PDA

View Full Version : Na vonkenregen in buisvoet 1/3 volume?



HaroldA
19 juni 2013, 21:34
Ik heb hier een amp van een vriend van een vriend staan die na het plaatsen van nieuwe buizen op hoog volume ineens een vonkenregen in 1 v/d eindbuizen kreeg waardoor (o.a.) de main fuse er uit vloog.

Ik heb de buizen van mijn 2204 overgezet en op 33mV gebiast, maar nu heeft hij maar een kwart, max een derde van het oorspronkelijke volume over, maar wel alle (preamp)gain. :???:


Ik kom net thuis met de amp. Waar moet ik het eerst naar kijken? Voltages, buisvoet, fase-draaier, OT? Iemand een gokje wagen? ;)

2x EL34
3x 12ax7
1x 12at7 (fase-draaier of FX-loop?)

Gearjunkie
19 juni 2013, 21:50
Jij hebt toch vast al de spanningen op de buisvoeten van de el34 gemeten toch?
Heb je een scoop? Ik veronderstel dat je de beide fases na de fasedraaier dan kan beoordelen.

Edit: zie dat jenet ermee thuiskomt

HaroldA
19 juni 2013, 21:51
Jij hebt toch vast al de spanningen op de buisvoeten van de el34 gemeten toch?

Ben nu een lijstje aan het maken. Tussen pin 3 en 8 staat nog netjes 500V=.

HaroldA
19 juni 2013, 21:52
Wat me ook op viel: spelen terwijl je bias aan het meten bent zorgde niet voor een zichtbare hogere stroom.

7ender
19 juni 2013, 21:53
bromt ie nu erg door de luidspreker ?

Gearjunkie
19 juni 2013, 21:55
Dooie condensator denk je aan 7ender?

HaroldA
19 juni 2013, 21:58
bromt ie nu erg door de luidspreker ?

Nee, maar hij klinkt wel alsof er een noise-gate op staat. Zeker het clean kanaal komt amper door de "gate" heen. Clean klinkt ook heel overstuurd ...

Edit: ff proberen wat ik via de FX-return krijg ...

Gearjunkie
19 juni 2013, 22:03
Maar goed, die vonken duiden op een kortsluiting, of AC (behalve dan op de gloei)??
Als je hem vanavond wil fixen pak ik vast bier en chips.... ;)

HaroldA
19 juni 2013, 22:03
Edit: ff proberen wat ik via de FX-return krijg ...

Helemaal niks eigenlijk ... zal wel op line nivo ipv gitaar moeten. Hoeft hier overigens niet mee te maken te hebben, toch?

HaroldA
19 juni 2013, 22:04
Maar goed, die vonken duiden op een kortsluiting, of AC (behalve dan op de gloei)??
Als je hem vanavond wil fixen pak ik vast bier en chips.... ;)

De buisvoet heeft koolstofvorming die ik er af kan vegen. Vraag is dus of dat voor of na de vonkenregen ontstaan is.

7ender
19 juni 2013, 22:07
.... Gearjunkie ,...kweenie .....

1e regel :

éérst meten = mogelijk weten .

2e regel :

als je dan NIET meteen weet wat het WEL is ,......moet je alvast WEL weten wat het NIET is .

( dan hou je daarna IETS over , waar je je op gaat focussen )




ik dol atijd graag ,....maar dit is echt serieus !

7ender
19 juni 2013, 22:14
De buisvoet heeft koolstofvorming die ik er af kan vegen. Vraag is dus of dat voor of na de vonkenregen ontstaan is.

zéér goed reinigen met klein kwastje ( of ouwe tandenborstel) en spiritus ,.....daarna droog föhnen ,.....daarna kijken of er geen brandspoortje in het kunststof is gevormd ,

anders blijft 't knetteren . Vervangen is dan enigste optie

HaroldA
19 juni 2013, 22:17
Alle preampbuizen vervangen: gated fuzz is weg! :ok:

Maar vol volume is nog zachter dan slaapkamernivo. :( 1/4 van het volume was dus ruim overdreven, reken maar op 1-2% van het volume.



zéér goed reinigen met klein kwastje ( of ouwe tandenborstel) en spiritus ,.....daarna droog föhnen ,.....daarna kijken of er geen brandspoortje in het kunststof is gevormd ,

anders blijft 't knetteren . Vervangen is dan enigste optie

Er knettert nu niets.

7ender
19 juni 2013, 22:30
wat loopt er nou voor anode-rust stroom ( bias ) ?

HaroldA
19 juni 2013, 22:33
Of ik doe iets gigantisch fout, of hier klopt iets gigantisch niet.

Laatste eindtrapbuisvoet, tegen de klok in vanaf de inkeping:


0
380 tot 444V= :???: En ongeveer 6.5V~
484
479
-46.6
0V=
Zie pin 2, maar dan met 0.1V~
0


De andere EL34-buisvoet meet ongeveer hetzelfde. Is er DC sluiting met pin 2?

HaroldA
19 juni 2013, 22:43
wat loopt er nou voor anode-rust stroom ( bias ) ?

Bias gemeten met bias-adapter: 33mV

Gearjunkie
19 juni 2013, 22:48
Zozo... Mij lijkt dat het probleem dan in de PT zit??


Ps. Pin 2 en 7 heb je naar massa gemeten?

7ender
19 juni 2013, 22:58
Bias gemeten met bias-adapter: 33mV

ik ben maar een ouwerwetse knakker ,....die "bias adapter" ,.....zit daar een een weerstandje van 1 Ohm in of zo , waarover je meet ?

"stroom " is hier in grootte van mA namelijk

HaroldA
19 juni 2013, 23:02
ik ben maar een ouwerwetse knakker ,....die "bias adapter" ,.....zit daar een een weerstandje van 1 Ohm in of zo , waarover je meet ?

"stroom " is hier in grootte van mA namelijk

Ja: 1 ohm dus mV = mA, toch?

HaroldA
19 juni 2013, 23:03
Zozo... Mij lijkt dat het probleem dan in de PT zit??


Ps. Pin 2 en 7 heb je naar massa gemeten?

Heb alles tov massa (chassis) gemeten.

HaroldA
19 juni 2013, 23:11
Direct uit de PT meet ik geen DC. Wel 63V~ :???: (tov chassis)

7ender
19 juni 2013, 23:11
mmmm ,....ik trap ergens in hier :

Die JCM800 50W dingen zijn slapperts !

Die hoogspanning die jij opgeeft klopt niet,....dat is minder normaliter

Haal die HT-zekering er eens uit , en wat meet je dan pal achter de gelijkrichter /cq 1e 50uF van de bekerelco ?

HaroldA
19 juni 2013, 23:14
Direct uit de PT meet ik geen DC. Wel 63V~ :???: (tov chassis)

... en ik meet nog steeds veel DC op pin 2 ;)

Buisvoet verwijderen? (zit op PCB :mad:)

Gearjunkie
19 juni 2013, 23:16
Direct uit de PT meet ik geen DC. Wel 63V~ :???: (tov chassis)

Nu wordt het wel heel bont. Is je meter wel ok?

HaroldA
19 juni 2013, 23:18
mmmm ,....ik trap ergens in hier :

Die JCM800 50W dingen zijn slapperts !

Die hoogspanning die jij opgeeft klopt niet,....dat is minder normaliter

Haal die HT-zekering er eens uit , en wat meet je dan pal achter de gelijkrichter /cq 1e 50uF van de bekerelco ?

Crap: had ik dat nergens vermeld? Het gaat niet om een Marshall, maar om een Russische "1812 Grenadier" ... dus ook geen schema ... helemaal vergeten!!! :makeup: Sorry!



Ik meet met een Fluke 115. Voor zover ik weet is die :ok:.

7ender
19 juni 2013, 23:19
of hep you een keertje spanning willen meten , terwijl de meter op "Ohm" stond :crazyhappy: ?

HaroldA
19 juni 2013, 23:22
of hep you een keertje spanning willen meten , terwijl de meter op "Ohm" stond :crazyhappy: ?

Ik meet 227V~ uit de muur en 9.08V= uit mijn Cioks voeding. De meter is ok.

Gearjunkie
19 juni 2013, 23:23
Gaat de meter daarvan stuk? Gebeurt mij weeens dat ik een verbinding 'doorpiep' waar spanning op bleek te staan...

7ender
19 juni 2013, 23:26
Crap: had ik dat nergens vermeld? Het gaat niet om een Marshall, maar om een Russische "1812 Grenadier" ... dus ook geen schema ... helemaal vergeten!!! :makeup: Sorry!



Ik meet met een Fluke 115. Voor zover ik weet is die :ok:.


oh,.....da's een ander apparaatje ....

troika hier , troika daar ,....moeder is de koffie klaar ♪

:D

HaroldA
19 juni 2013, 23:31
oh,.....da's een ander apparaatje ....

troika hier , troika daar ,....moeder is de koffie klaar ♪

Ach, uiteindelijk zijn het een aantal gain-trappen een fasedraaier en een eindtrap. En met een (paar) relais worden er gain trappen uitgeschakeld (=clean).

Helaas is het een dubbelzijdige PCB. Er zitten ook 5 stuks DIP-6 "dingen" op. Waarschijnlijk zijn die om de relais te schakelen ... dubbelvoudige transistoren?

7ender
19 juni 2013, 23:32
Gaat de meter daarvan stuk? Gebeurt mij weeens dat ik een verbinding 'doorpiep' waar spanning op bleek te staan...

ben zelf ouwerwets ,...meet met analoge metert :dontgeti:

7ender
19 juni 2013, 23:45
Ach, uiteindelijk zijn het een aantal gain-trappen een fasedraaier en een eindtrap. En met een (paar) relais worden er gain trappen uitgeschakeld (=clean).

Helaas is het een dubbelzijdige PCB. Er zitten ook 5 stuks DIP-6 "dingen" op. Waarschijnlijk zijn die om de relais te schakelen ... dubbelvoudige transistoren?


ik heb je een PB toegezonden .

HaroldA
19 juni 2013, 23:48
ik heb je een PB toegezonden .

Waarvoor dank! :ok: Maar ik ga zo naar bed, dus ga nu niet meer bellen ;)

Morgen (hopelijk) PCB demonteren en dan nog een keer goed naar de buisvoeten kijken.

HaroldA
19 juni 2013, 23:55
Hier alvast wat ongesorteerde plaatjes, geschoten om alles weer terug te kunnen plaatsen nadat ik de/het PCB verwijderd heb:

http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_195721.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233630.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233733.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_201444.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233640.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233745.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_230728.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233700.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233848.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233610.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233711.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233859.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233619.jpg
http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/IMG_20130619_233724.jpg

7ender
20 juni 2013, 09:53
tja, ....met behulp van alléén een multimeter wordt 't effe wat lastiger :dontgeti:

meet de Ohmse weerstand eens op tussen de centertap en beide wikkelings-einden van de OT ?


