PDA

View Full Version : Knoppen gitaar scheef



Remco001
17 juni 2013, 20:49
Hallo allemaal,

Ik heb laatst bij Meibergen in Almelo een Richwood re-500 gekocht (Gibson es-335 kopie).
Prima ding, klinkt mooi, ziet er strak uit. Alleen er is één klein probleem: thuis zag ik dat de knoppen van het onderste element er scheef opzitten. Nou is dat natuurlijk geen groot probleem, maar het zou mooier zijn als ik ze er gewoon recht op kon krijgen. Meibergen even gemailt of zij de oplossing wisten, kreeg ik terug dat ik niet kon verwachten dat een Richwood gitaar niet de afwerking van een Gibson heeft. Daar geef ik ze natuurlijk gelijk in, maar is er niets dat ik kan doen om ze er recht op te krijgen? (er aftrekken lukt niet, ook niet met een touwtje er onder).

Groeten,
Remco

Scarface
17 juni 2013, 20:56
Daar was ik zo mee klaar ... Terug brengen, na zo een antwoord. Nee het is geen Gibson, maar die heb je toch ook niet gekocht! Wat een goedkoop antwoord van dat bedrijf.....

Groet,
Marco

Mr.Fingers
17 juni 2013, 21:00
ah, "die lul van Meibergen" strikes again!


Maar serieus, doel je dat de knop scheef op de potmeter zit, of gans de potmeter scheef in de gitaar zit?
geval 1: knop eraf proberen te krijgen (theedoek eronder schuiven, en dan met de achterzijde van 2 lepels op proberen te lichten) en er terug op, of als dat geen zoden aan de dijk brengt, knop vervangen.
geval 2: terugsturen, of mee leren leven

Remco001
17 juni 2013, 21:02
Ik heb het idee dat de knop scheef op de potmeter zit, maar krijg hem niet los dus kan het niet zien...

nickofzo
17 juni 2013, 21:08
Misschien geven foto's het duidelijker weer.

D3nnis
17 juni 2013, 21:08
Ik heb het idee dat de knop scheef op de potmeter zit, maar krijg hem niet los dus kan het niet zien...

Als de knop scheef zit op de potmeter, en je draait aan de knop, dan ziet dat er anders uit dan wanneer de potmeter scheef op de gitaar zit; als de potmeter zelf scheef staat, dan blijft de (rondom ongelijke) speling tussen knop en body hetzelfde op alle plekken. Zit de knop scheef , dan draait de speling mee, als je begrijpt wat ik bedoel.

Remco001
17 juni 2013, 21:10
Als de knop scheef zit op de potmeter, en je draait aan de knop, dan ziet dat er anders uit dan wanneer de potmeter scheef op de gitaar zit; als de potmeter zelf scheef staat, dan blijft de (rondom ongelijke) speling tussen knop en body hetzelfde op alle plekken. Zit de knop scheef , dan draait de speling mee, als je begrijpt wat ik bedoel.

Thanks, jij verwoordt precies wat ik bedoel! De knop zit dus scheef op de potmeter.

barno
17 juni 2013, 21:14
er zijn twee maten potshafts en knoppen (US size en andere): dat moet matchen, dan kunnen je knoppen niet scheef op de shaft.

kan ook dat de lipjes van de shaft wat te dicht opeen zijn geduwd: met platte schroevendraaier wijder maken, let wel heel voorzichtig, breekt zo af.

access
17 juni 2013, 21:14
Nooit meer iets kopen bij die winkel......
Er zijn nog zat muziekwinkels waar ze hun klanten nog wel belangrijk vinden.

Remco001
17 juni 2013, 21:15
er zijn twee maten potshafts en knoppen (US size en andere): dat moet matchen, dan kunnen je knoppen niet scheef op de shaft.

De 2 die recht opzitten komen er wel gewoon goed af...

Remco001
17 juni 2013, 21:19
er zijn twee maten potshafts en knoppen (US size en andere): dat moet matchen, dan kunnen je knoppen niet scheef op de shaft.

kan ook dat de lipjes van de shaft wat te dicht opeen zijn geduwd: met platte schroevendraaier wijder maken, let wel heel voorzichtig, breekt zo af.

Wat is de shaft?

Marbles
17 juni 2013, 23:52
http://tourontap.com/wp-content/uploads/2013/02/shaft-movie.jpg

De shaft is het deel van de potmeter dat uit je gitaar steekt. Het ehm 'staafje' waar je de knop op draait/duwt zeg maar.

Cocobolo
18 juni 2013, 00:13
:seriousf:

Ik had het vorige week ook toevallig.

Zoals al een beetje beschreven moet je de top beschermen met iets zachts stuk vilt bijvoorbeeld en liefst daarop iets harders wat de druk zal verdelen van (bijvoorbeeld) die lepels of iets anders. Een stukje (of een paar stukjes) fineer misschien. Ik kan je wel een stukje opsturen als je dat niet hebt. Je moet in ieder geval de knop rondom wisselend voorzichtig omhoog wippen. Dus eerst de ene kant, dan een stukje draaien en de andere kant en zo de hele tijd hem proberen omhoog te wiebelen. Kan zijn dat je in het begin denkt dat hij helemaal niets doet maar je moet het heel rustig doen, lukt echt wel.

als het niet lukt : zet even in je profiel ook je woonplaats (als je wilt), dat is makkelijk voor mede gitaarnetters die je dan hulp kunnen bieden als je in hun omgeving woont :)

Venlonaer
18 juni 2013, 12:00
Ik doe altijd een oude doek onder het knopje, draai vervolgens een slag het doek op en trekken maar. Zo heb ik (soms na lang trekken) elke knop er nog af gekregen.
Het opwippen met lepels heeft bij mij een knopje vernield helaas; kan ook lompigheid van mij zijn hoor. De buitenste ring verboog zeg maar.

Succes in ieder geval!

frekie
18 juni 2013, 19:19
RW heeft niet-US shaft dus geribbeld, je kan het knopje er zo op drukken. Het zijn wel van die kleine potjes en de 3 weg schakelaar weigert nogal eens dienst, iig bij mij wel. Desondanks gaat mijn zwaar gepimpte RW RE-400 voorlopig niet weg, speelt en klinkt prima. Alleen moet ik die elektronica dus ooit nog eens helemaal door die F gaten heen slepen...:mad: