PDA

View Full Version : akoestiek: diy absorbers



guhlenn
15 juni 2013, 11:44
Heren,

ik heb in mijn ruimteal flink wat absorbers opgehangen, zelf gemaakt houten frame bekleed met dunne stof, met daarin mineraal wol platen (die ook nog een keer overtrokken zijn met dunne stof, voor de zekerheid. Die doen het op zich prima, maar het is te weinig. Dus wil ik er nog een paar maken. Nu de vraag: ik heb de frames van hout gemaakt, maar dat tikt aan wat gewicht betreft. Aangezien ik nu ook clouds wil maken (panelen ophangen aan plafond), zoek ik een lichtere oplossing. Zouden c-profielen werken, waarmee je voorzetwanden bouwt? Lichter?, stevig genoeg (met name de hoeken vast zetten lijkt me tricky)?

Ook wat betreft het stofferen was het hout ideaal, gewoon met een tacker (sp?) vastzetten. Alu zal dat anders moeten. Iemand tips, ervaring, etc?

Dank!

paulusdeBKB
15 juni 2013, 18:39
Het mooie van clouds is dat je de plafondkant niet ziet. Je kunt dus stofferen en dat aan de bovenkant bijeenrijgen. Oogjes in het stof maken, koordje erdoor en opspannen naar smaak! C-profielen gaat in principe wel werken denk ik (heb het zelf niet geprobeerd) maar wees wel beducht voor gerammel op hogere volumes. In de hoeken zou ik ze niet met elkaar bevestigen, maar strak in een houten blokje schroeven.

Arvoitus
16 juni 2013, 03:24
Je kunt ook in het hout gaten boren (met een gatenzaag oid), zo je heb je minder gewicht en meer oppervlakte wat kan absorberen.

guhlenn
16 juni 2013, 11:17
Daar had ik beide nog niet aan gedacht, maar wle behoorlijk arbeidsintensieve oplossingen :). Dank, heren!

Roman
20 juni 2013, 11:55
ha guhlenn,

Ja c-profielen kan uitstekend. Wat je dan kunt doen is het wol eerst omwikkelen met stof en dan het geheel in het profiel steken. Is meteen mooi afgewerkt. Ik heb die methode zelf ook al vaker gebruikt. Overigens, je kunt ook frame-loos absorbers ophangen. GEwoon de wolplaat inwikkelen met stof en klaar :)

En gewicht zou ik met niet druk om maken, ik heb complete clouds van 3 bij 1,5 meter 10cm dik opgehangen inclusief lichtpunten.
Overigens wat Arvoitus zegt, gaten in het frame, is altijd aan te raden. Je verhoogt het absorberend vermogen daarmee.

cheers!

guhlenn
21 juni 2013, 09:13
ha guhlenn,

Ja c-profielen kan uitstekend. Wat je dan kunt doen is het wol eerst omwikkelen met stof en dan het geheel in het profiel steken. Is meteen mooi afgewerkt. Ik heb die methode zelf ook al vaker gebruikt. Overigens, je kunt ook frame-loos absorbers ophangen. GEwoon de wolplaat inwikkelen met stof en klaar :)

En gewicht zou ik met niet druk om maken, ik heb complete clouds van 3 bij 1,5 meter 10cm dik opgehangen inclusief lichtpunten.
Overigens wat Arvoitus zegt, gaten in het frame, is altijd aan te raden. Je verhoogt het absorberend vermogen daarmee.

cheers!

HA Roman! Mooi dat je even reageert. Het punt van alleen omwikkelen en dan ophangen is dat de stof niet strak genoeg zit en het dan lelijk uitziet op de steun punten, alsof je kussens aan het plafond hangt. IN die c profielen trek je het misschien wle strak ja, dat is zeker een optie.

Hoeveel procent heb jij eigenlijk 'bedekt' met absorbers? Ik dahct dat ik met zo;n 8 vierkant emeter geod bezig was, maar procentueel is dat niks en dat b;lijkt dan ook...

Roman
21 juni 2013, 10:18
kussens kunnen ook best mooi zijn, experimenteren kan nooit kwaad. Er zijn veel mensen die het op die manier doen. Maar, ben zelf ook van het strakke dus omlijst ze bijna altijd. En dus ook wel eens met C profielen gedaan, zag er strak uit. Heb er volgens mij geen foto's van gemaakt... ik zal eens zoeken.