( ik ga hier effe verder met een rep. klussie ,.....een overleden ( maar zeer fraaie ) Technics versterker,
.....komt iedere keer wat tussen ,.....moet af ,......anders komen ze me dood schieten ,.....en dat wil ik niet :crazyhappy: )

HaroldA
20 juni 2013, 21:28
The horror!!! ;)

https://lh3.googleusercontent.com/-IIy_HiCbSlU/UcNXuVGqBwI/AAAAAAAAGRU/WroqGOOC6UA/w958-h719-no/IMG_20130620_212720.jpg

HaroldA
20 juni 2013, 21:46
Here's your problem! ;)

https://lh4.googleusercontent.com/-Hs_-Mk0ArUA/UcNb_TQ5psI/AAAAAAAAGRk/pNruScsUikc/w599-h798-no/IMG-20130620-WA0001.jpg

nico verduin
20 juni 2013, 21:50
Ja die kan je wel vervangen :)

HaroldA
20 juni 2013, 21:52
Ja die kan je wel vervangen :)

Schoonmaken met spiritus geen optie?

HaroldA
20 juni 2013, 21:57
Ghehe, het tin is zelfs gesmolten ;)

https://lh4.googleusercontent.com/-tqGqXoVJ8RY/UcNd_NGYp2I/AAAAAAAAGR0/p_UxQnmyv1U/w599-h798-no/IMG_20130620_215334.jpg

Bij de euroconnector staat dat hij max 180 Watt vraagt, maar er zat een 2A zekering in. Is dat ook niet te ruim? (max 460W) En kan deze schade ontstaan zijn door een slechte buis, of moet ik het in de buisvoet of PCB zoeken?

HaroldA
20 juni 2013, 22:11
zéér goed reinigen met klein kwastje ( of ouwe tandenborstel) en spiritus ,.....daarna droog föhnen

Crap ... natuurlijk geen spiritus in huis. We hebben tegenwoordig gourmetstellen op d'n electriek ;)


Iemand een idee waar ik in de buurt van Tilburg een buisvoet kan scoren? Ik heb alleen nog maar 30+ jaar oude voeten.

gloeidraad
20 juni 2013, 22:25
Ik zou die verkoolde printplaat wegboren tussen de pennen 2 en 3 anders blijft het een drama, en de buisvoet vervangen.
Als die 30jarige buisvoet goed is kan je die gewoon gebruiken na een schoonmaakbeurt en de kontakten ff strakker zetten.

Erik

HaroldA
20 juni 2013, 22:28
Ik zou die verkoolde printplaat wegboren tussen de pennen 2 en 3 anders blijft het een drama, en de buisvoet vervangen.
Als die 30jarige buisvoet goed is kan je die gewoon gebruiken na een schoonmaakbeurt en de kontakten ff strakker zetten.

He Erik,

Is die oude buisvoet interessanter dan de huidige oppoetsen? Het is een stevige keramische voet, en het lijkt me dat het keramiek nog gewoon intact is, alleen bedekt met koolstof...

En de PCB is al bijna schoon na er met een droog doekje overheen gewreven te hebben, maar zal wel een stukje weghalen wat zwart gebleven is.

cluseau
20 juni 2013, 22:35
Absoluut geen koolstof achterlaten. Eventueel gewoon een gat in de print slijpen, is altijd nog beter dan koolstof wat uiteraard geleidend is. Buisvoeten gaan hun kracht verliezen hoor, buigen aan slappe voeten helpt even maar is een paardemiddel als je hem betrouwbaar wil maken.

HaroldA
20 juni 2013, 22:38
Absoluut geen koolstof achterlaten. Eventueel gewoon een gat in de print slijpen, is altijd nog beter dan koolstof wat uiteraard geleidend is. Buisvoeten gaan hun kracht verliezen hoor, buigen aan slappe voeten helpt even maar is een paardemiddel als je hem betrouwbaar wil maken.

Geen koolstof achterlaten: check!
Buisvoet: als ik morgen een flesje spiritus haal, de 2 zwarte pinnen er uit vis en de boel goed(!) schoonmaak, kan ik de buisvoet dan weer opnieuw inzetten?


En iemand een idee over het ontstaan van zoiets? Lijkt me dat er een te grote stroom heeft gelopen ... slechte buis?

gloeidraad
20 juni 2013, 22:53
Buisvoet recycelen kan, maar echt goed schoon zijn.
De oorzaak kan zijn, vervuiling of vocht.
Mismatch van de uitgang,opslingering van de uitgangstrafo.
Eigenlijk is de buis de boosdoener, is verkeerd ontworpen. anode en gloeidraad liggen te dicht bij elkaar.
Gloeidraad ligt bijna aan massa via centertap of ontbrommer, en anode ligt op iets van 450volt.
Beetje troep ertussen en je hebt overslag.

Erik

HaroldA
20 juni 2013, 23:05
Buisvoet recycelen kan, maar echt goed schoon zijn.

De buisvoeten die ik nog heb liggen komen uit mijn Sovtek. Dus dat zijn al "budgetvoeten". Ze hebben daarentegen nog nooit vonken doorgeslagen ;)

... en wat blijkt: ik kan de pennen overzetten! :crazyhappy: Schoon keramiek met nieuwe pennen. Klinkt als een goed plan ... toch?

HaroldA
20 juni 2013, 23:19
Bij gebrek aan een haakse slijper heb ik de bovenste laag van de/het/een PCB afgevijld en de doorvoergaten met een 2mm boortje verruimd. Morgen ook goed schoonmaken met brandspiritus en dan zou hij niet meer mogen geleiden.

https://lh4.googleusercontent.com/-OdSiFzgM7IM/UcNxJXSTRSI/AAAAAAAAGSE/YVSmGj7H1Bg/w599-h798-no/IMG_20130620_231550.jpg


Dan alle spanningen van alle buisvoeten opmeten ... als dat klopt: nieuwe buisvoet samenstellen, monteren en duimen maar! :ok:

7ender
20 juni 2013, 23:47
Ghehe, het tin is zelfs gesmolten ;)

https://lh4.googleusercontent.com/-tqGqXoVJ8RY/UcNd_NGYp2I/AAAAAAAAGR0/p_UxQnmyv1U/w599-h798-no/IMG_20130620_215334.jpg

Bij de euroconnector staat dat hij max 180 Watt vraagt, maar er zat een 2A zekering in. Is dat ook niet te ruim? (max 460W) En kan deze schade ontstaan zijn door een slechte buis, of moet ik het in de buisvoet of PCB zoeken?


Waarschijnlijk een draad uit de glasballon , die slecht ( of niet ) in de voetpen vastgesoldeerd zat .
Ik zag op de 1e foto een paar EL34 buizen liggen van J/J ,......zaten die erin ?
( Die EL34 buizen van J/J zijn sowieso tegenwoordig al ronduit klote ! )

Poets die keramische buisvoet op onder de kraan , heet water, afwasmiddel , .....met een ouwe tandenborstel ,....en droog föhnen ( weer netjes wit = goed )
Je moet wel effe kijken of de klem-contacten in de buisvoet niet zwart/gebraden zijn ,...
anders een ANDERE buisvoet erin ,....of andere contacten overzetten zoals ik nèt van je gelezen heb,
....dat gaat best hoor .

Leuk , dat je het zo opgelost hebt ! ;)

:ok:

HaroldA
20 juni 2013, 23:49
Waarschijnlijk een draad uit de glasballon , die slecht ( of niet ) in de voetpen vastgesoldeerd zat .
Ik zag op de 1e foto een paar EL34 buizen liggen van J/J ,......zaten die erin ?
( Die EL34 buizen van J/J zijn sowieso tegenwoordig al ronduit klote ! )

Jep, TAD selected JJ's. Ik heb eigenlijk in al mijn amps JJ EL34L's zitten en die doen het al jaren goed.

Leuk dat je het zekering-stukje gequote hebt: is 2A niet te veel voor zo'n 50 watter?

7ender
21 juni 2013, 00:12
Als er schade aan glasvezel/epoxy printplaten is ontstaan , en er is sprake van verkoolde plekken ,
dan dienen die verkoolde plekken GEHEEL weg-gefreesd te worden met een zgn "Dremel" oid ,....zelfs al ontstaan er daardoor (grote) gaten dwars door de printplaat heen !

Je kunt dit repareren door duc-tape aan de achterzijde te plakken , en daarna aan de andere kant het gat te vullen/egalizeren met Bison 2-componenten epoxy-lijm ( die kleurloze doorzichtige ) in die dubbele tubes.

( natuurlijk eerst zeer goed mengen die bende. ) :D

De volgende dag kun je die duc-tape van de achterkant verwijderen. ( gaat niet lekker vanzelf en netjes , er blijven restjes tape achter die ook weer verwijderd moeten worden , anders ziet 't er uit als een zooitje )

Dit is alleen van toepassing igv printplaten met grove etsbanen zoals bij deze versterkers/voedingen.

Heel erg mooi wordt 't natuurlijk niet ,...maar 't gaat erom dat je de boel op een degelijke manier hebt kunnen redden :dontgeti:

Hele fijne PCB's dienen gewoon als verloren beschouwd te worden ,....da's niet te doen ...

HaroldA
21 juni 2013, 00:16
Als er schade aan glasvezel/epoxy printplaten is ontstaan , en er is sprake van verkoolde plekken ,
dan dienen die verkoolde plekken GEHEEL weg-gefreesd te worden met een zgn "Dremel" oid ,....zelfs al ontstaan er daardoor (grote) gaten dwars door de printplaat heen !

Goed om te weten ... al ziet het er wel helemaal "schoon" uit.

Ga morgen wel een groot gat boren zodat m'n ijzerzaagje er doorheen kan. Figuurzaag ik wel tussen de pinnen door ...

7ender
21 juni 2013, 00:20
Jep, TAD selected JJ's. Ik heb eigenlijk in al mijn amps JJ EL34L's zitten en die doen het al jaren goed.

Leuk dat je het zekering-stukje gequote hebt: is 2A niet te veel voor zo'n 50 watter?

Welnee,...dat is een prima waarde hoor . ;)

7ender
21 juni 2013, 00:34
Goed om te weten ... al ziet het er wel helemaal "schoon" uit.

Ga morgen wel een groot gat boren zodat m'n ijzerzaagje er doorheen kan. Figuurzaag ik wel tussen de pinnen door ...

Geen spoken gaan zien hè ? als die kooltroep al weg is , dan is 't weg ! ....goed kijken .

HaroldA
21 juni 2013, 19:56
White spirit is toch ook gewoon spiritus? :soinnocent:

Dirk_Hendrik
21 juni 2013, 20:30
Nee.
White spirit is een aardolieproduct vergelijkbaar met terpentine.
Spiritus is alcohol.

En normaliter gebruikt men in de elektroreparatiebranche isopropyl alcohol voor dit soort klusjes. Geen residu achterlatende huis tuin en keuken spiritus.....

Edit, ben niet zo'n verfboer.
White Spirit is een merknaam. Product is terpentine.

HaroldA
21 juni 2013, 20:35
Nee.
White spirit is een aardolieproduct vergelijkbaar met terpentine.
Spiritus is alcohol.

En normaliter gebruikt men in de elektroreparatiebranche isopropyl alcohol voor dit soort klusjes. Geen residu achterlatende huis tuin en keuken spiritus.....

Edit, ben niet zo'n verfboer.
White Spirit is een merknaam. Product is terpentine.

