PDA

View Full Version : Goedkope explorer customizen



DaanMarinus
18 juni 2013, 18:19
Hallo gitaristen,

Ik zit de laatste tijd veel te kijken naar explorers en zou er zelf eigenlijk wel graag 1 willen hebben.
Ik wil hem dan wel naar mijn ideeën bouwen/verbouwen.
- Binding op de voor en achterkant
-mat zwart
-gouden hardware
-Floyd rose
-Seymour duncan JB of distortion
-licht reliced

Nou wil ik hem bouwen van een bouwpakket of een goedkope explorer(verbouwen).
Ik heb al wel wat bouwpakketten gezien.
Als iemand een explorer weet van onder de 200 euro hoor ik het graag :rockon:

Groeten DaaN

Paul Schermer
18 juni 2013, 18:36
Hier: Klik (http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-Explorer-Style.html)

MyGreenLady
18 juni 2013, 18:47
Die body klopt voor geen meter...

Ik zou voor deze gaan, iets duurder maar ook kwalitief een stuk beter en ook nog kloppend hout (het origineel is doorgaans ook van Mahonie toch? Of zit ik er nu naast?):

http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-Explorer-Style-II-Custom-Mahagoni.html

pueblo
18 juni 2013, 19:00
dat kan je toch nauwelijks een explorer body noemen :p
dit (http://www.ebay.nl/itm/Explorer-Body-Style-DIY-Unfinished-Project-Luthier-Electric-Guitar-Kit-/261232553422?pt=Guitar_Accessories&hash=item3cd2ac6dce#ht_4100wt_906) lijkt er al meer op, maar toch nog heel verschillend
lijkt nog iets beter (http://www.ebay.nl/itm/Dragonfire-BYO-Guitar-Kit-EXP-Explorer-Type-Maple-neck-maple-fretboard-/171037404695?pt=Guitar_Accessories&hash=item27d29fae17#ht_2092wt_1163)
of alleen body (http://www.ebay.nl/itm/Mahogany-Explorer-electric-Guitar-body-bolt-on-/130631846500?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item1e6a43ca64#ht_500wt_1180)
het nadeel is natuurlijk dat je dan onmiddellijk heel wat verzendingskosten hebt.

speurders:
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/samick-greg-bennett-explorer-128748530.html?query=explorer&category=&local-postcode=&local-distance_value=25
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/epiphone-explorer-goth-1958-gigbag-standaard-127786600.html?query=explorer&category=&local-postcode=&local-distance_value=25 (nieuw bij thomann 285 voor de gitaar alleen)

thomann:
harley benton (http://www.thomann.de/be/harley_benton_ex76_bk_classic_series.htm)
dean (http://www.thomann.de/be/dean_guitars_zx_cb.htm)

geen idee wat de kwaliteit is van bovenstaande gitaren.


edit, die dat mygreenlady postte komt al goed in de buurt :)

DaanMarinus
19 juni 2013, 06:32
Die eerste "explorer" ben ik inderdaad ook al eens tegengekomen op gitarre-bestellen.de, maar heb toch liever wel een "echte" explorer. Die andere vind ik wel een erg mooie kit en komt misschien wel in aanmerking, net als die bouwpakketten op ebay.
De Dean is denk ik net wat te duur, maar de harley benton is denk ik tot nu toe de beste! Heb hem nog nooit eerder gezien en voor het bedrag krijg je best wel wat. Het zal misschien wel niet de beste gitaar zijn, maar aangezien ik hem toch helemaal wil verbouwen maakt het niet heel veel uit. En als het mis mocht gaan heb ik in ieder geval niet een dure gitaar vernield.

pueblo
19 juni 2013, 10:09
misschien kan je bij die kit van gitarre-bestellen wel eens informeren of je niet zonder hardware kan bestellen.
een voordeel van de kit tov de harley benton is wel dat die eerste nog geen gaten voor de brug heeft (maar op zich is dat ook vrij eenvoudig op te lossen)
thomann heeft ook wel wat gitaaronderdelen

edit: guitarfetish heeft ook een kit:http://www.guitarfetish.com/Vintage-Explorer-style-kit-Poplar-Body-COMPLETE_p_1198.html maar in dat geval kunnen de verzendingskosten weer oplopen natuurlijk

aramvroling
19 juni 2013, 14:26
Ik heb nog wel een epiphone explorer hals te koop voor je, de rest moet je er dan zelf bij zoeken.
en de body kun je wel zelf maken.
wel is een van de stemmechanieken vervangen.
PM maar bij interesse.

