PDA

View Full Version : Fender hot rod deluxe 2 vs deluxe 3



pasqual
24 juni 2013, 14:59
Momenteel staat er een hele kudde hot rod deluxe's 2 te koop op marktplaats. Nu heb ik onlangs de laatste versie (de HR 3) uitgeprobeerd en dit is een erg leuke versterker waarbij ik ook het gainkanaal erg bruikbaar vind. Bij de beschrijving spreekt Fender van een "strakker" gainkanaal t.o.v. van de HR 2. Betekent dit nu dat het gainkanaal niet zo bruikbaar is als bij de HR 3? Mocht het namelijk een modderig en fuzzy geluid zijn zoals bij de blues deluxe bijvoorbeeld, ben ik bij voorbaat niet echt enthousiast. Youtube is niet echt duidelijk met tig slechte filmpjes maar misschien kijk ik wel de verkeerde? Wie heeft hier een nuttig antwoord op zodat ik toch maar eens een afspraak ga maken.....

Misery Signals
25 juni 2013, 13:36
Ik vind de speaker bij een standaard HR erg kut. Voor clean vind ik hem al matig maar bij drive doet ie het gewoon verschrikkelijk. Was er geen HR versie met een V30?

MS

arcane
25 juni 2013, 14:12
Het is uiteraard erg persoonlijk wat iemand als mooi of juist niet mooi ervaart.
Ik zou zeggen, maak een afspraak, waarbij je aangeeft dat je de amp graag wilt testen. Mocht het bevallen koop je de amp, zo niet dan zoek je verder naar iets anders.

pasqual
25 juni 2013, 15:11
Bedankt jongens. Speaker vind ik nog niet echt een probleem, dat is makkelijk op te lossen. Het gaat mij meer om het gainkanaal. Bijvoorbeeld de bluesdeluxe vind ik dus echt ruk. Erg modderig en bepaald niet strak. Als de HR2 ook zo'n gain heeft, bespaar ik mij de rit.

paulusdeBKB
25 juni 2013, 15:32
Ik ken de hotrod deluxe 3 niet, maar als ik je zo hoor, ben je op zoek naar Fender clean en niet-fender scheur. De Hotrods doen het goed met pedaaltjes, dus er is een mouw aan te passen. Ik heb zelf een blues deluxe (ik vind het drive kanaal wel degelijk bruikbaar) en als ik een strakkere scheursound zoek, leuk ik het kanaal op met een tube screamer of Koch Pedaltone. Works like a charm :)

Bassa
25 juni 2013, 16:27
Voor gain/overdrive/distortion moet je geen fender kopen :)

Pepe
25 juni 2013, 16:58
Voor gain/overdrive/distortion moet je geen fender kopen :)

Als je bruut Brits/Duits distortion wil, nee. Maar alles tussen roots Americana tot Boogie/Dumble overdrive, zekers.

pasqual
25 juni 2013, 17:38
Over die fender scheur: er zijn toch diverse fenders die echt wel een lekker scheurkanaal hebben zoals de HR deluxe 3, de Deluxe VM en de Supersonic. Ik ben inderdaad niet op zoek naar een highgain scheur. Misschien inderdaad PaulusdeBKB's bevinding eens proberen en gewoon een afspraak maken en een overdrive meenemen.
Zijn er nog betrouwbaarheids perikelen te verwachten met de HR2?

caliban
25 juni 2013, 21:33
De hotrods waar ik ooit op gespeeld heb, vond ik nooit zo veel aan. Er zijn wel fender amps met goeie scheurkanelen, de red knob twin ook als ik me niet vergis.

pasqual
26 juni 2013, 23:29
Ik ben vanmiddag toch nog even naar de muziekwinkel geweest ( vlak over de grens in Maaseik ) om te spelen en onderhandelen wat inruil betreft. Ik heb nog niet zo lang geleden een Blackstar HT 40 gekocht en hoewel ik niet geheel ontevreden ben, wil ik toch weer wat anders. De Hotrod deluxe 2 heb ik uitgebreid gegoogeld en ik denk niet dat ik daar voor moet gaan als je voor een paar 100,- euro meer een nieuwe verbeterde 3 kunt kopen. Ik vind 'm echt wel lekker klinken en ik krijg een redelijke prijs voor de Blackstar terug ( die ik ook al voor een zachte prijs heb aangeschaft ). Zondag is ie open en dan wordt de deal beklonken en dan meld ik mij wel weer hier, als alles goed gaat;)

pasqual
30 juni 2013, 22:58
NSHNAD: Not So Happy New Amp Day...:(

Nou....vanmorgen de Blackstar gaan inruilen op de Hotrod en lekker thuis gespeeld. Ik vind 'm op winkel en thuis volume echt wel lekker klinken dus met goede hoop naar de oefenruimte met dat ding en repeteren! De cleanere nummers die zijn nog wel te doen maar ook dit wordt snel minder op hoger volume. Wat breekt dit gebakje snel op! Maar het gainkanaal is helemaal de miskoop van de afgelopen twee jaar! Ik krijg er maar geen bruikbaar drive sound uit. Let wel; op lager volume is het allemaal goed te doen omdat dan de EQ ook goed reageert maar op oorlogssterkte hoor ik hoofdzakelijk mids. Vervolgens heb ik een 212 kast ( 2x12 eminence the governors ) aangesloten en de interne speaker uitgeschakeld. Dit was al stukken beter, vooral het drive kanaal. Maar ook hiermee gaat het niets worden wat mij betreft. Ik denk dat iemand in een bluesband wél geholpen is met deze versterker ( kleine oefenruimte, kleine setting ). Hier is ie goed voor gevoiced denk ik.
Anyway....ik wil langs deze weg even mijn welgemeende excuses aanbieden voor het feit dat ik alle welgemeende adviezen in de wind heb geslagen: sorry!!!:makeup:

