PDA

View Full Version : Zadels Les Paul Studio vervangen



Kaz
23 juni 2013, 16:13
beste medegitaristen,

Ik speel met mijn band zeer regelmatig op allerlei evenementen en de laatste tijd heb ik erg veel last van snel brekende snaren op mijn '91 Gibson LP Studio. De A en D snaren breken bijna elk optreden bij de brug, dus waarschijnlijk zit er iets scherps in de zadels. Het lijkt me opzich ook niet verkeerd om na 20 jaar de zadels eens te vervangen.

Ik zat rond te neuzen op Thomann om een nieuwe brug te kopen, maar stuitte op twee verschillende (Gibson) bruggen: de ABR-1 en de Nashville Tune-O-Matic. Weet iemand welke ik nodig heb? Ik geloof dat de 'studs' bij de twee bruggen verschillen in afmeting en ik heb geen idee welke ik dan zou moeten hebben.

Daarnaast viel het mij op dat deze nieuwe bruggen nog geen 'gleufje' voor de snaren hebben. Moet je dit er dan zelf invijlen en is dat lastig?

Nashville type: http://www.thomann.de/nl/gibson_pbbr040_bridgetuneomatic.htm
ABR-1: http://www.thomann.de/nl/gibson_abr1_gold_tuneomaticbridge.htm
Of van Schaller: http://www.thomann.de/nl/schaller_gtmg.htm
Of zou een roller bridge tof zijn? http://www.thomann.de/nl/schaller_stmg_steg.htm

Alle hulp is welkom!

Gr. Kaz

Agent_Smith
23 juni 2013, 16:33
Kijk even wat er op zit, maar Gibson gebruikt al heel erg lang Nashville-TOM's en die zou er bij jou ook op moeten zitten.

geert1976
24 juni 2013, 01:07
Kijk even wat er op zit, maar Gibson gebruikt al heel erg lang Nashville-TOM's en die zou er bij jou ook op moeten zitten.

Ik heb ook een 91er Studio en die heeft een ABR brug en die hoort origineel bij de gitaar.

De Schallers gebruikt men inderdaad al een behoorlijke tijd, maar waar het omslagpunt ligt durf ik niet helemaal te zeggen, wellicht dat men ze ook een tijdje door elkaar heeft gebruikt en op de goedkopere modellen ABR bruggen monteerde?, zou mij niets verbazen om heel eerlijk te zijn.

vulvasonic
24 juni 2013, 01:21
Niet iedereen is er een liefhebber van, maar je zou ook Graph Tech zadels kunnen overwegen. De gitaar blijft beter in stemming, de sustain wordt in positieve zin beïnvloed en de snaren breken er sowieso veel minder snel mee. Nu zijn er types die vinden dat de klank erdoor verandert, maar imo is dat verschil marginaal en bovendien vind ik de klank er niet minder op worden, eerder beter.

geert1976
24 juni 2013, 01:40
Niet iedereen is er een liefhebber van, maar je zou ook Graph Tech zadels kunnen overwegen. De gitaar blijft beter in stemming, de sustain wordt in positieve zin beïnvloed en de snaren breken er sowieso veel minder snel mee. Nu zijn er types die vinden dat de klank erdoor verandert, maar imo is dat verschil marginaal en bovendien vind ik de klank er niet minder op worden, eerder beter.

Inderdaad prima zadels en ik hoor eerlijk gezegd ook geen grote verschillen qua klank.

Kaz
24 juni 2013, 09:56
Hmm oké, misschien toch ABR dan? Ik zal hem er maar eens afslopen ;) Het verschil zit m in de opbouwpootjes toch? Als het dunne zijn is het een ABR en als het van die dikke studs zijn TOM dacht ik... Kan iemand dat bevestigen? =) Ik zal ook wel eens naar Graph Tech kijken ja

Kaz
24 juni 2013, 10:00
Misschien is zo'n setje nog wel het best:
http://www.thomann.de/nl/graph_techboeckchen_gt840.htm

Dan houd ik mijn eigen brug, maar vervang ik alleen de zadels voor Graph Tech zadels. Is ook goedkoper ;) Nu alleen nog even TOM vs ABR uitzoeken, want anders past het natuurlijk weer niet....

