PDA

View Full Version : JCM800 model 4210 ,.... wat een pokke-ding !



7ender
15 juni 2013, 10:54
Wie ,...oh wie van de techneuten heeft deze uitvoering wel eens onder handen gehad ?

In het boost-kanaal zit een forse gelijkrichting-ratel wanneer de volume-pot vol open staat.

Op beide kanalen is een "buzzzzzzzzzz" te horen door de speaker , nadat de gespeelde tonen uitsterven .

Er zat een fabrieksfout in : De tegenkoppeling op de fase-draaier werkte verkeerd-om ,...dit bleek een meekoppeling te zijn .
De anode aansluitingen van de O.T. heb ik hiervoor om moeten draaien .

Alle buizen en beker-elco's zijn nieuw .
Anode ruststroom ingesteld op 35mA per eindbuis .

Ik ben er nou al een poossie mee bezig , maar van die "buzzzzzzzzzzzzzz" kom ik niet af.

( P.S : Aan de toongenerator is er op de scope geen oscillatie waar te nemen :dontgeti: )

cluseau
15 juni 2013, 16:34
Kan toch niet zo moeilijk zijn? Ruk om te beginnen de PI er eens uit.

Dan nog problemen?

Zie je wel, brom weg, nu kun je hem teruggeven.

guitarnijboer
15 juni 2013, 18:53
Zo'n splitchanneltje heb je toch zo voor elkaar?

Leg dit gewoon achter in de versterker tegen de Buzzzzzzzzz....


http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/full22563362.jpg (http://s181.photobucket.com/user/guitarnijboer/media/full22563362.jpg.html)

7ender
15 juni 2013, 21:48
Ik ga er wel mee door hoor manne ,.....opgeven doe ik nooit :D:D:D

ben er inmiddels achter dat dit een mislukte produktie-uitvoering is van Marshall

boost kanaal klinkt walgelijk ,.....niemand is er van gecharmeerd.

7ender
16 juni 2013, 22:30
buzzzzzzzzz-geluid nog niet opgelost

wat veroorzaakt dit ? :???: ( het is geen microfonie !!!!!! )

verzoek om brainstorming :dontgeti:

flo123
16 juni 2013, 22:55
Is het te zien op de scope, en zo ja kun je zien in welke trap het ontstaat?

cluseau
16 juni 2013, 23:04
Wil best medenken maar heb nog geen uitslag van de PI trekken :???:

Als dat bekend is kunnen we pas verder stormen

7ender
16 juni 2013, 23:29
Is het te zien op de scope, en zo ja kun je zien in welke trap het ontstaat?

nee ,...lees eerdere post

7ender
16 juni 2013, 23:32
Wil best medenken maar heb nog geen uitslag van de PI trekken :???:

Als dat bekend is kunnen we pas verder stormen


brom/ratel is al opgelost, Fasedraaier (12AX7) al vervangen , geen verbetering ,........buzzzzz blijft tijdens toon

guitarnijboer
17 juni 2013, 00:06
Ik begrijp niet helemaal wat je met de buzzz bedoeld. Heb je een buzzz als de toon helemaal weg is, of is ie er alleen als je nog wel iets van de toon hoort? Even een opname zou handig zijn.

Had je al een los speakercabinet geprobeert? Iets dat niet op een scoop waarneembaar maar wel hoorbaar iis zou goed in de luidspreker kunnen ontstaan of door iets dat resoneerd.

Verder kunnen er ook contacten zijn die slecht zijn. Ik heb hier een Fender versterker die geen geluid geeft als het gitaarvolume lager wordt. Als ik dan de gitaarvolume pot halverwege zet is er geen geluid meer, maar zet ik hem weer open dan plopt het geluid weer terug en doet hij het weer normaal.
Probeer met de toongenerator en scoop het effect van een uitstervende gitaar na te bootsen door het signaal van de toongenerator steeds kleiner te maken terwijl je meet. Wellicht levert dit wat op.

Sowieso moet je bij deze versterkers altijd alle pots en input desolderen en opnieuw vastsolderen. De print hangt aan de potmeters en input waardoor er scheurtjes in de solderingen ontstaat. Ook de potmeters zelf zijn erg storing gevoelig.


Het schakel circuit is ook altijd iets om onder de loep te nemen. Afhankelijk van het type versterker (schakelen met transistoren of IC) kunnen hiermee ook grote problemen ontstaan. Overspraak tussen de kanalen is een van de bekendste verschijnselen.

Succes!

Succes

7ender
17 juni 2013, 02:10
Ik lees in je post dat we dezelfde plan-van-aanpak hanteren wbt reparaties.

De print is qua soldeer-werk opgeknapt ( ik heb hier een Weller dé-soldeer station staan )

Het is de 1e uitvoering van model 4210 die om-schakelt met gewone transistors ( BC184 ) en niet met dat latere IC'tje.

Ik heb met de toongenerator al je genoemde adviezen al uitgevoerd.

Het geluid is eigenlijk te vergelijken met cross-over buzzzzzzzzzzzzzzzzzz , wat optreedt als je de eindbuizen te koud instelt.
Het ge-buzzzzz treedt dan in toenemende mate in het laag op .

In dit geval hoor ik 't over me hele hals.

Ik wil 't heel erg graag weten wat dit rare fenomeen veroorzaakt. ( Ik heb dit zelfde ook al eens eerder met Twin-Reverb aan de hand gehad ,......ik heb toen een paar kantel-frequenties moeten aanpassen , om 't te maskeren ,....maar écht helemaal weg was 't niet :soinnocent:



Eindbuizen ook al uitgewisseld .

Ik test hier alle gerepareerde spullen uit op een losse box , die ik er altijd voor gebruik.

Als ik de gain en volume van het boost-kanaal dicht zet , kan er geen overspraak plaatsvinden.

guitarnijboer
17 juni 2013, 18:17
Tja, maak anders even een youtube filmpje of opname...

HaroldA
17 juni 2013, 21:04
Er zat een fabrieksfout in : De tegenkoppeling op de fase-draaier werkte verkeerd-om ,...dit bleek een meekoppeling te zijn .
De anode aansluitingen van de O.T. heb ik hiervoor om moeten draaien .

Even een zijsprong: hoe ben je daar achter gekomen?

Agent_Smith
17 juni 2013, 21:06
Ik ga dit even volgen. Mijn 4210 (ook de vroege serie uit 82; eerste schema) is ook erg rumoerig (met name op het boost kanaal). Nu zijn die 800s niet echt stil, maar mijn 2205 (nieuwere schema) heeft dit totaal niet. Bij mij zijn buizen, elco's en potmeters nieuw.