Ik reken niet in percentages. Zorg er voor dat zoveel mogelijk altijd één van twee tegenovergestelde kanten bedekt is. Dus als je twee muren tegenover elkaar hebt kun je: één van de hele muur bedekken met absorbers of op elke muur om-en-om een absorber hangen. Je hoeft niet de hele muur te bedekken.

Ik heb een gelijksoortig klusje op dit moment lopen, broadband panels aan de muur en plafond van een oefenruimte. De ruimte daar is ongeveer 6,5x3,5 bij 2,5 hoog. Aan elke lange muur komen 3 panelen van 2m hoog bij 60cm breed, 10cm dik. Houten frame, witte stof. De panels hangen niet tegenover elkaar. Plafond wordt een schaakbord van panelen (60x60x10) waarschijnlijk, hangt beetje van de bruikbare hoogte af. Zal vanavond de boel nog even bekijken. Post wel ff een foto of twee tzt.

guhlenn
21 juni 2013, 11:35
ha, leuk, dank je.

Roman
28 juni 2013, 11:29
Hai,

Paar foto's geschoten van het eerder genoemde proces. Betreft breedband absorbers. Foto's zijn wellicht wat groot, maar zo zie je wel detail :)

Framewerk van hout, steenwol er in en omgespannen met linnen. Eenvoudig maar zeer effectief. Het paneel is 2 meter hoog, 60cm breed en 10 cm diep. Je ziet op de laatste foto dat er extra ruimte (lucht) achter zit. Het wol absorbeert het meest efficiënt als deze ongeveer een kwart van de totale diepte (in dit geval 2,5cm) van de muur hangt. Op die manier wordt de op te vangen geluidsgolf het meest opgepakt zowel vóór als na reflectie van de muur. (de golf gaat eerst door het paneel en stuitert dan via de muur weer terug, dus nogmaals door het paneel)

enfin, wanneer deze ruimte klaar is zal ik proberen nog een foto te maken met een totaal overzicht. Zo krijg je een idee hoe de panelen te verspreiden.

cheers! roman




https://d6ayqa.bay.livefilestore.com/y2pXaw5ShGgWUSeNhdYUSs3O9hi5aDGybX6pXo3vXX2RrgxeP6 ZuNeIT-WFTRbl2MDEYTEwHrUiz9gqsDkZ7jHo5ShIovpeE_hzm9_pjlRW ovm3kWSTG3sWz7K8knYtsq6R/WP_20130621_002%20%281%29.jpg?psid=1

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2pkI2aTsB7TD1pSP5ydAg8QfHq1GFKYXUQzPsUkDE1hVX_Egz J6hdRU99cpjhG_ysz3nH_D81pPXcPQqmMBwDiNnRL-5jvFxLm9cnxjJPEE-P_yEBVR_exxpgyWuWFNfk2/WP_20130625_011.jpg?psid=1

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2pgToF0xnTHZN9zXP4ilr3d5W4a-jvY9GCgKIf2GTvWlsEtVx1aaVDMF50xv4VDN6dCH2aqUj0x2Ia SIsV8mwh9lcm_GU8MiMhaR-Wi1YPGkChGjm47dzlKLarDnYFmZNH/WP_20130625_013.jpg

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2p-HPmk1HrM9TzsIqXF-hsu8nKRTShUzOPhl_KGzkHYGXK5bieawbvAYkdXpadViB8L6LC Io_VIexLBwzKJhZt9Ocrgb-4vATkL6CsHMmbOTMpLYp92RiRIf_ItP5jyJaN/WP_20130625_016.jpg?psid=1

guhlenn
28 juni 2013, 14:21
Hai,

Paar foto's geschoten van het eerder genoemde proces. Betreft breedband absorbers. Foto's zijn wellicht wat groot, maar zo zie je wel detail :)

