PDA

View Full Version : HNGD: Ashton SL29CEQ WRS



Kim Wilson
20 juni 2013, 09:47
Eindelijk weer eens een happy new guitar day voor mij! Vanwege het nog prille maar toch redelijk succesvolle begin van onze akoestische band werd het nu echt tijd voor een vervanger van mijn 15 jaar oude Motion. Hoge eisen had ik niet. Het ding moest goed te bespelen zijn (niet vals op hogere posities, iets wat ik vaak ben tegengekomen op goedkope dingen, vaak dankzij een gigantisch hoge actie), cutaway is wel prettig, hij moest elektro-akoestisch zijn en een beetje knap uiterlijk was mooi meegenomen. Oh, en het mocht eigenlijk niks kosten...

Na het betere speurwerk op marktplaats e.d. vond ik in Heerenveen een zaak (Van der Glas, prima winkel!) waar ze een aantal gitaren uit restpartijen verkochten met bijna 30% korting. Dus daar heengegaan en een aantal geprobeerd.
Als eerste een Cort, matzwart, voor €140. Prima gitaar, maar geen cutaway en door de matzwarte finish en gebrek aan binding een vrij goedkoop ogend ding. De naturel uitvoering was er helaas niet meer.
Daarna kreeg ik een Ashton in mijn handen gedrukt. Gevlamde top, wine red sunburst, cutaway en tuner met lcd-scherm in de preamp. Prachtig om te zien! Maar op de eerste twee frets rammelden de snaren dood. Bummer...

Naar huis gegaan en er nog eens over nagedacht. Die Cort was wel een prima merk, maar ik twijfelde toch. Vooral omdat het er zo goedkoop uitzag en geen cutaway had. Die Ashton was toch wel erg mooi, zeker voor de €170 die hij moest kosten. Dus de volgende ochtend gebeld en afgesproken dat ik die gitaar graag wilde hebben als ze die dode frets konden oplossen. Dat bleek geen probleem, want na een uurtje in hun eigen reparatieafdeling speelde het ding als een zonnetje en die middag kon ik hem al direct ophalen!

Het is een mooi handzaam ding. Uit de Slimline-serie, dus een iets kleinere kast. Hij is een kleine 3 cm kleiner on omvang dan mijn Motion en een centimeter dunner. Het geluid is misschien iets minder vol, maar dat boeit me niet zo. Hij gaat toch over de PA. Als ie maar zuiver is. En dat is ie! Over de hele hals zuiverder dan mijn Baja! Verder is ie redelijk netjes afgewerkt, lakwerk is netjes, freteinden zijn wat scherp maar verder prima en de bespeelbaarheid is gewoon goed.

Me is a happy camper!

Tot slot nog even een foto (van internet, eigen foto's ben ik nog niet aan toe gekomen, zie chattopic):

http://www.musicweboutlet.com/zencart/images/Ashton-SL29CEQ.gif

Tupelo
20 juni 2013, 15:42
Congrats.
Ik hoop dat 'ie voorlopig voldoet voor je.

hole
20 juni 2013, 19:29
Ik heb er eentje hier staan (in bruikleen) en hij klinkt en speelt meer dan prima, zeker voor een gitaar in die prijsklasse.

Kim Wilson
20 juni 2013, 19:54
Ik heb net de actie nog even iets omhoog gedraaid (hij rammelde nog iets op de eerste twee frets) en nu speelt ie echt prima. Je snapt niet hoe ze het ervoor kunnen maken. Nu nog even hopen dat het elektronische gedeelte ook nog een beetje bruikbaar is.