PDA

View Full Version : Zoveel te leren, maar niet weten waar te beginnen



J.D.
23 juni 2013, 13:15
Hallo iedereen,

Ik ben nu toch al een tijdje bezig, maar het is zo'n uitgebreide wereld dat het moeilijk is om te weten hoe en wat. Ik ben begonnen met Powerchords en gewoon wat akkoorden maar ik heb het gevoel dat ik niet weet wat ik nu moet doen omdat het zo'n complex gegeven is, er is immers zoveel te leren en dan zie je vaak de bomen door het bos niet meer.
Nu vond ik een DVD online Rock Guitar in 6 weeks, nu vroeg ik me af of dit een goede manier is om goed te leren gitaar te spelen vanaf de basis. Want ik mis toch wel de correcte handelingen in mijn ogen.
Of zijn er andere boeken/DVD's om op een goede gestructureerde manier te werk te gaan?

Alvast bedankt,
Jelle

Pepe
23 juni 2013, 13:35
Ik weet niet wat een correcte handeling is maar hou het concreet. Dus iets opzoeken als je een probleem tegenkomt wanneer je een nummer speelt. Als het een fysiek probleem is ga je oefeningen doen, etudes heet dat in klassiek, die dat probleem aanpakken. Als het kennis betreft kan je dingen opzoeken. Je moet het verband blijven zien.

J.D.
23 juni 2013, 14:49
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga als volgt te werk: Ik zoek een bepaald nummer ( bijvoorbeeld Greenday met American idiot )dat in mijn ogen haalbaar is om te kunnen spelen. Vervolgens zoek ik de tabs en kopieer ik de handelingen ( vingerzettingen etc. ) van filmpjes. Dus zoiets is haalbaar mits genoeg te oefenen. Maar dan ga je verder en kom je terecht in bijvoorbeeld rock songs waarbij je bij bepaalde akkoorden een snaar zal gaan dempen,of een hele vinger op een snaar zoals in D ( wat vaak gebruikt wordt ),... en dan zit ik toch met mijn handen in het haar van damn er komt echt enorm veel kennis, vaardigheden bij kijken wat overweldigend overkomt. En zoals u zegt je zoekt dan alles op over dat probleem maar vaak vind ik niet het gene dat ik nodig heb om iets tot een goed einde te brengen en geef ik het op en zoek ik een ander nummer.
Ik heb piano leren spelen op jonge leeftijd door lessen te nemen, hierbij leerde ik stap voor stap alles om te kunnen spelen wat ik wou. Dus ik dacht dat er via boeken of DVD's een manier zou zijn om toch stapgewijs tot een hoog niveau van gitaar spelen te komen waarbij alles duidelijk en gestructureerd is.
Ik heb verschillende boeken maar deze laten toch de wensen over. Ik ben bijvoorbeeld voornamelijk geďnteresseerd in rock dus ik zoek iets waarbij stap voor stap gekeken wordt naar "alles" wat dit inhoud. Dus bijvoorbeeld eerst Powerchords, dan... , dan... ,... om niet in het wilde weg wat te doen en het gevoel te hebben van heb ik nu iets geleerd?
Het is enorm moeilijk uit te leggen eigenlijk.

Pepe
23 juni 2013, 15:15
Normaal gesproken begin je op nul zoals een kind een taal leert, stapje voor stapje en omdat hij niks weet vraagt hij zich niks af. Jij weet, bij dit voorbeeld blijvend, dat een taal vervoegingen, persoonsvormen en naamvallen heeft. Dat is jammer want bij alles wat je leert ga je denken.. ja maar.. hoe zit dat dan in de verleden tijd of in meervoud.
Forget it. Durf fouten te maken. Spelen en fouten maken is beter dan niet spelen. Sterker, fouten maken is een onderdeel van leren.

Het is beter de blik op oneindig zetten en plezier te hebben want van piekeren krijg je faalangst en uiteindelijk bevries je.