Framewerk van hout, steenwol er in en omgespannen met linnen. Eenvoudig maar zeer effectief. Het paneel is 2 meter hoog, 60cm breed en 10 cm diep. Je ziet op de laatste foto dat er extra ruimte (lucht) achter zit. Het wol absorbeert het meest efficiënt als deze ongeveer een kwart van de totale diepte (in dit geval 2,5cm) van de muur hangt. Op die manier wordt de op te vangen geluidsgolf het meest opgepakt zowel vóór als na reflectie van de muur. (de golf gaat eerst door het paneel en stuitert dan via de muur weer terug, dus nogmaals door het paneel)

enfin, wanneer deze ruimte klaar is zal ik proberen nog een foto te maken met een totaal overzicht. Zo krijg je een idee hoe de panelen te verspreiden.

cheers! roman




https://d6ayqa.bay.livefilestore.com/y2pXaw5ShGgWUSeNhdYUSs3O9hi5aDGybX6pXo3vXX2RrgxeP6 ZuNeIT-WFTRbl2MDEYTEwHrUiz9gqsDkZ7jHo5ShIovpeE_hzm9_pjlRW ovm3kWSTG3sWz7K8knYtsq6R/WP_20130621_002%20%281%29.jpg?psid=1

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2pkI2aTsB7TD1pSP5ydAg8QfHq1GFKYXUQzPsUkDE1hVX_Egz J6hdRU99cpjhG_ysz3nH_D81pPXcPQqmMBwDiNnRL-5jvFxLm9cnxjJPEE-P_yEBVR_exxpgyWuWFNfk2/WP_20130625_011.jpg?psid=1

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2pgToF0xnTHZN9zXP4ilr3d5W4a-jvY9GCgKIf2GTvWlsEtVx1aaVDMF50xv4VDN6dCH2aqUj0x2Ia SIsV8mwh9lcm_GU8MiMhaR-Wi1YPGkChGjm47dzlKLarDnYFmZNH/WP_20130625_013.jpg

https://dctctw.bay.livefilestore.com/y2p-HPmk1HrM9TzsIqXF-hsu8nKRTShUzOPhl_KGzkHYGXK5bieawbvAYkdXpadViB8L6LC Io_VIexLBwzKJhZt9Ocrgb-4vATkL6CsHMmbOTMpLYp92RiRIf_ItP5jyJaN/WP_20130625_016.jpg?psid=1


Dank en herkenbaar, ben inmiddels al begonnen met extra absorbers. Het gewicht valt mee en die gaten maken is echt een PITA, dus dat ga ik waarschijnlijk skippen. Ik doe wel een dubbele laag stof: ik wikkel eerst de glaswol in stof, dan heof ik alleen nog de voorkant van stof (idd linnen) te voorzien.

flo123
28 juni 2013, 18:08
... ik wikkel eerst de glaswol in stof, dan heof ik alleen nog de voorkant van stof (idd linnen) te voorzien.
Ik dacht dat steenwol beter is voor deze toepassing dan glaswol.

flo123
28 juni 2013, 18:11
Waarom is het houten frame eigenlijk nodig? Kun je een plaat steenwol niet gewoon met doek ontwikkelen en ophangen zonder frame?

Roman
29 juni 2013, 14:55
Dank en herkenbaar, ben inmiddels al begonnen met extra absorbers. Het gewicht valt mee en die gaten maken is echt een PITA, dus dat ga ik waarschijnlijk skippen. Ik doe wel een dubbele laag stof: ik wikkel eerst de glaswol in stof, dan heof ik alleen nog de voorkant van stof (idd linnen) te voorzien.Waarom een dubbele laag stof? hoe minder hoe beter. Je kunt ook het hele frame omwikkelen als je aan de achterkant geen "open" wol wilt hebben. (dat is ook gebeurd bij bovenstaand project).

Roman
29 juni 2013, 14:58
@flo123: glas- of steenwol maakt groot verschil. heb absorberend vermogen verschilt sowieso van type plaat. over het algemeen kun je het beste voor een reguliere bouwplaat, zonder harde kant, van zo'n 48 kg/m3 kiezen. De diepte maakt het verschil, hoe dieper hoe lager in frq en hoe mee in de overige frq regionen afnemen.

En, een frame hoeft inderdaad niet. Sterker nog; wanneer je de plaat kaal ophangt werkt deze het best. De stof doe je er omheen om de plaat en je eigen gezondheid te beschermen. Het staat ook mooier. Een frame er omheen doe je voor de stevigheid en strakheid. Maar er zijn genoeg mensen die inderdaad enkel stof om de wolplaat doen en meteen zo ophangen. prima oplossing.

flo123
29 juni 2013, 22:57
glas- of steenwol maakt groot verschil. het absorberend vermogen verschilt sowieso van type plaat.

