PDA

View Full Version : Mesa Boogie .50 Cal +



Mimasu
16 juni 2013, 22:04
Hallo,

Ik heb een .50 Cal + gekocht. Ik zocht Fender clean in een handzame combo, en deze doet dat. Fantastisch clean kanaal. Ik zag op sommige forums dat sommigen vinden dat deze amp meer naar fender klinkt dan menig nieuwe fender en ik ben het daarmee eens.

Ik las ook dat het lead kanaal maar matig is. Ik denk dat neem ik op de koop toe bij zo'n fantastisch clean kanaal. Maar nu ik er een heb vind ik het lead kanaal wel heel erg slecht. Je kunt bij het schakelen naar lead ook de eq inschakelen. Dat maakt het iets flexibeler maar het probleem is dat ook het clean veel beter klinkt met de eq aan. Die optie vervalt dus eigenlijk.

Ik zou het al prima vinden als het lead kanaal als een soort boost zou kunnen werken maar dat gaat niet. Het inschakelen van het lead kanaal geeft in alle gevallen een heleboel distortion en helaas van het slechte soort. Iemand ervaringen met deze amp.

Leon

caliban
16 juni 2013, 22:59
Je zou eraan kunnen laten modificeren om minder gain op het leadkanaal te krijgen, of preamplampen met wat minder gain erin steken.

guitarnijboer
17 juni 2013, 00:17
Het geluid van het leadkanaal van een caliber .50+ komt dicht in de buurt van de Mark 2C+ hetgeen beschouwd wordt als het beste leadgeluid van Mesa. Klinkt jou leadkanaal niet als een vette vloeiende dikke overdrive, dan is je versterkertje stuk of je doet iets niet goed. Na 20 jaar kan er natuurlijk iets kapot zijn.

Ik heb een caliber .50+ en ik kan met gemak van SRV blues overdrive tot master of the puppets vet.

Je volume knop is trouwens ook de gain van het leadkanaal. Lees anders eens de gebruiksaanwijzing en probeer de voorbeeldstanden eens.

Dutch66
19 juni 2013, 10:58
Nou ik begrijp Mimasu eigenlijk wel. Ik heb zelf de Studio Pre-amp, wat eigenlijk een Mark 2C zonder
eindbuisjes is, en ik herken dit geworstel wel..

Het heeft in beide gevallen (Caliber 50 en Mark II) natuurlijk ook te maken met feit dat het een single
channel amp betreft, waarbij je (slechts) een extra gain stage kunt schakelen. Het idee dat ik hiermee
kon switchen tussen crispy clean en een vette drive bleek een vergissing. Het blijft een compromis
tussen beide, mede door de enkelvoudige toonregeling.

En inderdaad, ook een beetje naief mijnerzijds geef ik zondermeer toe ;)

Wel is het zo dat je moet leren werken met deze amps. De onderlinge impact van de knoppen is erg groot.
In de lead mode bijvoorbeeld, komt bass, mid en treble, bij mij niet boven de 3 uit, Niet omdat ik niet meer
eq zou willen, maar omdat dit weer (te)veel impact op de gain heeft. Uiteraard heeft dit ook zeker te maken
met de plaatsing van de tone-stack direct na het eerste buisje, Fender like zeg maar.

De tip van guitarnijboer klinkt een beetje flauw, maar de voorbeeld settings waren voor mij zeker een goed
startpunt om tot resultaten te komen. (De drive/lead voorbeelden geven voor de Studio Pre Amp inderdaad
ook minimale eq settings weer...)

Verder zou ik als tip willen meegeven, mocht je jouw lead settings gevonden hebben, spijker de knobs dan
maar vast, want als je weer even terug gaat naar die fijne clean is de kans groot dat je de lead settings niet
meer terugvind. "Het was iets in de buurt van 5" gaat echt niet werken.

Toch gaat mijn Studio amp nooit meer weg. Zowel de lead als clean sounds zijn inderdaad ongekent en
altijd met een heel eigen karakter. Ja bent er niet echt flexibel mee maar de sounds zitten er zeker in.

Mimasu
19 juni 2013, 23:47
De tip van guitarnijboer klinkt een beetje flauw, maar de voorbeeld settings waren voor mij zeker een goed
startpunt om tot resultaten te komen. (De drive/lead voorbeelden geven voor de Studio Pre Amp inderdaad
ook minimale eq settings weer...)

Verder zou ik als tip willen meegeven, mocht je jouw lead settings gevonden hebben, spijker de knobs dan
maar vast, want als je weer even terug gaat naar die fijne clean is de kans groot dat je de lead settings niet
meer terugvind. "Het was iets in de buurt van 5" gaat echt niet werken.

Misschien is dat juist mijn probleem. Ik ga voor een fantastisch clean geluid. En dat zit in de .50 cal+. Maar wellicht is dat dan een setting waarmee je geen acceptabel lead geluid meer kunt halen. Heb ook wat van de voorbeeldstanden gebruikt maar dat lost mijn probleem niet op.

