PDA

View Full Version : slide op 12-snarige gitaar



apekop
20 juni 2013, 12:08
Ik speel al een hele tijd 12 snarig en ook slide. Met slide normaal geen problemen. Alleen op 12-snarig heb je te maken met het feit dat de octaaf snaren iets lager liggen dan de normale snaren. Zo wordt het moeilijker om met de slide beide snaren even goed aan te raken, met name de octaafsnaar dus omdat die ietsjes lager ligt. Met name op de D en G snaar heb ik hier last van. Heeft het te maken met de afstelling of zijn er tips voor hoe ik hiermee moet omgaan?

stijnkenens
20 juni 2013, 13:32
Dat heeft inderdaad te maken met afstelling, omdat normaal gezien, bij het afstellen naar de afstand tussen fret en snaar gekeken wordt.

Je zou ze kunnen laten afstellen (nieuwe topkam en nieuw zadel) waarbij je expliciet vraagt om telkens de octaaf snaar even hoog te leggen voor slide.
Het zal wel even aanpassen zijn, als je terug gewoon speelt, maar het moet kunnen !



s.

Harald
20 juni 2013, 13:56
Vooral een kwestie van net iets meer kracht zetten met de slide. Heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk als ik slide speel op de 12 string. Kan me ook geen opmerkingen hierover herinneren van het handjevol mensen dat slide op een 12 string speelt in interviews of hier.

apekop
20 juni 2013, 14:54
Dat heeft inderdaad te maken met afstelling, omdat normaal gezien, bij het afstellen naar de afstand tussen fret en snaar gekeken wordt.

Je zou ze kunnen laten afstellen (nieuwe topkam en nieuw zadel) waarbij je expliciet vraagt om telkens de octaaf snaar even hoog te leggen voor slide.
Het zal wel even aanpassen zijn, als je terug gewoon speelt, maar het moet kunnen !


bij alle 12-snarige gitaren (o.a. Taylor en Seagull) die ik gehad heb was de octaafsnaar altijd iets lager dan de normale snaar, is ook logisch aangezien hij een stuk dunner is. Schijnbaar is dat de standaardafstelling? Gitaar is afgesteld door Luthiers in Den Bosch. Voor slide is dat echter niet handig en dat kun je niet altijd oplossen door meer druk op de slide te zetten zoals Harald zegt, omdat je voor de normale snaren juist zo min mogelijk druk moet zetten met de slide. Bij strumming valt het minder op, maar bij tokkelen klinkt de octaafsnaar vaak wat 'petserig' omdat hij niet goed tegen de slide komt. Hoe staat bij jou de verhouding octaafsnaar en gewone snaar qua hoogte Harald? ben ik benieuwd naar.

Muzieknono
21 juni 2013, 10:27
Ik speel ook slide op mijn 12 snaar en ondervind daar geen problemen mee, als je actie erg laag is kan het lastig worden, maar met een normale gemiddelde actie klnkt het gewoon goed.
Slide on ;)
Mvgr. Dirk Jan :B

apekop
21 juni 2013, 11:43
hoe is bij jullie de hoogte verhouding van de octaaf en gewone snaren dan? gezien van de bovenkant van snaar...is de octaafsnaar duidelijk lager of helemaal gelijk met de gewone snaar?

Harald
21 juni 2013, 13:16
Die zijn dunner, dus lager. Bij de frets kun je dat sowieso al niet opvangen. Hooguit dus bij de brug. Ik heb nog nooit een kammetje gezien waarbij de punten waar de octaafsnaren over gingen verhoogd waren. En zoals gezegd, ik heb het ook nooit eerder ergens in een interview of van een gitarist gehoord.

Woml
21 juni 2013, 16:20
Lijkt me op zich wel eens grappig om uit te proberen... Gewoon, voor de wetenschap.
En als je slide speelt, hoef je dat bij de frets dus niet op te vangen :satisfie:

apekop
22 juni 2013, 09:30
Die zijn dunner, dus lager. .

ok, dan is er denk ik niks mis met mijn afstelling en moet ik mijn slide techniek gewoon aanpassen aan 12-snarige. Ik kan natuurlijk mijn slide bij de punt wat naar binnen draaien (richting octaafsnaar) bij de lagere snaren zoals sommige spelers doen, dat helpt bij individuele snaren, maar niet bij meerdere snarenparen tegelijk. En ik zal wat meer druk moeten zetten met de slide zodat de octaafsnaren en gewone snaren allebei 'ingeduwd' worden. Over het algemeen wordt bij slide spelen juist aangeraden om nauwelijks druk te zetten met de slide, maar bij 12-snarig zal het dan wel iets moeten. Mijn actie is trouwens wel behoorlijk laag voor 12-snarige begrippen, maar dat vind ik juist fijn voor normaal spel.