PDA

View Full Version : Wat is een goede rock versterker?



PaulVDB
17 juni 2013, 21:30
Hoi,

Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar en wilt van een beginners versterker nu naar een echte buizen versterker gaan alleen ik heb geen idee welke modellen/merken goed zijn. Ik speel vaak nummers van green day, blink-182, nofx, foo fighters, guns n roses en dat soort bands. Heeft iemand een aanrader?

arjanb01
17 juni 2013, 21:36
Marshall dsl 401 combo of top+kast. Dit is een nieuwe Aziatische versie en heel betaalbaar. Mooie rock versterker.

kassie
17 juni 2013, 21:37
Er zijn zoveel 'rock' versterkers.
Als ik jouw was zou ik voor een tweedehands marshall 50w gaan.
Jcm800 is goed..
jcm900 is goed en wat goedkoper.

2x12 speakerkastje.
Eventueel zou je ook een plexi achtige kunnen scoren en met pedaaltjes werken.

Anders post je even wat amps die je op het oog hebt en dan komen de meningen hier vanzelf.

PaulVDB
17 juni 2013, 21:41
Ja ik zat zelf dus te denken aan een fender roc pro 1000 waar ik op gitaarles altijd op speel. Ik kan hem voor 480 euro ergens nieuw kopen maar me vader vind het niet goed omdat hij bijna nergens word aangeboden en hij volgens hem daarom verouderd zou zijn.

kassie
17 juni 2013, 21:45
ohhh ja.. die roc pro 1000 ken ik zo niet. Dus daar kan ik je niet in adviseren.

Nu is het wel zo dat nieuw niet per definitie 'beter klinkend is' in gitaarland.
Gitaristen houden over het algemeen toch van ouwe meuk. En simpele buizenamps zijn goed te servicen hoor. Nieuwe elco's en eindbuizen. De voorversterkerbuizen gaan vaak langer mee. Dus let daar wel op.. periodieke service van een aantal jaar. Die buizenwisselingen heb je ook als je nieuw koopt. Een vuistregel van 2000 speeluren of zoiets.

arjanb01
17 juni 2013, 21:47
Links laten liggen die roc pro's en zeker voor die prijs. Als je budget 500 eu is dan zou ik voor de marshall gaan die ik noemde of een tweedehands jcm 800 of plexi clone. Die zijn er zat te vinden op mp.

arcane
17 juni 2013, 21:49
De enige versterkers die echt verouderen zijn modelingversterkers, aangezien er steeds betere software wordt geschreven voor die dingen.
Bovendien zweren veel muzikanten bij zo oud mogelijke buizenversterkers. Die dingen zijn niet voor niets peperduur.
Maar voor 480 euro zou ik die roc pro fijn laten staan, en gaan kijken op de 2e hands markt.
Voor dat geld heb je bijv een mooie Fender Hotrod Deluxe buizenversterker.

Hier enkele leuke versterkers:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/a1000900016-jet-city-jca-2112rc-gitaarcombo.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3 a&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m688076367-fender-hot-rod-deluxe.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m688076367-fender-hot-rod-deluxe.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m686672430-vox-ac-15-cc-buizenversterker-ac15.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m679354792-peavey-valveking-112-incl-footswitch.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

PaulVDB
17 juni 2013, 22:10
Ik heb even gegoogle't en die Marshalls lijken me wel wat, maar wat is precies het verschil tussen JCM800 en JCM900?

kassie
17 juni 2013, 22:17
jcm900 is de versie na 800. Dus nieuwer, maar volgens velen absoluut niet beter.. zelfs slechter.

Heb zelf een High Gain dual reverb gehad. En het clean/crunch kanaal vond ik zeer te pruimen. Het tweede kanaal is meer voor de metalheads. Valt goed mee te werken met een drive pedaaltje/boostertje.

Ook onder de jcm800 serie zijn verschillende types. éénkanaals wordt als het best klinkend ervaren. De 800 is zo'n beetje de rock klassieker.

arcane
17 juni 2013, 22:18
Ik heb even gegoogle't en die Marshalls lijken me wel wat, maar wat is precies het verschil tussen JCM800 en JCM900?

