vinden is. Hoe dan ook de boel is wel weer schoon, afgeschermd en ondanks het feit dat een nieuwe pickup financieel gezien niet onmogelijk is, vind ik het toch wel fijn dat ik 101 dingen heb uitgesloten.

En dank aan iedereen voor het meedenken!

Rick trodat
1 juli 2013, 10:25
Even een update ( voor degene die ooit hetzelfde gaan meemaken). Gisteren weer getest en terwijl ik de slagplaat eraf had, gaf de bridgepickup weer 1k aan. Opnieuw gemeten, ook bij de kern ( de twee gesoldeerde oogjes op de pickup) ook daar gaf hij 1k aan. Maw het probleem ligt bij de pickup.

Onder het motto van: Hij is toch al stuk. Heb ik de soldeeroogjes verwarmt, en een beetje soldeer ingedaan. Hij deed het toen weer. En geeft nu trouwens ineens 7K aan???? Das vreemd he!

Ook nog even het miniscule draad bekeken op de pickup. ( ik kan er niks aan ontdekken) Maar het is nog dunner dan de andere twee pickups. Nog dunner dan een haar.

Tabula Rasa
1 juli 2013, 14:39
7k is normaal hoor. Je verwarmd de boel en dan loopt de weerstand op. Moet je eens meten direct na waxpotten, dan kan je lachen.