Wist ik stiekem al ... ik heb net wel een flesje "gedenatureerde alcohol" gevonden, wat 96% alcohol is en 4% water. En dan nog iets dat het vies maakt ;)

HaroldA
21 juni 2013, 20:40
Wist ik stiekem al ... ik heb net wel een flesje "gedenatureerde alcohol" gevonden, wat 96% alcohol is en 4% water. En dan nog iets dat het vies maakt ;)


Onder denatureren van voedings- of genotmiddelen wordt verstaan het voor menselijke consumptie ongeschikt maken.
Ethanol

Een bekend voorbeeld is ethanol (alcohol). De gedenatureerde vorm hiervan is bekend als spiritus, een product dat voornamelijk als brandstof en als reinigingsmiddel gebruikt wordt. Om het voor menselijke consumptie onbruikbaar te maken, is 1% tot 3% methanol en/of aceton en een blauwe kleurstof toegevoegd.


Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol.


Beantwoord ik daarmee m'n eigen vraag? ;)

Dirk_Hendrik
21 juni 2013, 20:43
Als er schade aan glasvezel/epoxy printplaten is ontstaan , en er is sprake van verkoolde plekken ,
dan dienen die verkoolde plekken GEHEEL weg-gefreesd te worden met een zgn "Dremel" oid ,....zelfs al ontstaan er daardoor (grote) gaten dwars door de printplaat heen !

2 componentenlijm is in deze best een mooie oplossing. Ik zou zelf epoxyhars pakken maar da's puur omdat dat klaarstaat.

Algemener
In geval van grotere gaten kun je een stuk blank (geen koper dus) epoxyprint pakken en, zo goed mogelijk, in dezelfde vorm als je gat figuurzagen. Randen van het gat en het stuk vulprint afschuinen (v-vorm) en daarna op z'n plek epoxyharsen. Tape is idd prima, dremel om het geheel glad te slijpen.

Laatste optie, die ik gelukkig niet veel tegenkom, is waar je het bovenstaande doet maar eerst de weggebrandde printbanen tekent en etst waarna je met een trace rework kitje na het lijmen de sporen weer doortrekt van oud naar nieuw.

Raar en over the top? Ga eens in de luchtvaart werken waar je rustig een paar mille gequote krijgt voor een simpel printplaatje met een paar lampjes. Mooier zou het zijn om in een uurtje dat printje na te tekenen en te etsen... maar dat krijg je niet gecertificeerd voor luchtvaartgebruik terwijl bovenstaande reparatie onder "standard practices" valt...

Dirk_Hendrik
21 juni 2013, 20:45
Probeer beide en geniet van het witte residu wat je daarna staat weg te poetsen ;-) (bin there)

HaroldA
21 juni 2013, 20:48
Probeer beide en geniet van het witte residu wat je daarna staat weg te poetsen ;-) (bin there)

Witte residu kan me geen ruk schelen, ik wil geen geleidende zwarte residu meer. Het gatenkaasprincipe heb ik al overboord gegooid, ik wil gewoon de boel schoon hebben.

HaroldA
21 juni 2013, 21:06
Probeer beide en geniet van het witte residu wat je daarna staat weg te poetsen ;-) (bin there)


Witte residu kan me geen ruk schelen, ik wil geen geleidende zwarte residu meer. Het gatenkaasprincipe heb ik al overboord gegooid, ik wil gewoon de boel schoon hebben.

Met een wattenstaafje doordrenkt met alcohol de boel (boven, onder en in de gaten) schoongemaakt. Wattenstaafje werd netjes zwart! :ok:

En wat blijkt nu: geen witte residu! De print glanst gewoon en er is geen verschil met de rest van de print, behalve dat dit gedeelte schoon en stofvrij is ;)

HaroldA
21 juni 2013, 21:24
Ik heb de print even gemonteerd en weer spanning op het geheel gezet. Er staat geen DC meer op pin 2 of 6! :crazyhappy:

Pin 6 meet netjes 3.1V~ tov het chassis ... maar pin2 daarentegen 97V~ :???:

Dan zou ik denken dat tussen die 2 pinnen 100V~ staat, maar dat is dan weer 11V~ ... ehm?

HaroldA
22 juni 2013, 00:30
Heeft niemand daar een verklaring voor? :???: PT kaduuk? Of "normaliseert" dat voltage zich als er buizen in zitten?

Gearjunkie
22 juni 2013, 10:14
Klopt niets van lijkt me. Hangt het chassis aan randaarde als je meet?

7ender
22 juni 2013, 10:28
Ik heb de print even gemonteerd en weer spanning op het geheel gezet. Er staat geen DC meer op pin 2 of 6! :crazyhappy:

Pin 6 meet netjes 3.1V~ tov het chassis ... maar pin2 daarentegen 97V~ :???:

Dan zou ik denken dat tussen die 2 pinnen 100V~ staat, maar dat is dan weer 11V~ ... ehm?

Pin 6 ?????
Pin 6 wordt vaak als steunbruggetje gebruikt voor een schermrooster-weerstand , ....maar heeft geen inwendige aansluitnig in een EL34 of 6L6

flo123
22 juni 2013, 12:10
Misschien kijk je "in spiegelbeeld" en tel je verkeerd-om?

Gearjunkie
22 juni 2013, 12:24
Of ik doe iets gigantisch fout, of hier klopt iets gigantisch niet.

Laatste eindtrapbuisvoet, tegen de klok in vanaf de inkeping:


0
380 tot 444V= :???: En ongeveer 6.5V~
484
479
-46.6
0V=
Zie pin 2, maar dan met 0.1V~
0


De andere EL34-buisvoet meet ongeveer hetzelfde. Is er DC sluiting met pin 2?


1234567890

gloeidraad
22 juni 2013, 13:47
Hebben ze misschien de gloeispanning opgetild met DC uit de hoogspanning via een spanningsdeler en een elko.
Dit om de eventuele kathodevolger een beetje te sparen.
Misschien is dan de weerstand naar massa eruit gepiept, en dan valt er niks te delen, en staat er hoogspanning op de gloeidraden via de
eerste weerstand.
Check ook de ECCtjes eens op DC op de gloeidraden.

Erik

HaroldA
22 juni 2013, 15:20
Misschien kijk je "in spiegelbeeld" en tel je verkeerd-om?

Misschien doe ik het uit "geheugen" en tel ik wel helemaal niet ... :hide:

Ik moet eerst een paar plinten zetten, daarna kan ik pas weer iets nakijken of meten. Bedankt voor de reacties!!!

gloeidraad
22 juni 2013, 15:45
Als ik naar de metingen kijk, klopt het wel hoor.
Succes met de plintjes;)

Erik

HaroldA
22 juni 2013, 15:51
Pin 7(?) meet netjes 3.1V~ tov het chassis ... maar pin 2 daarentegen 97V~ :???:

Dan zou ik denken dat tussen die 2 pinnen 100V~ staat, maar dat is dan weer 11V~ ... ehm?


Als ik naar de metingen kijk, klopt het wel hoor.

Die meting?

gloeidraad
22 juni 2013, 16:14
Nee, k bedoel dat lijstje met alle pennen.

Erik

gloeidraad
22 juni 2013, 16:16
Of ik doe iets gigantisch fout, of hier klopt iets gigantisch niet.

Laatste eindtrapbuisvoet, tegen de klok in vanaf de inkeping:


0
380 tot 444V= :???: En ongeveer 6.5V~
484
479
-46.6
0V=
Zie pin 2, maar dan met 0.1V~
0


De andere EL34-buisvoet meet ongeveer hetzelfde. Is er DC sluiting met pin 2?

Dit lijstje dus

Erik PS.op pen 2 en 7 na natuurlijk

HaroldA
22 juni 2013, 16:36
Nu ik weer een loadbox (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156581-2-Dummyloads-met-line-outs-in-1-behuizing&p=2992431&viewfull=1#post2992431) heb kan ik wat makkelijker meten. Kan overigens wel morgen worden voordat ik weer iets heb.

gloeidraad
22 juni 2013, 16:53
Die loadbox heb je nu nog niet nodig, eerst moet die hoge DC van de gloeidraden af.
Zou ook de ECCtjes even meten op de gloeidraad.
we horen het wel als je wat meer weet.

Erik

HaroldA
22 juni 2013, 16:55
Zou ook de ECCtjes even meten op de gloeidraad.

Mer ECC'tjes bedoel je de preampbuisjes? Die zitten op een andere tap en die voltages kloppen allemaal.

gloeidraad
22 juni 2013, 17:18
Ja, daar bedoel ik de preamp buisjes mee.
Als die op een aparte wikkeling zitten wordt het wel een raar verhaal hoor.
Wat is het merk en type van de versterker? begrijp dat het een rus is.
Ga ik ff kijken of ik toch ergens een schema kan googelen.

Erik

HaroldA
22 juni 2013, 17:26
Het is een 1812 Grenadier... Succes! ;)

gloeidraad
23 juni 2013, 09:04
Nou ok, schema is dus niet te vinden.
Haal de gloeispannings aansluitingen van de trafo eens los, ook de eventuele centertap, en ga dan nog eens meten.
Zowel op de trafo en op de buisvoet.
Trafo moet dan 6,3volt of 2x 3,15volt zijn zonder DC, en meet dan op de buisvoet, als er dan nog hoogspanning opstaat vermoed ik toch dat de gloeispanning wordt opgetilt, je moet dan de gloeispannings printbanen gaan tracen waar dat dan zit.
Hoor je bevindingen wel.

Erik

gloeidraad
23 juni 2013, 10:40
Heeft de trafo een centertap, waar gaat deze heen, naar ground of zit er nog wat anders aan.
Geen centertap, dan moeten er 2 weerstanden aan pen 2/7 zitten, waar gaan deze heen, naar ground of iets anders.
De gloeispanning moet ergens een ground referentie hebben anders bromt het de pan uit.

Erik

nico verduin
23 juni 2013, 12:05
Hebben ze misschien de gloeispanning opgetild met DC uit de hoogspanning via een spanningsdeler en een elko.

ErikKan met niet voorstellen: Hij meet 3.15V tov GND dus zit er een CT aan GND. Als daar vervolgens 500V op komt staat de boel lekker te roken. Mogelijk een doorslag in de trafo.....

cluseau
23 juni 2013, 13:19
Welnee joh, gewoon een meetfout. Het meetresultaat kan helemaal niet.

HaroldA
23 juni 2013, 14:56
Haal de gloeispannings aansluitingen van de trafo eens los, ook de eventuele centertap, en ga dan nog eens meten.
Zowel op de trafo en op de buisvoet.

Centertap ... er hangt 1 draad aan GND vanuit de PT. Is het die?


Trafo moet dan 6,3volt of 2x 3,15volt zijn zonder DC, en meet dan op de buisvoet, als er dan nog hoogspanning opstaat vermoed ik toch dat de gloeispanning wordt opgetilt, je moet dan de gloeispannings printbanen gaan tracen waar dat dan zit.

PT > F8A zekering > pin 7 op beide buisvoeten.
PT > pin 2 op beide buisvoeten.

Zekering is heel gebleven ... en het tracen was niet zo heul moeilijk ;)

gloeidraad
23 juni 2013, 15:08
Centertap ... er hangt 1 draad aan GND vanuit de PT. Is het die?
dat kan ook de centertap van de hoogspanning zijn,dat moet je ff uitvogelen met de multimeter,weerstandsmeting of de spanning meten


PT > F8A zekering > pin 7 op beide buisvoeten.
PT > pin 2 op beide buisvoeten.

Zekering is heel gebleven ... en het tracen was niet zo heul moeilijk ;)

als het geen centertap van de gloeispanning is moet het toch ergens aan massa hangen

Erik
ps. heb in jou citaat lopen typen

HaroldA
23 juni 2013, 15:24
Ik word gek.