Je stelt een lastige vraag. Er zijn namelijk verschillende type's van zowel de 800 alsook de 900. Maar daar moeten anderen maar wat meer over vertellen, ik weet er nl. niet veel over te vertellen.

beruk
17 juni 2013, 22:31
Dat gezeik over Marshall (ik wordt alleen warm van 2266, te duur en de 1962, te duur en geen rock).
Dit is een goede rock versterker:
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/313614.jpg
Lekkere pendalen ervoor en gaan!
Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=l-JLzTr9a6E

En €580,- nieuw

FrankC
17 juni 2013, 22:41
Soldano SLO 100

arcane
17 juni 2013, 23:09
Dat gezeik over Marshall (ik wordt alleen warm van 2266, te duur en de 1962, te duur en geen rock).
Dit is een goede rock versterker:
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/313614.jpg
Lekkere pendalen ervoor en gaan!
Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=l-JLzTr9a6E

En €580,- nieuw

Aan een dalende pen heb je al net zo weinig als een stijgende pen. Je bedoelt een pedaal. ;)

Ace 1.15.19
17 juni 2013, 23:34
Toffe amp vur nie veul! ;)

http://link.marktplaats.nl/686930250

big dooley
18 juni 2013, 01:56
Dat gezeik over Marshall (ik wordt alleen warm van 2266, te duur en de 1962, te duur en geen rock).
Dit is een goede rock versterker:
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/313614.jpg
Lekkere pendalen ervoor en gaan!
Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=l-JLzTr9a6E

En €580,- nieuw

"gezeik" over marshall... tja ieder z'n smaak... maar moet ik daar nou warm van worden?
maar goed... wat ik me afvraag wat het budget eigenlijk is, en hoeveel de vader in kwestie eigenlijk wel van wanten weet... ik heb het idee, dat ie beschermend is (waar absoluut niks mis mee is), maar daardoor wel eventuele buitenkansjes links laat liggen... momenteel leven we in een kopersmarkt, maak daar gebruik van!!!

tommus42
18 juni 2013, 05:50
Vox AC30 plus één of twee pedaaltjes:ok:. Die twee nieuwere types (cc en c) lijken me prachtig waar voor je geld.

Kim Wilson
18 juni 2013, 08:21
Maar voor 480 euro zou ik die roc pro fijn laten staan, en gaan kijken op de 2e hands markt.
Voor dat geld heb je bijv een mooie Fender Hotrod Deluxe buizenversterker.


Wat betreft de Roc Pro ben ik het met je eens. Maar een Hotrod Deluxe als rockversterker? De enige eis waaraan die voldoet is dat ie binnen budget past.

Agent_Smith
18 juni 2013, 08:47
Dat gezeik over Marshall (ik wordt alleen warm van 2266, te duur en de 1962, te duur en geen rock).


Dus als het niet over 'jouw' merk gaat is het gezeik.
Verschillen tussen de modellen, ja daar dat is al heel vaak beschreven ja. Maar hij vraagt er toch naar?

Harry
18 juni 2013, 10:04
wat ook niet onbelangrijk is; ga je de versterker alleen thuis gebruiken? Of als ie mee de oefenruimte in moet, hoe doe je dat met vervoer?

arcane
18 juni 2013, 14:47
Wat betreft de Roc Pro ben ik het met je eens. Maar een Hotrod Deluxe als rockversterker? De enige eis waaraan die voldoet is dat ie binnen budget past.

Ik heb zelf een hotrod deluxe gehad (de white lightning editie) en die gebruikte ik in een rock/metal band. Echt een prima ding. Ik heb hem alleen weggedaan vanwege het feit dat mijn bogner alchemist precies hetzelfde kan en meer. De Hotrod stond toen thuis alleen maar te verstoffen.

kassie
18 juni 2013, 15:10
Uiteraard hoeft TS niet persé een Marshall.
Maar ik kwam daarop aangezien zijn genoemde bands wel aardig in die richting gaan.
Het gaat om een éérste buizenamp. Dus zeg ik.. doe dan een simpele tweedehands Marshall. Een Soldano SLO100 is bijvoorbeeld al erg duur.

Peavey is een andere goede optie. Wat goedkoper. Peavey valveking (gebaseerd op de SLO, of peavey windsor (gebaseerd op jcm800).

