PDA

View Full Version : welke gitaar zal ik kiezen?



basch
23 juni 2013, 15:22
Hallo mede-gitaristen!

ik ben Basch, speel al een aantal jaar gitaar, heb ook les gehad. soms ben ik er actief mee bezig, soms ook helemaal niet. nu speel ik al tijden rock/metal en het beginners epiphoontje begint toch wel vervelend te worden. nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe gitaar, maar heb hier eigenlijk niet bijzonder veel verstand van.
waar ik naar op zoek ben is het volgende:
een gitaar (duh) met 24 frets
het liefst een doorlopende hals (speelcomfort op hoge noten)
een tremolo waar je alle kanten mee op kan buigen (floyd rose bijv.)
een beetje een dunne hals vind ik ook fijn
en ik zit ook te denken aan actieve elementen, waarom? omdat ik die heb geprobeerd en die klonken wel vet :) maar hoe dat precies met die elementen zit weet ik ook niet echt.
het liefst ook een beetje een extreme vorm, dat vind ik wel gaaf. de gewone gitaarvorm spreekt me namelijk niet echt aan. ik heb ergens een esp f-350 geprobeerd, alleen die vorm had een punt die steeds in je borstkas drukt, dat was wel minder. (hij klonk wel leuk). de esp mh350fr vond ik ook wel wat, maar was m toch net niet. en nu heb ik ergens de cort x-th gezien maar nog niet in de handen gehad.
ik speel in combinatie met een line 6 spider valve 112 buizenversterker.
kunnen jullie me misschien helpen/adviseren?
qua prijs denk ik zo rond de 500-600 uit te willen geven.

groeten Basch

geert1976
23 juni 2013, 15:34
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m689693849-ibanez-s-custom-made-in-japan-f028870-h-s-h.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Indien je niet zelf kan sleutelen, effe naar een bouwer om de schakelaar te fixen en klaar ben je enuhh oude Jap en die zijn echt goed, ook de bruggen.

Terminus
23 juni 2013, 16:43
Zo'n oude Ibanez als die van Geert is ongeveer het beste wat je voor jouw budget gaat vinden. Misschien een tweedehands ESP LTD van de hogere serie, maar die zijn al duurder. Die S in die advertentie is echt een koopje, met die kleur valt wel te leven. De meeste metalgitaristen geven spelen op RG's in plaats van S's maar het verschil is vooral de vorm. Als je een RG zoekt zijn de modellen die je wilt hebben RG550 en hoger. Let wel op: hoger is niet altijd beter.

Over die neck through constructie: vanaf begin jaren '90 hebben Ibanez en sommige andere metalgitaren een AANJ. Dat houdt in dat ze wel bolt on zijn maar dat je prima bij je hoge frets kan. Het verschilt een beetje qua model vanaf welk jaar dat is, het makkelijkst is gewoon kijken naar een foto van de achterkant.

Braindead
23 juni 2013, 16:57
Is een LTD MH-327 BLK misschien wat voor je? Kan je in NL wel voor 600 euro krijgen. De bodyvorm is je misschien niet extreem genoeg dat weet ik niet maar je hebt wel seymour duncan pickups, een neckthrough body en geen 24 maar zelfs 27 frets neck. Als dit toch niet helemaal is wat je zoekt moet je even verder zoeken bij ltd. Volgens mij zit daar vast wel wat tussen naar jouw smaak. Vaak hebben ze ook emg's zoals de LTD MH-350FR STBLK. (Is alleen wel 650, dus iets boven je budget.)

http://img442.imageshack.us/img442/4342/1001809ltdmh327l1001581.jpg

Sinner1980
23 juni 2013, 20:53
Klinkt als een Ibanezje idd. Weet waar je aan begint met een floyd. Ik dacht ook dat ik dat persé wilde maar ben daar keihard van teruggekomen destijds. Met name omdat ik mijn gitaar nog wel eens wilde omstemmen. Voor mij enkel vaste bruggen maar dat is persoonlijk.

mesaman
24 juni 2013, 10:24
sinner? Had je toen nog geen internet? De gitarist van tegenwoordig pakt de telefoon als er iets niet goed gaat, binnen 5 minuten weet je hoe het moet en is het opgelost. En anders wil ik je gerust wat tips geven. Het is allemaal zo makkelijk als je het weet.

ontopic: gewoon dikke ibanez kopen!beste gitaar voor de beste prijs. Kleur niet goed? kwast en een pot verf.