Ook ik heb voldoende hulpmiddelen (toongenerator, scope), maar weet niet goed hoe ik het aan moet gaan pakken. Dus ik volg dit even.

7ender
17 juni 2013, 21:55
:cheerup::cheerup::cheerup: ,.....hij doet 't weer ! ,....en nu bijzonder goed ook nog !

Zelfs het boost-kanaal klinkt nu ook heel erg leuk ,....daar heb ik effe wat voor bedacht , wat leuk uitpakte !

De versterker is nu ook prachtig muisstil,...... zonder bijgeluiden of brom,...kan keihard ( als 't moet ) , en beide kanalen zijn netjes in evenwicht met elkaar.

Ik heb 'm hier nog in een test-opstelling staan , (met uitgebouwd chassis dus) ,.....en de eigenaar/ gitarist heeft 'm getest , en is helemaal super-blij mbt het resultaat ,...en is na een bakkie koffie en wat na-kaarten zojuist weer vertrokken .

Ik ga de boel weer in elkaar zetten , en dan komt ie 'm overmorgen ophalen .

Het was wel een taai klussie ,...maar de aanhouder wint ;)

HaroldA
17 juni 2013, 21:59
:cheerup::cheerup::cheerup:

Heel leuk, maar wat was de oplossing en hoe ben je achter de meekoppeling gekomen?

Scarface
17 juni 2013, 22:42
Heb meegelezen.. Geweldig,had dat ding allang uit het raam geflikkerd.. Zo zie je maar aanhouder wint. Maar hoe heb je het probleem opgelost en wat was de oorzaak?

Groet,
Marco

7ender
18 juni 2013, 00:17
die mee-koppeling verraadde zich door een enorme womperige feed-back in het geluid , ....en de scope bevestigt dat even later.

Ik moet gitaarversterkers helaas altijd uittesten met me basgitaar , ik speel dan noodgedwongen vanaf de octaaf-stippen.
( ik heb hier geen gitaar meer liggen ,...die heeft me zoon ingepikt ,....en ik kan 'r bovendien veels te slecht op spelen ,....ik hou 't wel bij m'n 4 muzikale waslijnen :D )

De "buzzzzzzzzzzzz" werd veroorzaakt door kathodevolger V2b , waarvan de kathode weerstand opgelopen was naar bijna 1 Meg.
De fasedraaier heb ik uitgerust met twee gelijke anode-weerstanden van 100K , om het mank lopende sinus op me scope weer symmetrisch te krijgen , ...dat pakte hier toevallig net effe een stuk beter uit.

De kantel-freq heb ik aangepast bij V1a ( net zoals bij de 2e versie ) , door een condensator van 0,047uF aan de ingang te zetten vóór de 1 Meg rooster-weerstand ( gewoon op de ets-zijde gesoldeerd en een printspoortje doorgesneden.)

montage-beugel gepopt aan zijkant (binnen-kant chassis) voor een extra beker-elco van 2 X 50uF 500V,
waardoor de hoogspannings T-sectie nu uit 100uF , smoorspoel , 100uF , 10K, 50uF , 10K , 50uF bestaat ( met verse beker-elco's natuurlijk )
Dit maakt de versteker lekker stil en hij krijgt meer dynamiek .
Draadgewonden schermrooster-weerstanden aangebracht van 470 Ohm, 5W ( deze ontbraken zelfs in dit ontwerp , en het geeft nu de mogelijkheid om later eventueel ook 6L6 buizen te kunnen gebruiken .)
Beide EL34 eindbuizen vervangen voor een paar n.o.s. buizen van TESLA ( had ik eigenlijk voor mezelf gereserveerd ,....maar ja.... :soinnocent: ) ,....en deze afgesteld op 35mA anode-ruststroom .

Ik ga een bakkie koffie nemen ,....en zo naar me nest ,.....ben 'n beetje moe ...

HaroldA
18 juni 2013, 13:42
die mee-koppeling verraadde zich door een enorme womperige feed-back in het geluid

"Womperige feedback" ... wat moet ik me daarbij voorstellen? Het befaamde "motorboaten"? Thiez had een hoge feedback ("fluit") voordat hij de anodes omgewisseld had.

Ik vraag dit omdat ik 2x een OT heb vervangen, zonder te weten hoe de fase tov de oude OT veranderde. Ik = amateur.

7ender
18 juni 2013, 21:29
Meekoppeling kan spontaan oscillatie opleveren ,....en soms kan 't op het randje zitten ,...en houdt ie nog nèt z'n kop dicht . :D

Je kunt niet zonder meet-apparatuur ,....met een scope kun je dit gewoon zien , op het moment dat je de terugkoppeling ergens onderbreekt.

Agent_Smith
20 juni 2013, 10:07
die mee-koppeling verraadde zich door een enorme womperige feed-back in het geluid , ....en de scope bevestigt dat even later.

Ik moet gitaarversterkers helaas altijd uittesten met me basgitaar , ik speel dan noodgedwongen vanaf de octaaf-stippen.
( ik heb hier geen gitaar meer liggen ,...die heeft me zoon ingepikt ,....en ik kan 'r bovendien veels te slecht op spelen ,....ik hou 't wel bij m'n 4 muzikale waslijnen :D )

De "buzzzzzzzzzzzz" werd veroorzaakt door kathodevolger V2b , waarvan de kathode weerstand opgelopen was naar bijna 1 Meg.
De fasedraaier heb ik uitgerust met twee gelijke anode-weerstanden van 100K , om het mank lopende sinus op me scope weer symmetrisch te krijgen , ...dat pakte hier toevallig net effe een stuk beter uit.

De kantel-freq heb ik aangepast bij V1a ( net zoals bij de 2e versie ) , door een condensator van 0,047uF aan de ingang te zetten vóór de 1 Meg rooster-weerstand ( gewoon op de ets-zijde gesoldeerd en een printspoortje doorgesneden.)

montage-beugel gepopt aan zijkant (binnen-kant chassis) voor een extra beker-elco van 2 X 50uF 500V,
waardoor de hoogspannings T-sectie nu uit 100uF , smoorspoel , 100uF , 10K, 50uF , 10K , 50uF bestaat ( met verse beker-elco's natuurlijk )
Dit maakt de versteker lekker stil en hij krijgt meer dynamiek .
Draadgewonden schermrooster-weerstanden aangebracht van 470 Ohm, 5W ( deze ontbraken zelfs in dit ontwerp , en het geeft nu de mogelijkheid om later eventueel ook 6L6 buizen te kunnen gebruiken .)
Beide EL34 eindbuizen vervangen voor een paar n.o.s. buizen van TESLA ( had ik eigenlijk voor mezelf gereserveerd ,....maar ja.... :soinnocent: ) ,....en deze afgesteld op 35mA anode-ruststroom .