Als je een specifieke vraag hebt hoe je iets speelt, vraag het hier. De bereidheid om dingen te delen is enorm op dit forum.

terrasbeest
23 juni 2013, 16:03
Wat heb je geleerd in die pianolessen ? Wat is er bruikbaar voor gitaar ? Kun je goed noten lezen ? Remember : muziek is muziek, het instrument verandert niks aan notenleer of harmonie..... Dat zou je al een voorsprong moeten opleveren.
Blijft de techniek : neem lessen. Vergeet boeken, DVD's....

Speel nummers, het geeft niet welke.

barno
23 juni 2013, 16:08
probeer ook hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden. hoofdzaak inzake rock is groove en timing (in alle muziek trouwens) . dus beter een foute noot in juiste groove dan alle noten goed zonder goeie groove. tuurlijk ga je akkoorden, riffs en runs leren maar probeer steeds te denken aan Tha Groove :)

J.D.
23 juni 2013, 16:26
Ik zelf kan goed noten lezen/schrijven, ritme,... maar ik gebruik deze kennis niet voor het gitaarspel, hier gebruik ik enkel Tabs voor.
Ik kan bijvoorbeeld geen enkele noot aanslaan op een gitaar die men me vraagt, terwijl ik op piano stukken kan schrijven.
Ik zoek ook wel lessen te nemen, enkel weet ik nog niet waar. Ik dacht aan privé.

Ik zal proberen te hoofdzaak en bijzaak te onderscheiden want zoals je aangeeft draait het vooral om het ritme etc. Ik probeer vooral correct te spelen dus ik verwaarloos Tha Groove ;). Een Groove is in mijn ogen iets dat uitnodigt om te bewegen en bij mij blijft alles stil staan :p.

Bedankt voor al deze reacties.

Martin_
23 juni 2013, 17:25
Ik wil je adviseren om dan in ieder geval de noten op de toets van je gitaar te leren. Dan weet je meer waar je mee bezig bent en wat je speelt.

Pepe
23 juni 2013, 18:08
Zeker, die basis opbouw zou je snel moeten kunnen begrijpen.

Het verschil met piano is dat een akkoord (wanneer je geen snaren af dempt) altijd uit een drieklank bestaat met 3 toegevoegde noten. Als je een basis E akkoord pakt (B/E/Gis) en je verplaats wat vingers krijg je al een aantal akkoorden.

http://www.traditionalmusic.co.uk/chords/Egtr1.png

Als je het hele zaakje een halve toon ophoog schuift en je gebruikt je wijsvinger om de functie van de kam over te nemen speel je dezelfde akkoorden in F. Twee vakjes omhoog en het is een G. Enz Enz.

terrasbeest
23 juni 2013, 18:40
Er is ook nog altijd ons aller vriend Justin Sandercoe:

http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

7ender
24 juni 2013, 00:54
het gaat om ......"the groove"..... :soinnocent:

http://www.youtube.com/watch?v=CEv0_Eapwok

:D:D:D

paulusdeBKB
24 juni 2013, 11:11
Wat Martin zegt: leer waar de noten zitten op de afzonderlijke snaren. En vervolgens probeer je dan elke melodie te spelen die in je opkomt. Van kinderliedjes tot popsongs. Als je met een plectrum speelt, is het ook zinvol om een paar youtube videos te kijken over alternate picking.

Bij elektrisch gitaar komen daarbij nog een aantal 'devices' om de hoek kijken - trucjes, zo je wilt, die een integraal onderdeel van de elektrische gitaar sound uitmaken:
- hammer-ons en pull offs
- bends
- tremolo's (niet met de tremolo-arm)
- tremolo's (wel met de tremolo-arm)

Dan is er nog het gegeven dat elke snaar op een gitaar een bereik heeft van bijna 2 octaven, maar dat de snaren slechts een kwart verstemd zijn ten opzichte van elkaar (tussen de G en B snaar een grote terts). Ergo: de meeste noten kun je op meer dan 1 plek op de hals spelen.

