PDA

View Full Version : zelf gitaar maken



Matsvansanten
25 juni 2003, 18:14
uhm ik weet dat er al allerlei topics over zijn, maar ik zie nergens een paar sites waar je van die kits kan bestellen :-? dus kan iemand mij vertellen waar je kits voor een zelfbouw gitaar kan bestellen of een site waar je gewoon de onderdelen kan uitkiezen :???:

thanx alot!!!

Negative K3 fan
25 juni 2003, 18:20
www.warmoth.com zit wel in de VS

Chezzy
25 juni 2003, 19:06
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?sid=!06082002&artnr=3157027&quelle=artnr

King_Nothing
25 juni 2003, 19:11
bij huub boel (www.huubboel.nl) hebben ze necks en body's (finished) vanaf 12 euro voor een body. Zoiets hebben ze misschien ook wel met necks.

Ook bij vox humana (www.voxhumana.nl) hebben ze kant en klare bodys en necks en de rest, maar die is wat duurder. Je kunt dus zo je pakket samenstellen.

Matsvansanten
25 juni 2003, 19:39
k thanx :lol:

Ic3gl0vE
25 juni 2003, 19:52
12 euro voor een body? das niet veel :)

Matsvansanten
25 juni 2003, 19:59
idd, best nog verleidelijk om gewoon voor de lol te kopen :razz:
alleen jammer dat dr geen plaatje is ofzo :-?

King_Nothing
25 juni 2003, 22:16
idd. t is wel lekker. staat ook bij voor beginners. als je je body dan verkloot is t nog geen ramp. Wel jammer dat je er ook vanuit amstelveen niet zo ff heen rijdt.

Matsvansanten
25 juni 2003, 22:17
idd dat d8 ik ook al....maar me vader wil me vast wel een keertje erheen rijden :razz: (we hebben nog nie zo lang een nieuwe auto en me vader vind het leuk om hem beetjuh in te rijden, en ik ook :lol: )

m-pac
25 juni 2003, 22:25
om ermee te beginnen is z'n goedkope body wel ok... maar om zo een gitaar in elkaar te schroefen is alsof je met lego speelt.
Wil je echt een goede gitaar bouwen moet je het uit een stuk hout halen , maar dat is wel een stuk lastiger...voxhumana kan je daar goed mee begeleiden en de valkuilen aan geven....
Ergg tof een eigen gitaar bouwen ..over 1 maand is de mijne klaar, een prs model met fender mensuur(maat van de hals).
:lp:

King_Nothing
25 juni 2003, 22:34
om ermee te beginnen is z'n goedkope body wel ok... maar om zo een gitaar in elkaar te schroefen is alsof je met lego speelt.
Wil je echt een goede gitaar bouwen moet je het uit een stuk hout halen , maar dat is wel een stuk lastiger...voxhumana kan je daar goed mee begeleiden en de valkuilen aan geven....
Ergg tof een eigen gitaar bouwen ..over 1 maand is de mijne klaar, een prs model met fender mensuur(maat van de hals).
:lp:

das mooi dan heb ik weer een adres voor mn vragen. ik wil namelijk over iets meer dan een week mn spullen gaan halen en ook ik wil met een stuk hout beginnen. allemaal goedkoop spul en kijken of het lukt. ik heb al een stuk of 20 vragen voor ze en al 5 vragen gesteld.

Wat voor neck heb je? bolt-on neck-thru of gelijmt?

m-pac
25 juni 2003, 22:41
geschroefd net als fender en prs, hard maple met rooswood toets, en carboniet halspen voor meer sustain, verder mahonie body , maple top met een erg mooie vlam, kijk op mijn site voor een paar foto's
www.m-pac.nl en dan bij links!

King_Nothing
26 juni 2003, 11:09
geschroefd net als fender en prs, hard maple met rooswood toets, en carboniet halspen voor meer sustain, verder mahonie body , maple top met een erg mooie vlam, kijk op mijn site voor een paar foto's
www.m-pac.nl en dan bij links!

Ziet er gaaf uit. aan de halspen te zien koop je je spullen bij vox humana. Maak je er trouwens een arch top (met rondingen aan de bovenkant) van zoals bij duurdere prs-en?

kun je me trouwens vertellen waar je je informatie vandaan haalt en of vox een beetje een goeie zaak is. en of het zelf bouwen een beetje te doen is. Ik speel nog niet zo lang, maar interreseer me erg in de techniek. das ook de reden dat ik er zelf ene wil bouwen en om te beginnen met een laag budget (400-500 euro) is dat een beetje aan te raden?

hansoonk
26 juni 2003, 13:51
... kan iemand mij vertellen waar je kits voor een zelfbouw gitaar kan bestellen ...