Kaz
24 juni 2013, 10:47
Hmm een Tonepros brug is 60 euro, graph tech zadels zijn 30. Zou zo'n Tonepros brug het geluid nog verbeteren oid?

vulvasonic
24 juni 2013, 10:53
Hmm een Tonepros brug is 60 euro, graph tech zadels zijn 30. Zou zo'n Tonepros brug het geluid nog verbeteren oid?

Niet noemenswaardig. Ik zou voor de GT zadels gaan. Scheelt je de helft in kosten en je bent van alle problemen af. Je moet echt hele gekke dingen doen wil je daar een snaar op kunnen breken.

Agent_Smith
24 juni 2013, 12:14
Ik heb ook een 91er Studio en die heeft een ABR brug en die hoort origineel bij de gitaar.


De smalle ABR1 met draadeindjes zonder bussen direct in het hout? Nou, heb ik bij een 90s Studio nog nooit gezien. Gibson is 2e helft 70s al overgegaan op Nasville's voor ongeveer alle reguliere modellen. Early 90s Classics hebben nog wel ABR's.

Maar goed, een fotootje en we weten het :)

access
24 juni 2013, 12:15
Controleer gelijk even of je brug niet is doorgezakt.

geert1976
24 juni 2013, 12:51
De smalle ABR1 met draadeindjes zonder bussen direct in het hout? Nou, heb ik bij een 90s Studio nog nooit gezien. Gibson is 2e helft 70s al overgegaan op Nasville's voor ongeveer alle reguliere modellen. Early 90s Classics hebben nog wel ABR's.

Maar goed, een fotootje en we weten het :)

wel met busjes in het hout, maar inderdaad de smalle brug met het overbekende draadje:)

Agent_Smith
24 juni 2013, 18:39
wel met busjes in het hout, maar inderdaad de smalle brug met het overbekende draadje:)

Dan is hij dus geconverteerd. Maakt verder niet uit en ik heb het zelf ook vaak zat gedaan/gehad. Maar er komt standaard een Nashville op. Bussen in het hout = nashville. Met conversie studs past en een abr type op.
De nashville is eigenlijk de improved ABR. In gebruik maakt het me ook niks uit eigenlijk. Alleen de ABR vind ik mooier om te zien. Maar vooral studs direct in het hout doet het m voor mij.

Kaz
24 juni 2013, 19:46
http://img11.imageshack.us/img11/7027/0am5.jpg
Fototje ;) Er zitten wel bushings in, maar de studs lijken vrij smal. Ik snap het niet meer haha, maar er zijn hier vast mensen die het met het fototje zo kunnen

Ik ga voor de GT zadels, maar moet dus nog weten welk maat ik moet hebben. Het lijkt een soort nashville style opbouw met dunne studs?

MarkS
24 juni 2013, 20:08
Zadels zien er idd flink versleten uit.

FruscianteFan
24 juni 2013, 20:48
Niet noemenswaardig. Ik zou voor de GT zadels gaan. Scheelt je de helft in kosten en je bent van alle problemen af. Je moet echt hele gekke dingen doen wil je daar een snaar op kunnen breken.

nou nou, dit valt vies tegen hoor. Zulke gekke dingen doe ik niet met mijn Les Paul, maar die graphtechs zijn echt niet heilig..

Kaz
24 juni 2013, 21:32
Dus... Nashville type zadels of ABR?

Agent_Smith
24 juni 2013, 22:10
Nashville dus ;-)

Kaz
24 juni 2013, 22:12
Toooooop ;) Kun je uitleggen waar je dat aan ziet? Plaatjes van Nashville geven soms nog dikkere schroeven aan, maar dat zouden ook schroeven kunnen zijn die voor de foto in de bushing zijn geschroefd

vulvasonic
24 juni 2013, 22:31
nou nou, dit valt vies tegen hoor. Zulke gekke dingen doe ik niet met mijn Les Paul, maar die graphtechs zijn echt niet heilig..

En dat zeg je tegen iemand die in de afgelopen tien jaar van hard rammen slechts twee snaren heeft gebroken? :D