PDA

View Full Version : Vraag over enkele "mod's"



Ijselrobo 07
15 juni 2013, 11:50
Mijn main strat is een HSS strat met de normale 1x volume, 2x tone en 5-way switch.
Maar omdat ik de trem veel gebruik (en laatst heb gemod zodat ik de trem dieper in kan duwen) zit de volumeknop me in de weg (kleiner knopje is ook geen mogelijkheid) en daarom wilde ik een aantal mod's gaan uitvoeren:
- De middle pickup uitschakelen (wel laten zitten voor het uiterlijk)
- Van de standaard 1x vol, 2x tone en 5-way switch naar 1x volume, 1x (master) tone en 3-way.
- Eventueel een push/pull installeren.
- De elektronica vernieuwen.

Dus simpel gezegd houd ik dan een HS gitaar met master volume, master tone en 3-way over.

Maar hier had ik een paar vragen over:
- In de brug zit een DiMarzio Superdistortion en in de neck een Fender Texas special. gaan deze 2 goed samenwerken? of kom ik andere elementen aan het kopen?
- Kan ik een 3-way switch op de plaats van een 5-way switch zetten (kwa groote en plaats van de schroeven in de slagplaat)?
- Zou een push/pull voor de superdistortion veel nut hebben?
- (omdat ik toch bezig ga met de elektronica) Welke 3-way switch en potmeters zijn aan te bevelen? Nu zitten er nog de standaard fabrieks-dingetjes in op de output-jack na.
- Heeft iemand toevallig een wiring diagram hiervoor? Is altijd wel wat makkelijker :)

Groet,
Luc

FruscianteFan
15 juni 2013, 11:57
Of die twee gaan samenwerken zul je vanzelf wel merken, denk ook dat weinig mensen dat voor jou kunnen uitmaken.

Verder zou je ook kunnen overwegen om in plaats van een push pull, de coil split (of serie/parallel) te integreren in de pickup schakelaar. Het is alweer een tijdje geleden dat ik met een 5-standenschakelaar heb gewerkt, maar volgens mij kan dat wel.

DarknessAwaits
15 juni 2013, 12:01
Omdat je volume pot in de weg zit wil je nu je middelste element laten vervallen? Apart...

Het lijkt me dat de resterende elementen prima samen zullen gaan. Een 3 way switch is van hetzelfde formaat als een 5 way - tenzij je overstapt naar een Gibson switch.

Pushpull kan leuk zijn, maar moet je wel ff aangeven wat je ermee van plan bent. Coil tap? Fase switch? Kill switch?

Mr.Fingers
15 juni 2013, 12:19
Er bestaat ook zo iets als de "stacked pot (http://i30.photobucket.com/albums/c305/Jazzboer/Jazz%2060s/IMAG0027.jpg)", dat zijn twee potmeters (en twee knoppen) boven elkaar.

Pushpull zou ik niet doen, die dingen zijn vrij fragiel (ik trek ze altijd binnen de paar weken aan gort)

Ijselrobo 07
16 juni 2013, 10:31
Omdat je volume pot in de weg zit wil je nu je middelste element laten vervallen? Apart...

Het lijkt me dat de resterende elementen prima samen zullen gaan. Een 3 way switch is van hetzelfde formaat als een 5 way - tenzij je overstapt naar een Gibson switch.

Pushpull kan leuk zijn, maar moet je wel ff aangeven wat je ermee van plan bent. Coil tap? Fase switch? Kill switch?

Misschien was ik daar niet heel duidelijk in.. maar de middle pickup gebruik ik nooit. ik gebruik alleen de neck en de brug pickup.

Met de push/pull wilde ik eigenlijk gewoon de humbucker in de brug splitsen, maar ik denk niet dat ik dat veel ga gebruiken en misschien inderdaad zoals Mr.Fingers zegt dat ding binnen een paar weken kapot heb..

Il_Falco
16 juni 2013, 15:59
Misschien een stom idee maar je overige pot kan je gebruiken om van sc naar humbucker te draaien ipv pushpull. Op de site van sd noemt het spin a pot-schema of zoiets

Ace 1.15.19
16 juni 2013, 16:57
Daarmee wordt voor hem het probleem van één knop te veel niet opgelost. Als je je HB wil splitten, kan dat dan niet ook met een kleine toggle-switch?

geert1976
16 juni 2013, 17:19
Waarom niet 1 tonepot laten vervallen en volumepot op de plek zetten van de vervallen tonepot en het element behouden?
Zou voor splitten van de humbucker gewoon een kleine toggleswitch plaatsen, stratjes zijn er om mee te kloten en te verkloten.