Ik zie wel eens op e-bay USA complete kits staan voor elektrische gitaar ... bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2384&item=2540799315 . Ze bestaan ook voor acoustische gitaar en archtop. Deze leverancier geeft aan alleen naar USA te verkopen, maar misschien als je hem eerst een vriendelijk mailtje stuurt ...

King_Nothing
26 juni 2003, 14:06
... kan iemand mij vertellen waar je kits voor een zelfbouw gitaar kan bestellen ...

Ik zie wel eens op e-bay USA complete kits staan voor elektrische gitaar ... bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2384&item=2540799315 . Ze bestaan ook voor acoustische gitaar en archtop. Deze leverancier geeft aan alleen naar USA te verkopen, maar misschien als je hem eerst een vriendelijk mailtje stuurt ...

t ziet er leuk uit,maar aan de prijs te zien kan t nooit echt veel zijn. voor $76 doe je helemaal niets. alleen goed hout kost bij vox humana al 105 euro. dus je kunt je afcragen of de onderdelen kwalitatief goed zij.

als beginners probeersel kan het best leuk zijn al lijkt me dit wel heel erg simpel. Neck vast schroeven, elementen erin, andere electronica erin, brug erin, stemmechanieken erin, snaren erop en spelen maar.

maar als je dat graag wilt. t is niet veel geld.

Ic3gl0vE
26 juni 2003, 14:09
Rockinger (??) verkoopt ook van dat soort kits, schijnen nog best goed te zijn.
Dan zit je op zo'n 450 dollar voor een tele volgens mij

King_Nothing
26 juni 2003, 14:30
Rockinger (??) verkoopt ook van dat soort kits, schijnen nog best goed te zijn.
Dan zit je op zo'n 450 dollar voor een tele volgens mij

dat bedoel ik dus. die zijn al duurder.

http://www.rockinger.com/database/index.htm zoek op kits en vindt

hansoonk
26 juni 2003, 15:38
... kan iemand mij vertellen waar je kits voor een zelfbouw gitaar kan bestellen ...

Ik zie wel eens op e-bay USA complete kits staan voor elektrische gitaar ... bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2384&item=2540799315 . Ze bestaan ook voor acoustische gitaar en archtop. Deze leverancier geeft aan alleen naar USA te verkopen, maar misschien als je hem eerst een vriendelijk mailtje stuurt ...

t ziet er leuk uit,maar aan de prijs te zien kan t nooit echt veel zijn. voor $76 doe je helemaal niets. alleen goed hout kost bij vox humana al 105 euro. dus je kunt je afcragen of de onderdelen kwalitatief goed zij.

als beginners probeersel kan het best leuk zijn al lijkt me dit wel heel erg simpel. Neck vast schroeven, elementen erin, andere electronica erin, brug erin, stemmechanieken erin, snaren erop en spelen maar.

maar als je dat graag wilt. t is niet veel geld.

Ik snap ook niet zo goed wat de gein is van het zelf maken van zo maar een telecaster-copie, als het verder technisch ook niet veel meer is dan een paar schroeven aandraaien, snaren erop en spelen maar. Zelfbouw is volgens mij vooral leuk als het een technische uitdaging is en/of als je gitaren kunt maken die je niet zomaar ergens anders kunt kopen. Als je zelfbouw wilt leren kun je ook ergens een lijk opscharrelen en opknappen (er worden er op internet voldoende aangeboden). Als je gewoon een redelijke basis wilt waar volgens eigen specs een leuke gitaar van kunt maken, kun je het beste een tweedehands Squier of een Mexicaanse Tele op de kop tikken, die uit elkaar halen en daar weer iets nieuws van bouwen.

King_Nothing
26 juni 2003, 15:58
t ziet er leuk uit,maar aan de prijs te zien kan t nooit echt veel zijn. voor $76 doe je helemaal niets. alleen goed hout kost bij vox humana al 105 euro. dus je kunt je afcragen of de onderdelen kwalitatief goed zij.

als beginners probeersel kan het best leuk zijn al lijkt me dit wel heel erg simpel. Neck vast schroeven, elementen erin, andere electronica erin, brug erin, stemmechanieken erin, snaren erop en spelen maar.

maar als je dat graag wilt. t is niet veel geld.[/quote]

