PDA

View Full Version : Buizen gestorven?



ThaBluesBreaker
16 juni 2013, 10:42
Hello mensen! Kstond gister op een bruiloft te spelen, lekker Radar love van de golden earing en opeens valt mij geluid weg. Kheb even een mini trouble shoot gedaan, kwam erop neer dat het niet in de kabels en effecten zat. Maar in de versterker.

Kheb die zekering eruit gehaald maar daar was niks bijzonders aan te zien. De buizen gaven slechts nog een lichte gloei, dus ik vrees dat ze kapot zijn. Snap er niks van want zo lang heb ik die versterk niet, dit was alleen de eerste bustrip die hij heeft gemaakt...

Anyway dit is mijn eerste ervaring met waarschijnlijk kapotte buizen. Hoe verifeer je dit? (zal wel hel simpel zijn) maar toch even checken of ik nog een andere trouble shoot op de versterker kan loslaten.
(vraag het ook vooral omdat ik er geen bal van snap dat dit opeens gebeurde, speelde zachter dan normaal gesproken in de repetities, versterker normaal behandeld, pas een jaar oud denk etc. etc.)


sidenote: bugerra v22 top

arjanb01
16 juni 2013, 10:45
Het kunnen ook de trafo's zijn. Ik heb het ooit hetzelfde gehad tijdens een repetitie. Nieuwe uitgangstrafo en daarmee was het opgelost.

big dooley
16 juni 2013, 11:37
zekeringen moet je altijd doormeten en niet op zicht beoordelen... je bent de eerste niet die hiermee het schip ingaat
als je buizen nog gloeien is de voedingszekering intact (anders gebeurt er helemaal niks meer) er zitten intern ook nog zekeringen, kan zijn dat de HT eruit ligt...
hoe dan ook, een zekering springt niet zomaar en meestal is er wel meer aan de hand

zjanke
16 juni 2013, 11:49
Wat bedoel je met lichte gloei? Het zijn geen gloeilampen, dus het zou zomaar eens kunnen zijn dat die gewoon precies doen wat ze moeten doen. Het lijkt me ook sterk dat ze allemaal tegelijk kapot gaan en er dus ineens allemaal anders uitzien.
Misschien toch even een tech laten kijken? Zeker als hij ongeveer een jaar oud is, gewoon terug naar de winkel.

guitarnijboer
16 juni 2013, 12:02
Zekeringen op zicht beoordelen is inderdaad niet de beste manier. Verder zullen er waarschijnlijk intern zekeringen zitten, bijvoorbeeld voor de gloeispanning, dit zie je steeds vaker. Zekeringen voor de gloeispanning hebben de neiging om op willekeurige momenten stuk te gaan. Aan de andere kant sluit ik bij een Bulgera ook andere defecten niet uit. Het zijn versterkers die leuk zijn voor weinig geld, maar niet echt bekend staan om betrouwbaarheid en levensduur. Ik heb ooit een ENGL gehad die ook niet echt gemaakt was voor 'life on the road'. Na veel reparaties maar afscheid van genomen. Nu heb ik alleen nog buizenversterkers die bestand zijn tegen stuiteren in de kofferbak over verkeersdrempels en landweggetjes, combootjes die in de flightcase over klinkers kunnen rijden etc.

Dutch66
16 juni 2013, 13:21
Ik kon (zo gauw) het schema van de V22 niet vinden, alleen een "simplified version" van iemand die
de amp flink gemod heeft, dus beetje link om op basis hiervan iets te zeggen... (o.v.b. dus).

Pre-Amp (https://d8c94093-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/distorque/home/projects/pictures/preamp.png?attachauth=ANoY7cqRgqA2PE4akGxIUuFwfSZB SZNJkGrFxjIJrugwYJbI-0dmYWM55_JChBKceFZ-_Sk6welPNXMbbvad7mf3tESHS9PZmfsofRaf9TCJjRAa-JyLg1Y39xXNNWyarjGhIoPl74MyL8w9-GB5l1EkzR4HMPVvB-0cE_B2FOPx3woMGhJDN_dC7KHK8fdTokhXsol6xr0hB5aZW8xo RuCAwPfoIZxwfT8eKreGSADBmrt1UCPrFzE%3D&attredirects=0)

Power-Amp (https://d8c94093-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/distorque/home/projects/pictures/poweramp.png?attachauth=ANoY7cok8ysLlhYoYQ70D1rio_ lBVu5V5555EanGL3KrZSJXuDy94y5Tp-qwvh21QtqoVtgNNoGHIhBqGtq7rWMVCU14fwbPoF14nBUXThG5 6HxEwJKB0tvWZrrMNvYTmjxzDqkzBvmJX0k7oyfgRc5tHxdu1c z2qf2NgH0w4HPUkaKTKTJPWhszD033BriwLqpcgb5yOAfb-HEXIlWamfqefgh-Egz8HA1GT0XoCZ3tYh6wsqVTiaB3O3Cg1-2oLGpjaFfmmp_L&attredirects=0)

De fuse betreft de mains, dus als alle lampjes branden..., nou ja voor de zekerheid inderdaad even checken..