Pin 2 tov 7: 6.5V~
Pin 2 tov massa: 100V~
Pin 7 tov massa: 98.4V~

... maar nu komt het: nergens is meer hoogspanning DC te vinden. Zekeringen zijn heel, standby is aan.

Dirk_Hendrik
23 juni 2013, 15:45
Nou vraag ik me af wat je aan het meten bent?

Als je de AC spanningen op de gloeidraden meet tov chassismassa betekent dat dat je meet op een stuk circuit dat hoogst waarschijnlijk zweeft tov dat chassis. Je meting is dus paracitaire (lek) spanning die ook nog eens loopt via de gelijkrichter van je hoogspanning.

Echter,
Met je eindeloos gezoek vraag ik me af, maar sommigen verklaren me dan meteen voor gek, waarom je het schema van die eindtrap niet even uittekent? Praktisch alle buizeneindtrappen volgen een soortgelijke topologie waarin het type fasedraaiier nog de grootste verschilfactor is. Vanuit de uitgangstrafo naar achteren terugwerken dus. Dat gaat je misschieneen uurtje kosten maar geeft je tenminste een stuk referentie om op te werken.

HaroldA
23 juni 2013, 16:02
Zonder (hoog)spanning heeft het toch helemaal geen zin om een schema te maken?

HaroldA
23 juni 2013, 16:20
Ik blijf maar vage dingen vinden: op het hele bord is geen enkele verbinding ground > chassis te vinden. Alle jacks, pin 8&1, etc hebben allemaal geen connectie naar het chassis.

Er is een spanningsregelaar die ik van het chassis los heb gekoppeld om het bordje te kunnen liften, maar het lijkt me niet dat dat de enige connectie GND > chassis zal zijn?!?

Er zijn ook maar 2 draden aan het chassis bevestigd: de aarde vanaf de euroconnector en een draad die de PT in gaat.


Volgens mij woont er ook helemaal niemand van jullie in de buurt die ff mee kan kijken?

flo123
23 juni 2013, 16:32
Zonder (hoog)spanning heeft het toch helemaal geen zin om een schema te maken?
Het is toch altijd prettig met een schema ernaast te gaan meten en fixen?

Kun je de metingen verifiëren met een andere multimeter?

flo123
23 juni 2013, 16:35
Ik blijf maar vage dingen vinden: op het hele bord is geen enkele verbinding ground > chassis te vinden. Alle jacks, pin 8&1, etc hebben allemaal geen connectie naar het chassis.
...
Er zijn ook maar 2 draden aan het chassis bevestigd: de aarde vanaf de euroconnector en een draad die de PT in gaat.

Geen probleem toch? Zou goed kunnen...

HaroldA
23 juni 2013, 16:38
Het is toch altijd prettig met een schema ernaast te gaan meten en fixen?

Ja, maar het is een channelswitcher met 4 gain stages en een dubbelzijdige PCB. Om het extra moeilijk te maken zijn er op verschillende plaatsen tracecuts gemaakt, zitten er componenten aan de onderzijde van de print (waaronder een paar diode clippers, gok ik) en is het 1 hot glue-bende.



Geen probleem toch? Zou goed kunnen...

Dat de body van een spanningsregelaar de enige connectie van ground naar het chassis is? Lijkt me niet echt gezond ... maar ja, ik moet sowieso mijn meerdere erkennen in deze amp.

HaroldA
23 juni 2013, 16:42
Kun je de metingen verifiëren met een andere multimeter?

Dat kan ik wel ja, maar als er op het bord geen connectie met het chassis is, waar moet ik dan tussen meten?

nico verduin
23 juni 2013, 16:46
maar sommigen verklaren me dan meteen voor gek, Ik niet hoor.... :)

HaroldA
23 juni 2013, 16:53
Dat kan ik wel ja, maar als er op het bord geen connectie met het chassis is, waar moet ik dan tussen meten?

Wat ben ik toch ook een kluns. Tov pin 1/8 is er wel gewoon hoogspanning. Idioot.

flo123
23 juni 2013, 16:59
Dat de body van een spanningsregelaar de enige connectie van ground naar het chassis is? Lijkt me niet echt gezond ... maar ja, ik moet sowieso mijn meerdere erkennen in deze amp.
Er loopt toch een aarde draad van de PT naar het chassis? Of heb ik je niet goed begrepen?
Wat is de weerstand die je meet tussen het chassis en een aarde spoor op de printplaat?

HaroldA
23 juni 2013, 17:01
Er loopt toch een aarde draad van de PT naar het chassis? Of heb ik je niet goed begrepen?
Wat is de weerstand die je meet tussen het chassis en een aarde spoor op de printplaat?

Aarde > chassis > PT > PCB.

Ik meet oneindige weerstand tussen chassis en aardedraad op het PCB. Tenzij ik de spanningsregelaar weer monteer, dan is er wel een connectie naar het chassis.

gloeidraad
23 juni 2013, 17:17
Het kan best zijn dat dirk-hendrik gelijk heeft en dat je wat vage wisselspanning meet door de onderlinge koppeling van de wikkelingen.
Ram er eens buizen in en kijk eens wat ie doet.
waarschijnlijk zit er helemaal geen vermogen achter de gemeten wisselspanning.

Erik

HaroldA
23 juni 2013, 17:22
Nieuwe meting, alles tov pin 1/8.


0
0; 50V~
494
492
-41
0
0; 53V~
0


Pin 2 tov 7 meet 6.5V~

Ik ga lekker iets bij de Thai eten, daarna naar "The Hangover 3". Maandag met een verse blik naar kijken, nieuwe oude buisvoet monteren en buizen er in.

gloeidraad
23 juni 2013, 17:26
Eet smakelijk:)

Erik

Dirk_Hendrik
23 juni 2013, 19:32
Ja, maar het is een channelswitcher met 4 gain stages en een dubbelzijdige PCB. Om het extra moeilijk te maken zijn er op verschillende plaatsen tracecuts gemaakt, zitten er componenten aan de onderzijde van de print (waaronder een paar diode clippers, gok ik) en is het 1 hot glue-bende.


Je had toch een probleem in de eindtrap? Daarom suggereerde ik ook om die even uit te tekenen. Correct me if wrong dat je al had geverifieerd dat het probleem ervoor zat.


Ik niet hoor.... :)
Weet ik. Ik meen me echter een forumlid te herinneren, vrij recent, die ook vroeg om een schema en helemaal over z'n theewater ging toen ik die suggestie deed.

cluseau
23 juni 2013, 20:18
Wasn't me ......



@harald, als je nu eens begon met een ohmse meting tussen chassis en pin 2/7. Moet toch verdomd laag zijn hoor.

Wat ook kan is dat het chassis volledig gescheiden is van de schakeling. Mogelijk is het chassis dan capacitief gekoppeld. Alles is mogelijk zonder schema.

HaroldA
23 juni 2013, 21:37
als je nu eens begon met een ohmse meting tussen chassis en pin 2/7. Moet toch verdomd laag zijn hoor.

Net als tussen chassis en aardedraad op het PCB meet ik een oneindige weerstand tussen 2/7 en chassis.


Wat ook kan is dat het chassis volledig gescheiden is van de schakeling. Mogelijk is het chassis dan capacitief gekoppeld. Alles is mogelijk zonder schema.

Nee, zodra ik de spanningsregelaar weer op het chassis schroef staat de hele schakeling weer in contact daarmee.

Psychomantis
23 juni 2013, 22:22
Net als tussen chassis en aardedraad op het PCB meet ik een oneindige weerstand tussen 2/7 en chassis.



Nee, zodra ik de spanningsregelaar weer op het chassis schroef staat de hele schakeling weer in contact daarmee.
Dan is de referentie naar het chassis gewoon via die spanningsregelaar? Meet de weerstand tussen pin 7/2 en het chassis dan eens met die regelaar op het chassis geschroefd?

HaroldA
23 juni 2013, 22:27
Dan is de referentie naar het chassis gewoon via die spanningsregelaar? Meet de weerstand tussen pin 7/2 en het chassis dan eens met die regelaar op het chassis geschroefd?

Met een testkabel tussen chassis en GND van het bordje meet ik oneindige weerstand tussen pin 2/7 en chassis.

HaroldA
23 juni 2013, 23:24
Buizen er in, bias gecheckt, aan: bijna geen volume.

Gearjunkie
23 juni 2013, 23:34
Maar had je nu een scoop?

HaroldA
23 juni 2013, 23:38
Maar had je nu een scoop?

Nope, geen scope. Ik ken ook niemand met een scope.

HaroldA
24 juni 2013, 00:15
Wat me trouwens wel opvalt is dat de schakelpop van clean > high gain harder is dan wat hij aan gitaarsignaal produceert. Pfff ... had ik maar en een scope en een scope-opleiding gedaan. Beiden zie ik dit jaar niet meer gebeuren.

7ender
24 juni 2013, 01:05
Wat me trouwens wel opvalt is dat de schakelpop van clean > high gain harder is dan wat hij aan gitaarsignaal produceert. Pfff ... had ik maar en een scope en een scope-opleiding gedaan. Beiden zie ik dit jaar niet meer gebeuren.

...een scope-opleiding ? op de H.S.S. ( hogere scope school ) :dontgeti:

Gearjunkie
24 juni 2013, 07:46
Ik denk dat het jou aan inzicht niet helemaal ontbreekt, voorzover ik daarin recht van spreken heb uiteraard... ;)
Maar een scoop, ook die van een paar tientjes van MP scheelt je nu enorm veel zoekwerk.

Dirk_Hendrik
24 juni 2013, 07:57
Ik denk dat het jou aan inzicht niet helemaal ontbreekt,

+1.
En zo moeilijk is een gewone analoge huis-tuin en keukenscope niet.

HaroldA
24 juni 2013, 12:23
Ik denk dat het jou aan inzicht niet helemaal ontbreekt, voorzover ik daarin recht van spreken heb uiteraard... ;)
Maar een scoop, ook die van een paar tientjes van MP scheelt je nu enorm veel zoekwerk.

Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met een scope.

Van dit soort reacties gaat mijn hoofd letterlijk tollen:


Je meter meet een effective topwaarde en je scoop geeft de toptop waarde weer. Wat je op de scoop waarneemt is dus 2.8 maal zo groot als de digits op je meter.:ok:

Maakt niet uit hoe vaak ik dat lees, ik snap er 0,0 van.

cluseau
24 juni 2013, 14:43
Is toch niet zo moeilijk hoor. Een wisselspanning heeft een positief en negatief deel. Voor de spanningswaarde maakt het niet uit in welke richting de spanning gaat. Wat een meter weergeeft is de effectieve waarde van een enkele top, of deze nu negatief of positief is maakt niet uit. De topwaarde is 1.41 maal groter dan wat je meter aangeeft maar op de scoop zie je immers positief en negatieve top. Daar komt de factor 2.82 vandaan.

Als jij een scoop scoort krijg je van mij les. Net zo lang tot het duidelijk is. Op mijn site staan trouwens verschillende boekjes met eenvoudige scoop begrippen in jip en janneke taal. Kan er nu lastg bij maar kan vanavond wel een linkje plakken.

Dirk_Hendrik
24 juni 2013, 14:47
Maakt niet uit hoe vaak ik dat lees, ik snap er 0,0 van.

