PDA

View Full Version : Dikte snaar versus spanning



DLDB
24 juni 2013, 13:52
Hoi,

Heb een vraagje. Onlangs op een voor mij nieuwe gitaar de snaren vervangen. Op goed geluk een setje 0.10's er op gelegd. Nu bleek dat de dikke E ratelde bij de derde fret. Natuurlijk zo op te lossen, maar ik vroeg me wel iets af: wat voor snaren zouden er dan hebben opgezeten?

Mogelijkheden:
Dunnere snaren (< 0.10), want nu loopt een snaar aan (dikte van snaar > spanning die de snaar uitoefent).
Dikkere snaren (> 0.10), want nu loopt een snaar aan (spanning die een dikkere snaar uitoefent > dikte snaar)

Dus mijn vraag is, wat veroorzaakt de rateling? Het feit dat de snaar dikker is geworden en de actie dus te laag (zou betekenen dat er dus eerst een setje van <0.10 op lag) of het feit dat de spanning minder is geworden (zou betekenen dat er eerst dus een setje >0.10 op lag).

Mij lijkt het dat de spanning juist meer uitmaakt, maar ik had het vermoeden dat er voorheen 0.09's oplagen. Dat zou dan dus niet helemaal kloppen.

Jullie input?

MarkS
24 juni 2013, 15:07
Als je ze zelf hebt vervangen moet het toch niet zo moeilijk zijn om dat te achterhalen?
Uitgaande van een standaard 0.09-0.42 of 0.10-0.46 moet dat verschil bij de lage E snaar zo te voelen zijn (geweest)

Hotpepper01
24 juni 2013, 15:44
Je schrijft er niet bij wat voor gitaar het is, maar mij overkomt het nog wel eens dat als ik er nieuwe snaren op zet, dan haal ik de brug van de Les Paul er af om alles schoon te maken. Onbedoeld draai ik dan wel eens het wieltje van de TOM brug. Hoeft niet eens andere snaardikte te zijn. Of de nek zet zich eventjes net een fractie anders. ik wissel alle snaren tegelijk (hou de nek niet onder spanning). Dat maakt lekkerder schoon, maar is niet optimaal. En als de snaren er weer opzitten, eventjes testen... en als het dan ergens licht ratelt, dan snaarspanning lossen, wieltje draaien, stemmen en hoppa klaar.

hier (http://www.daddario.com/DAstringtensionguide.Page?sid=a161952a-6e8d-489a-a8c4-523267c53b46) een leuk stukje over toonhoogte, snaardikte en snaarspanning....

Kingfisher
24 juni 2013, 15:58
Op dunnere snaren staat minder spanning. Ook zal je bij overstap naar dunnere snaren de neiging hebben om ze harder aan te slaan om hetzelfde volume te bekomen.
Dunnere snaren zullen dus sneller fretbuzz geven. Je zal de desbetreffende zadels iets omhoog moeten draaien. Kijk ook of de nek goed staat.

DLDB
24 juni 2013, 16:34
Als je ze zelf hebt vervangen moet het toch niet zo moeilijk zijn om dat te achterhalen?
Uitgaande van een standaard 0.09-0.42 of 0.10-0.46 moet dat verschil bij de lage E snaar zo te voelen zijn (geweest)

Ik zeg ook dat ik vermoed dat het 0.09 was, maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Omdat ik er juist dikkere snaren op heb gezet, vond ik het raar dat hij rammelde.

Anyweg, gaat niet om hoe het probleem op te lossen. Was gewoon benieuwd naar de theorie. Brug heb ik er niet afgehaald, dus dat kan het niet zijn.