Ik vrees dat dit weer een amp gaat worden waar ik alleen het clean kanaal gebruik en al het andere uit pedalen moet halen. En van dat soort amps heb k er al een paar: o.a. een Valvetech VAC25, een Dr Z maz 38, en een Hook R20. Misschien bestaat het wel niet wat ik zoek: Fender clean, denk aan een Deluxe Reverb, in combinatie met een goed lead kanaal. Iemand suggesties?

guitarnijboer
20 juni 2013, 00:48
Misschien bestaat het wel niet wat ik zoek: Fender clean, denk aan een Deluxe Reverb, in combinatie met een goed lead kanaal. Iemand suggesties?

Tja, ik weet niet precies hoe je de versterker instelt, maar ik kan echt iedere hoeveelheid scheur instellen en toch een goed cleangeluid hebben. Test je versterker niet alleen op de slaapkamer of laag volume voor je conclusies trekt...
Ook je gitaar kan het probleem zijn. Mesa/boogie versterkers klinken super met singlecoils en de midboost aan op het leadkanaal, maar de midboost is voor sommige humbuckers 'to much'. Het klinkt dat te dik en nasaal. Op de caliber.50+ schakelt deze midboost aan bij lead en uit bij clean en er is, in tegenstelling tot de duurdere Mesa's, geen mogelijkheid om de midboost uit te zetten voor lead. Op de Mark serie versterkers kan dit wel en dat werkt beter met dikke humbuckers.

Buzzel
20 juni 2013, 08:35
Ik heb een mesa boogie 50cal. En in min ervaring kan het lastig zijn om de 2 kanalen goed op elkaar af te stellen door de gedeelde EQ. De grapische EQ kan wel helpen maar is niet ideaal.

Daarnaast is de gain gedeelte met het clean wat gewoon irritant is. Met de gain een beetje open heb je mooie clean maar op drive heb je dan eigenlijk al to much.

Dutch66
20 juni 2013, 09:30
Wat wel of niet lekker klinkt is natuurlijk super subjectief, maar in dit filmpje komen wat mij betreft toch een
aantal prettige settings voorbij... Je ziet natuurlijk wel dat er continue getweaked moet worden, dus schakelen
is er niet bij...


http://www.youtube.com/watch?v=Y9UaxQul0r0



Misschien bestaat het wel niet wat ik zoek: Fender clean, denk aan een Deluxe Reverb, in combinatie met een goed lead kanaal. Iemand suggesties?

Beetje makkelijk hoor, maar behalve het logistieke drama, waarom niet gewoon schakelen tussen 2 amps..

arjanb01
20 juni 2013, 15:29
Laatst kwam er iemand op het forum voorbij met deze amp:

http://www.youtube.com/watch?v=v8E86eJvL3s

Ik denk dat dat echt is wat je zoekt ! Klinkt leuk, el84 eindlampen en van subtiel randje tot diepe scheur ! Mooie amp.

Mimasu
20 juni 2013, 22:37
Ook je gitaar kan het probleem zijn. Mesa/boogie versterkers klinken super met singlecoils en de midboost aan op het leadkanaal, maar de midboost is voor sommige humbuckers 'to much'. Het klinkt dat te dik en nasaal.

Daar kan ik geen last van hebben. Ik speel een Haar 62 relic met Voodoo pickups. Klinkt fantastisch (vindt mijn gitaaromgeving ook).

Eén ding moet ik de .50 cal+ nageven: ik vind het clean steeds beter worden. Zeker met de EQ erin. Veel punch.

Ik heb 'm tot op heden thuis gespeeld. Kan wel behoorlijk hard maar niet "erg hard". Ga ik binnenkort een proberen in onze oefenruimte.

MarkS
21 juni 2013, 00:45
Misschien is dat juist mijn probleem. Ik ga voor een fantastisch clean geluid. En dat zit in de .50 cal+. Maar wellicht is dat dan een setting waarmee je geen acceptabel lead geluid meer kunt halen. Heb ook wat van de voorbeeldstanden gebruikt maar dat lost mijn probleem niet op.

Ik vrees dat dit weer een amp gaat worden waar ik alleen het clean kanaal gebruik en al het andere uit pedalen moet halen. Iemand suggesties?
Denk ik te simpel als ik zeg: een Dual Caliber?

MarkS
21 juni 2013, 00:51
Of misschien is de Mesa lead sound gewoon niet jouw ding...

Pepe
21 juni 2013, 02:40
Of misschien is de Mesa lead sound gewoon niet jouw ding...

Dat was mijn gedachte ook. Je kan het leadkanaal wat temmen met een 12AU7 in V2 maar de midheavy sound van dat kanaal niet of je moet vrij serieus met de EQ aan de slag maar die wil je daarvoor niet afstaan.
Er zijn wel amps die eenFender clean channel combineren met een mooi open bluesy lead channel maar Mesa is er daar niet 1 van.
Mesa clean klinkt wel Fenderish maar meer zoals een Redknob twin Fenderish klinkt, netjes en droog, maar dat vind ik dan.
Toch maar een pedaal?