Wat ik ook zeker even zou proberen is je gitaar rechtstreeks in de return jack aan de acherkant.
Er zit voor de eindversterker (PI) nog een buis(helft) dus je zou zeker een "redelijk" clean volume moeten krijgen, behalve de Master en Presence, werken de knopjes nu uiteraard niet meer.

Mocht dit werken, weet je in iedergeval zeker dat het niet een fuse, de trafo's of eindbuizen zijn!

Verder zie ik op dit schema dat de buisjes van de pre-amp allemaal in serie staan, het onderling omruilen
zal dus ook niet zoveel zin hebben. Ik ga er even van uit dat je geen (reserve) buisjes 12AX7A/ECC83
in huis hebt, iets wat als je regematig optreed wel mijn advies zou zijn.

Pre-amp buisjes kun je niet/nauwelijks "visueel" beoordelen, soms is zelfs de eerder genoemde "gloei"
slecht zichtbaar.

Ik zou inderdaad met de versterker even terug gaan naar de winkel, als de test via de return werkt,
zou het me niets verbazen dat een nieuw pre-amp buisje(s) (EUR. 10,00 p/s) het probleem oplost.

Succes!

Oh ja, zelf met een schroevendraaier aan de gang in een buizenversterker, zonder kennis van zaken
is een absolute no-go!

caliban
16 juni 2013, 14:02
Ik kon (zo gauw) het schema van de V22 niet vinden, alleen een "simplified version" van iemand die
de amp flink gemod heeft, dus beetje link om op basis hiervan iets te zeggen... (o.v.b. dus).

Pre-Amp (https://d8c94093-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/distorque/home/projects/pictures/preamp.png?attachauth=ANoY7cqRgqA2PE4akGxIUuFwfSZB SZNJkGrFxjIJrugwYJbI-0dmYWM55_JChBKceFZ-_Sk6welPNXMbbvad7mf3tESHS9PZmfsofRaf9TCJjRAa-JyLg1Y39xXNNWyarjGhIoPl74MyL8w9-GB5l1EkzR4HMPVvB-0cE_B2FOPx3woMGhJDN_dC7KHK8fdTokhXsol6xr0hB5aZW8xo RuCAwPfoIZxwfT8eKreGSADBmrt1UCPrFzE%3D&attredirects=0)

Power-Amp (https://d8c94093-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/distorque/home/projects/pictures/poweramp.png?attachauth=ANoY7cok8ysLlhYoYQ70D1rio_ lBVu5V5555EanGL3KrZSJXuDy94y5Tp-qwvh21QtqoVtgNNoGHIhBqGtq7rWMVCU14fwbPoF14nBUXThG5 6HxEwJKB0tvWZrrMNvYTmjxzDqkzBvmJX0k7oyfgRc5tHxdu1c z2qf2NgH0w4HPUkaKTKTJPWhszD033BriwLqpcgb5yOAfb-HEXIlWamfqefgh-Egz8HA1GT0XoCZ3tYh6wsqVTiaB3O3Cg1-2oLGpjaFfmmp_L&attredirects=0)

De fuse betreft de mains, dus als alle lampjes branden..., nou ja voor de zekerheid inderdaad even checken..




Die schema's zijn zonder modificatie hoor, op de site waar je ze kan vinden, staan er ook schema's met modificaties op voorgesteld, dat wel

guitarnijboer
16 juni 2013, 14:33
Hier staat het schema van je versterker:
http://i1123.photobucket.com/albums/l552/asdain/Bugera%20V22%20Modding/bugerav22.png

De voeding is zo gemaakt dat alles mis kan gaan bij het minste. De preampbuisjes staan in serie op een spanning van 50Volt. (2 x 25)Dit terwijl ze bij elkaar slechts 19Volt nodig hebben. Om dat op te lossen staan er twee weerstanden van 5 watt in serie die bij elkaar 8,5 watt verstoken wat meer is dan de gloeidraden van de buisjes bij elkaar opstoken. Die hitte is zeer geschikt om tin te smelten en printsporen te verbranden. Daarnaast is het in serie zetten van de gloeidraden even handig als de ouderwetse kerstverlichting. Mocht dit toch blijven werken dan is er altijd nog een overdaad aan zekeringen die stuk kunnen zoals een 5AF (snelle) zekering voor de gloeispanning van de eindbuizen. Deze zou ik sowieso vervangen voor een 5AT (trage).

Buzzel
16 juni 2013, 14:44
Brand de power indicator nog?

ThaBluesBreaker
16 juni 2013, 18:49
Jawel.....

Buzzel
16 juni 2013, 20:42
OKe, ik had een keer gehoord dat sommige bugerra's de indicatie lampjes als een soort zekering gebruiken (of zoiets). Er is echter 1 simpele oplossing. Breng het ding weg naar de amptech (dat rijmt).

guitarnijboer
16 juni 2013, 21:27
Gewoon in het schemer/donker even kijken of alle buizen nog gloeien.

Dutch66
17 juni 2013, 13:11
@Caliban, klopt, dat had ik even beter moeten vermelden!

Dutch66
17 juni 2013, 13:21
Hier staat het schema van je versterker:


En het beestje heeft van binnen dus WEL de nodige zekeringen.... :hide:

Inderdaad op naar de amp-boer, het is niet anders..

Succes