Aram

DaanMarinus
20 juni 2013, 06:27
@pueblo Dat is misschien inderdaad wel een goed idee om te vragen of ik alleen de body en hals kan krijgen. Ik wacht nog wel even met mailen, want misschien kies ik wel voor de Harley Benton. De gaten zijn namelijk helemaal geen probleem, opvullen en daarna zelf een gat maken voor de floyd.
Heb inderdaad ook al op verschillende Amerikaanse sites mooie kits gezien, maar ben ook bang dat de verzendkosten richting de prijs van de gitaar zelf gaan ;)

@Aramvroling Ik weet niet of ik al de vaardigheid (tijd) heb om een body helemaal zelf te maken. Maar ik stuur je wel even een PM over de prijs van de neck. Misschien zou ik zelf wel een body kunnen vinden op ebay (met heeeeel veeel geluk toevallig op marktplaats)

MyGreenLady
20 juni 2013, 17:24
Ik weet niet of ik voor die Harley Benton zou gaan hoor. Van die kitjes van gitarre-bestellen.de heb ik wel goeie dingen gelezen en gehoord, van zo'n HB heb ik nog nooit iets gelezen op het internet. Er was ooit wel iemand die er een wilde bestellen maar het nooit gedaan heeft geloof ik.

En het voordeel van zo'n kale set is dat je inderdaad echt een blank vel hebt.

DaanMarinus
20 juni 2013, 18:37
Daar heb je wel gelijk in! :ok:

Ik zat trouwens te denken, ik wil dan niet zelf de body maken, maar eigenlijk zou ik wel een 7-string neck willen hebben en dan de gaten van de 6-string vergroten. Heb namelijk nog geen 7-string en zou er eigenlijk wel graag één willen hebben. Weet iemand waar ik een 7-string neck zou kunnen krijgen? Dan zou ik namelijk van gitarre-bestelle een kit kunnen bestelen en dan de 6-string neck niet gebruiken (misschien voor een ander project)

Pontimic
20 juni 2013, 20:41
Weet niet of dat gaat werken....een 7-snarige hals is breder, dus de neckpocket gaat te smal zijn. Ook voor de elementen geld dat, en de brug.....
Ze hebben bij Gitarre bestellen.de we 7-snarige kits, alleen geen explorer:
http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/7-Saiter-E-Gitarren-Bausatz-LP-Style-komplett-Mahagoni.html
http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-Jem-Style-7-Saiter.html

Succes met je keuze....

DaanMarinus
20 juni 2013, 21:14
Maar ik zou toch de body recht door het midden kunnen doorzagen er een plankje van de juiste breedte tussen doen en vast lijmen. Daarna de de uitstekende stukjes hout weg halen

DaanMarinus
20 juni 2013, 21:15
Of is dit een gek idee?

Pontimic
20 juni 2013, 22:01
Dat is op zich geen gek idee, maar moet wel héél precies gebeuren.
Het zou mooi zijn als er een paar meer ervaren bouwers hier hun mening over zouden geven. Ik ben maar een beginneling......

