PDA

View Full Version : Geluid '69/70 plexi 100w valt weg



Rogier038
17 juni 2013, 17:33
Hallo,

Sinds vandaag zit ik met het nare probleem dat het geluid van mijn plexi af-en toe wegvalt.

Het is niet dat ik hele aparte geluiden te horen krijg, maar het klinkt alsof er een kabel niet helemaal lekker is aangesloten. Ik heb al talloze andere kabels geprobeerd, tussen de cab en de amp, maar ook tussen de gitaar en de amp. Ook heb ik een andere gitaar geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen.

De buizen ogen nog vrij gezond, maar zitten er denk ik al een stevige tijd in. De versterker heeft een kleine 20 jaar stil gestaan, en ik gebruik hem nu sinds 2 jaar.

Ik heb mijn amp aangesloten op de 16 ohm input van mijn cab. Ook heb ik beide outputs van de amp geprobeerd.

Wie-o-wie kan mij helpen met dit euvel? Is het iets om thuis op te lossen of zou ik langs een doctor moeten gaan?

Alvast bedankt!


Rogier

jerome
17 juni 2013, 18:23
Als je versterker wegvalt, is het dan helemaal stil of hoor je nog steeds de normale ruis (die de amp normaal ook al heeft) uit de speakers komen?

Rogier038
17 juni 2013, 18:26
Als je versterker wegvalt, is het dan helemaal stil of hoor je nog steeds de normale ruis (die de amp normaal ook al heeft) uit de speakers komen?

De versterker heeft dan nog wel de normale ruis. Het probleem doet zich vooral voor als ik een akkoord iets steviger aansla. Misschien is het een contactje die los is gekomen? De top heeft in de afgelopen 20 jaar geen onderhoud gehad, behalve een schoonmaakbeurt.

Nu is sowieso dat de versterker een paar kleine rariteiten heeft. Het indicator lampje doet het sinds kort ineens, en de main power knop doet ook niks, dus ik moet de versterker uitschakelen door hem eerst op stand-by te zetten en vervolgens de stekkerdoos uit te schakelen, wat mij ook niet helemaal gezond lijkt. Ook zijn de 2 volume pots extreem gevoelig, maar dat kan natuurlijk ook door de power komen.

jerome
17 juni 2013, 19:07
Als het geluid wegvalt moet je eens even aan de volumepot draaien.
Als je dan ineens weer geluid hebt is de potmeter waarschijnlijk overleden, koolbaan stuk of zo...

Je kan ook eens rommelen aan de stekker in de input. Als je dan ineens weer geluid dan is waarschijnlijk de input stuk.

Maar als ik al die verschillende klachten zo lees dan zou ik m toch maar even langs een ampdoctor brengen...
Als de versterker jaren niet gebruikt is dan kunnen de elco's (bijna) overleden zijn...

Rogier038
17 juni 2013, 19:24
Als het geluid wegvalt moet je eens even aan de volumepot draaien.
Als je dan ineens weer geluid hebt is de potmeter waarschijnlijk overleden, koolbaan stuk of zo...

Je kan ook eens rommelen aan de stekker in de input. Als je dan ineens weer geluid dan is waarschijnlijk de input stuk.

Maar als ik al die verschillende klachten zo lees dan zou ik m toch maar even langs een ampdoctor brengen...
Als de versterker jaren niet gebruikt is dan kunnen de elco's (bijna) overleden zijn...

Het zou inderdaad iets met de volumepots kunnen zijn, gezien ik altijd met volume I en II tegelijk speel. Hier heb ik nog niet mee getroubleshoot. Ik ga morgen hier nog even mee experimenteren, gezien nu de kinders van de buren al slapen hihi

Ik denk dat het geen slecht idee is om deze zomer maar eens te gaan investeren in een stevige onderhoudsbeurt!

driesp
18 juni 2013, 11:50
Niet twijfelen, gewoon laten servicen.

Rogier038
18 juni 2013, 14:22
Niet twijfelen, gewoon laten servicen.

Ik heb inderdaad besloten hem toch maar even grondig te laten servicen. Dan kan hij er weer een flinke tijd tegenaan en hoef ik mij ook geen zorgen te maken dat er nog meer kapot gaat.

Bedankt!

cluseau
22 juni 2013, 18:56
Kan wel vele oorzaken hebben maar als het ding 20 jaar geen spanning heeft gezien is een checkup zeker aan te bevelen. Zeker als je hem roadproof wil hebben.