smullie
24 juni 2013, 11:04
sinner? Had je toen nog geen internet? De gitarist van tegenwoordig pakt de telefoon als er iets niet goed gaat, binnen 5 minuten weet je hoe het moet en is het opgelost. En anders wil ik je gerust wat tips geven. Het is allemaal zo makkelijk als je het weet.

ontopic: gewoon dikke ibanez kopen!beste gitaar voor de beste prijs. Kleur niet goed? kwast en een pot verf.
http://4.bp.blogspot.com/-TH6XFnX1WiQ/T2eX_Xh2tDI/AAAAAAAAB-Y/xH1iq41BR-A/s400/paint.jpg
Protecting metal since 1962...

frekie
24 juni 2013, 12:49
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m690963831-schecter-hellraiser-c1.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Schecter Hellraiser met echte EMG's als het ook een vaste brug mag zijn. World Music Korea, net als PRS SE, prima kwaliteit.

+1 Geert: Ibbie S540 ouwe Jap. Platste gitaarneck ooit gebouwd, is wel FF wennen maar speelt supersnel. Edge FR trem, snaren wisselen en intonatie afstellen dan moet je een vrije dag nemen maar daarna blijft ie ook echt op stemming. Alleen de elementen zijn meer gericht op 80s hairmetal en "shredding". IMHO te soft voor moderne metal. Verder letten op haarscheurtjes in de kop/neck overgang en in de positieholtes. Ook de trem goed checken: meskantjes en evt. ingesleten brugzadeltjes.

basch
27 juni 2013, 10:10
hallo jongens,
bedankt voor jullie reacties. ik heb gisteren een paar ibanezjes uitgeprobeerd (maar 2 eigenlijk, in assen is niet heel veel te koop) en daarbij viel met het volgende op: de hals bestaat vaak uit meerdere delen waarvan het stuk in het midden zo goed als plat is. dit vind ik eigenlijk niet zo fijn spelen, de esp die ik vorige keer in handen had ligt me dan toch beter. de geschroefde AANJ halsconstructie was trouwens wel prima, je kan goed bij de hogen noten zonder dat je duim op het blok moet zitten.
de schecter is helaas al verkocht, die kan ik niet meer bekijken maar zoiets lijkt me ook wel wat.

smullie
27 juni 2013, 10:42
Jammer dat je zo ver woont, want ik ben aan het denken om mijn Charvel San Dimas (made in USA) weg te doen... :makeup:

(moest het u überhaupt geïnteresseerd hebben natuurlijk)

ronalddus
27 juni 2013, 11:46
Misschien de EC series van ESP LTD een idee?
Ik heb een EC-401 gehad, dit was echt een prima gitaar. Geen platte hals, ligt bespeelbaar en met EMG 81 en 60 elementen erin.
Hij heeft alleen geen floyd brug, al zijn die geloof ik wel te krijgen in deze serie.

Mocht je relatief vaak van stemming wisselen is een floyd rose brug sowieso niet echt handig, even nog ter info ;)

Terminus
27 juni 2013, 22:25
hallo jongens,
bedankt voor jullie reacties. ik heb gisteren een paar ibanezjes uitgeprobeerd (maar 2 eigenlijk, in assen is niet heel veel te koop) en daarbij viel met het volgende op: de hals bestaat vaak uit meerdere delen waarvan het stuk in het midden zo goed als plat is. dit vind ik eigenlijk niet zo fijn spelen, de esp die ik vorige keer in handen had ligt me dan toch beter. de geschroefde AANJ halsconstructie was trouwens wel prima, je kan goed bij de hogen noten zonder dat je duim op het blok moet zitten.
de schecter is helaas al verkocht, die kan ik niet meer bekijken maar zoiets lijkt me ook wel wat.

De halzen bij de meeste gitaren bestaan uit meerdere delen, de vorm hangt niet af van het aantal delen. De nieuwere Ibanezzen in de lage tot middenklasse hebben inderdaad een plattere neck - dat is de Wizard II neck. De Wizard en Super Wizard necks op oudere gitaren zijn veel ronder, maar ook dunner. De Wizard III is als het goed is ook ronder, maar die heb ik niet geprobeerd. Zelf vind ik de Wizard II wel fijn, maar iedereen heeft zo zijn smaak.

frekie
30 juni 2013, 12:48
Assen - Groningen is wel te doen met de trein. Daar heb je prima zaken als Westerhaven en Tonika.