Gelukkig ben jij dan weer een betere programmeur ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square

De RMS waarde op je meter is de amplitude (toptop waarde) gedeeld door wortel-2. (voor sinusvormige spanningen)


En als je je een weekje verdiept in het werken met een scope zul je je afvragen hoe je ooit zonder hebt kunnen werken.

HaroldA
24 juni 2013, 14:58
En als je je een weekje verdiept in het werken met een scope zul je je afvragen hoe je ooit zonder hebt kunnen werken.

Dat geloof ik gelijk! Jammer alleen dat ik nooit een weekje tijd heb ;)

Dirk_Hendrik
24 juni 2013, 18:25
Trut ;)
Als je nou es zorgt dat je zo'n ding hebt staan is dat weekje te definieren als wat avonduurtjes. Op het moment dat jij je ingangssignaal op je scheurpedaal te zien krijgt en aan de uitgang ziet dat het geclipped is begin je het al te snappen en is de rest daarna alleen nog maar verdieping. Scopes zijn niet moeilijk.

flo123
24 juni 2013, 18:52
+1 een scope is makkelijk om te gebruiken en kost misschien 50 euro tweedehands. Binnen een uur kun je het gebruiken! Het zal je veel zoeken en gokken schelen omdat je het signaal goed te zien krijgt. Daarbij is het eigenlijk een onmisbaar ding voor iemand als jij die zo graag in zijn versterkers werkt. :)

Psychomantis
24 juni 2013, 20:51
+1 een scope is makkelijk om te gebruiken en kost misschien 50 euro tweedehands. Binnen een uur kun je het gebruiken! Het zal je veel zoeken en gokken schelen omdat je het signaal goed te zien krijgt. Daarbij is het eigenlijk een onmisbaar ding voor iemand als jij die zo graag in zijn versterkers werkt. :)

Ik heb in een opvlieging een scope gekocht, ik heb de handleiding niet eens gelezen en ik had het ding al aan de praat. 90% van de mogelijkheden ken ik niet, maar dat is ook niet nodig.
Plots kan ik ook vanalle dingen 'zien' die je met een multimeter niet kunt zien. Je begint te begrijpen wat een component met je signaal doet als je het op een schermpje ziet. Ook al heb ik de scoop pas, ik vind hem nu al onmisbaar.

HaroldA
24 juni 2013, 22:09
Ik heb mijn scope-vraag verplaatst: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148048-Meetinstrumenten&p=2993199&viewfull=1#post2993199

... in de tussentijd: ik heb veel te weinig volume, maar wat ik heb klinkt wel goed.

Het kan in mijn ogen voor de eindtrap fout gaan, of de eindtrap zelf versterkt niets. Kan ik in de tussentijd met m'n multimeter nog iets bereiken? Meten van "bias" als ik input heb om te kijken of hij uitslaat?

nico verduin
24 juni 2013, 23:49
Wat kan een gewone AC meter...... meten.....
Wat gaat er in de eindtrap....... AC
Dus....
Hoeveel mag er op de ingang gaan voordat hij gaat clippen....... 2 x de biasspanning. dus bij -40V mag er 80V AC op komen....
Haal je dat op de ingang van de eindbuizen...... is de eindtrap kapot....
Haal je dat niet....... zit het in ieder geval daarvoor.....

HaroldA
24 juni 2013, 23:56
Wat kan een gewone AC meter...... meten.....
Wat gaat er in de eindtrap....... AC
Dus....
Hoeveel mag er op de ingang gaan voordat hij gaat clippen....... 2 x de biasspanning. dus bij -40V mag er 80V AC op komen....
Haal je dat op de ingang van de eindbuizen...... is de eindtrap kapot....
Haal je dat niet....... zit het in ieder geval daarvoor.....

Nice! :ok:

Ga ik morgenavond even rustig voor zitten ...

nico verduin
25 juni 2013, 08:05
Ik was een beetje verbaasd ..... je zit hele versterkers te verbouwen en dan stel je zo'n vraag.....

Dirk_Hendrik
25 juni 2013, 08:47
Ik was een beetje verbaasd ..... je zit hele versterkers te verbouwen en dan stel je zo'n vraag.....



Mag ik deze herbruiken? ;)

Ik was een beetje verbaasd ..... je zit hele versterkers te verbouwen maar hebt geen ruimte voor een oscilloscoop......

HaroldA
25 juni 2013, 08:55
Klopt helemaal. Ik heb in mijn appartement precies genoeg ruimte om een amp op mijn bureau te leggen. Het is dat of een oscilloscoop, niet beide.

HaroldA
25 juni 2013, 09:24
Ik was een beetje verbaasd ..... je zit hele versterkers te verbouwen en dan stel je zo'n vraag.....

... want ik heb al gezegd dat ik dat ooit gedaan heb? Signaal als AC zien, slim, weer iets geleerd. :ok:

cluseau
25 juni 2013, 10:19
Moet dat AC wel een beetje stabi zijn wat wil zeggen dat de amplitude en frequentie vast is. Mogelijkheid is een generator.....maar daar heb je vast geen ruimte voor. Software uit je laptop is ook een optie. En tot slot heb je nog je vinger.......

HaroldA
25 juni 2013, 10:25
Moet dat AC wel een beetje stabi zijn wat wil zeggen dat de amplitude en frequentie vast is. Mogelijkheid is een generator.....maar daar heb je vast geen ruimte voor. Software uit je laptop is ook een optie. En tot slot heb je nog je vinger.......

Ik heb een oscillator gebouwd die een redelijke sinus geeft op 783Hz bij 100mVrms of 1Vrms. Die meet ongeveer 2x2 cm, wat op zich nog wel te doen is.

http://diy-layout.com/diyl/74/render
Quick and less-dirty audio test oscillator (http://diy-layout.com/74)

tommus42
25 juni 2013, 10:51
Ik heb een oscillator gebouwd die een redelijke sinus geeft op 783Hz bij 100mVrms of 1Vrms. Die meet ongeveer 2x2 cm, wat op zich nog wel te doen is.

http://diy-layout.com/diyl/74/render
Quick and less-dirty audio test oscillator (http://diy-layout.com/74)
Mooi, die zoek ik eigenlijk ook nog. Het signaal van een goedkope gitaartuner is wat erg niet-sinus:D.
Ik heb trouwens een scoop, nog niet mee gewerkt:hide:. Ik heb maar één probe, kun je daar signaal mee bekijken of moet ie een referentie hebben:???:?

flo123
25 juni 2013, 11:58
Je kunt een scope ook rechtop op de grond zetten naast je bureau. Meestal hebben ze namelijk pootjes achterop. Dat scheelt een hoop ruimte op het bureau. Al zittend kijk je dan zo bovenop het scherm.

cluseau
25 juni 2013, 12:03
Generatortje van harald is goed te gebruiken voor testen en dan met name de 100mV uitgang. Meestal heeft een scoop zelf een referentie signaal in de vorm van een geijkte 1kHz blokgolf. Heb je een 1:10 of 1:100 probe kun je die daarmee afregelen. Let dan op de hoeken van het bloksignaal. Daar mag dan geen overshoot te zien zijn. Afregeling gebeurt dmv een klein trimmertje in de connector van de probekabel.

tommus42
25 juni 2013, 12:09
Bedankt, gelukkig, die probes zijn vet duur. Tis een Kenwood CS-4025, met een Hameg 1:10 probe, dat trimmertje heb ik nog niet gevonden, maar er zitten er verscheidene op. Frits, nog bedankt voor het apperatjek, nog even en ik ga hem gebruiken:).

edit: ah, gevonden!

nico verduin
25 juni 2013, 12:41
Bedankt, gelukkig, die probes zijn vet duur. Alle waar naar zijn geld.....

HaroldA
25 juni 2013, 15:25
Ik ben nog wat aan het lezen over EL34 specs, maar kan het zijn dat de 500+ VDC plate voltage te veel is voor de JJ EL34L?

Ik lees iig verschillende verhalen, waaronder dat de plate voltage niet de killer is, maar de screen voltage. Die zou bij de gemiddelde EL34 max 450V= mogen zijn.

Van http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=8705091&postcount=13


It's been loosely thrown around for many years that "EL34s claim an 800V plate voltage rating yet I've seen them fail at 500V" yet these guys never stopped to take the screen voltage into account, which on an EL34 is rated about 425-450V depending on who made the valve and who wrote up the datasheets for it.

HaroldA
25 juni 2013, 20:10
Iemand een idee wat die PKП1A B7's zijn?

http://img.sait.nl/1812%20Grenadier/dip6.jpg

De 6(!) relais meten in rust goed, geen idee hoe ik ze kan testen als ze spanning hebben, dan kan ik niet meer bij de onderkant van het bord. Misschien gewoon zelf 12V= op zetten?

HaroldA
25 juni 2013, 20:25
Iemand een idee wat die PKП1A B7's zijn?

Er zitten 2 van deze witte H11F1's op het 'clean' bordje, en dat moeten optocouplers zijn ...

http://image.ec21.com/image/cnwill888/oimg_GC06215642_CA06215643/H11L1M_H11L2M_H11L3M_DIP-6_Optocoupler_Semiconductor.jpg

HaroldA
25 juni 2013, 20:41
Wat kan een gewone AC meter...... meten.....
Wat gaat er in de eindtrap....... AC
Dus....
Hoeveel mag er op de ingang gaan voordat hij gaat clippen....... 2 x de biasspanning. dus bij -40V mag er 80V AC op komen....
Haal je dat op de ingang van de eindbuizen...... is de eindtrap kapot....
Haal je dat niet....... zit het in ieder geval daarvoor.....

Ik ben me hier op aan het voorbereiden: moet ik dan AC tussen pin 5 (grid) en 1/8 meten?

HaroldA
25 juni 2013, 21:01
Ik ben me hier op aan het voorbereiden: moet ik dan AC tussen pin 5 (grid) en 1/8 meten?

... als dat het geval is meet ik 0.06V~ met de master dicht en met alle controls vol open 0.21V~. De sinus input meet ik op 0.06V~ dat terug valt naar 0,0 als ik de stroom van m'n oscillator af haal.

* Gemeten tussen pin 5 en 1/8
* Zonder eindbuizen
* Met alle preamp-buizen

Voorbarige conclusie: het euvel zit voor de eindtrap.

HaroldA
25 juni 2013, 21:25
Voorbarige conclusie: het euvel zit voor de eindtrap.

Idioterie #2: ik was zo op de eindtrap gefocust dat ik de preamp niet goed genoeg gemeten heb. Kost me dit een kratje bier, of is niemand zo slim geweest om een weddenschapje aan te gaan? ;)


1 2 3 4 5 6 7 8 9
-------------------------------------------
V1 | 189 - 1.3 3.1 3.1 0 - 2.8 -3.1
V2 | 248 - 2.3 3.1 3.1 0 0 1.3 -3.1
V3 | 337 9.8 16.4 3.1 3.1 0 0 1.6 -3.1
PI | 229 48 67.5 3.1 3.1 220 47 67 -3.1

Zie het drama rond 6, 7 en 8 op V1 t/m 3. :schaam:

* alles gemeten tov pin 1/8 van de eindbuizen wegens gebrek aan chassis/gnd.
* en met V1 t/m PI geïnstalleerd (3x AX7; 1x AT7)

Gearjunkie
25 juni 2013, 22:25
Ik blijf erop gokken dat de PT naar de vaantjes is.