Ik ga een bakkie koffie nemen ,....en zo naar me nest ,.....ben 'n beetje moe ...


Nog even hierop reageren:
Zoals gezegd: ik heb ook een vroege 4210 (begin '83) met de oude schakeling. Maar zoals op onderstaande foto is te zien dat:
- .047mfd condensator zit er bij mij gewoon in (helemaal rechts, 2e component)
- schermroosterweerstanden zitten er bij mij gewoon in (op de buisvoeten uiteraard)

Aangezien de mijn ook erg rumoerig is op het boostkanaal (brom) zou ik dus nog de cathode weerstand van V2b kunnen checken.
Misschien de fasedraaier ook met 2x 100k uitrusten (maar dit is toch niet voor niks zo ontworpen? Dit hebben vrijwel alle versterkers)

Die toevoeging van de bekerelco om 2x 100mfd te creeren, is zoals de 100 watter het hebben. Dat weet ik nog niet. Op het cleane kanaal en via de fx-return is hij muisstil.

Hier mijn chassis:
http://imageshack.us/a/img856/7425/1n91.jpg

7ender
20 juni 2013, 14:14
ja, hebben ze express zo ontworpen,.....maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd goed uitpakt .
Soms kan het signaal mank gaan , bijv. door een afwijking in de OT , of een pre-amp buis die zo veel opgetild wordt , dat ie niet meer lineair werkt .
( óf de berg naar Mozes , óf Mozes naar de berg )
Je komt soms wel eens dingen tegen die niet helemaal 100% zijn ,....en alles vervangen wat 99% is , da's geen optie:crazyhappy:

tommus42
20 juni 2013, 14:28
......Misschien de fasedraaier ook met 2x 100k uitrusten (maar dit is toch niet voor niks zo ontworpen? Dit hebben vrijwel alle versterkers)......
Vox heeft dat ook, lijkt me dat ie dan scheef staat, of zit er idd een filosofie achter?

7ender
20 juni 2013, 14:42
het plaatje op de scope bepaalt "wat te doen" ,.....niet meer , niet minder.

( je gaat niet zomaar iets veranderen omdat 't juist al zo lekker goed werkt :crazyhappy: )

Agent_Smith
2 juli 2013, 10:21
Aangezien het probleem van TS is opgelost wil ik graag even doorgaan op het bromprobleem van mijn 4210. Topic kapen dus :D maar in dit geval moet het kunnen denk ik :)

Mijn 4210 brom erg; zowel op het clean als op het boost kanaal (op het boost kanaal uiteraard luider). De brom is op beide kanalen meteen weg als ik V1 eruit trek. Met 10 verschillende ECC83 op V1 geprobeerd, maar allemaal exact hetzelfde.

Volgens het schema wordt elke helft van V1 voor een kanaal gebruikt, dus het lijkt iets gezamelijk van beide triodes te zijn. Wat zou nu het beste stappenplan zijn om de oorzaak te vinden zonder zomaar klakkeloos alle componenten rond V1 te vervangen? Of toch gewoon de koppelcaps vervangen? Of is er iets bijzonders aan de schakeling waardoor het sowieso gevoelig is voor brom? Het gaat om de eerste versie van de 4210.

Hier het schema:
http://music-electronics-forum.com/attachments/9314d1274235507-4210.gif

Even nog wat aanvullende info: buizen, voedings elco's, potmeters en nog wat koppelcaps rondom de PI zijn nieuw.

nico verduin
2 juli 2013, 12:51
ff voor het begrip:
a) was het altijd zo?
b) heb je er aan zitten sleutelen en kwam het daarna?

Agent_Smith
2 juli 2013, 13:03
Nee, het was niet altijd zo. Tenminste niet in mijn beleving. Hij is nu eigenlijk gewoon onbruikbaar door de behoorlijk luide brom en hij was niet onbruikbaar toen ik m kocht (ca. anderhalf jaar geleden). Het is nu al een hele poos, dus het is wel vrij snel na aanschaf gekomen.

Ik heb er zelf niks aan gedaan. Toen ik m kocht waren eerder genoemde onderdelen net vervangen (ik heb de oude onderdelen erbij), dus er is wel aan gesleuteld.

nico verduin
2 juli 2013, 13:11
Helder. als je het schema bekijkt, dan zouden typische redenen kunnen zijn:
- brom uit de voeding (100hz)
- slecht aarde contact (te beginnen bij de jack)
- weet jij wat er veranderd is?
- en ls de gitaar niet is ingeplugd, en bromt hij dan ook? en als je het volume opendraait? sample van geluid?

Agent_Smith
2 juli 2013, 15:43
Dank je Nico!
-als het 100Hz voedingsbrom is, hoe is dat dan vast te stellen? Betekend dat dat de voeding niet 'vlak' genoeg is?

-zelfde verhaal: hoe deze diagnose te stellen?

-je bedoelt: wat er naast de vervanging van de elko's nog meer is veranderd? Dat weet ik niet, al zie ik volgens mij op de print wel een paar dingen die niet af-fabriek zijn (maar dus niet perse de brom hoeven te veroorzaken)

-zonder gitaar ingeplugd is er geen brom. Zodra er een snoer ingaat begint het. Het volume van de brom neemt toe met het mastervolume. Het volume van de brom is op het boostkanaal nagenoeg even hard als het output (gitaar) signaal. Op het cleane kanaal is de brom iets miinder.
Ik heb een klein stukje opgenomen. Even kijken hoe ik een geluidsfragmentje zonder al teveel rompslomp kan delen.

Agent_Smith
2 juli 2013, 15:57
Ik hoop dat dit werkt: hier zou de korte opname moeten staan: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WC4K3LN4LIWD.3ga

Versterker staat aan; vanaf ca. 3 seconden plug ik het gitaarsnoer in.

Fragment speelt sowieso af met VLC player ***edit: ook gewoon met Win MediaPlayer***

nico verduin
2 juli 2013, 16:04
Duidelijk een 50Hz brom..... Zit de Zw/wit draad van de amp aan GND (is de midden aftakking van de gloeistroom). Anders zweeft er ergens iets. Mogelijk is je jack niet helemaal lekker en maakt de min een contact op het moment dat de plug erin gaat.

nico verduin
2 juli 2013, 16:36
Geen contact bedoel ik uiteraard

Agent_Smith
2 juli 2013, 17:02
Okee, dus begrijp ik tussen de regels door dat:
100Hz brom => voeding
50Hz brom => massa ?

