PDA

View Full Version : Goedkoope Meuk: Equalizer Pedaal: Behringer EQ700



MyGreenLady
24 juni 2013, 12:04
Omdat ik laatst een grote bestelling bij Thomann ging doen (Cajon, Ditto Looper, Behringer VT999) had ik zoiets van "Wat kan mij het schelen" dus meteen een Equalizer pedaaltje meebesteld van Behringer, jeweetwel, die plastic meuk waar volgens het internet geen land mee te bezeilen is.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Behringer_EQ700.jpg

Nou, dat is wat mij betreft een beetje een onzinverhaal. Let wel; Ik heb zelf ook nog nooit met equalizers voor gitaren gewerkt! Ja, hij is van plastic en voelt goedkoop aan, maar in het gebruik vind ik hem eigenlijk lang niet slecht. Hoe lang hij het volhoud is natuurlijk nog maar de vraag, maar dit is pas aan de orde wanneer hij stuk gaat, lijkt mij.

Mijn ervaringen:

Als ie uit staat doet 'ie niks. Ik hoor em er niet tussen in 't rijtje pedalen in ieder geval. De EQ700 is in dit geval de achterste wagon van het treintje: Overdrive => Distortion Booster => Ditto Looper => Freeze => EQ. Nog niet per sé de definitieve volgorde! Er moet nog ergens een rack mounted (was heel goedkoop) Ibanez Delay apparaat tussen.

Als de EQ aan zet ruyscht of kraeckt er niets en kan ik gewoon mooi de boel afstellen, daar waar ik wat meer of minder tone of diepte (of juist een vlakker geluid) wil hebben. Het grappige is dat ik door het signaal wat dikker te maken ik bijvoorbeeld Heavy Metal geluid uit mijn Danelectro kan halen. 't is misschien vloeken in de kerk, maar wel lachen.

Op dezelfde manier kan ik het wat donkerdere geluid van mijn Ibanez AF55 ietsje sprankelender maken. Mijn Danelectro Baritone word ook wat minder modderig; Ik moet nodig mijn cabinet upgraden naar een betere, heb best wel een brakke cab. Door de EQ klinkt het allemaal wel een stuk acceptabeler.

Lang verhaal kort: er zijn dus best wel een boel mogelijkheden.

Ik ben er in ieder geval blij mee, voor het geld (nog geen 25 euro) in ieder geval geen miskoop en kon er los van het plastic nog niets raars of teleurstellends aan ontdekken. Works fine for me!

FruscianteFan
24 juni 2013, 12:46
Ik heb er ook een gebruikt. Prima ding inderdaad, al ruist hij wel en hij lijkt in de neutrale stand wat hoog of hoogmid toe te voegen, meen ik me te herinneren.

Enige is wel: voor iets meer heb je een tweedehands Boss GE7 en niet dat die dingen nou heilig zijn, maar het enige Behringer pedaal dat mij tot nu toe heeft overleefd, is de VD400 die ik heb gekocht ter vervanging van een kapotte VD400.

Plant
24 juni 2013, 12:48
Behringer heeft vaak onterecht een slechte naam. Het is goedkoop dus kan het niks zijn. Elektronisch gezien kun je er echter weinig op afdingen. Bij dit soort pedalen geldt bovendien dat het vaak qua ontwerp / elektronica min of meer klonen zijn van bekende pedalen die zichzelf allang bewezen hebben. Niks nieuws onder de zon en echt niet slechter omdat er een ander merknaampje op staat.

Mechanisch is het een ander verhaal, maar de lage prijs moet toch ergens vandaan komen.

Of het allemaal 'road-proof' en 'hufter-proof' is valt te bezien gezien het plastic, maar als je er voorzichting mee omspringt is het best bruikbaar.

Plant
24 juni 2013, 12:50
.. het enige Behringer pedaal dat mij tot nu toe heeft overleefd

jou heeft overleefd :???:

FruscianteFan
24 juni 2013, 12:54
ik heb er best een aantal gehad, en stuk voor stuk doen ze het inmiddels niet meer, om wat voor reden dan ook. Behalve dus die VD400, die ik sinds februari heb nadat de voetschakelaar van mn vorige exemplaar niet meer naar behoren functioneerde.