PDA

View Full Version : AC30C2x verkopen voor oude AC30



hugo123
20 juni 2013, 16:52
Hallo iedereen,

Inmiddels ben ik door de honeymoonphase met mn AC30, haha. Hij bevalt nog steeds erg goed maar toch begint het gevoel verder te kijken weer te knagen. Vooral ben ik benieuwd naar de oudere AC30's. Nu bijvoorbeeld, staan er 2 '70'er jaren AC30's op marktplaats voor minder dan ik destijds voor mijn C2x heb betaald. Als ik mijn C2x nu verkoop en er een 70'er jaren AC30 voor terugkoop, ga ik er dan op vooruit qua tone?

tommus42
20 juni 2013, 17:04
Nee, wel qua kwaliteit:D.
Zou ik niet doen, je huidige voxje kun je perfect laten klinken voor tussen de 10 euro en 400 euro:ok:

humbucker
20 juni 2013, 17:11
Que?? Wat bedoel je daar juist mee?

Als je echt vooruit wil Hugo, ga dan voor een handwired versie van de laatste reeks. Die ouwe Voxen waren niet bepaald toonbeelden in betrouwbaarheid dacht ik :)

B-stone
20 juni 2013, 17:54
Interessant: (effe kapen, sorry daarvoor :D ) ik zit daar namelijk ook een beetje mee met mijn 1959slp ri verkopen en een jmp (begin 70er metal face marshall) voor terug kopen? Of gewoon houden en wat mods laten toepassen?:D

Bassa
20 juni 2013, 18:04
Ik heb over 2 oude voxs gespeeld en allebij hadden ze de ergste brom ooit, schijnt normaal te zijn.

B-stone
20 juni 2013, 19:41
Ik heb over 2 oude voxs gespeeld en allebij hadden ze de ergste brom ooit, schijnt normaal te zijn.

dat heb ik ook wel eens over oudere marshalls gehoort.

Bassa
20 juni 2013, 19:44
dat heb ik ook wel eens over oudere marshalls gehoort.
Klopt, ben laatst wezen kijken naar een super pa uit jaren 70 (was wel een kopie) en die maakte ook veel herrie (wel minder dan vox) , klonk verder wel heel goed maar ik vind dat toch wel hinderlijk.

Toaster
20 juni 2013, 21:02
Ik heb zo'n oude VOX en het is een prima instrument. Als ze brommen is het tijd voor nieuwe buizen.

Verder klinken ze makkelijker en sneller goed dan een nieuwe VOX. De nieuwere kan je een heel eind laten klinken als een oude, maar dan moet je echt lang draaien en zoeken naar de sweetspot.

En de tone wordt ook voornamelijk gemaakt door de speakers. De oude speakers zijn zeer speciaal. Ik weet dat ik er gekleurd op sta omdat ik ze te koop heb, maar als je greenbacks in een VOX stopt klinkt het ineens totaal anders. Als je Silver Alnico's in een Marshall stopt klinkt het al snel VOXier.

Daarnaast helpen de oude kasten met het oude hout ook erg mee om de klank te bepalen.

Mitch
20 juni 2013, 21:45
True, speakers doen heel veel.

70s Voxen staan niet bepaald hoog aangeschreven, maar let wel: er is zéér veel verschil tussen bepaalde bouwjaren. Het hoeft niet per se 60s te zijn om goed te zijn, maar houd er rekening mee dat je niet meteen 'klaar' bent als je zo'n ouwetje koopt. Als je een goeie tech hebt kun je het doen, maar ik zou er zo één liever naast hebben dan in de plaats van.

beus
21 juni 2013, 08:52
bij die oude VOXen heb je inderdaad kans op een beter klinkende als eentje uit de laatste series. ik zou het gewoon doen, een nieuwe koop je zo weer.

niet alle 70er jaren modellen zijn even goed maar er zitten wel jaren/series bij die erg op de 60er jaren modellen lijken (die op marktplaats uit 74 met de nieuwe blue alnico's waarschijnlijk) . en zoals Toaster als zegt het oude hout, componenten en speakers doet heel veel voor de goede sound.

ik heb zelf een 65er en die klinkt super en doet het altijd probleemloos zonder extra onderhoud.