Welk van de twee is beter om in de thuis studio te gebruiken aan de muur als geluid/reflectie demper? :)

guhlenn
30 juni 2013, 14:54
steen wol dus (ik zei glaswol, maar gebruik rockwool platen, 433 of zoiets). En idd, het frame en het linnen is voor het oog en om te zorgen dat ik geen deeltjes inadem aangezien het potdicht zit ivm de isolatie naar buiten.

@roman: twee lagen omdat het makkelijker werkt. wel van die dunne stof natuurlijk. De tip' je meot erdoor kunnen ademen' heb ik letterlijk zitten uitproberen. Plus dat ik het lelijk vind dat de steenwol er dan doorheen schijnt.

Roman
1 juli 2013, 11:21
Sorry, ik had een grove typfout gemaakt.

Er is weinig toe géén verschil in Glas- of steenwol voor geluidsabsorptie!
(hoewel de meeste voorkeur uitgaat naar GLASWOL gebruik ik ook redelijk vaak Steenwol. De meeste glaswol heeft namelijk een "harde" kant voor stabiliteit, en die wil je juist niet.) Steenwol is eenvoudig verkrijgbaar in de bouwmarkt. De gemiddelde pack Rockwool (201 of 202 geloof ik) zie je overal liggen. Dit zijn die groene platen van 60x100x4,5. Er zitten 8 (of 10?) in een pak. kosten iets van 25 euro ofzo.

anyway...

Roman
1 juli 2013, 11:22
@roman: twee lagen omdat het makkelijker werkt. wel van die dunne stof natuurlijk. De tip' je meot erdoor kunnen ademen' heb ik letterlijk zitten uitproberen. Plus dat ik het lelijk vind dat de steenwol er dan doorheen schijnt.Prima! blazen, kreng. :)

guhlenn
1 juli 2013, 11:40
Prima! blazen, kreng. :)

Zuigen Roman, zuigen. Dat ik je dat nog moet uitleggen ;)...

flo123
1 juli 2013, 19:59
Bedankt voor de informatie heren!

guhlenn
18 september 2013, 10:20
Een update: ik heb de absorbers gemaakt en het lijkt alsof ik een subwoofer heb gekocht. De felheid is eraf en de subbass is aanwezig. Ik heb ze nu tegen de muur staan, moeten nog in het plafond bevestigd worden, maar even een berichtje om iedereen te bedanken en geinteresseerden te vertellen dat room treatment absoluut zinvol is en goedkoop kan. Heeft me denk ik 150 euro gekost in totaal...

:)

Arvoitus
18 september 2013, 13:57
Een update: ik heb de absorbers gemaakt en het lijkt alsof ik een subwoofer heb gekocht. De felheid is eraf en de subbass is aanwezig. Ik heb ze nu tegen de muur staan, moeten nog in het plafond bevestigd worden, maar even een berichtje om iedereen te bedanken en geinteresseerden te vertellen dat room treatment absoluut zinvol is en goedkoop kan. Heeft me denk ik 150 euro gekost in totaal...

:)

Even om een schatting voor mezelf te maken, hoeveel absorbers en hoe groot zijn deze?

guhlenn
19 september 2013, 08:56
ik heb er 13, varierend van ruim een vierkante meter tot zo;n 0.3 vierkante meter. Maar is natuurlijk erg afhankelijk van de grootte en vorm van je ruimte. Ik heb eerder ook geprobeerd zo;n reken som te maken, maar kreeg daar nooit een duidelijk antwoord op. Dus maar gewoon begonnen. Zoals je kan lezen was ik de eerste keer wat te conservatief. En daarnaast: als je de panelen zo maakt dat ze ook los kunnen staan heb je ook gelijk de mogelijkheid om tijdens opnames een scheidings wand voor bijv de drums te maken. Of kurkdroge drums op te nemen door een hutje ervan te bouwen. Daarom zou ik zeker een stevig houten frame adviseren: ik kan die dingen zetten waar en hoe ik wil. Je moet natuurlijk wel een beetje houden van prutsen totdat het goed is. Tis niet lastig, maar kost wat tijd.