PDA

View Full Version : Schroef "strap holder" draait steeds los uit body



flo123
25 juni 2013, 12:20
Ik gebruik van die "strap locks" op de gitaarband bij mijn strat. Maar steeds draait de schroef van de "strap holder" bij de hals, wat los uit de body. Nu draai ik het iedere maand of zo weer vast met één of twee slagen.
Is dat normaal en kan het kwaad denken jullie?

hole
25 juni 2013, 12:22
Helemaal eruit draaien, lucifer of prikker in het gat, schroef er weer in: muurvast

flo123
25 juni 2013, 12:25
Dat klinkt als een simpele oplossing, bedankt!
Niets om me zorgen over te maken dus?

hole
25 juni 2013, 12:26
Nee hoor, je bent zeker de eerste niet die dat overkomt ;)

Je kunt evt. ook nog paar druppeltjes (hout)lijm in het gat doen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan (was nooit nodig)

Brum
25 juni 2013, 13:09
Klein beetje secondelijm en direct het schroefje er weer in draaien. Even wachten en muurvast. Het voordeel van secondelijm is dat je het schroefje er zo weer uit draait, maar dat de rest van het gat opgevuld blijft. Het lijm breekt bij het uitdraaien namelijk van de schroef, maar blijft verder wel op z'n plek zitten in het gat.

flo123
25 juni 2013, 13:43
Dat klinkt ook als een goed idee. Bedankt!

Rooker
25 juni 2013, 14:21
Hier ook voorstander van gespleten luciferstokjes/prikkers en een druppel houtlijm. Komt nooit meer (vanzelf) los.

vulvasonic
25 juni 2013, 14:24
Nou dat opvullen heb ik ook vaak zat gedaan en uiteindelijk kwam het er na enkele optredens toch weer uit. Heel irritant. Uiteindelijk heb ik gewoon een gaatje naast het originele gat geboord. De strap button dekt het oude gat af en de button zelf zit sindsdien muurvast.

Maar goed, zolang de lucifer-met-lijm methode voorlopig voldoet... :)

FruscianteFan
25 juni 2013, 14:51
Nou dat opvullen heb ik ook vaak zat gedaan en uiteindelijk kwam het er na enkele optredens toch weer uit. Heel irritant. Uiteindelijk heb ik gewoon een gaatje naast het originele gat geboord. De strap button dekt het oude gat af en de button zelf zit sindsdien muurvast.

Maar goed, zolang de lucifer-met-lijm methode voorlopig voldoet... :)
Dit heb ik ook gedaan (ook omdat de hoek van de strapknop op een Japanse Jaguar niet lekker is)

Originele gat heb ik opgevuld met vloeibaar hout, dacht ik. Lange, dikke schroef gebruikt (met de dikte moet je wel oppassen bij veel straplocks), en niet van tevoren een gat geboord. Gewoon, direct de schroef in de body.

Zit prima, sindsdien.

yavin
25 juni 2013, 17:44
+1 voor de lucifer en houtlijm methode.

stijnkenens
25 juni 2013, 18:34
Lange, dikke schroef gebruikt (met de dikte moet je wel oppassen bij veel straplocks), en niet van tevoren een gat geboord. Gewoon, direct de schroef in de body.

Ik zou dat niet als voorbeeld nemen, een strat body kan ook van hard essen zijn. Resultaat: halverwege afgebroken schroef, dan sta je verder van huis. Of toch op z'n minst een zeer lelijk schroefkopje, omdat je veel te veel kracht hebt moeten zetten op je schroevendraaier.




s.

wietse
25 juni 2013, 18:44
+1 voor de lucifer en houtlijm methode.

ik ga voor de sateprikker met lijm optie, dat hout is veel harder en taaier, lucifers zijn gemaakt van waaibomenhout.

Di Stefano
25 juni 2013, 18:53
Ik had in mijn vorige gitaar het gat is groter geboord en de schroef er met zoiets
http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_220/1198436689ie40Q4.jpg
ingedraaid. Kwam nooit meer los.

flo123
25 juni 2013, 22:35
Ik ga zeker niet boren in mijn strat! Stukje hout met lijm in het gat en de boel opnieuw aandraaien lijkt mij een goede optie. Ga ik proberen! Tandenstoker lijkt me ook prima hout hiervoor...

stijnkenens
25 juni 2013, 23:44
Ik had in mijn vorige gitaar het gat is groter geboord en de schroef er met zoiets
http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_220/1198436689ie40Q4.jpg
ingedraaid. Kwam nooit meer los.



http://hfboards.hockeysfuture.com/images/smilies/facepalm.gif

humbucker
26 juni 2013, 09:38
http://hfboards.hockeysfuture.com/images/smilies/facepalm.gif

:seriousf::seriousf:

hole
26 juni 2013, 10:03
Betonslagplug..ook prima idee :d

humbucker
26 juni 2013, 10:49
Chemisch anker?

jerome
26 juni 2013, 23:28
Een lange M6 bout door en door met aan de andere kant een carosseriering en een zelfborgende moer...