Aart

hugo123
23 juni 2013, 16:37
Onderhoud was inderdaad mn tweede zorg. Maar ik denk dat jullie gelijk hebben en ik beter mijn vox nu kan houden. Ik heb wel besloten dat ik mijn AC4 ga verkopen en er een fender type versterker voor terug koop. Ik denk dat ik de afwisseling gewoon wat mis, soms wil je ook eens iets anders;).

wireman
27 juli 2013, 03:42
en DAT noemen ze nou GAS....

cluseau
27 juli 2013, 10:09
Oude voxen zijn altijd goed te krijgen omdat je voldoende vrijheid hebt om er aan te werken. De nieuwere amps zijn opgebouwd op printen en dat maakt eventuele aanpassingen een stuk lastiger. Dat geld net zo goed voor een Fender dus denk goed na voor je overstapt. Een ander punt is dat een AC30 een klasse A amp is, dat klinkt behoorlijk anders dan een kille Fender. Voordeel is weer dat de onderhouds interval van een Fender veel langer is. Ben je erg kritisch dan zou je bij een Vox na zeg maar anderhalf jaar aan nieuwe buizen toe zijn (als je hem wekelijks een paar uur gebruikt) waar je met een Fender wel vijf jaar toe zou kunnen. Ik kom 40+ Fenders tegen welke nog nooit aangeraakt zijn en nog steeds met de originele buizen werken. Dat gaat een Vox nooit redden. De andere kant is dat een setje buizen van een Fender twee keer zo duur is. Allemaal punten om te overwegen maar ik zou zeggen blijf bij de amp waar je je lekker bij voelt.

7ender
27 juli 2013, 14:13
en DAT noemen ze nou GAS....

.....heb ik ook wel 'ns last van ,....het is dan echt beter om geen kool-soorten meer te nuttigen..... :chicken:

:D

HaroldA
27 juli 2013, 14:51
Als ze brommen is het tijd voor nieuwe buizen.

En filtercaps.

johanb
27 juli 2013, 15:03
Op de vox-meeting in de DB studio Uthrecht een paar jaar geleden vond ik de nieuwe voxen AC30ccx en de AC30cc1 veel beter klinken als de oude vox die er stond. met name het brommen van de oude versterker vond ik irritant.Was wel heel leuk om al die voxen met verschillende speakers naast elkaar te horen.

Cue Zephyr
27 juli 2013, 15:48
Niet alleen speakers maar ook de trafo's. Daar is (samen met de speakers en buizen) op bezuinigd bij de nieuwere Vox lijnen.

Stop er Mercury Magnetics trafo's en choke in en je bent ook al best een eind. Het is alleen erg prijzig omdat 't spul uit USA moet komen.

+1 voor caps van oude amps (niet alleen Vox!). Caps verslijten en men vergeet dat. Recappen kan het verschil maken.

Ik zou mijn AC30CCH (voorganger van de huidige Custom, kwamen direct na de UK Korg RI's uit de 90's) niet weg doen voor een 70's Vox. Slechts voor een Super (Reverb) Twin uit de 60s. Ik heb niet voor niets een head gekozen. :p

Een AC30 is geen klasse A overigens (http://www.aikenamps.com/VoxAC30classA_2.html).

