PDA

View Full Version : Gibson Les Paul 2013 --- Tribute Serie + Min-ETune system



GuitarL91
15 juni 2013, 12:17
Ik kwam gister een gitaar tegen die gelijk mijn aandacht trok; het bleek een Gibson Les Paul uit de nieuwe serie. Toen ik 'm van de muur pakte, zag ik pas dat er een automatisch tuning systeem op zat. In de mei-editie van de Gitarist werden er twee modellen getest, de reviews waren positief.

Anyway, ik was redelijk sceptisch over een automatisch tuning systeem, maar het werkte verrassend goed! Ik heb er niet lang op gespeeld, dus of de gitaar goed op stemming blijft, durf ik niet te zeggen. Het is wel grappig om te zien hoe de gitaar zichzelf stemt. Voordeel is dat er ontzettend veel stemmingen mogelijk zijn. Het maakte de gitaar overigens niet vervelend zwaar, dit viel super mee. De hele serie is natuurlijk ook zonder dit systeem te verkrijgen.

De Tribute Serie is best betaalbaar, maar wil je een goldtop + die automatische tuners betaal je €200/€300 meer, wat in verhouding best veel is. Kan je dit geld niet beter besparen en in een duurdere LP stoppen?

Ik ben geen echte Gibson kenner, dus ik ben benieuwd naar jullie thoughts. In mijn ogen is het een prima serie!

Hele serie:

https://www.youtube.com/watch?v=UDw2zPF0oD8

Tuning:

https://www.youtube.com/watch?v=4B5Jpc3ftJ0

JP074
15 juni 2013, 12:46
Hey,

ik heb geen ervaring met de nieuwe Gibsons, maar zo'n zelfstemmend systeem hoeft van mij niet.

Maar hoe beviel de Granadillo toets? Is dat wat spelbeleving betreft vergelijkbaar met Palissander? En hoe klinkt dat?

Zou nl wel een Les Paul willen voor erbij, maar hier in de omgeving zijn de nieuwe Gibsons niet verkrijgbaar of te testen.

Gr.

marter544
15 juni 2013, 12:52
Hee JP,

45 min rijden vanaf Hengelo is musik prokuktiv, daar hebben ze die denk ik wel!

GuitarL91
15 juni 2013, 13:03
Hey,

ik heb geen ervaring met de nieuwe Gibsons, maar zo'n zelfstemmend systeem hoeft van mij niet.

Maar hoe beviel de Granadillo toets? Is dat wat spelbeleving betreft vergelijkbaar met Palissander? En hoe klinkt dat?

Zou nl wel een Les Paul willen voor erbij, maar hier in de omgeving zijn de nieuwe Gibsons niet verkrijgbaar of te testen.

Gr.
Ze zijn nu 'moeilijk' verkrijgbaar hier in NL naar mijn weten. Volgens mij heeft Rock Palace wel de serie staan. Zo'n zelfstemmend systeem is inderdaad geen must have mocht ik er één aanschaffen. Aan de andere kant, je betaalt €100 euro meer en mocht je een nieuwe tuner nodig hebben voor bijvoorbeeld je pedalboard, ben je ook een x aantal tientjes kwijt. Het is in ieder geval goed dat ze je de keuze hebben gelaten.

Ik ben niet helemaal into Gibsons, dus een accurate vergelijking kan ik je niet geven. Wel had ik hem naast een hele dure Gibson (€4600) gehouden. De Tribute serie vond ik een stuk lekkerder spelen, mede door de '60 (thin) neck op de uitvoering die ik vast had. Hoewel het natuurlijk persoonlijk is, vond ik het haast hemels spelen.

Ik zou de hele serie wel eens naast elkaar willen horen.

vulvasonic
15 juni 2013, 14:20
Het zijn eigenlijk gewoon weer Les Pauls en SG's zoals we die al zoveel hebben gezien gezien. Kleine cosmetische veranderingen tov andere series. Ze doen wat ze moeten doen. Er is helemaal niks mis mee, maar ze laten de broek ook niet echt bollen.
Wat mij opviel is dat de twee heren uit IEDERE gitaar een baggergeluid wisten te toveren. En ik weet zeker dat dat niet aan de gitaren ligt.

De automatische tuners vind ik eigenlijk wel handig. Ik heb een bloedhekel aan stemmen. Staat ook niet echt chic op het podium. Natuurlijk kun je naar een reservegitaar grijpen, maar dat wil ik meestal niet. Dat automatisch tunen kun je tussen twee nummers door, tijdens het ouwehoeren met het publiek doen. Geen hond die het merkt. En (het belangrijkste) het werkt!
Nadeel: je kunt ze niet op je bestaande gitaren laten zetten. Ik heb 7 podiumwaardige gitaren. Meer heb ik eigenlijk al niet nodig, maar mocht er een gitaar bij komen, dan toch zeer zeker niet eentje uit deze reeks. Ik heb er dus geen kut aan. Wat dat betreft ben ik meer geïnteresseerd in de tuners op de 'future' modellen. Die dingen vond ik absoluut wel iets hebben. :)

Brum
15 juni 2013, 15:09
De automatische tuners vind ik eigenlijk wel handig. Ik heb een bloedhekel aan stemmen. Staat ook niet echt chic op het podium. Natuurlijk kun je naar een reservegitaar grijpen, maar dat wil ik meestal niet. Dat automatisch tunen kun je tussen twee nummers door, tijdens het ouwehoeren met het publiek doen. Geen hond die het merkt. En (het belangrijkste) het werkt!
Nadeel: je kunt ze niet op je bestaande gitaren laten zetten. Ik heb 7 podiumwaardige gitaren. Meer heb ik eigenlijk al niet nodig, maar mocht er een gitaar bij komen, dan toch zeer zeker niet eentje uit deze reeks. Ik heb er dus geen kut aan. Wat dat betreft ben ik meer geïnteresseerd in de tuners op de 'future' modellen. Die dingen vond ik absoluut wel iets hebben. :)

En of het wel kan.;) Het bedrijf dat ze voor Gibson maakt, heeft ze nu ook los op de markt gegooid en niet alleen voor Gibson-achtige moddelen, maar ook voor strats etc.

http://www.tronical.com/tronicaltune/

JP074
15 juni 2013, 17:31
Hee JP,

45 min rijden vanaf Hengelo is musik prokuktiv, daar hebben ze die denk ik wel!

Zeker,

maar ben helaas afhankelijk van trein...

Ben enige tijd geleden bij Vriese in Doetinchem geweest en ben daar nogal geschrokken van het niveau van de afwerking van Les Paul studio's. Van de 11 was er eentje in orde, maar dat was een zwarte ( ik wil een wijnrode).

Wanneer ze hier bij meerdere winkels staan kan ik Feedback, Rock Palace e.d. gaan bezoeken.

Huigens, Guitar Center Wierden kun je laten voor wat ze zijn.

Gr.