PDA

View Full Version : LR Baggs piezo vs magnetic



barno
15 juni 2013, 13:08
Heeft er iemand ervaring met de vergelijking tussen een underbridge pickup en het magnetische element M1 (humbucker), beide van LR Baggs.

In mijn L00 zit standaard zo'n underbridge. voor een piezo klinkt hij niet slecht maar ik blijf allergisch voor dat "plastieken" randje hoog in de sound. Overweeg om zo'n M1 actieve soundhole pu te kopen voor op het podium. Maar is het verschil in klank de upgrade waard?

thx

Cue Zephyr
15 juni 2013, 14:15
Ik heb het volgende uit een Taylor Guitars video vernomen, waarin Bob vertelt over pickups:
Piezoelektrische elementen reageren niet op een organische manier op trillingen. Ik geloof dat een tweemaal zo grote trilling een vier maal zo groot signaal oplevert.

Dit is de reden waarom zij kiezen voor een magnetische pick-up. Deze zit in het halspocket verscholen. Het andere systeem wat ze gebruiken is een soundboard transducer, dus een membraan dat onder de soundboard zit gemonteerd.

Speciaal aan de M1 van Baggs is dat het een humbucker is maar waarvan de ene helft vrij in ferrovloeistof (zoals sommige tweeters in een luidspreker) kan bewegen. Dit zorgt ervoor dat het als een soort microfoon gaat werken. Normaal gesproken reageert een magnetische pickup bijna uitsluitend op vibratie van snaren. Maar in het geval van de M1 (en de M80) reageert deze ook wat op wat er in de kast gebeurt.

Best tof concept van Baggs!

barno
15 juni 2013, 14:32
ja, op papier lijkt me de M1 een goed compromis tussen volume en toch zoveel mogelijk klankkastgeluid. maar net omdat er in de wereld van (acoustische) pu's op het net altijd wordt gegoocheld met allerlei hippe klankbeschrijvingen en specs jibber jabber, zou ik es willen horen van mensen die zelf ervaring hebben met deze beide LR Baggs systemen.

Swaag
15 juni 2013, 21:47
Wat betreft LR Baggs: iemand ervaring met een Anthem of een Stagepro Anthem? Die combinatie tussen undersaddle en microfoon onder het bovenblad spreekt mij wel aan.

Harald
15 juni 2013, 21:53
Eltjo had ooit een M1 in één van zijn Taylors. Niet verkeerd... prima pickup. Persoonlijk vind ik het ES van Taylor idd. erg magnetisch klinken. WIst niet dat het daadwerkelijk een magnetische pickup was. Doet me erg denken aan EMG pickups. Heel erg clean.

akkebaas
15 juni 2013, 23:47
Tja, akoestische gitaren versterken, 't blijft altijd een compromis. Geen ervaring met de M1, maar 'k heb wel al veel systemen uitgeprobeerd, inclusief hybride systemen met piezo en microfoon in de klankkast, van die soundboard plak dingen voor binnenin enz...

Het enige wat mij echt overtuigd heeft is de DPA 4099, maar zelfs dan moet je in combinatie blijven werken met een piezo voor je monitorgeluid, anders gaat de boel toch weer feedbacken. Dan heb je dus wel een goed geluid in de front, maar nog steeds de piezo in je monitor. En ze zijn duur... En dus heb ik hem toch maar niet gekocht en mij erbij neergelegd.

stijnkenens
16 juni 2013, 21:12
Ik zeg doen !
Steek er die M1 van LR Baggs in, zelf 2x gedaan op vraag van een klant. En ook over de gitaren die binnenkomen met zo'n pup erin, niets dan lof van de eigenaren. Zelfs geluidstechnici zijn er zeer over te spreken.

Waar ik zelf ook zeer over te spreken was: K&K, maar ik ken alleen de manouche versie ervan, en die klonk zeer goed in desbetreffende gitaren !



s.

Buzz
21 juni 2013, 17:22
LR Baggs M1a: Prima pickup met een natuurlijk geluid. Veel mee gewerkt en erg tevreden over. Een heel andere dimensie is de LR Baggs M80. Werkt bijna als een microfoon, maar dan zonder ongewenste feed-back. Ook het proberen meer dan waard.

fred dons
21 juni 2013, 17:51
ben zelf een grote fan van de nieuwe magnetic pup van Shadow, heel mooi geluid, volume en stereo beeld per snaar in te stellen en
zonder te boren te installeren (en draadloos)
http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?lang_id=&id=306

its_me_leon
22 juni 2013, 12:40
Onlangs wat testen uitgevoerd met een maat van me. De keuze hangt namelijk vooral af wat voor stijl je spelen wil. In zijn geval is het voornamelijk blues solo's. Na diverse elementen uitgetest te hebben inclusief de M1 is het uiteindelijk een Fishman Blackstack geworden. Credits voor Souman in Wezep om iedere keer een ander element in te bouwen voor het testen, zoveel geduld met ons.
Waar je ook rekening mee dient te houden is het feit of je fysiek hinder hebt met spelen van de in hole pickup. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van je klankgat.
Een ander ding wat op viel is dat met bending soms de snaar in de buurt komt van een andere magneet en daardoor het geluid negatief beinvloed wordt. Kortom ga eea uitproberen en kies het element dat het meest geschikt is voor je. Voor Piezo is dat wat lastiger, maar zoek dan een vergelijkbare gitaar met ingebouwd element.
Overigens de M1 is naar mijn weten ook identiek aan de Takamine Triax pickup.

stijnkenens
23 juni 2013, 11:24
Een ander ding wat op viel is dat met bending soms de snaar in de buurt komt van een andere magneet en daardoor het geluid negatief beinvloed wordt.

Dat is een beetje onzin: een magnetisch element heeft 1 groot magnetisch veld, en niet voor elke snaar apart. De polepieces die je op en neer kan draaien zijn trouwens niet eens magnetisch, maar zitten vast in een stuk ijzer waar een magneetje tegenaan is gezet.

Je kan er elke snaar wel mee uitlichten, door het vijsje naar boven of beneden te draaien, dat is het enigste waarvoor ze kunnen dienen !



s.

Einzeln
23 juni 2013, 13:56
Overigens de M1 is naar mijn weten ook identiek aan de Takamine Triax pickup.

Het is correcter om te zeggen dat de Triax indentiek is aan de M1

its_me_leon
23 juni 2013, 15:46
Dat is een beetje onzin: een magnetisch element heeft 1 groot magnetisch veld, en niet voor elke snaar apart. De polepieces die je op en neer kan draaien zijn trouwens niet eens magnetisch, maar zitten vast in een stuk ijzer waar een magneetje tegenaan is gezet.

Je kan er elke snaar wel mee uitlichten, door het vijsje naar boven of beneden te draaien, dat is het enigste waarvoor ze kunnen dienen !



s.

Wat ik er mee wil zeggen is dat als je de B snaar naar boven bend, de snaar in de buurt komt van de pole van de G snaar die een stuk hoger staat waardoor je een plotselinge volume toename krijgt.