Ik snap ook niet zo goed wat de gein is van het zelf maken van zo maar een telecaster-copie, als het verder technisch ook niet veel meer is dan een paar schroeven aandraaien, snaren erop en spelen maar. Zelfbouw is volgens mij vooral leuk als het een technische uitdaging is en/of als je gitaren kunt maken die je niet zomaar ergens anders kunt kopen. Als je zelfbouw wilt leren kun je ook ergens een lijk opscharrelen en opknappen (er worden er op internet voldoende aangeboden). Als je gewoon een redelijke basis wilt waar volgens eigen specs een leuke gitaar van kunt maken, kun je het beste een tweedehands Squier of een Mexicaanse Tele op de kop tikken, die uit elkaar halen en daar weer iets nieuws van bouwen.[/quote]

zo zie ik het dus ook. alleen koop ik de goedkoopste onderdelen die er zijn en ga ik dan bouwen. maar een bouwpakket is niets voor mij das zo simpel en zo standaard, maar de starter van dit topic wilde wel graag een pakket. dus dat was weer ff ontopic

m-pac
27 juni 2003, 10:17
JA inderdaad met rondingen dat doe je met een speciale frees.
En alle spullen komen van voxhumana, en das echt ok spul.
Het hout is zo ontzettend belangrijk voor je klank dus dat moet geen goedkope bende zijn,,, het moet zeker een paar jaar oud zijn dus goed droog zodat het minder kan werken.
En de info haal je uit boeken, internet, en veel van voxhumana zelf, die weten echt waar ze het over hebben.
Over 2 weken wordt tie gespoten en daarna wordt het afbouwen.
Hardware, electronica,elementen,en assesoires.

Dus dat goekope spul is leuk om te hobbieen maar wil je iets goeds, dan kost dat ook wat, kijk maar eens wat een top prs kost.

:lp: :strat: :zz:

King_Nothing
27 juni 2003, 18:59
JA inderdaad met rondingen dat doe je met een speciale frees.
En alle spullen komen van voxhumana, en das echt ok spul.
Het hout is zo ontzettend belangrijk voor je klank dus dat moet geen goedkope bende zijn,,, het moet zeker een paar jaar oud zijn dus goed droog zodat het minder kan werken.
En de info haal je uit boeken, internet, en veel van voxhumana zelf, die weten echt waar ze het over hebben.
Over 2 weken wordt tie gespoten en daarna wordt het afbouwen.
Hardware, electronica,elementen,en assesoires.

Dus dat goekope spul is leuk om te hobbieen maar wil je iets goeds, dan kost dat ook wat, kijk maar eens wat een top prs kost.

:lp: :strat: :zz:

tussen de 3000 en 5000 euro.

maar ik heb geen zin om meteen met mn droom gitaar (h-s-h, met custom inlays en een mooie tekening erop gespoten) te beginnen en dan voor weet ik hoeveel geld aan materiaal te verkloten. en daarbij ik speel pas een maand enb wil alleen voor de techniek en om iets leuks te doen een gitaar bouwen puur hobby en ik heb er nu nog niet zo veel geld voor.

Want die droomgitaar van mij is al 1300 euro aan onderdelen en die van jouw die mij ook wel super gaaf lijkt misschien nog wel duurder.

m-pac
27 juni 2003, 21:31
ja das natuurlijk veel verstandiger, en dan heb je ook nog een droomwens om in de toekomst je droomgitaar te maken als je het onder de knie hebt.

Maar wat zou je dan willen bouwen qua gitaar?
Kijk ook eens op ed romans guitar site , dit is allemaal heel erg mooi ,kun je wat ideeen op doen.

succes

King_Nothing
27 juni 2003, 21:34
ja das natuurlijk veel verstandiger, en dan heb je ook nog een droomwens om in de toekomst je droomgitaar te maken als je het onder de knie hebt.

Maar wat zou je dan willen bouwen qua gitaar?
Kijk ook eens op ed romans guitar site , dit is allemaal heel erg mooi ,kun je wat ideeen op doen.

succes

heb je van die site een adres?

ik wil een beetje ibanez rg modelletje gaan maken om te beginnen zonder carved top (prs) das me ff te moeilijk en kan altijd nog.

Matsvansanten
27 juni 2003, 21:35
uhhhhh.........ik wil ooit misschien wel een zelfbouw gitaar maken maarja zo'n pakket is idd wel erg stompzinnig.....kreeg laatst een heel erg slechte geroeste bagger gitaar van mensen waarvan hun zoon niet meer speelt (en ook nooit heeft gedaan :razz: ) die heb ik helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, eigenlijk hetzelfde idee als zo'n kit.....maar het leek me gewoon leuk om eens beetjuh te kijken wat er zo te krijgen is op het gebied van zelfbouw

MarshallSG
27 juni 2003, 21:41
j
Kijk ook eens op ed romans guitar site , dit is allemaal heel erg mooi ,kun je wat ideeen op doen.

succes

heb je van die site een adres?



http://edromanguitars.com/

Matsvansanten
27 juni 2003, 21:46
WOW DIE INLAYS!!!!!!!!!!!das echt ongezond mooi.....als ik ooit geld overheb weet ik wat ik wel zou willen laten doen daar :lol: :wink: :razz:

Javaca
9 september 2003, 22:48
In een gekke bui ben ik ooit eens begonnen aan het bouwen van een gitaar (op een camping tijdens de zomervakantie). Het enige wat ik als voorbeeld had was "het ultieme gitaarboek" ban Ralph Denyer, verder had ik nog nooit van m'n leven een gitaar in m'n handen gehad.