Dutch66
19 juni 2013, 09:49
Hoi,

Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar en wilt van een beginners versterker nu naar een echte buizen versterker gaan alleen ik heb geen idee welke modellen/merken goed zijn. Ik speel vaak nummers van green day, blink-182, nofx, foo fighters, guns n roses en dat soort bands. Heeft iemand een aanrader?

Het is duidelijk dat de meeste suggesties toch een beetje op persoonlijke smaak gebaseerd zijn,
en op zich is dat prima, maar daar moet je dan wel een beetje doorheen lezen..

Ik denk dat het vinden van de juiste amp voor de meeste van ons echt een "on-going" verhaal is.
Net als ik denk, nou dit is het echt helemaal, loop ik weer ergens anders tegen aan....

Mijn tip zou daarom zijn, ga voor iets wat redelijk waardevast is, inderdaad bijvoorbeeld een JCM800,
die kun je over een paar maanden weer moeiteloos kwijt!

Rooker
19 juni 2013, 10:28
Laatste ben ik het mee eens. Denk dat veel mensen zelf niet eens weten welke versterker nu het best bij ze past. Hebben van de zaak is toch vaak het (begin van het) einde van het vermaak. Het is een lange zoektocht.
Je kunt iets kopen wat weer makkelijk doorverkoopt, of wanneer je echt op zoek wilt naar je eigen unieke sound moet je misschien iets kiezen wat niet iedereen heeft.
Misschien is kiezen voor een goede cleane amp ook een optie? Koop je er drivepedalen bij. Hoef je ook niet altijd met je zooi te shouwen en als je een keer van sound wil veranderen is vaak ook iets goedkoper.

Kim Wilson
19 juni 2013, 10:47
Ja, vaak kost het een aantal jaren en ongeveer 5 versterkers voordat je weet wat je nou echt zoekt. Er gaat best wat tijd overheen om te leren luisteren naar nuances, en in die tijd probeer je van alles uit. Dan kun je idd beter dingen zoeken waar je weinig op afschrijft.

Brum
19 juni 2013, 11:16
Wat is het budget en wil je de versterker in een band gebruiken, of alleen thuis?

MarkS
19 juni 2013, 11:17
TiP!

http://link.marktplaats.nl/689279406

big dooley
19 juni 2013, 13:10
ook al is het een 900DR waarvan de reverb niet goed werkt... das echt goedkoop...

petpas
19 juni 2013, 13:27
Ik zou zeker ook eens de amps van Orange bekijken en testen. Hebben een lekker rock geluid.

rudolf
19 juni 2013, 14:33
Ik zou zeker ook eens de amps van Orange bekijken en testen. Hebben een lekker rock geluid.

Kijk.. het eerste zinnige antwoord in dit kwaliteitstopic :)

Agent_Smith
19 juni 2013, 21:52
ook al is het een 900DR waarvan de reverb niet goed werkt... das echt goedkoop...

Sowieso: wie wil er nou reverb?? ;-) Mooi juist dat die kapot is. Ik ben altijd geneigd de reverb knop eraf te zagen :D

Maar serieus: ik zag m ook staan en da's echt een koopje!

kassie
19 juni 2013, 21:57
900 DR is absoluut geen slechte versterker als eerste buizenamp. Wat ik al zei.. dat cleane kanaal is zeer bruikbaar van mooi clean naar redelijke scheur. Dit kanaal schoont ook mooi op met de volumeknop. Pedaaltje ervoor voor hogere gain en het is absoluut zeer te pruimen hoor. En heeft meer ballen in het laag dan een gemiddelde Orange.

Toaster
19 juni 2013, 22:23
Eigenlijk is de beste tip om eens met je eigen gitaar naar een grote winkel te gaan en daar eens te gaan testen een ochtendje.

Dit is je eerste buizenbak, er zijn te veel merken met te veel verschillende sounds en opties.
Bepaal je budget en ga op basis daarvan eens wat luisteren en testen. Dan leer je verschillende karakters van de versterkers kennen.

Pak dan ook eens expres een versterker die ver buiten je budget ligt. Dan hoor je misschien wat de iets goedkopere versterkers proberen te benaderen.



Omdat er zoveel versterkers zijn kunnen maar weinig mensen je een goed advies geven. Niemand heeft gebruiken ervaring in al deze versterkers. Ze zullen je hun persoonlijke mening geven.