DaanMarinus
20 juni 2013, 23:15
Ik vond het zelf ook geen gek idee, het probleem is alleen wel dat ik alleen maar 7-string halzen kan vinden van Ibanez voor rond de 200/300 dollar. Vind ik wel een beetje veel, en denk dat het laten maken van een hals bij een gitaarbouwer ook niet al te goedkoop zal zijn :(

Cocobolo
20 juni 2013, 23:31
Maar ik zou toch de body recht door het midden kunnen doorzagen er een plankje van de juiste breedte tussen doen en vast lijmen. Daarna de de uitstekende stukjes hout weg halen

Dat gaat niet werken : dan heb je wel je neckpocket vergroot maar
- dan zijn je pickupgaten dus ook ineens breder en krijg je zichtbare gaten rondom je pickups
- is je hele model naar de knoppen, dan kloppen de lijnen niet meer

als je zo'n kit koopt ...
http://www.gitarre-bestellen.de/images/product_images/popup_images/1540_0.jpg
...dan kun je de hals verpatsen, een 7-snarige hals kopen en hier op gitaarnet vragen of iemand even wil helpen met het frezen van de neckpocket voor de gewenste breedte. Ook dat heeft wel een klein beetje invloed op de vorm, maar alleen bij de halsaansluiting en ik denk dat het verwaarloosbaar is (het iets bredere zal worden verdeeld over beide kanten). De gaten voor de brug zullen moeten worden gemaakt afhankelijk van de scale hals die je koopt. Dus dan is het mooi dat die nog niet geboord zijn.

Tip : zet in je profiel je woonplaats, dan kunnen mede-gitaarnetters makkelijker zeggen "ik wil wel even helpen met het frezen"

EDIT : kijk eens naar het plaatje hierboven. Als je het heel goed aftekent en rustig en voorzichtig werkt, dan kun je zelfs gewoon de reepjes hout aan weerszijden inzagen tot op de bodem van die neckpocket en daarna voorzichtig met een beitel wegsteken (of met een klein zaagje wederom)

DaanMarinus
21 juni 2013, 07:30
Maar volgens mij moeten de pickupgaten ook groter zijn, omdat 7-string humbuckers ook breeder zijn. De vorm zou trouwens wel meevallen, gaat maar om een klein beetje breder.

Maar ik denk trouwens ook niet dat ik het ga doen, aangezien er niet echt een 7-string neck is voor een redelijke prijs. Het was maar een idee ;)

Tabula Rasa
21 juni 2013, 08:15
En de hals zelf maken? Je kan een prefab toets kopen, die is breed genoeg en het enige lastige is het halspenkanaal en de scarfjoint. Dit is wat lastig maar zeker niet onmogelijk. Je zou het kunnen proberen op een plak esdoorn van een tientje. Als het netjes is, kan je een halspen en toets kopen. Freesmaten zijn wel te vinden op het internet.

DaanMarinus
21 juni 2013, 16:42
Ik weet niet of ik daar zelf vertrouwen in heb :P. M'n vader zou me dan misschien wel kunnen helpen, maar ik denk dat ik dan toch liever gewoon 6 snaren doe. Ga ik voor m'n eind examen project een 7-string bouwen :)

DaanMarinus
21 juni 2013, 20:31
Of heeft iemand een idee waar ik voor rond de 100 euro een hals zou kunnen laten maken, of als iemand dat zelf wil doen?

MyGreenLady
21 juni 2013, 22:45
Zou je juist niet eerst op een 7-snaar leren spelen? Dan weet je of het echt wat voor je is, toch?

DaanMarinus
21 juni 2013, 23:19
Ik heb al 5 6-snarige (waarvan 1 te koop staat) en ik zou eigenlijk niet weten waarom het niets voor me zou zijn :) het spelen is waarschijnlijk wel eerst even wennen aangezien de neck wat breder is, maar dat went wel ;)

MyGreenLady
22 juni 2013, 00:35
Ik heb al 5 6-snarige (waarvan 1 te koop staat) en ik zou eigenlijk niet weten waarom het niets voor me zou zijn :) het spelen is waarschijnlijk wel eerst even wennen aangezien de neck wat breder is, maar dat went wel ;)

Ik vraag de vragen die ik mezelf stel. :)

Een Explorer leent zich qua design naar mijn mening wel meer voor 7-snarig dan wat anders.