De door jou bedoelde zw/witte draad is volgens mij bruin bij mij (en volgens het schema ook btw ;-) ). Die zit goed aan massa gesoldeerd.

Met zweven bedoel je dat iets dat eigenlijk aan de massa moet liggen dat ergens niet doet? Dus alle massapunten uit het schema nalopen/meten?

Als ik een gitaarsnoer inplug en aan het losse eind meet t.o.v. de massa dan meet ik ca 240 ohm... ?? Ik meet direct na de jackingang op een punt dat verder gemeten een goed massapunt is. Lijkt idd dat de input jack niet echt fris meer is? Maar zou dat de oorzaak van de brom zijn? Of moet ik eerst meer zaken checken?

Agent_Smith
2 juli 2013, 17:49
Vergeet dat van die 240 ohm maar. Dat is het snoer.

De brom is met alle snoeren (stuk of 10) exact hetzelfde.

nico verduin
2 juli 2013, 18:11
Okee, dus begrijp ik tussen de regels door dat:
100Hz brom => voeding
50Hz brom => massa ?
yep, in het eerste zou je dan een slechte afvlakking hebben (slechte weerstand in voedingsrail of defecte elco). Dat is hier duidelijk niet het geval.



De door jou bedoelde zw/witte draad is volgens mij bruin bij mij (en volgens het schema ook btw ;-) ). Die zit goed aan massa gesoldeerd.
ik dacht dat het BW was. Maar prima. Maar:
wat je wel kan doen is meten of die draad nog heel is. MEt de spanning eraf (en de stekker eruit) kun je even meten tussen een van de gloeidraden en GND. De weerstand moet bijna 0 zijn (beetje afhankelijk van de kwaliteit van de meter).



Met zweven bedoel je dat iets dat eigenlijk aan de massa moet liggen dat ergens niet doet? Dus alle massapunten uit het schema nalopen/meten?
Ik neem aan dat de jack op een print is gesoldeerd? Zo niet dan zou je de draad naar de print kunnen los halen. Dan hangt de grid gewoon aan Massa via de 1M weerstand en zou hij ook vrijwel stil moeten zijn. Als dat niet het geval is, dan is het een ander probleem (print breuk) Maar alle symptomen wijzen op iets aan de direct ingangskant. Kan je een foto maken zo in de beurt van de ingang (en denk aan mijn oude ogen :))
Als ik een gitaarsnoer inplug en aan het losse eind meet t.o.v. de massa dan meet ik ca 240 ohm... ?? Ik meet direct na de jackingang op een punt dat verder gemeten een goed massapunt is. Lijkt idd dat de input jack niet echt fris meer is? Maar zou dat de oorzaak van de brom zijn? Of moet ik eerst meer zaken checken?[/QUOTE]

Is die reverb trouwens dichtgedraaid?

Agent_Smith
2 juli 2013, 19:56
De reverb staat bij mij altijd dicht. Nutteloze uitvinding :D (op een Marshall)

Ik heb de vanaf beide gloeidraden naar het massapunt van de bruine draad (center heater wikkeling) gemeten. Dat is eigenlijk gewoon 0 ohm (ik heb een Fluke 73). Is dat goed, of moet hij eigenlijk toch wel ìets meten?

De input zit idd op de print gesoldeerd. Ik heb enkele close up foto's gemaakt van het ingangsgedeelte:
http://imageshack.us/a/img703/7083/whhi.jpg
http://imageshack.us/a/img706/3753/tt4s.jpg
http://imageshack.us/a/img203/7387/kalw.jpg

Ik zie wel 'verderop' in de schakeling enkele dingen die blijkbaar veranderd zijn. Dmv de drie groene opgesoldeerde weerstanden zijn de oorspronkelijke waarden aangepast van de weerstanden (100k, 100k en 10k) rondom VR2. Ook zie ik 2 verwijderde capjes over de volume/gain pots. Maar goed, dat kunnen ook verbeteringen (qua klank) geweest zijn natuurlijk :)

nico verduin
2 juli 2013, 21:54
Ik ben bang dat je het onder print moet gaan zoeken. Die print is los geweest (hoop ik) want er zijn ook elco's op de plaats van de caps gesoldeerd.En als je mogelijk alleen vanuit de bovenkant hebben gesoldeerd (zal niet de eerste zijn).......

Agent_Smith
2 juli 2013, 22:10
Ja, okee de print eruit halen vind ik geen enkel probleem. Als ik maar weet wat een potentiële oorzaak kan zijn.
Kan natuurlijk sowieso alle solderingen nalopen. Maar da's een beetje 'op hoop van zegen' en wou eigenlijk iets gerichter te werk gaan.

guitarnijboer
2 juli 2013, 23:52
Er is flink wat aan je versterker veranderd: potmeters, exra weerstanden, de bc107 (joost mag weten waarom) etc.

Omdat de print aan de potmeters en input hangt wil er wel eens (of eigenlijk vrijwel altijd) een solderinkje kapot gaan. Potmeters worden dan onterecht vervangen omdat ze het niet meer doen terwijl de oorzaak vaak de aansluitingen zijn.

Je probleem kan zo simpel zijn als een los massacontact van de input. Test dit even met een kort draadje alvorens het hele ding te slopen. (Versterker aan, kabel in de gitaar, gitaarvolume op 0, kabel in de versterker, even een kort draadje (of een meetsnoer) ergens rond de input op de massa van de print houden en tegelijkertijd op het massacontact van de input. Brom weg, lek boven...

Heb je de brom ook als je met de plug alleen het eerste massa contact optilt? (als je de plug er maar gedeeltelijk insteekt)

Als de versterker het met de modificaties wel normaal heeft gedaan is er dus daarna iets stuk gegaan. Grote kans dat dit ergens met een soldering te maken heeft. Solderen is vaak niet de grootste kwaliteit van lieden die versterkers onder handen nemen.

De beste manier om het probleem te vinden is natuurlijk even met de scoop kijken waar de brom ontstaat / vandaan komt.

Anders

nico verduin
3 juli 2013, 23:47
Solderen is vaak niet de grootste kwaliteit van lieden die versterkers onder handen nemen.
joh..........:seriousf:

Agent_Smith
4 juli 2013, 10:03
Okee dank voor de input, heren!
Die bc107 hoort daar toch gewoon te zitten volgens het schema? Direct na de eerste volume pot?