Maar om nu een element te laten vervallen vind ik werkelijk onzinnig, omdat je toch de gitaat een paar geluidsmogelijkheden ontneemt, terwijl er makkelijkere oplossingen zijn.

FruscianteFan
16 juni 2013, 17:28
Waarom niet 1 tonepot laten vervallen en volumepot op de plek zetten van de vervallen tonepot en het element behouden?
Zou voor splitten van de humbucker gewoon een kleine toggleswitch plaatsen, stratjes zijn er om mee te kloten en te verkloten.

Maar om nu een element te laten vervallen vind ik werkelijk onzinnig, omdat je toch de gitaat een paar geluidsmogelijkheden ontneemt, terwijl er makkelijkere oplossingen zijn.
Volgens mij gaat het TS om 2 dingen tegelijk. Ergonomischer maken van de tremolo dmv verplaatsen volumeknop enerzijds, en tonale mogelijkheden anderzijds.

En tsjah, als je (net als ik) de middelste pickup van een strat fucking lelijk vindt, waarom zou je hem dan nog gebruiken?

Ijselrobo 07
16 juni 2013, 18:56
De middle pickup wil ik er niet uit maar alleen "uitschakelen" (dus dattie er alleen in zit voor t uiterlijk) omdat ik toch alleen maar de neck en brug pickup gebruik. Daarom ook de 3-way.
En zoals FruscianteFan al aangeeft. die volumeknop wil ik weg (ofja, weg, op de plaats van de tonepot) omdat ik dan meer plaats heb voor de trem.

Een toggelswitch voor de humbucker te splitten lijkt me een beter idee dan een push/pull eerlijk gezegd. was er zelf nog niet op gekomen!

arnoldtims
16 juni 2013, 22:41
En tsjah, als je (net als ik) de middelste pickup van een strat fucking lelijk vindt, waarom zou je hem dan nog gebruiken?
Ik vind het hals element samen met de middelste toch 1 van de lekkerste euh standjes.

jerome
16 juni 2013, 23:53
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00100.jpg
Met een mini toggle switch (met dubbele contacten) kan je inderdaad prima een humbucker splitsen.
Bijvoorbeeld vlak boven de 5 way switch, dat is een mooie plek om ze in te bouwen, dan hoef je nergens in je body hout weg te frezen...

Maar als je toch de middelste pu niet meer gaat gebruiken kan je ook de 5 way switch gebruiken om de humbucker enkelspoelig te schakelen.
Zoek maar eens op internet naar "auto tap" of "auto split".
Dan kan je schema bijvoorbeeld zo maken:
1e stand neck
2e stand neck en bridge
3e stand neck en bridge enkelspoelig
4e stand bridge enkelspoelig
5e stand bridge humbucker...

Tabula Rasa
17 juni 2013, 08:38
De tremeloarm gaat kennelijk te diep de bodemplaat is zodat je net na de knik op een van de knoppen eindigd. Probleem heb ik hier ook op eenn van. De strats. Er zijn andere manieren om het te omzeilen. Armpje buigen, is het een push in arm? Veertje eronder en minder ver naar binnen duwen, andere optie, maar die is wel ingrijpender: linkshandige tremelo erop.

benwave
17 juni 2013, 09:15
De tremeloarm gaat kennelijk te diep de bodemplaat is zodat je net na de knik op een van de knoppen eindigd. Probleem heb ik hier ook op eenn van. De strats. Er zijn andere manieren om het te omzeilen. Armpje buigen, is het een push in arm? Veertje eronder en minder ver naar binnen duwen, andere optie, maar die is wel ingrijpender: linkshandige tremelo erop.

Tja.. Dat dacht ik dus ook

jerome
17 juni 2013, 12:16
Ik had ook het zelfde probleem.
Ik heb een losse Floyd Rose arm compleet met de bevestigingsbus gekocht en die op een bestaande tremelo gemonteerd.
Die zitten wat hoger boven de slagplaat en raken dan niet de volumeknoppen bij het stevige dives...;)

FruscianteFan
17 juni 2013, 13:04
Ik vind het hals element samen met de middelste toch 1 van de lekkerste euh standjes.
tsjah en ik word er naar van, maar het gaat erom dat TS niks met de mid pickup doet ;)