Toonladders:
De mineur en majeur pentatonische toonladders worden het meest gebruikt.
Als je de vingerzettingen (er zijn er meerdere, je kunt de toonladder namelijk op elke snaar spelen) van deze toonladder kent, kun je hem spelen in elke toonsoort door hem op een andere fret te beginnen.
De Bluestoonladder is een afgeleide van de mineur pentatonische ladder, met toegevoegde 'blue notes'.
https://www.youtube.com/watch?v=BgRzzvVWBrU
http://www.justinguitar.com/en/BC-176-MinorPentatonic.php
https://www.youtube.com/watch?v=4owDn7sTsnI

Als je snel vooruit wilt gaan, helpt het om een goede oefenroutine te hanteren. Speel met een metronoom of een backingtrack, neem jezelf op en luister het terug om te analyseren of je netjes speelt en niet te veel fouten maakt.

Let op met fouten! Maak je een fout, dan is dat een teken dat je motorisch geheugen iets anders wil doen dan je met jezelf hebt 'afgesproken'. Onthoud goed waar je je foutje maakt, en speel dat stukje opnieuw in een lager tempo, net zo lang tot je het een keer of 8 foutloos achter elkaar kunt spelen.

Houd het klein: als je een nieuw liedje, solo of whatever wilt leren spelen, focus je dan vooral op de lastige stukken. Niet elke keer het hele liedje van voren af aan beginnen, dat scheelt enorm veel tijd.

Les is superhandig, MITS je een goede docent hebt. Bij een eerste les vraagt een docent vaak: 'wat wil je leren'? Daar is vaak moeilijk een antwoord op te geven, omdat je als beginnend gitarist niet zo'n goed overzicht hebt op wat je allemaal nog niet kunt. Het kan helpen om bij zo'n eerste les vooral veel voor te spelen wat je al wel kunt. Dan krijgt de docent een beeld van waar je staat.

J.D.
24 juni 2013, 13:50
Bedankt voor je reactie en de tips die je hiermee geeft!

Ik ben nu van mijn klein zusje ( 11 ) al de noten aan het leren die op een gitaar liggen en bijbehorende liederen. Ook speel ik nu niet met een plectrum maar met mijn vingers.
Wanneer ik dit volledig onder de knie heb, zoek ik andere toonladders te leren op de gitaar. Dan heb ik een mooie basis en weet ik tenminste met wat ik bezig ben.
En dan misschien enkele lessen en jullie raad verder opvolgen.

Enorm bedankt voor al jullie reacties en hulp!

Harald
24 juni 2013, 15:13
Kleine correctie... We mogen het Paulus niet kwalijk nemen. De spraakverwarring heeft ws. een achtergrond in onze preutse protestantse geschiedenis.

Gebruik ipv tremolo-arm gewoon de engelse naam Whammy bar. (en welke gitarist opent die live-kroeg?) Het effect wat je daarmee maakt is nl. vibrato, niet tremolo.

Tremolo is een fluctuering in het volume. Op klassieke of akoestische gitaar doe je dat door snel met meerdere vingers dezelfde toon aan te slaan (zoals in veel flamenco te horen, of bv. Recuerdos d'alhambra) op elektrische gitaar kan het door snel te ratelen met je plectrum (Misirlou van Dick Dale) of met een effect dat populair is in o.a. surfmuziek en blues. Sommige oude Fenderversterkers hadden het ingebouwd. Ook als losse pedaaltjes te krijgen.

Maar tremolo met een tremoloarm, dat kan niet... Als je een tremolo te verkrampt speelt krijg je er misschien een tremoloarm van, maar dan moet je naar de fysio.

paulusdeBKB
24 juni 2013, 17:11
I stand corrected :)

Harald
24 juni 2013, 17:22
Think nothing of it ;) Ik vraag zelf ook niet graag aan een vreemde of die vibrator bevalt :seriousf: