PDA

View Full Version : betere brug - groot verschil ? - andere mods ?



denis.hermans
20 juni 2013, 14:48
Hallo ,

Ik heb nog een oudere (Koreaanse) Epiphone Les Paul Standard ("Ebony") gitaar liggen die ik zou willen gebruiken om les te volgen en om op verplaatsing mee te nemen .
( zo hoef ik niet met mijn "betere" gitaren rond te sleuren met het risico dat daaraan iets beschadigd geraakt. )

Het hout en fretwerk werk van de gitaar is mi. best ok . De electronica is minder.
Ik ga dus sowieso de krakende potmeters, switch en input laten vervangen. PU ga ik nog even mee wachten (wegens toch hoge kostprijs en ik ga eens afwachten hoe deze reageren op de overige wijzigingen).

Ik overweeg evenwel om ook de brug te (laten) vervangen indien dit qua kosten/baten een goed resultaat geeft. Die brug lijkt me nu namelijk toch niet zo erg solide in vergelijking met m'n gibson.
Heeft iemand ervaringen met het upgraden van de brug van je lp-gitaar en vond je dit de moeite waard qua sustain ,tone...) ? Heb je ineens ook de tailpiece (stopbar) vervangen ? (Mi. lijkt dit laatste van minder belang ? )

Graag advies/ervaringen

Mvg,

Denis

barno
20 juni 2013, 15:52
brug èn tuners van bv Tonepros is een serieuze upgrade van elke gitaar. vraag is of de gitaar het waard is

denis.hermans
20 juni 2013, 16:09
Bedankt voor je antwoord.

Ik weet dat deze gitaar eerder een budgetmodel is en ga ze voornamelijk als "lesgitaar" gebruiken.
Tot voor kort nam ik altijd een duurdere gitaar mee maar dan ben ik altijd blij als ik heelhuids met mijn instrument ter plaatse geraak...

De hals voelt voor mij ok en best aangenaam aan; Bedoeling is dat de gitaar "betrouwbaarder" en qua speelervaring iets dichter bij mijn betere instrumenten aansluit. Ik benadruk nog dat het een Koreaans model is, ik begrijp dat die soms toch iets beter zijn dan de huidige Chinese produktie.

Enkel de elektronica en de brug lijken me toch van mindere kwaliteit...

Verkoopwaarde interesseert me niet (ik weet dat upgrades zich zelden doen terugverdienen bij verkoop), ik kan toch niets wegdoen...:seriousf:

JP074
20 juni 2013, 17:37
Ik heb er destijds een Gotoh TOM opgezet.

Wat klank betreft zal het niet erg veel uitmaken, maar intoneren gaat beter en preciezer. Die brug is gewoon van betere kwaliteit; steviger. Mijn Epi Les Paul is een Standard, gebouwd in Korea in 1996.

Deze had nog de elementen van Samsung en die had ik er beter nog op de dag van aankoop uit kunnen gooien.
Ik weet niet welke elementen de jouwe heeft, maar betere maken een behoorlijk verschil!

En 2e hands zijn degelijke Duncans toch niet zo heel duur.

Gr.

denis.hermans
24 juni 2013, 09:35
Bedankt voor je info.

Ik heb van 't weekend de gitaar nog eens goed bekeken en ik vind ze toch wel goed spelen. 't Is een cliché maar ze speelt eigenlijk vlotter dan sommige gibsons die ik heb vastgehad in de winkel ( hoewel ze niet aan m'n custom kan tippen ), kortom behoorlijk goed voor zo'n budgetinstrument. De basis van de gitaar lijkt me dus wel ok. Gitaar dateert overigens van 2001 en komt van de Saein fabriek in Korea.

Sound mist wel wat "diepte", vooral als ik over m'n blackstar ht 5 speel ( over de boss e band met hoofdtelefoon valt dit minder op)

Denk dat ik dus maar all the way ga gaan en ook de pu ga laten vervangen door seymour duncan's (met coil tap)

Na een uitgebreide luistersessie op het net en wat opzoekwerk kom ik dan uit bij :
bridge : sh 4

http://www.thomann.de/gb/seymour_duncan_sh4classic_cover_nc.htm

neck : 59 sh1
http://www.thomann.de/gb/seymour_duncan_ssh_1_n_ncov_4c.htm

Coil tap gebruik ik vaak op m'n prs mira. Over het algemeen geeft dit goede resultaten, hoop dat dit met deze pu ook zo is.

Opinies over deze combinatie ? Andere suggesties...

Ps : heb eigenlijk geen stemproblemen dus tuners laat ik nog even zo (zijn geen grovers zoals nu vermeld wordt bij de epi standard) maar merkloze epi tuners die evenwel hun werk goed doen. Tuners kan ik achteraf nog zelf vervangen. )

ps : ja ik weet da ik te veel gitaren heb voor mijn capaciteiten maar ik geniet er echt van en da's toch het belangrijkste !!!