DaanMarinus
24 juni 2013, 18:50
Aangezien de 7-string waarschijnlijk niets gaat worden heb ik een ander plan bedacht. Ik wil graag iets 'speciaals' doen, dus niet gewoon standaard 6-string. Dus zat ik te denken aan een baritone explorer. Volgens mij moet ik dan in plaats van de neck met 22 frets die bij de gitarre-bestelle kit zit een neck met 24 frets op de gitaar zetten en dan afmeten waar de brug moet komen. (toch?)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GFg6BowJgh0

Weet iemand de maat (in cm) van nut tot brug van een baritone gitaar? Zien namelijk wel de scale length, maar heb geen idee wat die maat in cm in houdt.

pueblo
25 juni 2013, 00:01
de scale length is de afstand tussen de brug en te topkam ;) (de lengte van de trillende snaar)
scale length is meestal in inch weergegeven, dus als je die in centimeters wilt weten doe je x2,54.
de afstand van de topkam tot de 12de fret is de helft van de scale.
maar een nek met 24frets maakt het nog geen bariton hoor ;)

MyGreenLady
25 juni 2013, 00:04
Baritone scale? Mijn Danelectro heeft geloof ik een scale van 749 mm (29.96" of noem het 30").

Andere bronnen melden 29-1/2" dus 749,3 mm. Om die paar minder dan een mm zal het niet schelen, lijkt mij.

Wanneer je de hals er op zet zul je toch eerst even opnieuw moeten meten om de locatie van de brug nog eens duidelijk vast te stellen, maar je zit echt wel in de juiste ball-park. :)

DaanMarinus
25 juni 2013, 09:11
Maar als ik een neck met 24 frets erop zou zetten en dan op bv. 749 mm afstand de brug zet, dan zou het toch moeten kloppen?

MyGreenLady
25 juni 2013, 10:24
Maar als ik een neck met 24 frets erop zou zetten en dan op bv. 749 mm afstand de brug zet, dan zou het toch moeten kloppen?

Het zou wel moeten kloppen, maar je moet toch altijd voor de zekerheid eventjes nameten met wat je hebt. Je scale, zo heb ik geleerd, is de afstand van de nut tot de 12de fret x 2. :)

Ik heb wel eens een Telecaster samengesteld die niet te intoneren was omdat ik het niet eventjes dubbel heb nagemeten, namelijk. Het bleek dat er een paar dingen niet klopten aan de neckpocket en aan de hals (de gaten van de body lijnden bijvoorbeeld niet uit met de hals, dus dat moest óók overnieuw). Je kan er dus nóóit blind van uit gaan dat het klopt. :)

Het was niet een heel groot verschil maar genoeg om niet de juiste afstellingen te kunnen maken.

http://www.stewmac.com/images/fretcalc/what_is_scale_length.gif

Ike57
25 juni 2013, 11:00
Maar als ik een neck met 24 frets erop zou zetten en dan op bv. 749 mm afstand de brug zet, dan zou het toch moeten kloppen?

Het is hierboven al goed uitgelegd maar nog even ter aanvulling: Je kunt de lengte van de scale niet aflezen uit het aantal frets. De afstand tussen de frets kan namelijk verschillen. Als je hetzelfde aantal frets op een kortere scale zet zitten ze dichter bij elkaar.

Bijvoorbeeld: Je kunt een telecaster hebben met 22 frets op een scale van 25.5 inch en een bas met 20 frets op een scale van 34 inch.

Dus, niet uitgaan van het aantal frets en denken dat het DUS wel een bepaalde scale moet hebben. Gewoon alles nameten op de manier die MyGreenLady al heeft aangegeven.

DaanMarinus
25 juni 2013, 19:18
Ik bedoelde ook niet dat als je er een neck met 24 frets op zet dat het dan een baritons is, maar dan heb je wel meer lengte omdat anders de brug heel ver achter op de gitaar moet.

