PDA

View Full Version : Sound & Style Epiphone Black Beauty - element plaatsen



Greimas
20 juni 2013, 00:36
Beste,

Ik beschik over een Epiphone Les Paul Black Beauty. Ik heb deze aangekocht omdat ik destijds wel tevreden was van de klank en dat ze qua prijs heel goed meeviel. Nu ben ik enkele jaren verder en zo is ook mijn muzikale interesse wat veranderd. Zodanig dat ik niet echt meer tevreden ben van de sound van mijn gitaar. De gemakkelijkste oplossing is ze te verkopen maar ik dacht ze misschien te "customizen". Jammer genoeg is mijn ervaring hierin nihil.

Ik zou een meer stevige sound willen zoals je vindt bij bands als Cloudkicker, TesseracT, Karnivool en Tool. Ik weet dat deze bands (behalve Tool - Gibson SG en Les Paul dacht ik) met totaal andere gitaren spelen maar laat ik nu toch op mijn gitaar willen blijven spelen. Iemand zei me dat ik er best een seymour duncan element insteek. Nu jullie als second opinion: is dit een goed idee? Maakt het uit welk element ik vervang? Zaken waar ik op moet letten?

Ik heb momenteel niet de tijd om een hele studie te doen op het internet dus vergeef me als ik een vraag stel die via wat opzoek werk kan opgelost worden. Volgens mij is dit de snelste weg naar een eerlijk en gemotiveerd antwoord.

Alvast Bedankt!!

Ace 1.15.19
20 juni 2013, 00:49
Het maakt zeker uit wat voor element je gebruikt. De ene heeft een hoge output, de andere blijft langer clean. De ene is strak in het laag, de andere heeft meer mids, de ene is actief, de andere passief, enz. enz.

Een Seymour Duncan JB is bijvoorbeeld een coole humbucker voor in de brug voor wat meer heavy stuff, terwijl een DiMarzio Air Norton in de neck positie juist uitermate geschikt is voor warme cleane tonen.

da Liks
20 juni 2013, 18:12
denk dat je versterker een nog veel grotere rol speelt..

DarknessAwaits
20 juni 2013, 20:24
Het is een en blijft een kwestie van factoren combineren. Pickups doen ter zake, versterker en ook de gitaar zelf. Daarna kun je doorkijken naar plectrum, kabels, etc.

Probeer eens op Marktplaats een leuk element te vinden, Seymour Duncan of DiMarzio. Als het dan niet het gewenste effect heeft kun je 'm gemakkelijk weer voor dezelfde prijs kwijt.

Waar je op moet letten bij het uitkiezen i.c.m. jouw gitaar is dat je niet een bass heavy pickup neemt. Dat heeft jouw gitaar van zichzelf al vanwege z'n constructie en mensuur.

Greimas
22 juni 2013, 14:22
Bedankt voor de reacties!