PDA

View Full Version : Fingerstyle in Nederland?



Ommeren
25 juni 2013, 12:14
Zijn er ook fingerstyle gitaristen lid van dit forum? In Nederland zijn de bekende fingerstyle gitaristen op de vingers van 1 hand te tellen. Maar misschien zijn er wel veel niet bekende fingerstyle spelers lid van dit forum.
Enkele ben ik al tegen gekomen in de discussies. Ik ben op zoek naar fingerstyle gitaristen in de hoop kennis en informatie uit te kunnen wisselen.
Ik speel 12 jaar fingerstyle gitaar, na eerst (met onderbreking) 20 jaar elektrisch te hebben gespeeld.
Muziek: Celtisch (voorbeelden: Tony McManus, Martin Simpson, Al Petteway), Pop (veel Beatles, grootste voorbeeld: Laurence Juber).
Mijn gitaren: Martin OMC 28M Laurence Juber, Martin OM 18 GE Custom, Stevens OM Bearclaw Spruce/Brazilian Rosewood, Recording King ROS 627.
Fingerstyle gitaristen van Nederland, laat eens wat van je horen!

Jan

Mr.Fingers
25 juni 2013, 12:35
merelh dacht ik.

Jedeel
25 juni 2013, 17:23
Harald en waarschijnlijk nog best wel meer.
Ik dacht dat er zelfs een topic over is geweest.... moet je even de zoekfunctie gebruiken
in het subforum "akoestisch.....".

Muzieknono
25 juni 2013, 18:30
Ik speel voornamelijk fingerstyle, maar blijf het lastige materie vinden hahaha, je blijft leren.
Merel speelt ook fingerstyle.
Mvgr. Dirk Jan :B

Martin_
25 juni 2013, 19:27
De jonge gitarist Cavit Evren ook. Zijn filmpjes staan onder "sounds" net als die van Merel.

Riny
26 juni 2013, 08:52
Hier nog een die fingerstyle/picking speelt en nog meer vergelijkbare technieken.
Voor mij bestaan er "geen" problemen, alleen maar uitdagingen wanneer iets niet lukt, en zoals aangegeven iedere dag blijf men leren.
Mijn technieken zijn gebaseerd op de technieken van Chet Atkins en Jerry Reed met soms een streven naar Tommy Emmanuel.
Het kost veel tijd maar dan heb je ook iets te laten horen met uiteraard alle respect voor andere gitaristen met hun stijlen en technieken.
Echter ben ik niet echt het type wat zich bezig houd met Youtube- presentaties te geven, hoef niet zonodig in de picture te staan.
Gewoon lekker al mijn backingtracks zelf inspelen en opnemen om vervolgens te gebruiken tijdens het spelen van mijn gitaarspel.

Wat een fijne hobby hebben wij toch.

Woml
26 juni 2013, 09:45
Ik zou mezelf geen fingerstyle gitarist willen noemen. Ik zou mezelf niet eens gitarist willen noemen. Dat klinkt alsof je het voor je beroep doet.
Maar ik pingel wel regelmatig, en dan inderdaad voornamelijk fingerstyle. Het heeft een tijd geduurd voor ik dat ontdekte, maar ik vond het wel een uitkomst. Gierende solo's klinken toch een beetje sneu zonder begeleiding, en het kampvuur-akkoorden-ragwerk begint op een gegeven moment ook een beetje te vervelen... :makeup:

sly
26 juni 2013, 20:54
Ik sluit me aan bij Woml, en vindt het leuk om fingerstyle te spelen maar puur voor de hobby.
Door de Beatles ben ik gitaar gaan spelen, en later ontdekte ik gitaristen zoals Eric Clapton , Mark Knopffer.(heel lang geleden)....:sssh:
Ook Pat Metheny vindt ik nog steeds geweldig!
Uiteindelijk ontdekte ik Tommy Emmanuel, waardoor ik nu een paar jaar fingerstyle speel.

In veel nummers zit wel weer een uitdaging en elk nieuw stuk leer je dan weer stap voor stap.
Soms voor een deel met grote stappen, maar vaak zit er wel een flinke uitdaging in.
Maar dat is juist het leuke van fingerstyle!:crazyhappy:

Groetjes Silvester

RB-1
26 juni 2013, 21:07
Als ik fingerstyle (thumb-& 2 fingerpicks) speel, is het Scruggs style.

Maar meestal speel ik flatpicking, net als op mijn mandoline.

Fingerstyle (ook met thumb-& 2 fingerpicks) uiteraard wel op de (5string) banjo en dobro.

apekop
27 juni 2013, 12:01
Zijn er ook fingerstyle gitaristen lid van dit forum? In Nederland zijn de bekende fingerstyle gitaristen op de vingers van 1 hand te tellen.

Volgens mij zijn er toch behoorlijk veel. Hangt er ook van af hoe je fingerstyle definieert natuurlijk. Hoeveel mensen spelen niet nummers van Sacksioni, Sungha Jung en Tommy Emmanuel (etc. etc.) bijvoorbeeld.

Plant
27 juni 2013, 13:42
Volgens mij zijn er toch behoorlijk veel. Hangt er ook van af hoe je fingerstyle definieert natuurlijk.

Ik zou mezelf niet als 'fingerstyle' gitarist bestempelen, hoewel ik ook wel stukjes op de klassieke manier (duim en 3 vingers, geen vingerplectra) speel. Maar in groepsverband als begeleiding speel ik meer met een gewoon plectrum, niet alleen strummen maar ook gebroken akkoorden.