HaroldA
25 juni 2013, 22:34
Ik blijf erop gokken dat de PT naar de vaantjes is.

Ik ken deze PT niet, maar is het standaard niet zo dat PT's hoogspanning (in dit geval na gelijkrichting 500V=), bias en X keer (in dit geval 2) gloeispanning levert?

Als hij te weinig vermogen op hoogspanning kan leveren, kakt die voltage toch ook in?

gloeidraad
25 juni 2013, 22:47
Je hebt hoogspanning, gloeispanning, maar de helft van de ECCtjes heeft geen hoogspanning volgens jou meting, zou zeggen er is ergens een weerstand uitgerookt in de voeding.

Erik

HaroldA
25 juni 2013, 22:55
Je hebt hoogspanning, gloeispanning, maar de helft van de ECCtjes heeft geen hoogspanning volgens jou meting, zou zeggen er is ergens een weerstand uitgerookt in de voeding.

Ik ben aan het speuren ... en heb denk ik iets gevonden, ogenblikje ...

HaroldA
25 juni 2013, 22:59
https://lh6.googleusercontent.com/-LGNYSd5ffRw/UcoEUPAF-dI/AAAAAAAAGS8/leLVM0qp8ig/w958-h719-no/IMG_20130625_225616.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-bK0qtHuVEqc/UcoEV9v14JI/AAAAAAAAGTE/XJgVXsGhSgM/w599-h798-no/IMG_20130625_225555.jpg

... een doorgefikt IC'tje in het 'clean' bordje wat ik verwijder om voltages te meten. Pin 7 van V3 loopt iig naar een relais ... wat waarschijnlijk door dat uitgefikte IC'tje wordt bediend?!?

Man, wat haat ik deze amp. Pure haat.

HaroldA
25 juni 2013, 23:13
Mooi. Hij is door z'n label heen gefikt, waardoor ik niet kan zien wat het was. Het is een chip van NXP en hij begint met 74H***D? Met wat goed gokwerk kan ik er 74HC85D in lezen ... wat nog bestaat ook! ;)

http://www.nxp.com/products/logic/digital_comparators/74HC85D.html

Eigenaardige wending, of dood spoor? :???:

nico verduin
25 juni 2013, 23:19
Ik ben nog wat aan het lezen over EL34 specs, maar kan het zijn dat de 500+ VDC plate voltage te veel is voor de JJ EL34L?

Ik lees iig verschillende verhalen, waaronder dat de plate voltage niet de killer is, maar de screen voltage. Die zou bij de gemiddelde EL34 max 450V= mogen zijn.

Van http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=8705091&postcount=13
Tja dat krijg je als je datasheet niet leest....... Ua max 800V Ug2 max 2kV.
De spanning zegt nog niets... de stroom samen met de spanning bepaalt de dissipatie.....

nico verduin
25 juni 2013, 23:21
Er zitten 2 van deze witte H11F1's op het 'clean' bordje, en dat moeten optocouplers zijn ...

http://image.ec21.com/image/cnwill888/oimg_GC06215642_CA06215643/H11L1M_H11L2M_H11L3M_DIP-6_Optocoupler_Semiconductor.jpg
Zijn lineaire opto couplers waardoor je ze ook kan gebruiken voor bijvoorbeeld een optische potmeter schakeling. Ik gebruik ze regelmatig.

HaroldA
25 juni 2013, 23:23
Tja dat krijg je als je datasheet niet leest....... Ua max 800V Ug2 max 2kV.
De spanning zegt nog niets... de stroom samen met de spanning bepaalt de dissipatie.....

Ik heb de datasheet wel gelezen, maar snapte er niet veel van. Ug2 is namelijk ook een keer 450V. Verschil tussen Ua0, Ua, Ug20, Ug2 en Uk is mij niet bekend ...



Zijn lineaire opto couplers waardoor je ze ook kan gebruiken voor bijvoorbeeld een optische potmeter schakeling. Ik gebruik ze regelmatig.

Ik ben aan het uitzoeken of ze een relatie hebben met de uitgefikte chip.

nico verduin
25 juni 2013, 23:24
Mooi. Hij is door z'n label heen gefikt, waardoor ik niet kan zien wat het was. Het is een chip van NXP en hij begint met 74H***D? Met wat goed gokwerk kan ik er 74HC85D in lezen ... wat nog bestaat ook! ;)

http://www.nxp.com/products/logic/digital_comparators/74HC85D.html

Eigenaardige wending, of dood spoor? :???:Kan het me haast niet voorstellen. De 74xx85 is een comparator die 2 4 bits getallen vergelijkt en dan een waarde groter/gelijk/of kleiner pin aanzet. En ik kan me niet voorstellen dat dat in die schakeling zit. Dan nog eerder een 74xx86 4 x XOR

HaroldA
25 juni 2013, 23:28
Ik ben aan het uitzoeken of ze een relatie hebben met de uitgefikte chip.

Lijkt er op van niet, ze worden zo te zien gebruikt om de FX-loop en de 2 kanalen te schakelen. Maar ja, als de "74HC85D" uitgefikt is, wie zegt dan dat deze nog wel heel zijn ... net als de andere SMD chip die iets verderop zit.

HaroldA
25 juni 2013, 23:33
Kan het me haast niet voorstellen. De 74xx85 is een comparator die 2 4 bits getallen vergelijkt en dan een waarde groter/gelijk/of kleiner pin aanzet. En ik kan me niet voorstellen dat dat in die schakeling zit. Dan nog eerder een 74xx86 4 x XOR

https://lh4.googleusercontent.com/-14ZQmUbQ20g/UcoMIRuaBRI/AAAAAAAAGTU/FfArmMnzA-A/w599-h798-no/IMG_20130625_233025.jpg

Ik had inmiddels uitgevogeld dat de 74HC85 16 pinnen heeft ... de 74HC86 daarentegen: 14! :ok:

HaroldA
25 juni 2013, 23:42
Ehm ... het lijker op dat maar een paar pinnen aangesloten zijn. Wat doet (deed ;)) dat ding?

nico verduin
25 juni 2013, 23:47
Ik blijf erop gokken dat de PT naar de vaantjes is.Dat kan nog steeds..... Maar 3 buizen zonder een hoogspanning op de anode is in ieder geval aanleiding om te onderzoeken. Goh een avondje examens afnemen geeft wel weer veel leeswerk.. je begint op larsje te lijken :)

HaroldA
25 juni 2013, 23:48
je begint op larsje te lijken :)

Ik wou mezelf een aantal posts geleden al zo noemen ... uit respect voor Lars niet gedaan, maar nu het hek van de dam is: je hebt gelijk.

nico verduin
25 juni 2013, 23:52
Ehm ... het lijker op dat maar een paar pinnen aangesloten zijn. Wat doet (deed ;)) dat ding?XOR = Exclusive OR: Dat betekent bij 2 inputs, dat hij alleen een "1" afgeeft als EEN van beide ingangen "1" is. In alle andere geval is het een "0". Heb je al gemeten wat de voedingsspanning is? Tussen Pin 7 en 14? (bij IC's is tellen meestal van bovenaf gezien: beginnen linksboven (bovenkant is puntje of ronde inkeping) = pin 1 en dan links naar beneden tellen en dan rechts weer omhoog.;

HaroldA
25 juni 2013, 23:54
Maar goed: in de optocouplers, de 74HC86-chip en de andere -nog niet geidentificeerde- chip lijkt de logica te zitten die de 6 relais, de FX-loop en de kanalen schakelen. Zou het dan kunnen dat de amp volledig werkt, maar dat 1 v/d schakelaars/optocouplers de boel aan het "muten" is?



XOR = Exclusive OR: Dat betekent bij 2 inputs, dat hij alleen een "1" afgeeft als EEN van beide ingangen "1" is. In alle andere geval is het een "0". Heb je al gemeten wat de voedingsspanning is? Tussen Pin 7 en 14? (bij IC's is tellen meestal van bovenaf gezien: beginnen linksboven (bovenkant is puntje of ronde inkeping) = pin 1 en dan links naar beneden tellen en dan rechts weer omhoog.;

Meting komt er aan ...

HaroldA
26 juni 2013, 00:03
Meting komt er aan ...

12VDC tussen 7 en 14 van de 74HC86. Wil je de rest van de pinnen ook weten?

nico verduin
26 juni 2013, 00:06
12VDC tussen 7 en 14 van de 74HC86. Wil je de rest van de pinnen ook weten?ff niet je hebt nog geen verklaring waarom er geen spanning op de pinnen 6 van V1 tm V3 staat. Mogelijk dat de relais daarvoor dienst doen dus dat hij de hoogspanning uitschakelt als dat kanaal niet gebruikt wordt? wie zal het zeggen. Wordt toch tekenen lijkt mij

HaroldA
26 juni 2013, 00:09
ff niet je hebt nog geen verklaring waarom er geen spanning op de pinnen 6 van V1 tm V3 staat. Mogelijk dat de relais daarvoor dienst doen dus dat hij de hoogspanning uitschakelt als dat kanaal niet gebruikt wordt? wie zal het zeggen. Wordt toch tekenen lijkt mij

Ogenblikje, ik ga meten met het clean/relais/logica-bordje aangesloten ... misschien heb ik dan wel voltages op 6/7/8.

HaroldA
26 juni 2013, 00:15
Ogenblikje, ik ga meten met het clean/relais/logica-bordje aangesloten ... misschien heb ik dan wel voltages op 6/7/8.

Wel hoogspanning op 6, geen op 7 (worden 100% zeker met relais geschakeld) en amper op 8.

nico verduin
26 juni 2013, 00:18
7 heeft meestal geen spanning :) is de grid. En wat is amper geen spanning? en de spanning op pin 6?

HaroldA
26 juni 2013, 00:19
7 heeft meestal geen spanning :) is de grid. En wat is amper geen spanning? en de spanning op pin 6?

Ik hou dit als "handleiding" aan:

http://forum.metroamp.com/download/file.php?id=13979

Bijgewerkte spanningen van 6 en 8 komen er aan.

HaroldA
26 juni 2013, 00:22
1 2 3 4 5 6 7 8 9
-------------------------------------------
v1 | 189 - 1.3 3.1 3.1 327 - 2.8 -3.1
v2 | 248 - 2.3 3.1 3.1 208 0 1.3 -3.1
v3 | 337 9.8 16.4 3.1 3.1 281 0 1.6 -3.1
pi | 229 48 67.5 3.1 3.1 220 47 67 -3.1

nico verduin
26 juni 2013, 00:28
V1 pin 8 staat of erg koud of die kathode weerstand is defect of die buis is kapot. Ik vermoed de weerstand.... De anode spanning is veel te hoog dus loopt er te weinig stroom door. En dat zou eigenlijk alleen kunnen als de kathode weerstand open staat.

Ga nu pitten morgen is er weer een dag

HaroldA
26 juni 2013, 00:29
Ga nu pitten morgen is er weer een dag

Truste, en bedankt!!! :ok:

HaroldA
26 juni 2013, 00:40
V1 pin 8 staat of erg koud of die kathode weerstand is defect of die buis is kapot. Ik vermoed de weerstand.... De anode spanning is veel te hoog dus loopt er te weinig stroom door. En dat zou eigenlijk alleen kunnen als de kathode weerstand open staat.

