PDA

View Full Version : hoe stel je de hoogte af van de snaren bij een gitaar met vast brug



motorhan
15 juni 2013, 17:56
Hallo,

Ik heb mijn model Spaanse gitaar na ca 40 jaar weer eens boven tafel gehaald een nieuw setje snaren er op gezet. was gewoon vergeten hoe zet je er nieuwe snaren op zodat ze niet blijven rekken.

Uiteindelijk is me dat wel gelukt mede door de zoek functie te gebruiken. Maar wat me opviel buiten dat de hals veel dikker en breder is dan bij de electrische gitaren die ik heb dat de snaren wel erg hoog liggen.

Nu is het probleem dat zo'n gitaar een vast brug heeft waar dan en gleufje in zit en daar zit weer een strookje been/plastic in waar de snaren over liggen.

Ik zou als ik het zo inschat wel ca 2 mm naar beneden willen met de hoogte van de snaren. heeft iemand daar ervaring mee betekend brug voorkant afschaven/schuren gleuf/uitsparing verdiepen voor het kunststof strookje en weer de snaren monteren.
iemand dat wel eens gedaan of advies niks aan doen.

Bedankt vast voor elke reactie.

Met vr gr
Han

barno
15 juni 2013, 18:31
Eerst checken waarom de actie zo hoog is. maw ws de actie vroeger ok zo hoog, indien niet, is de top ingezakt, of waarschijnlijker: de achterkant van de top boller komen te staan?
Daar hangt het ook wat vanaf hoe je de actie gaat verlagen: normaal zou ik onderkant kam vijlen en kam terug plaatsen, tenminste als hij nu hoog genoeg boven de brug uitkomt.

-Martijn-
15 juni 2013, 19:15
Maar hoe hoog staan de snaren nu dan bij de 12e fret? Zo te horen ben je vooral elektrische gitaren gewend, bij een klassieke gitaar moeten de snaren namelijk veel hoger staan.

Overigens klinkt iets als "Ik zou als ik het zo inschat wel ca 2 mm naar beneden willen" niet erg nauwkeurig; wil je het goed doen dan moet je minimaal toch wel op een kwart van een millimeter nauwkeurig werken.

motorhan
16 juni 2013, 10:14
Maar hoe hoog staan de snaren nu dan bij de 12e fret? Zo te horen ben je vooral elektrische gitaren gewend, bij een klassieke gitaar moeten de snaren namelijk veel hoger staan.

Overigens klinkt iets als "Ik zou als ik het zo inschat wel ca 2 mm naar beneden willen" niet erg nauwkeurig; wil je het goed doen dan moet je minimaal toch wel op een kwart van een millimeter nauwkeurig werken.

Snap wat je bedoeld, die genoemde 2mm is zomaar een indicatie kan ook ca 1.5 moeten zijn. wat is de normale geadviseerde hoogte voor een klassieke gitaar is daar een vuistregel voor. En de afstand is in de loop, der jaren niet hoger/groter geworden maar ik ben inderdaad meer elektrische gitaren gewend en die kun je makkelijk bijstellen (de brug)

De bestaande brug lager maken is denk geen optie omdat deze gelijmd zit aan het blad en die krijg ik er niet af zonder beschadigen dus dat vergeet ik maar.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik zal er morgen eens een paar foto's van maken en de precieze hoogte meten.

Met vr gr
Han

Ron Houben
16 juni 2013, 12:13
Hallo Motorhan,

Ten eerste schuur je niets van de brug af, maar van het brugzadel. Dat stukje been of plastic kan je eruit halen en je kunt van de onderkant iets eraf schuren. Zorg dat je dit recht doet. Dat doe je door een stuk schuurpapier op een recht oppervlak (de antieke tafel van je oma o.i.d.) te plakken en met de onderkant van het beentje hieroverheen te gaan. In de lengterichting.