Bedankt voor de tips, heb ik zeker wat aan ;)

Ike57
25 juni 2013, 19:35
Ik bedoelde ook niet dat als je er een neck met 24 frets op zet dat het dan een baritons is, maar dan heb je wel meer lengte omdat anders de brug heel ver achter op de gitaar moet.


Niet rot bedoeld hoor, maar die redenering kan ik niet helemaal volgen. Een nek met 24 frets zegt niks over de lengte / scale / mensuur van de gitaar.

pueblo
25 juni 2013, 19:45
bij 24 frets heb je niet per se meer lengte.... (de lengte tussen toets en brug is bij 24 fret van dezelfde schaal korter dan bij een 22 fret)
als de afstand van de topkam tot de 12e fret hetzelfde is is de schaal nog steeds hetzelfde.

Ike57
25 juni 2013, 20:03
.... (de lengte tussen toets en brug is bij 24 fret van dezelfde schaal korter dan bij een 22 fret)


Nee, bij dezelfde schaal/scale is de afstand tussen toets en brug gelijk :D

EDIT: de afstand tussen nut en brug is gelijk bij dezelfde scale ongeacht het aantal frets. Ik had even niet goed gelezen. Sorry pueblo.

EDIT 2: zoals ik het lees denk ik dat DaanMarinus het idee heeft dat een langere nek betekent dat de brug verder naar voren kan staan. In theorie is het tegendeel waar: bij een langere nek staat de brug verder naar achteren omdat de scale groter is.

DaanMarinus
25 juni 2013, 20:16
Begin nu wel een beetje verward te raken :P Hoe zou ik volgens jullie dan een baritone kunnen maken van de explorer kit bij gitarre-bestelle?

pueblo
25 juni 2013, 20:21
dat kan alleen als de scale groot genoeg is (~28 inch denk ik? langer zijn ze er soms ook.) of het nu 21,22,24,36,... frets zijn maakt niet uit

edit: bariton kitjes ga je denk ik niet zo snel tegenkomen (of toch niet zo goedkoop als de kitjes van gitarre bestelle), bij warmoth verkopen ze wel bariton halzen.

Ike57
25 juni 2013, 20:26
Ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is.

Bij een bestaande body kun je de volgende stelregel aanhouden: Als je er een langere nek opzet zul je de brug verder naar achteren moeten zetten.

Probeer het maar eens te bekijken bij (één van) je eigen gitaren. Meet de afstand tussen de nut (topkam) en de 12e fret. Meet vervolgens de afstand tussen de 12e fret en de brug. Je zult dan zien dat die afstanden (zo goed als) gelijk zijn.

Dus, de afstand van de nut tot de 12e fret x 2 = de scale (mensuur) van de gitaar.

Probeer je nu voor te stellen wat er gebeurt als je de afstand van de nut tot de 12e fret groter maakt. Dan wordt dus de afstand tussen de 12e fret en de brug ook groter. Dus de brug moet dan verder naar achteren op de gitaar.

Probeer het maar eens te bemeten bij je eigen gitaar. Leg er maar eens een duimstok of meetlat langs.

Menk
25 juni 2013, 21:07
bemeten

(Droomt van nog meer betekenissen voor dit prachtige woord.)

(K)

DaanMarinus
25 juni 2013, 23:09
Ik begin het eindelijk te snappen. Is best wel logisch eigenlijk dat als de afstand tussen nut en 12e fret groter is de afstand tussen 12e fret en brug ook groter moet zijn, anders is nut tot 12e fret niet even groot als 12e fret tot brug.

Maar als ik er een langere neck op plaats zit de 12e fret toch nog steeds op dezelfde plek (van nut tot 12e fret) en doordat er inplaats van 22 frets 24 komen word de afstand brug - 12e fret toch alleen groter? En als je dan de brug naar achteren plaats is die afstand nog weer een stuk groter dan nut tot 12e fret(?)

Ike57
25 juni 2013, 23:29
Maar als ik er een langere neck op plaats zit de 12e fret toch nog steeds op dezelfde plek (van nut tot 12e fret) en doordat er inplaats van 22 frets 24 komen word de afstand brug - 12e fret toch alleen groter? En als je dan de brug naar achteren plaats is die afstand nog weer een stuk groter dan nut tot 12e fret(?)

