PDA

View Full Version : Pickup upgrades voor mn japanner?



Cinaed666
20 juni 2013, 21:39
Hey!

Ik heb, zoals ik al enkele keren gepost heb, een ouwe El Maya LP Custom.
Knap ding dat ik voor geen geld (ok misschien wél vanaf 4 cijfers :seriousf: ) van de wereld zou weg doen, enorm aan gehecht. Ik begin me nu wel een tikje lastig te maken in de pickups. De nek pickup is namelijk vrij modderig met momenten, zeker door een high-gain pedaal, en de brug ook wat, zodat ik eigenlijk de brug pickup voor ritme-toestanden moet gebruiken, met zelf behoorlijk wat EQ-gedraai.
Ze zijn trouwens redelijk low-output dacht ik. Ik was aan het overwegen om me een gitaar bij te kopen, omdat ik mijn beginners-Epiphone onlangs heb verkocht aan een vriend en er nu dus maar 1 heb, maar ik kan evengoed mijn El Maya wat liefde geven, dacht ik zo.

Ik speel voornamelijk metal (en wat blues!), en ik hou van die ouwe donkere sabbath sound. Zo ben ik bij volgende combinatie uitgekomen: Een P94R (http://www.thomann.de/be/gibson_p94_r_blackchrome.htm) in de nek, en een Iommi Signature (http://www.thomann.de/be/gibson_tony_iommi_bc.htm) in de brug. De soundsample voor die laatste op thomann, en wat ik verder nog vond op jij-buis doet me in elk geval watertanden. Ik wil een relatief "vintage klinkend" high-gain geluid dat subtiel genoeg kan blijven om ritme in mn bandje te spelen.

Iemand die ervaringen heeft met deze pickups of commentaar op de keuze? :)
Ik ben verder aan het kijken naar de Ibanez TS9 (http://www.thomann.de/be/ibanez_ts9_tube_screamer.htm) en BSM Treble Booster "Metal" (http://www.thomann.de/be/bsm_treble_booster_rm_metal.htm).
Die Tubescreamer heb ik op gespeeld bij een maat, en dat vond ik wel wat! Die treble booster is blijkbaar gebaseerd op de gemodde TB die Iommi op de eerste Sabbath albums gebruikt heeft.
Ik verwacht natuurlijk geen Iommi kloon qua geluid te worden, maar toch iets in die richting.

Oh, en nu ik eraan denk, mijn tone knobs doen vrijwel niets nu. Het is iets dat ik in het begin niet echt merkte, maar me onlangs vragen ben bij beginnen stellen. Ze is ooit binnen geweest bij een, naar het schijnt, vrij bekende gitaarbouwer die de pups destijds gepot heeft, en de bedrading opnieuw gedaan heeft, dus als er daar iets aan scheelde had hij het wel gezien denk ik zo.

Edit: woops totaal over het pickups subforum gekeken, sorry!

Fuhgawz
20 juni 2013, 22:07
Ik heb een Gibson Iommi SG. Die elementen zijn specifiek gemaakt om de brugpositie van een SG vetter/donkerder te laten klinken en daar slagen ze goed in. In een LP, wat toch al een stuk donkerder klinkende gitaar is dan een SG, kan het misschien te veel zijn. Zéker als je zegt dat je huidige sound al te modderig is zou ik persoonlijk naar iets anders dan die Iommi-elementen kijken. De bassen van dat element zijn weliswaar strak, maar hij heeft nogal wat (lage) middentonen en in een LP kan dat echt zompig worden.

Ik ga er hierbij overigens voor het gemak vanuit dat jouw El Maya LP vergelijkbaar is met een Gibson LP, want ik ben er verder niet bekend mee.

EDIT: Nog een paar opmerkingen. Ten eerste over die clips van elementen op de site van Thomann. Je hebt geen idee in welke gitaar ze zitten en door welke versterker ze met welke instellingen gespeeld zijn. Naar mijn mening kun je er dus eigenlijk weinig aan afleiden. Ten tweede over die treble-booster. Dat zijn erg specifieke apparaten die met sommige versterker goed werken en met anderen totaal niet. Ik zou zoiets dus eerst testen alvorens het ergens te bestellen. Daarbij zijn die BSM ook erg duur voor wat het doet. Tenslotte is de Iommi sound op die eerste albums een combinatie van verschillende zeer specifieke factoren en zijn sound en apparatuur door de jaren heen erg veranderd. Het gebruik van een treble-booster (a la vroege carriere) en zijn elementen (als in zijn latere carriere) is dus geen garantie dat je in de buurt van zijn sound komt.

Cinaed666
20 juni 2013, 22:30
Bedankt voor de bijdrage, en ja, ik zou ze wel met een Gibson durven vergelijken.

Ik heb op andere fora gelezen dat ze wel hun werk deden in een LP, maar iets "gebalanceerder" dan in een SG, dus ik weet niet of het heel zompig zou worden, zeker in de brug. 1 manier om het te weten te komen natuurlijk. (tenzij er hier iemand een vergelijkbare setup heeft)
Natuurlijk moet je die soundclips met een korrel (of zak) zout nemen, ik wou alleen maar zeggen dat het zijn omschrijving eer aan deed. Ik ga er van uit dat ze in een of andere SG zitten daar.

Hier zitten ze in een LP (studio?) en hoewel donker, vind ik het wel wat hebben, voor zover je iets kan afleiden van een camera-mic.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vZJV5weanbs#at=133

MarkS
21 juni 2013, 00:09
P94's staan ook nog steeds ergens op mijn wishlist. Alleen lijkt de black/gold versie bijna nergens meer te krijgen, alleen de black/chrome versie.

Cinaed666
21 juni 2013, 00:18
P94's staan ook nog steeds ergens op mijn wishlist. Alleen lijkt de black/gold versie bijna nergens meer te krijgen, alleen de black/chrome versie.

Inderdaad! Ik herinner me dat thomann ze had, maar die zijn ondertussen verdwenen.

MarkS
21 juni 2013, 00:23
Ik ben al meerdere sites langs geweest voor die dingen. Nada.

duckman
21 juni 2013, 01:09
ik vind de Gibson 500T voor de brug en een 496R voor de nek een lekkere combinatie als je high gain wil.Wellicht iets voor jou?