Di Stefano
26 juni 2013, 23:49
http://hfboards.hockeysfuture.com/images/smilies/facepalm.gif

Ik snap niet wat er grappig aan is. Het lijkt me een slimmere en properdere oplossing dan zitten prutsen met lucifers ed. Dat was ervoor trouwens gedaan en de schroef was weer losgekomen.

YannickH
27 juni 2013, 00:55
met die plug heb ik het ooit ook al gedaan in mijn lp standard. werkte prima

Plant
27 juni 2013, 01:26
Ik heb het probleem ook gehad. Tandenstokerhout is hard genoeg in tegenstelling tot luciferhout. Het voldoet prima en het komt echt niet meer los, zelfs zonder lijm.

Als je het echt voor elkaar krijgt dat het steeds weer loskomt, moet je maar op een stoel zittend spelen. Dan heb je geen strap meer nodig (tenzij je een Flying V of zo hebt).

Rinze
27 juni 2013, 08:29
Ik los dit probleem op door iets dikkere en langer houtschroeven te combineren met superlijm.

Als je de schroef niet vast wilt lijmen kun je ook met een saté-prikker voorzichtig wat laagjes superlijm aanbrengen aan de binnenkant van het schroefgat, steeds even laten drogen. Als de lijm uitgehard is heb een nieuwe wand voor de schroef waar ie wel houvast in vindt, Wel uitkijken dat je de prikker niet vast lijmt, dus niet even stilhouden. Al kun je hem dan ook gewoon afsnijden en alsnog die schroef erin draaien.

jannest
27 juni 2013, 09:24
een personal guitar tech

stijnkenens
27 juni 2013, 11:36
Ik snap niet wat er grappig aan is. Het lijkt me een slimmere en properdere oplossing dan zitten prutsen met lucifers ed. Dat was ervoor trouwens gedaan en de schroef was weer losgekomen.

Het grootste probleem is dat iedereen maar aan die schroef zit te draaien alsof je er een auto aan wil hangen.

Wat jij toonde is een bevestigingstechniek voor een stenen muur, dus daarom de facepalm.
Zeer leuk al die inventiviteit, zo kan ik er ook nog een aantal verzinnen.

Vast is vast, je moet er dan echt niet nóg een halve draai aan geven, want dan draai je de schroefdraad in het hout stuk. En dat geldt waarschijnlijk bijna voor iedereen hier.

Ik boor dat gat uit tot 5mm, lijm er een beuken tap in, boor (nadat de lijm droog is) een gat, net iets groter dan de kern van de schroef.
Een beetje was aan de schroef en vast draaien tot de strapknop vast tegen de body aanzit. Niet verder draaien, want dan begint heel het spelletje van voor af aan !


s.

Plant
27 juni 2013, 13:30
Bij mij was het bij een fabrieksnieuwe (budget)gitaar. Waarschijnlijk dus in de fabriek met de schroefmachine te hard aangedraaid. Voor de rest was de gitaar goed, dus ik heb de moeite niet genomen ermee terug te gaan. Schroef eruit gedraaid, stukjes tandenstoker erin, schroef er weer in - precies als Stijn beschrijft niet te vast - en nooit meer last gehad.

Een dikkere schroef is geen optie want dan past de schroef niet meer door de strapholder zelf heen, dan moet je die ook gaan uitboren.

nusti
27 juni 2013, 18:19
.

Een dikkere schroef is geen optie want dan past de schroef niet meer door de strapholder zelf heen, dan moet je die ook gaan uitboren.

Wat, uit eigen ervaring, gegarandeerd uitloopt op een kapotte strapholder.

mesaman
27 juni 2013, 23:29
of gewoon zn wand haak er in,8mm schroefdraad daar hang je dan netjes de gitaarband in.

Plant
28 juni 2013, 02:49
Of zoals Eddie van Halen

http://i132.photobucket.com/albums/q22/zackattack_album/EVH_Frankenstein_backRbout.jpg