Het is uiteindelijk een shortscale bas geworden met een hals van tropisch hardhout (meer dan twee weeken schaven) en een body van drie lagen multiplex/betontriplex (je gebruikt wat je voor handen hebt). In de body zit een hol gedeelte maar dit heeft verder geen nut. Er zit geen echt element op maar een simpel microfoontje van een onbekend Japans merk. Dit microfoontje zit vast op de slagplaat die ik heb gemaakt van een omgebogen Langspeelplaat. De body heb ik blauw geschilderd met oude HEMA-buitenbeits en de hals met Rambo Lichte Eikenlak. De brug zit vast met drie grote M-15 bouten en is gemaakt van aluminium. Het enige wat ik gekocht heb zijn twee strapknoppen, vier snaren (.56 .48 .36 .28)en zes Boston stemmechanieken(het had eerst een gewone gitaar moeten worden).

Als je nu nog niet van het lachen van je stoel bent gevallen of je zit nog niet te janken vanwege al dit voor echte gitaarbouwers vernederende relaas kan ik je vertellen dat het geluid best meevalt (zelfs door sommige mensen als goed betiteld wordt) en dat ik er al meerdere keren opnamen en podiumwerk/repetities mee heb gedaan.

Geloof het of niet maar ik heb hierdoor wel veel meer inzicht gekregen in het bouwen van een gitaar. Mijn tip is dus:
Gewoon beginnen en zie maar waar het schip strandt.
:razz:

hadv
10 september 2003, 00:46
he javaca,


In een gekke bui ben ik ooit eens begonnen aan het bouwen van een gitaar (op een camping tijdens de zomervakantie). Het enige wat ik als voorbeeld had was "het ultieme gitaarboek" ban Ralph Denyer, verder had ik nog nooit van m'n leven een gitaar in m'n handen gehad.


gillen van de lach man, fantastisch :-D :-D :-D
gewoon doen, nix geen hoogvliegerij :razz: :razz:
en van een lp een slagplaat maken is wat mij betreft echte creativiteit !!!!

heb je nog een foto, ik denk dat je ze hier allemaal helemaal knettergek krijgt

www.vanafvandaag.tk
10 september 2003, 10:41
FOTO! FOTO! FOTO! FOTO!!!

iam
10 september 2003, 10:43
+1235647890

Javaca
10 september 2003, 22:44
Hier zijn de foto's van mijn zelfgebouwde bas dan:

http://geocities.com/javacagitaar/janbas1

http://geocities.com/javacagitaar/janbas2

http://geocities.com/javacagitaar/janbas3

http://geocities.com/javacagitaar/janbas4

(XQ'S voor het verpesten van de pagelayout) :oops:

hadv
11 september 2003, 18:50
dat bedoel ik dus
ik zou um gewoon insturen voor de ontwerpwedstrijd, want ik weet niet of voldoende mensen dit onder ogen krijgen

hulde hulde, geen blomen maar een gulden :-D :-D :-D :razz:

Javaca
11 september 2003, 19:10
dat bedoel ik dus
ik zou um gewoon insturen voor de ontwerpwedstrijd, want ik weet niet of voldoende mensen dit onder ogen krijgen

hulde hulde, geen blomen maar een gulden :-D :-D :-D :razz:

Hoe bedoel je?
Bedoel je dat je dit gekke ding in zou sturen?
Laat me niet lachen. Ik maak er hoogstens een topic van.

Voor de ontwerpwedstrijd heb ik wel betere ontwerpen.(ontwerpen géén gemaakte gitaar)
1 daarvan zou ik in ieder geval graag bij Keith Richards of Ron Wood in z'n handen zien. :D :D :amp: :strat:

kijk maar ophttp://www.gitaarnet.nl/droomgitaar/gitaarnet/index.php?filename=1063302721~droomgitaar2.jpg&action=displayImages
en http://www.gitaarnet.nl/droomgitaar/gitaarnet/index.php?filename=1063303430~droomgitaar1.jpg&action=displayImages