Net nog even wat dingen getest. Wat viel me op:
De eerste 1 à 2 minuten is de brom veel minder. Daarna blijft hij op het omschreven niveau.
De brom begint al als de plug het eerste massa contact van de input optilt.
De test met een extra massa draadje helpt totaal niets. Ik neem dan een massa punt en de omhoog geduwde lip waar de plug raakt.

Verder valt het me op dat de versterker ultra gevoelig is rondom de kanaalschakeling met als epicentrum de twee 330uF elco's naast elkaar. De brom wordt al beduidend luider als ik nog maar op 10cm met mijn hand verwijderd ben en wordt echt maximaal als ik een vinger op de kunststof behuizing van deze twee elco's leg. Is dit begrijpelijk of zou hier een probleem kunnen liggen? Het is de oude schakeling met de transistoren en niet met het ic zoals de latere. Wellicht is deze gevoeliger?

muziekschuur
4 juli 2013, 10:21
Die soldeerverbindingen opnieuw solderen? De 330uF elco's vervangen?

nico verduin
4 juli 2013, 11:05
Heb je die print nou al los gemaakt... of blijf je eindeloos om de hete brij heenlopen?

nico verduin
4 juli 2013, 11:21
Verder valt het me op dat de versterker ultra gevoelig is rondom de kanaalschakeling met als epicentrum de twee 330uF elco's naast elkaar. De brom wordt al beduidend luider als ik nog maar op 10cm met mijn hand verwijderd ben en wordt echt maximaal als ik een vinger op de kunststof behuizing van deze twee elco's leg. Is dit begrijpelijk of zou hier een probleem kunnen liggen? Het is de oude schakeling met de transistoren en niet met het ic zoals de latere. Wellicht is deze gevoeliger?Als je goed naar het schema kijkt dan zie je dat die elco's direct (via een weerstand) aan de ingangen van een buis hangen. Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat een van die diodes aan de voetschakelaar schakeling defect is en doorslaat. Je krijgt dan een rimpel op de basis van de schakel weerstanden welke dan weer keurig wordt doorgegeven aan het geluidspad.
De diode kan je gewoon meten. Eventueel (je zal wel geen scope hebben) kun je meten of er AC op de basis van de transistoren staat met een digitale meter. De spanning is laag dus die elco's uit de schakel voeding houden het wel vol en spatten niet uit elkaar. Dus zou je het niet zien.

Agent_Smith
4 juli 2013, 16:00
Heb je die print nou al los gemaakt... of blijf je eindeloos om de hete brij heenlopen?

Jajaja, die print ligt los. ;-) Ben heel het schema maar aan het nalopen. Er is hier en daar wat gewijzigd...
Op de achterkant zit ook nog een 1M weerstand gesoldeerd naar massa vanaf het punt tussen de 0.1uf (anode V2a) en de collector van de transistor (dus eigenlijk over collector en emittor heen).
Heb alle potmeter en input solderingen opnieuw gedaan.

nico verduin
4 juli 2013, 16:20
Jajaja, die print ligt los. Ben heel het schema maar aan het nalopen. Er is hier en daar wat gewijzigd...
Op de achterkant zit ook nog een 1M weerstand gesoldeerd naar massa vanaf het punt tussen de 0.1uf (anode V2a) en de collector van de transistor (dus eigenlijk over collector en emittor heen).
Heb alle potmeter en input solderingen opnieuw gedaan.
Ik zou die gelijk weghalen want er zit wel een lekker potje symptoom bestrijding in lijkt het.
Check die diodes eens.

guitarnijboer
4 juli 2013, 20:51
Okee dank voor de input, heren!
Die bc107 hoort daar toch gewoon te zitten volgens het schema? Direct na de eerste volume pot?

De brom begint al als de plug het eerste massa contact van de input optilt.


De transistoren zijn origineel allemaal BC184's, dat weet ik vrij zeker. In ieder geval zitten er stock geen transistoren in met een TO18 behuizing.

Jammer dat je de versterker al gesloopt hebt, dat is lastig testen...
Een brom bij het optillen van het eerste contact betekent waarschijnlijk (als dit gedeelte nog origineel is) dat op beide kanalen de brom via het boost kanaal hoorbaar wordt. De eerste lip (massacontact) van de input sluit namelijk het boostkanaal kort met massa. Dit wordt opgeheven met het insteken van de plug. Een truukje dus om de versterker zonder aangesloten kabel heel stil te laten klinken.
Na de input van de buis die hiermee wordt kortgesloten zit nog een transistor die de uitgang bij schakelen naar clean naar massa zou moeten kortsluiten voor signaal. Het lijkt er op dat dit in ieder geval niet gebeurd. Ook aan de inputzijde van die zelfde buis zit een transistor die naar massa moet schakelen. Dit werkt ook niet of de brom komt juist via de transistor op de input van de buis waar deze verder wordt versterkt. In ieder geval is my best guess dat het probleem zit in je schakelcircuit. Dit had je kunnen testen als de versterker nog in elkaar had gezeten.

Agent_Smith
4 juli 2013, 22:06
Bedankt ook Richard! En je hebt gelijk: het moeten allemaal BC184's zijn. (slecht te lezen de 800 schema's qua tekst) En er hoort idd sowieso geen to18 in. Het is heb ik gezien de enige vervangen tor. Kleven er nadelen aan deze transistor keuze of zijn ze equivalent?

Maar ik kan testen hoor want hij zit alweer in elkaar :) Da's namelijk niet zoveel werk.
Ik heb het hele schema nagelopen en 4 toegevoegde weerstanden verwijderd. Op vier verwijderde ceramische capjes na is het circuit in orde. Eén elco's in de kanaalschakeling is vergroot (25 naar 50uf), maar dat gebeurt wel vaker geloof ik ivm schakelproblemen.

Daarnaast heb ik alle potmeter en input contacten opnieuw gesoldeerd. Ook alle vervangen componenten gehersoldeerd. En jawel: één losse condensator gevonden (koppelcap in de reverb recovery, maar dat zal de oorzaak niet zijn). Alle overige koppelcaps ook gedaan.
De 2 diodes in de kanaalschakeling (1N914's direct aan de footswith) heb ik zoals Nico vroeg gemeten. Sper uiteraard in één richting; geleiden in de andere (in neem aan dat de waarde op het display tijdens geleiden er even niet heel veel toe doet??). De andere 2 (voeding kanaalschakeling zijn al vervangen door 1N4007).

Ik heb m net even aangezet, maar er slaapt hier het é'n en ander dus weet eigenlijk pas morgenavond meer. Ik had het idee dat de brom iets minder was, maar weg is hij zeker niet.