JP074
24 juni 2013, 22:01
Hey,

die JB heb ik er ook in, maar zonder de single coilschakeling. De body van mijn gitaar bestaat voor pakweg 20% uit Mahonie, de rest is Ahorn. Hals is Esdoorn.

Dat heeft als gevolg dat die JB wat schel klinkt. Ik kan dat wel waarderen, want ik houd van fel klinkende gitaren, maar wil ik wat filtering, dan is er natuurlijk de toonregelaar. Ik speel met die gitaar de zwaardere muziek.

Mocht jouw gitaar wel van Mahonie zijn, dan zul je dat "probleem" niet snel krijgen.

Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar een SD Pearly Gates voor de brugpositie. Veel gitaristen vinden die uitstekend voor in een Les Paul. Hij geeft een wat meer uitgebalanceerd geluid ( minder Mid-hoog), is mijn opinie. De output is iets milder. Zeer geschikt voor Classic Rock en Hardrock. Voor Metal is de JB meer geschikt.

Die '59 Paf-imitatie voor in de halspositie wordt erg veel gebruikt, is weinig mis mee, maar ik heb er een tijdje een Gibson 490R in gehad.
Die klonk wat voller en romiger. Helaas moest deze terug in een Gibson SG in verband met het verkopen van die gitaar; was dat niet het geval, dan was de 490R zeker blijven zitten...

Maar de door jou voorgestelde combinatie zal zeker een verbetering zijn tov de Epiphone-elementen.

Gr.

denis.hermans
25 juni 2013, 08:24
Bedankt voor de tip !
Metal speel ik niet dus ga zeker eens uitkijken naar wat voorbeelden van die pearly gates.

Exacte samenstelling van het "hout" van mijn gitaar ken ik niet, hoe ben jij daar eigenlijk achter gekomen ? Wel lijkt de gitaar zwaarder dan recentere epi'sc die ik in de gitaarwinkel opgetild heb.

Mvg,

Denis

JP074
25 juni 2013, 21:19
Hey,

de body van mijn Epiphone bestaat uit 2 delen: het deel vanaf de bovenkant tot en met de hals is Ahorn, het deel "ten zuiden"van de hals ( als je de hals ahw tot het eind vd body laat doorlopen, en dan het deel eronder) is Mahonie. De toplaag is fineer Esdoorn ( dit kun je zien in de gaten waarin de elementen zitten als je die eruit haalt).
Hals is zoals gezegd Esdoorn.

Ik las dat jij een zwarte hebt dus je zou niet direct kunnen zien van welk hout body en hals zijn. Maar pin je niet teveel vast op het gewicht.

Tegenwoordig zegt Epiphone dat hun Les Pauls een mahonie hals en body hebben met Esdoorntop. Maar ik lees ook soms Mahonie EN Elzenboom als bodymateriaal.

Mahonie zou het best kunnen zijn, maar ik weet niet wanneer ze daar mee zijn begonnen ( in 1996 was dat nog niet vanzelfsprekend). Je zou het wellicht kunnen horen als je een Gibson met de Epiphone vergelijkt ( de scheur is bij mijn Epi minder gedefinieerd; wat meer "compressed"). Het kan natuurlijk ook puur met kwaliteitsverschil te maken hebben, maar ik vermoed dat het door het verschil in houtsoort komt. Correct me if I'm wrong...

En ben je van plan deze pups nieuw te kopen? Ik vind met name die '59 nogal aan de prijs...


Gr.

denis.hermans
26 juni 2013, 08:14
Hallo,

IK weet nog niet exact waar ik de elementen ga aankopen. Weet wel dat Thomann ze in voorraad heeft. Tweedhands is idd. een optie, ik heb ook tijd...

'59 Is inderdaad niet goedkoop. Zeker als je dit vergelijkt met de huidige nieuwprijs van de epi standard (twijfel- is ze dat wel "waard"), anderzijds is het ook wel interessant om te weten wat dit nu voor resultaat heeft bij zo'n "budget"gitaar.

Groeten,

Denis

jonghj
26 juni 2013, 09:31
Hallo,

IK weet nog niet exact waar ik de elementen ga aankopen. Weet wel dat Thomann ze in voorraad heeft. Tweedhands is idd. een optie, ik heb ook tijd...

'59 Is inderdaad niet goedkoop. Zeker als je dit vergelijkt met de huidige nieuwprijs van de epi standard (twijfel- is ze dat wel "waard"), anderzijds is het ook wel interessant om te weten wat dit nu voor resultaat heeft bij zo'n "budget"gitaar.

Groeten,

Denis


Als je de echt '59 experience zoekt moet je wilkinson WVC's nemen.
Een setje kost net geen 100 euro.
Die geven een geweldig rond en helder vintage Les Paul tone.