Het opmeten van de hoogte doe je als volgt: Capo op de eerste fret en nu de snaarhoogte op de 12e positie meten. De hoogte van de bovenkant fret tot onderkant snaar. Dit doe je het beste met voelermaatjes. Heb je die niet, vraag een autosleutelaar in de buurt. Die heeft die vast en zeker. De hoogte van de baskant dient ongeveer 3 mm te zijn, aan de treble kant mag die 2,5 mm zijn. Dat lijkt hoog, maar is het voor een klassieke gitaar niet. Professionele klassieke gitaristen spelen met een veel hogere actie. Je hebt dan meer toon.
Ervan uitgaande dat de hals recht is, en de fretjes goed op hoogte, moet die gitaar nu goed bespeelbaar zijn.

stijnkenens
16 juni 2013, 17:30
Met capo op 1, probeer ik 3,5 voor de bas te halen en 3 mm voor de treble.

Als je de snaar aan de 12e fret een halve mm wil laten zakken, dan moet je dat x2 doen aan het zadel.

Meestal schaaf / schuur ik de onderkant van het zadel bij, ik kom niet aan de brug, te moeilijk, en je zou de stabiliteit van de brug kunnen schaden !


s.


p.s. ik had de uitleg van Rob niet gelezen :S ik leg ze inderdaad iets hoger, voor flamenco mag het wat lager.

De tafel van mijn oma zou ik niet vertrouwen :D

motorhan
17 juni 2013, 13:44
Hallo,
Ik heb het opgemeten met capo op de 1e fret en gemeten bij de 12 fret 3mm dus daar moet ik niks meer aan doen. Ik kwam eigenlijk op het idee het aan te passen door een vriend van me die veel ook op dat soort gitaren speelt maakt ook Ierse muziek (niet mijn ding overigens) die vond hem erg hoog en toen ik het vergeleek met mijn elektrische gitaren vond ik dat ook. vroeger nooit hinder van ondervonden, en vroeg me toen af hoe je makkelijk de hoogte bij zo'n soort gitaar afstelt, maar ook wat gebruikelijk is.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, weer wat bijgeleerd.


Met vr gr
Han

apekop
23 juni 2013, 08:23
Ik maak ook altijd hele kleine sleufjes in de brugzadel strip aan de bovenkant waar de snaren doorheen lopen, anders schieten de snaren er soms uit bij vallende aanslag.

Nog twee andere vragen hierover.
1) Ik ben iets te enthousiast geweest met de onderkant van de zadelstrip te vijlen en nu is hij net wat te laag. Hoe verhoog ik mijn brugzadel weer? Ik meen dat er van die inlegstrips waren hiervoor...is dat wat? of moet er een nieuwe brugzadel op?

2) Hoe weet ik zeker dat de topkam niet te laag of hoog is?

stijnkenens
23 juni 2013, 11:20
Gleufjes in een zadel van een akoestische gitaar is normaal niet nodig, omdat de hoek over het zadel redelijk groot is = genoeg spanning om snaren op hun plaats te houden.

Als er geen gleufjes zijn, kunnen ze er ook niet uit springen bij een harde aanslag.

1. Als een zadel te laag is, durf ik er wel eens een fineertje onderlijmen, met secondelijm.
Daarna terug naar de juiste hoogte schuren.

2. Eerst actie checken, daarna brug / zadelhoogte checken met capo op 1 (eliminatie van de kam.) Als dan alles juist is, kan je de kam checken: Met open snaren mik ik op
E: 0,4mm
e: 0,25mm

En de rest zit ertussen.



s.

apekop
23 juni 2013, 19:03
Gleufjes in een zadel van een akoestische gitaar is normaal niet nodig, omdat de hoek over het zadel redelijk groot is = genoeg spanning om snaren op hun plaats te houden.

Als er geen gleufjes zijn, kunnen ze er ook niet uit springen bij een harde aanslag.
.

toch heb ik verschillen brugzadels bij nylonsnarige gitaren gehad waarbij het wel nodig was om hele kleine sleufjes te maken, met name bij vallende (klassieke) aanslag schoten te snaren zonder sleufjes toch van plaats, heel irritant.