Richard, ik wil graag jou theorie (laatste alinea) willen gaan testen, maar zou je die nog wat willen toelichten? Lastig dat er geen componentnummers in het schema staan, maar je bedoelt de torren aan de in- en uitgang van v2a? Als TR3 (de rechtse in het schakelgedeelte) gaat geleiden stuurt hij ook TR2 en TR5 aan (de twee bij V2a). Dan zou V2a 'gemute' moeten worden. Zeg ik dit allemaal goed? Hoe test ik dit op een veilige manier zodat ik niet de helft van de halfgeleiders sloop? Het is ook nogal een gepriegel natuurlijk aan die pootjes van een tor. Kan ik de collector en emitter gewoon kortsluiten?

nico verduin
4 juli 2013, 22:07
De transistoren zijn origineel allemaal BC184's, dat weet ik vrij zeker. In ieder geval zitten er stock geen transistoren in met een TO18 behuizing..staat ook gewoon in het schema. BC184

cluseau
4 juli 2013, 22:18
BC184 is direct te vervangen door BC107/108/109/547/549 ga zo maar door. De 184 is een ruisarm type maar of je daar in dit geval iets van merkt.....? Hij heeft iig niets met een 50Hz brom te maken.

guitarnijboer
4 juli 2013, 23:09
Mijn 'gedachtengang is simpel:

Zonder plug in de input zit het rooster van V2a aan de massa en is de versterker stil. Het onderbreken van de deze sluiting naar massa (door de plug in te steken) zorgt voor een brom. De brom ontstaat dus ergens voor (of door) V2a in het boostkanaal.

test het volgende:

1. Is de brom weg op het cleane kanaal als de volumeknop van het boostkanaal (dus niet de mastervolume van de totale versterker) op 0 gedraaid wordt? (naar clean kanaal schakelen, gitaar inpluggen met gitaarvolume op 0 en het volume van het boostkanaal op 0)
2. Zo ja, probeer eerst V2 dan eens te vervangen met een ander (goed werkend) buisje. Je zei dat je V1 steeds vervangen had, maar over V2 heb ik je niet gehoord.
3. Is het nu nog niet opgelost -> De vervangen transistor BC107 is toevallig ook de transistor die het rooster van V2a voor signaal moet kortsluiten. Hier lijkt dus iets mis te gaan. Ook al zou de brom voor V2a ontstaan, dan zou deze niet op het cleane kanaal hoorbaar mogen zijn. Het rooster van V2a is dan immers kortgesloten naar massa door de BC107 en 330uF cap.
Zelfs al zou je in theorie kunnen bedenken dat de brom voor V2a ontstaat en zo groot is dat deze niet volledig wordt kortgesloten door TR2, dan zou de brom op het boostkanaal (als TR2 uit staat) veel harder moeten zijn. Je zei echter dat de brom op beide kanalen even hard was... snap je?

Aanvulling:

Het enige dat ik tenslotte nog kan bedenken is dat er iets niet klopt met de dubbele gainpot van de versterker en het rooster van V2a geen massa potentiaal meer heeft, maar dit is vergezocht. De gain zelf zou dan ook niet meer regelbaar mogen zijn.

guitarnijboer
4 juli 2013, 23:21
BC184 is direct te vervangen door BC107/108/109/547/549 ga zo maar door. De 184 is een ruisarm type maar of je daar in dit geval iets van merkt.....? Hij heeft iig niets met een 50Hz brom te maken.

Die zogenaamde 'direct replacements' uit het boekje zijn mij in de praktijk nog wel eens tegengevallen.

aanvulling:
Volgens mij is dit ogenschijnlijk simpele schakelingetje gevoeliger (gezien alle ellende met overspraak en andere problemen) dan het op het eerste gezicht lijkt.

Daarnaast is het scheur kanaal van deze eerste generatie schakelbare versterkers van Marshall nooit helemaal stil. Vandaar ook het truukje met de input die het scheurkanaal uitschakelt.

Agent_Smith
5 juli 2013, 09:50
Thanks! Vandaag ben ik heel de dag aan het werk. Vanavond (of morgen) ga ik ermee verder.
Nog even een paar aanvullingen/opmerkingen:
-de brom is luider op het boost kanaal dan op het leadkanaal. Zo luid op het boostkanaal dat het eigenlijk niet bruikbaar is.
-het klopt idd dat door de plugingang v2 wordt kortgesloten naar massa als er geen plug inzit. Echter ik heb heel het schema uitgeplozen en zoals het in het schema staat blijkt niet helemaal te kloppen. Die sluiting naar massa blijkt niet naar het rooster van v2a te lopen, maar na v2b. Hij loopt naar de bovenkant van de 4 clipping diodes (dus naar de volumepot). Dit is niet aangepast, dit zijn gewoon de orignele printbanen.

Klopt idd absoluut dat dit geen stille versterkers zijn. Maar ze horen te ruisen, niet te brommen.

Hoe dan ook: ik ga ermee verder :)

Agent_Smith
6 juli 2013, 12:29
Nou, het kreng is opeens muisstil. Alleen de typerende Marshall-ruis op het boostkanaal.
De brom was inderdaad met de gain en volume van het boostkanaal harder en zachter te draaien.

Dus ben ik idd V2 gaan verwisselen. Gewoon aan laten staan en EH's (wat ik qua klank toch al niks vind) eruit en andere erin. De brom komt gewoon netjes terug... De EH op V1 ook eruit en andere erin. Brom komt weer gewoon terug.
Totdat opeens na een minuut of zo de brom wegvalt en niet meer terugkomt..... Huh??

Wel heel vreemd dit... En ik ben er niet zo blij mee dat ik dus eigenlijk niks gevonden heb. Ben er dus ook niet zeker van dat het wegblijft.
Okee, alles goed nagelopen en opnieuw gesoldeerd en een los component gevonden. Maar waar de brom vandaan kwam weet ik dus nog steeds niet.... Hmmm, nou ja ik hou het in de gaten.
In elk geval wederom zeer veel dank mensen voor het meedenken en jullie input! Dat is gewoon goud!

Agent_Smith
6 juli 2013, 13:10
Nou zijn die buisvoeten van een jcm800 na 30 meestal ook niet veel soeps meer.... Ik bedenk me net dat ik bij mijn 2205 ook alle voeten vervangen heb jaren geleden. Maar die had andere symptomen.