Er zitten 3 componenten op het spoor van V1p8: oranje-oranje-rood-goud (3k3) naar GND, 105J (1uF) naar GND en een ondergelijmde kleine elco met z'n kathode (-) naar pin 5 van zo'n PKП1A B7.

Edit: die PKП1A B7 lijkt ook beschadigd te zijn ... Ik kan niet zien of dat soldeerschade is, of dat hij ook poeffff heeft gezegd.

nico verduin
26 juni 2013, 07:39
die PKП1A is een relais en schakelt kennelijk een extra elco. Of ie kapot is, is niet relevant. De spanning op de 3K3 is 2.8V wat zou duiden op een stroom van 0.8mA. Wel erg laag. En als het mogelijk de eerste trap is.... Ik zou hem maar eens meten....

HaroldA
26 juni 2013, 09:45
die PKП1A is een relais en schakelt kennelijk een extra elco. Of ie kapot is, is niet relevant. De spanning op de 3K3 is 2.8V wat zou duiden op een stroom van 0.8mA. Wel erg laag. En als het mogelijk de eerste trap is.... Ik zou hem maar eens meten....

3.297k, gemeten in het circuit.

nico verduin
26 juni 2013, 10:31
buisje al eens verwisselt?
En wat is de waarde van de anode weerstand?

HaroldA
26 juni 2013, 10:32
buisje al eens verwisselt?
En wat is de waarde van de anode weerstand?

Gaat vanavond gebeuren, maar die buis was goed voordat hij er in ging. De amp is nu uitgerust met de buizen uit m'n 2204, met als enige oude buis de 12AT7 in de PI (die ik al een keer vervangen heb door een andere 12AX7 om te testen)

nico verduin
26 juni 2013, 10:43
Zolang je geen scope hebt, kun je altijd het signaal meten door de verschillende trappen. Toonfiets moet lager zijn dan 1kHz omdat de meeste meters geen hogere AC frequentie aankunnen.
Dan gooi je 100mV op de ingang en meet je gewoon met AC direct op de anode van de verschillende trappen. Dat kan je ook doen op de ingangen van elke trap.
Gewoon een load op de speakeruitgang. Kan je zo traceren waar het signaal verdwijnt. Idem bij de PI. Je kan dus ook terug redeneren. Dus eerst de PI en dan zo terug werken. Je weet al dat er niks overblijft op de ingangen van de eindtrap. Dus gewoon stap voor stap terug werken.

7ender
26 juni 2013, 19:24
....je kan 'm ook een paar fikse klappen met een voorhamer geven ,.....

en dan effe later met een stalen gezicht aan je maatje vertellen dat 'r helaas niks meer aan te doen was :soinnocent:

....ben je d'r vanaf :D

HaroldA
26 juni 2013, 19:52
....je kan 'm ook een paar fikse klappen met een voorhamer geven ,.....

en dan effe later met een stalen gezicht aan je maatje vertellen dat 'r helaas niks meer aan te doen was :soinnocent:

....ben je d'r vanaf :D

Het beste idee tot nu toe.

Ik ga buisje wisselen en AC/DC meten.

HaroldA
26 juni 2013, 19:55
die PKП1A is een relais ...

Dat maakt dus een totaal van 9 relais. Kan ik die PKП1A's ook doormeten?

nico verduin
26 juni 2013, 19:58
yep. Je zal ff moeten uitzoeken waar de spoel zit en wat de contacten zijn.
@edit: foutje ik zit verkeerd te kijken. Lijkt mij eerder een optokoppelaar
Mogelijk een alternatief voor die H11F1M
Geef eens aan op welke pinnen er daarwerkelijk een aansluiting zit?

HaroldA
26 juni 2013, 20:05
De spanning op de 3K3 is 2.8V wat zou duiden op een stroom van 0.8mA. Wel erg laag. En als het mogelijk de eerste trap is.... Ik zou hem maar eens meten....

Andere 12AX7 er in:
* 3.55V= op pin 8
* 300V= op pin 6

nico verduin
26 juni 2013, 20:08
Heb je al geprobeerd om gewoon een schema te tekenen?

nico verduin
26 juni 2013, 20:13
Overigens dit is de layout van de H11F1M
http://pinout-circuits-images.dz863.com/28/H11F1M.jpg
En zou je de diode kunnen meten, de spanning over de diode, en of de mosfet open of dicht gaat. Daarnaast heb ik ooit wel eens gewerkt met een 350V variant maar dat moet ik opzoeken.

HaroldA
26 juni 2013, 20:23
Zolang je geen scope hebt, kun je altijd het signaal meten door de verschillende trappen. Toonfiets moet lager zijn dan 1kHz omdat de meeste meters geen hogere AC frequentie aankunnen.

Wederom de de toonfiets ;) van 783Hz op 0.6Vrms:

Hi Gain: (alles open)
V1p2: 0.11
V1p7: 1.8
V2p2: 9.0
V2p7: 20.7
V3p2: 5.7
V3p7: 0.0
PIp2: 0.03
PIp7: 0.11

Clean: (alles open)
V1p2: 0.11
V1p7: 0.45
V2p2: 0.2
V2p7: 0.2
V3p2: 11.9
V3p7: 0.00
PIp2: 0.04
PIp7: 0.12

Voorbarige conclusie: V2 doet niet mee op het clean kanaal, en het gaat mis rond V3b?

HaroldA
26 juni 2013, 20:27
Heb je al geprobeerd om gewoon een schema te tekenen?

Grapjas. Dubbelzijdige PCB, 6 relais, 2 soorten optocouplers (5 in totaal), veel grote klodders hot glue, SMD chips, 11 potmeters, 6 switches, FX-loop, 3 preamp buizen, onbekende trafo's, lukraak tracecuts en achteraf geplaatste componenten, piggyback componenten, 2 printplaten, 7 connectoren, 1 ribbon-kabel, etc, etc ...

Dat gaat mij nooit lukken.

nico verduin
26 juni 2013, 20:29
Harald,
Ik stel nu voor dat jij eerst het artikel van mij doorleest wat ik ooit gemaakt heb over het rekenen aan een triode en dan kijkt naar het lijstje en jezelf gaat afvragen wat er mis mee is.

HaroldA
26 juni 2013, 20:32
Harald,
Ik stel nu voor dat jij eerst het artikel van mij doorleest wat ik ooit gemaakt heb over het rekenen aan een triode en dan kijkt naar het lijstje en jezelf gaat afvragen wat er mis mee is.

Ik stel voor dat ik naar de kroeg ga en me vol laat lopen.

Als je me een linkje geeft ga ik er na het weekend naar kijken. Ik moet nu aan die maat van me gaan vertellen dat ik z'n amp met een voorhamer in elkaar heb geslagen. Daarna 4 dagen Graspop en daarna weer de hel die de 1812 Grenadier heet.

Ik hoop dat hij kapot mee terug naar Rusland mag.

nico verduin
26 juni 2013, 20:38
Ik stel voor dat ik naar de kroeg ga en me vol laat lopen.

Als je me een linkje geeft ga ik er na het weekend naar kijken. Ik moet nu aan die maat van me gaan vertellen dat ik z'n amp met een voorhamer in elkaar heb geslagen. Daarna 4 dagen Graspop en daarna weer de hel die de 1812 Grenadier heet.

Ik hoop dat hij kapot mee terug naar Rusland mag.zoeken op "rekenen triode buis" vind je het wel. Staat in werkbank

HaroldA
26 juni 2013, 20:39
zoeken op "rekenen triode buis" vind je het wel. Staat in werkbank

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117269-Rekenen-aan-een-Triode-buis

Ik had al koppijn, na het zien van je artikel nog meer :dontgeti:. Ik zet het op een zuipen, misschien dat ik morgen nog even incheck, maar anders ... bedankt voor alle hulp!!! :ok: waardeer het enorm ... maar ben blij dat ik een lang weekend weg ben.

Ik haat die versterker en hoop dat hij rot in de hel.

Tot volgende week! ;)

Dirk_Hendrik
26 juni 2013, 21:01
Dat gaat mij nooit lukken.

Was dat dan ook niet de opmerking die je naar jezelf had moeten maken toen je aan de ze klus begon?

Nico vraagt naar een volledig schema. Ik vroeg je eerder naar de eindtrap: 1 trafo, 2 eindpitten, een fasedraaierbuis, een stuk of 5 C's en een stuk of 8 weerstanden (max). Ook daar gaf je geen gehoor op. Maar intussen zit je wel eindeloos lijstjes gemeten spanningen te posten.

Nico heeft het heel juist.
Als je zo extreem vastloopt met een reparatie gaat domweg meten en of componenten swappen alleen niet meer helpen. Da's het moment om terug te gaan naar de basis. De theorie dus. En vanuit daar op te bouwen naar waar de theorie matcht met jouw apparaat en waar het mis gaat. Daar zul je je probleem vinden... en blijkt de oplossing heel simpel te zijn. maar het vereist wel 1 ding. Doorbijten.

7ender
27 juni 2013, 09:42
.....het ligt allemaal in de handen van de Almachtige .....

...Als de Heer wil , dat ie gerepareerd wordt ,.....dan wordt ie gerepareerd .....

...Als de Heer wil , dat ie stuk blijft ,.....dan blijft ie stuk ......

:D

tommus42
27 juni 2013, 14:40
Bied je zeven tientjes voor het ding:hide:

nico verduin
27 juni 2013, 15:06
.....het ligt allemaal in de handen van de Almachtige .....

...Als de Heer wil , dat ie gerepareerd wordt ,.....dan wordt ie gerepareerd .....

...Als de Heer wil , dat ie stuk blijft ,.....dan blijft ie stuk ......

:Dnee dat wekt vertrouwen...

7ender
27 juni 2013, 17:02
Bied je zeven tientjes voor het ding:hide:


.....hoop geld zeg ,...tjonge .... :dontgeti:

cluseau
27 juni 2013, 21:35
.....het ligt allemaal in de handen van de Almachtige ..... ...Als de Heer wil , dat ie gerepareerd wordt ,.....dan wordt ie gerepareerd ..... ...Als de Heer wil , dat ie stuk blijft ,.....dan blijft ie stuk ...... :D In God we trust.....the rest will have to pay cash.

Dutch66
27 juni 2013, 22:17
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117269-Rekenen-aan-een-Triode-buis


Ik haat die versterker en hoop dat hij rot in de hel.



Oeps, Harold is ff de weg kwijt met die Rus....

nico verduin
27 juni 2013, 22:38
Had ie maar orthodox moeten zijn :)

7ender
28 juni 2013, 09:05
Had ie maar orthodox moeten zijn :)

...De Heer is zijn Herder ,.......Hij leidt 'm langs wegen ,.... van goedheid en zegen ,

...Hij schraagt 'm als ie wankelt ,....enz....

(je dient er bijv wél voor te zorgen , dat je rolletje tin niet op is ,..én er een goed batterijtje in je metertje zit ,..anders helpt 't gebed misschien niet) :soinnocent:

...'Alléééééloejááááá...

http://www.youtube.com/watch?v=EjZHZTjE-H0

:D

7ender
28 juni 2013, 09:17
maar; ....is 'r iemand hier, die heel misschien nog een schema'tje van die russische grenadier bende heeft kunnen vinden op internet ?