Terugkijkend op een zoektocht van zo'n twee jaar naar dé geschikte versterker ben ik er nog niet veel mee opgeschoten eigenlijk. Ik had toen der tijd een Peavey Valveking 212 die erg zwaar was en eigenlijk overkill was qua volume. Daarom ben ik gaan zoeken naar minder uitgangsvermogen en toch een volle sound. Er zijn nogal wat versterkers de revue gepasseerd zoals Crate 50 watt buizen, een Engl Raider ( technische problemen... ), een Randall 50 watt buizen, een Laney VC 30, blackstar HT 40 en deze Fender. Allemaal hebben ze iets goeds maar na een paar repetities was er met allemaal wel iets niet goed, zoals te weinig headroom, niet zo goed clean, te weinig gain, te middy....etc.....
Achteraf gezien heb ik van de Peavey nog het meeste plezier gehad en de volste sound! Wie weet koop ik er weer een;) maar ja, dan ben ik weer terug bij af! Maar oké, ik kan weer op zoek naar een nieuwe ( gebruikte dus ) versterker die een helder clean heeft én een volwassen rocksound zonder een teveel aan mids zoals deze hotrod.......

Erik70
1 juli 2013, 14:06
...je hebt ook nog niet echt te tijd genomen om de speaker effe lekker in te spelen, zo te lezen.
Ik heb zelf ook een Hotrod (een van de eerste..) en ik ervaar eerder wat weinig dan juist alleen maar mids. Wellicht dat het bij jou wel goed komt als de speaker lekker ingebroken is. Hou er ook even rekening mee dat de Hotrod sowieso een heel ander karakter/geluid heeft dan de Blackstar, dus ook jouw oren moeten nog effe wennen.
Wat het drivekanaal betreft....tja...het kan zeker beter... De hotrod smult overigens van pedaaltjes, dus daar moet dat wel mee op te lossen zijn.

succes

Kim Wilson
1 juli 2013, 14:14
Ik herken het helemaal. Ik heb ook een Hotrod Deluxe gehad (geen idee welke, het was een Mex), en ik heb hem ervaren als schelle schreeuwerige bak, zelfs op twee G12H30's uit de jaren 70. Het karakter van dat ding valt niet weg te nemen met een speaker swab. Veel sublaag, weinig stuwende laagmids en heel veel midhoog, waardoor ie heel schreeuwerig gaat klinken.

Ik zou gaan zoeken naar een goeie clean amp en één of twee pedalen voor de drive. Ik heb een oude Vibrolux met een paar pedalen ervoor, en daarmee kan ik een prima rocksound creëren.

Eko
1 juli 2013, 15:50
Het circuit van de Hotrods is zo aangepast dat hij weinig tot geen echt laag meer produceert en alleen maar de indruk geeft. De frequenties waar hij op bericht is zorgen voor een relatief snel opbreken omdat dit de indruk wekt van een amp die over z`n nek gezet wordt. Het ontbreken van echt lage frequenties zorgt er voor dat ze A; goedkopere speakers kunnen gebruiken en B; goedkope kasten kunnen verwerken. Maar je hebt voor weinig geld een echter Fender buizenbak , iets wat heel veel mensen toch graag willen hebben. Als je de speaker iets inspeelt is het minder , maar echt goed wordt het niet. Toch kun je er redelijk goed geluid uithalen , als je bv surf of iets dergelijks speelt met singlecoils. Gewoon op het cleane kanaal.
De Hotrods kun je beter niet echt open zetten , geeft heel veel hoog en dan wordt hij pas echt schel. Op huiskamerniveau gaat het dan nog wel.

arcane
1 juli 2013, 17:59
Met pedaaltjes kom je inderdaad een heel eind.
Je zou ook een Bogner Alchemist kunnen overwegen. Een enorm veelzijdige versterker met mooi Fender clean en een lekkere stevige drive.

pasqual
1 juli 2013, 20:31
Eric70: De speaker is inderdaad nog niet ingespeeld maar de speakers van de 212 cab waar ik ook over gespeeld heb wél ( zie mijn vorige post ) en daar werd ik ook niet echt vrolijk van. Ik ben bang dat dit toch in het karakter ligt van de versterker. Blijkbaar is dit ( in tegenstelling tot andere buizen versterkers ) zo'n versterker die juist minder gaat klinken als het volume toeneemt. Maakt niet uit, ik neem mijn verlies. Ik heb me vergist en hij gaat rechtstreeks richting Marktplaats:hide: Met een beetje geluk krijg ik er nog een goeie prijs voor want hij is natuurlijk gewoon nog nieuw maar aangezien de markt op z'n gat ligt, hou ik mijn hart vast!