Hoe dan ook: ik wacht even af wat er gebeurd en neem m wellicht eens mee naar het oefenkot.

guitarnijboer
6 juli 2013, 14:36
Als de brom ook met de gainpotmeter regelbaar was dat ontstaat deze dus in het boostkanaal, voor de gainpotmeter. Hier zit eigenlijjk alleen V1B en de toonregeling. De buisvoet van V1 evenals de solderingen op de buisvoet zouden dan een goede kandidaat zijn voor storingen evenals misschien de toonregeling. Zonder toonregeling neemt de versterking enorm toe...
Ik zou met de versterker aan en met een plasic voorwerp (pen) eens gaan porren aan de bedrading van de buis / pennen van de buisvoet en pootjes van de potmeters van de toonregeling.

Een probleem dat spontaan ophoudt komt vaak ook (en op ongelukkige momenten) spontaan weer terug.

nico verduin
6 juli 2013, 15:02
Als de brom ook met de gainpotmeter regelbaar was dat ontstaat deze dus in het boostkanaal, voor de gainpotmeter. Hier zit eigenlijjk alleen V1B en de toonregeling. De buisvoet van V1 evenals de solderingen op de buisvoet zouden dan een goede kandidaat zijn voor storingen evenals misschien de toonregeling. Zonder toonregeling neemt de versterking enorm toe...
Ik zou met de versterker aan en met een plasic voorwerp (pen) eens gaan porren aan de bedrading van de buis / pennen van de buisvoet en pootjes van de potmeters van de toonregeling.

Een probleem dat spontaan ophoudt komt vaak ook (en op ongelukkige momenten) spontaan weer terug.++++++++11111

7ender
6 juli 2013, 17:02
....doet me een beetje denken aan vroegere tijden :

Televisie kijken in de 70-er jaren :

Ineens snoerde het beeld weer 'ns in ( vert. deflectie ) ,....en gelijk de hele familie uit de start-blokken naar die TV gerend om 'r vervolgens uit volle kracht op te gaan timmeren ......

....Daarna "deed ie 't weer fantastisch" :dontgeti:


( maar wederom voor korte duur :soinnocent: )

:D

Agent_Smith
6 juli 2013, 21:44
Een probleem dat spontaan ophoudt komt vaak ook (en op ongelukkige momenten) spontaan weer terug.

Ja, 100% mee eens dus ik vertrouw het dan ook voor geen meter. Ik bestel gewoon binnenkort wat buisvoeten; dat kan sowieso geen kwaad. Probleem zal rond v1b moeten liggen idd. Ik kijk even wat hij doet de komende tijd.

Agent_Smith
13 juli 2013, 13:41
Zoals te verwachten ben ik er toch niet tevreden mee en de brom is gewoon terug. Ik dacht: laat ik eens een gitaartuner voor de speaker houden. Deze gaf echt 100Hz aan... Dus dat verandert de zaak toch nogal.

Nu moet ik het dus toch gaan zoeken in de voeding, nietwaar? Aangezien de hoogspannings elco's nieuw zijn (maar kunnen natuurlijk ook falen) zijn koppelcaps rond v1 / v2 serieuze verdachten?
Het liefst zet ik mijn scope erop om de bron op te sporen, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten/hoe te werk te gaan.

guitarnijboer
13 juli 2013, 13:56
IK denk niet dat het aan je hoogspanningsvoeding ligt gezien je met de gain en volumeknop de brom immers weg kunt draaien. De voeding van het schakelcircuit kan de brom natuurlijk ook veroorzaken. Er zijn niet veel plekken meer waar de brom vandaan kan komen gezien je immers al hebt vastgesteld dat de brom regelbaar is. V1b en de toonregeling is alles wat voor de gainknop zit.
Gezien het probleem kenelijk komt en gaat zou ik eerst eens op strategische plekken porren zoals eerder aangegeven. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de instelling van V1B even meten (spanning op en over de anodeweerstand meten) en de rimpels op de voedingen.

Agent_Smith
13 juli 2013, 14:25
Nu wil ik natuurlijk graag zelf wat initiatief tonen :) en ben even gaan lezen in een boek dat ik heb ( tube amp talk van Gerald Weber). Daarin staat een stukje over voedingsbrom en hoe je een indicatie kan krijgen over lekkende koppelcaps. Daarin staat dat de anodespanning in geval van een lekkende koppelcap opvallen lager is dan normaal. In het schema staan echter geen spanningen vermeld maar dit meet ik op alle anodes (excl eindbuizen):
v1a: 204
v1b: 175

v2a: 133
v2b: 307

v3a: 204
v3b: 277

v4a: 456
v4b: 148

v5a: 258
v5b: 241

Wat te denken van de anodespanning op v2a en dus de 0.1uf condensator erachter? 133v is wel een beetje aan de lage kant, toch?

Daarna nog even met m'n scope op dezelde punten aan het kijken geweest en ik zie uiteraard wel wat gerimpel her en der, maar helaas weet ik gewoon niet goed wat ik zie...:(

Agent_Smith
13 juli 2013, 14:34
IK denk niet dat het aan je hoogspanningsvoeding ligt gezien je met de gain en volumeknop de brom immers weg kunt draaien. De voeding van het schakelcircuit kan de brom natuurlijk ook veroorzaken. Er zijn niet veel plekken meer waar de brom vandaan kan komen gezien je immers al hebt vastgesteld dat de brom regelbaar is. V1b en de toonregeling is alles wat voor de gainknop zit.
Gezien het probleem kenelijk komt en gaat zou ik eerst eens op strategische plekken porren zoals eerder aangegeven. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de instelling van V1B even meten (spanning op en over de anodeweerstand meten) en de rimpels op de voedingen.

Okee, thanks Richard! De voeding van het schakelcircuit is idd al eerder genoemd en blijft denk ik inderdaad ook een verdachte? Dan zou dat met name via de 330uf op het rooster van v2a komen? Het mooiste zou dan zijn om een pootje te lichten, maar dat is met een printplaat wat lastiger even.

Agent_Smith
13 juli 2013, 15:54
Ik dacht dat alleen de anodespanningen misschien niet echt genoeg zouden zeggen, dus ik heb van de eerste 3 buizen hier alle spaningen. Wie weet kunnen we er iets mee:

v1a:
Anode: 204
grid: 0.00
kathode: 1.54

v1b:
anode: 176
grid: 0.002
kathode: 1.55

v2a:
anode: 133
grid: 0.002
kathode: 1.073

v2b:
anode: 309
grid: 133.1
kathode: 135.4

v3a:
anode: 204
grid: 0.001
kathode: 1.51

v3b:
anode: 277
grid: 0.010
kathode: 2.814

Ik schrok tijdens het meten in eerste instantie nogal van de grid- en kathode waardes op v2b, maar het rooster zit direct op de anode van v2a leerde het schema me.

guitarnijboer
13 juli 2013, 16:38
Spaninngen is niets mis mee. Prima zo, ook de 133V op de anode van V2a.