Ik kan me toch niet echt voorstelllen dat dit een moeilijk defect is , ...nadat er alleen een eindbuis doorgeknettert is , wat een beetje brandschade veroorzaakt heeft :dontgeti:

( ik lees 't straks wel ,...moet opschieten , er komt zo iemand z'n prachtige ouwe 70-er jaren Marantz ophalen ,...en ik loop hier nog in me onderbroek met een keuppie keuffie aan me vinger :D )

Dirk_Hendrik
28 juni 2013, 11:00
maar; ....is 'r iemand hier, die heel misschien nog een schema'tje van die russische grenadier bende heeft kunnen vinden op internet ?

Laat ik em anders stellen,
Het lukte me niet eens om informatie over het merk Grenadier te vinden...

Correctie.
http://www.1812amp.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=5

merk is dus 1812

nico verduin
28 juni 2013, 11:18
En inderdaad dat was het.....
Wil je het goed doen, zul je iemand moeten vinden die gek genoeg is om er een schema van te maken ..... veel werk en je moet inhoudelijk gehinderd worden door kennis. Anders krijgen we zeker een 2e larsje :)
Of je laat hem door iemand nakijken die er echt verstand van heeft, maar dan moet je jezelf afvragen of de amp de kosten waard zijn.
Of je mailt die gasten en vraagt om een schema.....

7ender
28 juni 2013, 12:27
Laat ik em anders stellen,
Het lukte me niet eens om informatie over het merk Grenadier te vinden...

Correctie.
http://www.1812amp.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=5

merk is dus 1812

....Ding ziet 'r uit als een accu-lader zeg.....:dontgeti:

Gearjunkie
28 juni 2013, 13:32
De eerste zin uit de handleiding:
Grenadier - for those who don’t want to waste the time to study a new device.

:) :) :)

Dirk_Hendrik
1 juli 2013, 18:54
Bump.

http://www.youtube.com/watch?v=uiCRZLr9oRw

guitarnijboer
1 juli 2013, 20:51
Misschien wordt het eens tijd voor een samenvatting:

Je prikt nieuwe buizen in de versterker van een vriend, na even hard spelen vliegt één van deze nieuwe buizen in de fik waarna de versterker enkel nog een heel zacht geluid geeft. Gesteld wordt 1/4e van het oorspronkelijke volume, maar dit stel je later bij naar misschien maar iets van 2%. Je ontdekt een verdacht koolspoor op een buisvoet en maakt dit schoon, maar zonder resultaat. Wel meet je hier en daar wat spanningen waarvan de vreemste ongeveer 100Volt AC t.o.v. massa op de gloeiwinding en nog opmerkelijker: slechts op één uiteinde van de gloeiwinding. Ook meet je geen spanning meer op de anodes van de eindbuizen, maar later blijkt dat er geen verbinding meer is met het chassis vanwege het loshalen van een spanningsregulator. Er is dus wel hoogspaning, maar niet t.o.v. het chassis. De print is te ingewikkeld om een schema van uit te tekenen en je hebt geen idee hoe de versterker werkt, maar je besluit toch nog wat spanningen te meten aan de voorversteker buisjes. Wat deze spanningen betekenen weet je niet. Los van het volume lijk je wel gewoon voldoende gain uit de preamp te halen. Dan maar even de aanwezige relais controleren in ruststand. De gedachte hierbij is dat een eventueel slecht contact in een relais het gebrek aan uitgangsignaal zou kunnen verklaren. Alle metingen worden uitgevoerd met een multimeter, ook de signaal metingen, wegens een gebrek aan ruimte op je werkblad voor een scoop. Daarnaast heeft een scoop teveel knopjes. Het ontbreken van een verbinding van de versterkermassa met het chassis blijft puzzelen. Je ontdekt wel een draadje van de voedingstrafo naar massa, maar wat dat wil zeggen weet je niet precies.

[sarcastme_modus/aan]
Samenvattend denk ik dat je alles gedaan hebt wat in jouw vermogen ligt om de versterker te repareren. Helaas mocht dit ondanks de door jouw gehanteerde methodische werkwijze niet baten. Ik zou hem weer zo goed mogelijk in elkaar zetten en de schroefjes en onderdelen die je hierbij ongetwijfeld zult overhouden goed bewaren. Daarna is het slechts een kwestie van één telefoontje naar een technicus en het ding even langsbrengen. [/uit]

guitarnijboer
1 juli 2013, 21:31
Maar even serieus:

- heb je de versterker bij het testen eerst weer helemaal in elkaar geschroefd? Zeker weten doe ik het niet, maar enkele schroeven die de print aan het chassis bevestigen zouden goed kunnen zorgen voor de chassis/massa verbindingen van (delen van) de versterker, zoals de massa van de eindbuizen / preamp etc. Zonder massa referentie tussen de verschillende delen van de versterker blijft er geen geluid over...

- in sommige verstekers zitten met opzet kleine weerstandjes die kapot gaan als er een defect is aan de versterker om erger te voorkomen. Deze zitten dan tussen de massa verbindingen tussen de verschillende versterkerdelen. De kans zal klein zijn, maar je weet het niet.

Bij vuur uit een eindbuis en een koolspoor (vonkoverslag) op de buisvoet is de kans heel groot dat er een hele hoge spanning heeft gestaan op de buizen en de uitgangstrafo. Dit kan een inductiespaning zijn door het (kortstondig) wegvallen van de belasting van de uitgangstrafo ofwel: de aangesloten speaker was even onderbroken. In dit soort gevallen kan de uitgangstrafo heel goed defect raken. Zeker als je, zoals jij aangeeft, hard staat te spelen. Een kenmerk van een uitgangstrafo die op deze wijze aan zijn eind komt is vaak: nog maar heel weinig geluid uit de speaker (1 a 2 % ) en enige vervorming.

Ik denk dat je het probleem moet zoeken rond de eindtrap van je versterker en ik denk dat de kans groot is dat je uitgangstrafo overleden is. Om dit echt zeker te weten moet je even meten met zo'n apparaat met veel knopjes ...

nico verduin
1 juli 2013, 21:38
Maar even serieus:

- heb je de versterker bij het testen eerst weer helemaal in elkaar geschroefd? Zeker weten doe ik het niet, maar enkele schroeven die de print aan het chassis bevestigen zouden goed kunnen zorgen voor de chassis/massa verbindingen van (delen van) de versterker, zoals de massa van de eindbuizen / preamp etc. Zonder massa referentie tussen de verschillende delen van de versterker blijft er geen geluid over...

- in sommige verstekers zitten met opzet kleine weerstandjes die kapot gaan als er een defect is aan de versterker om erger te voorkomen. Deze zitten dan tussen de massa verbindingen tussen de verschillende versterkerdelen. De kans zal klein zijn, maar je weet het niet.

Bij vuur uit een eindbuis en een koolspoor (vonkoverslag) op de buisvoet is de kans heel groot dat er een hele hoge spanning heeft gestaan op de buizen en de uitgangstrafo. Dit kan een inductiespaning zijn door het (kortstondig) wegvallen van de belasting van de uitgangstrafo ofwel: de aangesloten speaker was even onderbroken. In dit soort gevallen kan de uitgangstrafo heel goed defect raken. Zeker als je, zoals jij aangeeft, hard staat te spelen. Een kenmerk van een uitgangstrafo die op deze wijze aan zijn eind komt is vaak: nog maar heel weinig geluid uit de speaker (1 a 2 % ) en enige vervorming.

Ik denk dat je het probleem moet zoeken rond de eindtrap van je versterker en ik denk dat de kans groot is dat je uitgangstrafo overleden is. Om dit echt zeker te weten moet je even meten met zo'n apparaat met veel knopjes ...
Voor zover hij goed gemeten heeft, meet ie ook maar iets van 1V op de Grid. Dat is ook veel te weinig, Maar of ie goed gemeten heeft.......

guitarnijboer
1 juli 2013, 22:06
Maar of ie goed gemeten heeft.......

Wat denkte ge zelf?

Bij een constante 1V (of -1V for that matter) op de roosters van de eindbuisjes gaat de hoogspaningszekering er door, of als die te zwaar gekozen is brand je primaire winding door. Mocht je dan toevallig toch een formaatje lastrafo in je versterker hebben, dan zakken de buisjes altijd nog gewoon scheef van de hitte doordat het glas smelt. Hoe dan ook: 1V op de grids lijkt me niet heel waarschijnlijk.

nico verduin
1 juli 2013, 22:50
Ik had het over ac slimmert:)

7ender
2 juli 2013, 07:52
Ik had het over ac slimmert:)


.....daar nuttig ik wel 'ns een keuppie keuffie met een appulle-puntje-met slagroom .....

:D

7ender
2 juli 2013, 08:07
...ik denk ook dat "wij" dat versterkertje allang op orde zouden hebben .....

een enkel keertje kom je best wel 'ns een vervelend dingetje tegen , maar meestal is dat dan oscillatie oid.

hij ziet waarschijnlijk iets over 't hoofd ,....en die metingen vind ik ook een beetje vreemd

HaroldA
2 juli 2013, 19:19
Ik wrijf het slaap nog uit m'n oog en de ontelbare "bami met hete kip" is ook nog niet helemaal uit mijn systeem :soinnocent: Zo'n weekendje Graspop hakt er in op mijn leeftijd ;)

Ik heb wel netjes voor het slapen gaan allerlei goden aanbeden en ook de nodige (alcoholische) offers gebracht. http://gagadaily.com/public/style_emoticons/default/worship2.gif

Mocht ik deze week weer fit zijn ga ik het "rekenen aan triodes" doornemen, maar zoals ik de eerste reactie lees is alles al weer anders als er een cathode bypass cap op zit ...

HaroldA
28 juli 2013, 21:53
Na weekje of 3 verlost geweest te zijn van deze amp ga ik 'm deze week weer te lijf, nu ook gewapend met scoop!!!

... maar waar moet ik beginnen? :???:

HaroldA
17 augustus 2013, 14:14
Heel goed nieuws: de amp is kapot richting St. Petersburg gegaan om daar bij de bouwers zelf gerepareerd te worden! :crazyhappy:

Blij da'k er vanaf ben.

tommus42
17 augustus 2013, 14:37
Das leuk, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

HaroldA
17 augustus 2013, 14:41
Das leuk, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Teruggegeven aan de Russische eigenaar: Igor van The Grand Astoria (http://thegrandastoria.bandcamp.com/). Die waren 9 weken in Europa om met de drummer van Tank86 op tour te gaan ;)

tommus42
17 augustus 2013, 14:44
Oooo, ik dacht Sovtek:D

HaroldA
17 augustus 2013, 14:45
Oooo, ik dacht Sovtek:D

Mijn #1 Sovtek is met Igor mee geweest op tour, nu zijn beide Sovteks weer in NL. Dit topic ging over de 1812 Grenadier.

tommus42
17 augustus 2013, 14:48
Excuus, zag het net, Grenadier.

Dirk_Hendrik
17 augustus 2013, 23:02
En jij (Harold) zegt dat je geen plek hebt voor een scoop!??
506

HaroldA
17 augustus 2013, 23:04
En jij (Harold) zegt dat je geen plek hebt voor een scoop!??
506

Zie je dat stukje aan de linkerkant van mijn buro? Dat is alle ruimte die ik heb.

De scoop is nu alweer in opslag, net als de rest van mijn gitaren en gear. Ik hoop dat we snel verkopen, want ik vind het maar stik ongezellig zonder al m'n spullen.