Je maakt hier een denkfoutje. Als je een langere nek gebruikt is de afstand tussen de nut en de 12e fret groter doordat de onderlinge afstand tussen de frets groter is.

Je moet het aantal fretten (22 of 24) gewoon even vergeten. Het aantal fretten is niet bepalend voor de plaats waar de brug komt.

DaanMarinus
26 juni 2013, 11:06
Oké dat zal ik vergeten ;)
Wat is jullie idee om een baritone te maken van een explorer kit? Of kan ik het beter gewoon niet doen?

pueblo
26 juni 2013, 11:40
a: bariton hals maken (~28inch ?)
b: bariton hals kopen

maar die zijn er wel wat minder dan halzen met een normale (24.75inch,25.5inch,..) snaarlengte.

hier even een voorbeeldje met een baritonhals en een gewone op 1 gitaar ;)

http://media.fmicdirect.com/gretsch/images/products/guitars/2515901516_frt_wlg_001.jpg
het aantal frets is hetzelfde, maar de frets staan verder uit elkaar (de 12e fret staat steeds in het midden van de snaarlengte)
(24.75” guitar scale length; 29.75” baritone scale length)

DaanMarinus
26 juni 2013, 12:11
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=baritone+guitar+neck%27&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.Xbaritone+gui tar+neck&_nkw=baritone+guitar+neck&_sacat=0

Eén van deze kopen bijvoorbeeld? Dan afstand van nut tot 12e fret meten, en dan op dezelfde afstand van de 12e fret de brug plaatsen.

Ike57
26 juni 2013, 12:44
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt op het gebied van gitaarbouw maar het is niet bij voorbaat zeker dat zo'n hals zomaar in de body van de explorer past. Zeer waarschijnlijk zul je aanpassingen moeten maken aan de neck pocket.

In mijn ogen is een explorer ook niet de meest voor de hand liggende body om een bariton van te maken. Niet om de vorm maar een explorer staat niet bekend om een geweldige body/neck verbinding. De hals staat vrij hoog in de body en er is weinig hout om de hals aan vast te zetten (in vergelijking met strats / teles / LP's).

Als je al zo'n hals koopt van ebay dan is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om één of ander goedkope body van bv een strat of een tele te kopen op marktplaats zodat je wat oefenmateriaal hebt (voordat je zo'n explorer kit eraan waagt). De hals kun je altijd weer loshalen en op een andere body plaatsen.

DaanMarinus
26 juni 2013, 13:40
Het aanpassen van de neckpocket zou waarschijnlijk niet het grootste probleem zijn, aangezien ik dat al eens heb gedaan bij een Les Paul.

Maar denk niet dat ik zin heb in een strat of Tele, aangezien ik al een strat heb en 2 Tele's.

MyGreenLady
26 juni 2013, 14:21
Nou, los van bovenstaande zou je het best kunnen proberen. Je moet dan wel kijken hoe je kan compenseren voor de neckpocket. Een bolt on hals passend maken voor een set neck body is natuurlijk wel een echte uitdaging. :)

DaanMarinus
26 juni 2013, 19:05
Heb ik wat te doen in de vakantie ;)

Begin alleen weer te twijfelen :mad:. Heb namelijk deze 7 string gezien:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_r457_bk.htm

Ik zou die kunnen kopen en de explorer kit (aangezien op ebay een 7 string neck alleen al boven de 200 zit) en dan bouw ik die explorer met de 7 string neck. Dan kan ik van de overige onderdelen een soort van 6 string maken van die harley benton, door de neckpocket en dergelijke op te vullen en passende te maken. Je zou dan denken: Waarom hou je dan de Harley Benton niet als 7 string en de explorer als 6 string? Dit zou ik dan zo willen doen, omdat ik het liefst een explrorer 7 string wil, en dan heb ik de harley benton achtige 6 string als soort van 'extraatje'.