Mitch
27 juli 2013, 21:19
Nou, op de speakers wordt minder bezuinigd met de nieuwe C-lijn t.o.v. de CC lijn. Een M25 ipv een Wharfedale is toch wel een stukkie beter hoor. Vergis je overigens niet in hoeveel verschil een (oude) speaker kan maken. Als je 't vergelijkt met een aantal andere merken valt die 'zwakke' trafo namelijk wel mee. Er zijn een paar A-merken die waaibomentrafo's in hun amps stoppen, maar daatr zou ik Vox niet onder willen scharen.
Wel eens zelf een A/b gehoord met een Vox die een MM trafo(set) ingebouwd kreeg?

ccc
29 juli 2013, 13:26
Er zijn toch alternatieven voor de oude AC30's.
Zelf heb ik een Valvetech Hayseed, een PTP cloon van een '63 Vox.
http://valvetechamps.com/the-amp

tommus42
29 juli 2013, 14:05
......Een AC30 is geen klasse A overigens (http://www.aikenamps.com/VoxAC30classA_2.html).
Volgens mij werkt ie tot ongeveer 20W in class-A, bij verdere uitsturing gaat ie over in class-AB1

Cue Zephyr
29 juli 2013, 19:29
Nou, op de speakers wordt minder bezuinigd met de nieuwe C-lijn t.o.v. de CC lijn. Een M25 ipv een Wharfedale is toch wel een stukkie beter hoor. Vergis je overigens niet in hoeveel verschil een (oude) speaker kan maken. Als je 't vergelijkt met een aantal andere merken valt die 'zwakke' trafo namelijk wel mee. Er zijn een paar A-merken die waaibomentrafo's in hun amps stoppen, maar daatr zou ik Vox niet onder willen scharen.
Wel eens zelf een A/b gehoord met een Vox die een MM trafo(set) ingebouwd kreeg?

Klopt, de M25s zijn een vooruitgang op de GSH-whatever het ook is.
Het is ook niet alleen de oudere speakers, maar ook de oudere speakers die niet meer gemaakt worden, zoals die silver alnico's (worden nog wel gelijkwaardige speakers gemaakt, maar niet door Celestion).

Ik heb zelf geen Vox met MM trafo's, er is wel iemand hier op 't forum die een AC15CC1X met MM trafo's en choke heeft.

Er zijn wel shootouts, maar niet met Vox versterkers.
Ik zou het zelf graag laten doen, maar ik zoek eerst maar eens een goede cab bij elkaar voordat ik ook maar over die trafo's nadenk.

+1 voor die Hayseed overigens, die dingen schijnen echt heel erg cool te zijn.

lauke_101
1 augustus 2013, 16:02
Oude voxen zijn altijd goed te krijgen omdat je voldoende vrijheid hebt om er aan te werken.

Valt helaas bij een oude Vox nog wel tegen. Ja, het is PTP, maar erg toegankelijk zou ik het niet noemen. Genoeg parts om 2 Fenders van te bouwen joh :seriousf:

http://www.tone-lizard.com/images/Vox_chassis.jpg

Dimitri92
1 augustus 2013, 19:00
Valt helaas bij een oude Vox nog wel tegen. Ja, het is PTP, maar erg toegankelijk zou ik het niet noemen. Genoeg parts om 2 Fenders van te bouwen joh :seriousf:

http://www.tone-lizard.com/images/Vox_chassis.jpg

Zo iets is nog steeds stukken beter dan een volgestouwde printplaat van een hedendaagse marshall/fender of vox hoor....

*Lekker gare kwaliteit foto trouwens lol... daar lijkt het 10x erger ..

lauke_101
1 augustus 2013, 20:29
Ja dit was gewoon de eerste die voorbij kwam op google, kwaliteit is á la 2002 inderdaad :P

Vind mijn AC30CC1 er van binnen nog redelijk ordentelijk uitzien, maar printplaat blijft lastiger (her)solderen, dat klopt.

Cue Zephyr
2 augustus 2013, 00:26
Het grootste gedeelte daarvan hoort bij het vib/trem circuit. Het Normaal kanaal is zo eenvoudig als maar kan en het TB kanaal is ook niet wat je zegt superingewikkeld.

Ik bedoel, het is geen Mesa Roadster. :p