Verder ben ik het er mee eens dat het zoeken naar je sound een leuke extra hobby kan zijn. Deze kan jaren duren en helaas ook vele euro's kosten.

Ik ben altijd voor de vintage bakken gegaan, omdat ik van de classic geluiden hou. Ik heb er een aantal pedalen bij gezocht die mijn sound maken.
Je kan 3 kanten op:
1 Je kiest een supergoede degelijke clean versterker die heel goed verschillende pedalen kan slikken.(een hotrod vindt ik dan niet goed...)
2 Of je koopt een one trick horse dat heel erg goed kan rocken.

3 De multi channel bakken in de goedkopere lijnen kunnen vaak maar 1 ding goed of eigenlijk alles niet goed.
De hele dure multi channels kunnen vaak wel wat ze in de advertentie beloven, maar hebben vaak een eigen sausje in het geluid, Zo klinkt een top versterker als Hook, anders dan een top versterker als Bogner, en klinkt een Guytron ook heel anders. Maar het zijn alledrie top versterkers.

big dooley
20 juni 2013, 01:45
900 DR is absoluut geen slechte versterker als eerste buizenamp. Wat ik al zei.. dat cleane kanaal is zeer bruikbaar van mooi clean naar redelijke scheur. Dit kanaal schoont ook mooi op met de volumeknop. Pedaaltje ervoor voor hogere gain en het is absoluut zeer te pruimen hoor. En heeft meer ballen in het laag dan een gemiddelde Orange.

ik zal niet gauw een woord verkeerd zeggen over de 900DR, ook al is het mijn type niet
er is een vrij goeie clean uit te halen en zeker voor zijn tijd had ie bakken met oversturing klaarstaan voor je

RobinH
26 juni 2013, 23:31
Ik weet niet of je al een versterker gekocht hebt, maar na wat proberen in de winkel heb ik de 2 volgende (kleine) versterkers gevonden, die goedkoop zijn én prima geschikt zijn voor rock. De Ibanez TSA15H (icm een cab) of de TSA30 (combo), en een Blackstar HT-5 of Blackstar HT-20. Indien je geld hebt voor een head en speakerkast(en) zou ik daarvoor gaan.

Voordeel van de TSA (Tube Screamer Amp) is dat er een TS9 is ingebouwd, en daarmee kan je zeker wel de sound bereiken die jij wilt. Anderzijds geeft de blackstar zelf die sound. Met een blackstar kan je overigens prima een Marshall imiteren.

Als je veel geld beschikbaar hebt zou ik voor iets van een Marshall ofzo kijken, heb je weinig geld te besteden dan hebben Ibanez en Blackstar mooie alternatieven.

Henri H
27 juni 2013, 00:53
Het is duidelijk dat de meeste suggesties toch een beetje op persoonlijke smaak gebaseerd zijn,
en op zich is dat prima, maar daar moet je dan wel een beetje doorheen lezen..

Ik denk dat het vinden van de juiste amp voor de meeste van ons echt een "on-going" verhaal is.
Net als ik denk, nou dit is het echt helemaal, loop ik weer ergens anders tegen aan....

Mijn tip zou daarom zijn, ga voor iets wat redelijk waardevast is, inderdaad bijvoorbeeld een JCM800,
die kun je over een paar maanden weer moeiteloos kwijt!+1

....koop vervolgens alle versterkers die je wilt/kunt kopen om uit te proberen, maar verkoop die JCM 800 nooooooit.

Het verhaal van de (edit: een) ervaringsdeskundige.
Mijn eerste buizenamp was een JMP 50 2x12 combo (type2104?)
Ik dacht dat ik een versterker nodig had met een clean kanaal en een scheurkanaal.
Na een hele dure zoektocht (Marshall JVM, 6100, 2205, HOOK Captain 34) ben ik weer terug bij af bij een JCM 800 2204, de top versie van de JMP2104.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog steeds een Mesa Boogie Stiletto en een gemodificeerde JMP 2104 (intop uitgevoerd) heb, maar die JCM 800 gaat niet meer weg!
Zo'n Stiletto wordt wel 's aangeboden voor rond de €900,-, en is een dikke aanrader.