Kijk eens of de 3300uF voedingselco van het schakelcircuit goed vast zit en meet met je scoop eens de rimpels van de voedingen.
Werkt je toonregeling op het drive kanaal nog als je last hebt van de brom? Is de brom ook regelbaar met de toonregeling?

nico verduin
13 juli 2013, 17:24
Je kan ook 100hz krijgen uit de voeding van het voetpedaal. Diodes al gemeten?

Agent_Smith
13 juli 2013, 21:25
De diodes had ik al eerder gemeten (zie tekst eerder). Ik heb 1 pootje losgemaakt om de sper en doorlaat te controleren. Dat is voldoende? Eén kant sperren en één kant geleiden? De waarde op het display doet er niet veel toe bij geleiding?

De 3300uf elco zit vast.
Ik heb wat scoop beelden gemaakt. Op de DC stand zie ik natuurlijk gewoon rechte lijnen op hoogte afhankelijk van de spanning. Maar het gaat natuurlijk om de AC conponent in de spanning, toch?
Dus op de AC stand de volgende beelden gemaakt.
Op de eerste elco; na de eerste elco is hij vlak:
http://imageshack.us/a/img18/8513/pkli.jpg

Maar dan. Op de anodes van V1 heb ik eigenlijk niks. Vanaf V2a en verder krijg ik dit soort taferelen:
http://imageshack.us/a/img16/3672/zln4.jpg
http://imageshack.us/a/img16/6828/8coa.jpg

Is dit wat ik hoor en hoe komt dat daar? Dat is natuurlijk de vraag...

Verder heb ik de opbouw van de voeding even nagelopen. Die wijkt ietsje af van het schema. Namelijk: de eerste elco zit vóór de zekering. En de reverbtrafo zit vóór ipv na de eerste weerstand.

nico verduin
13 juli 2013, 22:29
Het helpt als je ook ff aangeeft welke deling per divisor je hebt, Maw hoe groot is die soring die je hebt. En meet dan ook of je deze hebt op de ingang van V2. Dan kan je verder terugzoeken. evt. die transistor loskoppelen en zo stap voor stap terugtracen.

Agent_Smith
14 juli 2013, 10:45
V/div: 1e foto: 0.2
2e foto: 5 (lijkt me wel erg veel...)
3e foto: 1mv

Probe = 1:10

Op de ingang van v2 heb ik ook gekeken (want daar zou hij dan veel zwakker ook moeten zijn zo bedacht ik me), maar daar is hij idd erg klein. Ik zal nog een foto zometeen maken.

Verder vroeg Richard nog het één en ander over de toonregeling. De toonregeling blijft altijd werken. Wel is de brom ermee te beinvloeden. Met hoog en laag hoor je er wat hoog en laag bijkomen. Maar hij reageert vooral op de middle. Met de middle op de helft (12u) is de brom een heel eind verdwenen.
Waar ik ook achter kwam is dat hij ook reageert op de reverb pot. Die staat bij mij altijd op 0. En dan bromt hij dus het hardst. Verzet ik m een haar van de 0 af dan is 90% van de brom weg.

Hier even een geluidsfragment: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NIGSWNKNFLFG.3ga

Eerst draai ik de gain en boostvolume erbij naar max. Dan komt de brom dus luid en duidelijk erbij.
Dan draai ik de middle terug (en weer vol) (0:19 - 0:27)
Daarna speel ik wat met de bass (0:28 - 0:35)
En een soortgelijk effect bij de reverb van 0 naar 1 (0:38 - 0:49)

Agent_Smith
14 juli 2013, 11:48
Hier nog wat foto's (sorry, ik weet niet waarom ze opeens gedraaid zijn op imageshack)

Dit is gemeten op de + van de 3300uf elco in het schakelcircuit en dit komt dus uit de diodes (5mV/div)
http://imageshack.us/a/img198/5261/xvte.jpg

Op de ingang van v2a zie ik 'slechts' dit (1mV/div)
http://imageshack.us/a/img94/4354/l765.jpg

En hier nogmaals wat er op de anode van v2a staat (5mV/div)
http://imageshack.us/a/img507/9254/no3k.jpg

Agent_Smith
14 juli 2013, 12:13
Wat ik eigenlijk zou willen doen is de link naar de bases/basissen die V2 muten los willen halen om te brom uit het schakelcircuit uit te sluiten. Het boostkanaal zou dan actief moeten blijven wat de transistoren worden niet aangestuurd. Helaas is die link een printspoor, dus dat gaat niet. Enige optie zou dan denk ik zijn om TR3 (waar de link naar toe loopt) en de 4k7 weerstand te lichten. Ik denk dat alleen de 4k7 lichten voldoende is zo te zien? Is dit de weg die jullie zouden volgen of maak ik een denkfout?

Maar eigenlijk, als ik erover nadenk lijkt de brom toch eerder in het circuit te ontstaan? Met de gain en volume kan ik m wegdraaien en de brom reageert op de toonregeling. Dan zou hij rond v1b moeten onstaan denk ik dan. De condensator over de middle pot is verwijderd. Kan dat ermee te maken hebben?

nico verduin
14 juli 2013, 14:20
Maar eigenlijk, als ik erover nadenk lijkt de brom toch eerder in het circuit te ontstaan? Met de gain en volume kan ik m wegdraaien en de brom reageert op de toonregeling. Dan zou hij rond v1b moeten ontstaan denk ik dan. De condensator over de middle pot is verwijderd. Kan dat ermee te maken hebben?De toonregeling voert de brom naar GND en idem voor het volume. Waarom haal je niet ff de Ac voor de voetschakelaar voeding er ff af. Dan schakelt hij wel niet, maar dan kan je uitsluiten dat het niet in de voeding zit. En vlak die 5mV brom niet uit.... Met nog een Gain van 60-70 op V3 heb je toch bijna 1V brom op de grid. Die ga je horen.

Agent_Smith
14 juli 2013, 21:15
Ik heb inderdaad de beide voedings draden van de heaters die het schakelcircuit voeden losgemaakt, Nico.
Echter zijn beide kanalen dan actief en da noize is ongeëvenaard ;-) Daardoorheen hoorde ik echter dat de brom niet echt veranderd was. Dus dat kunnen we dan bij deze ook wel uitsluiten.

Wat ik nog wel heb gedaan zijn de signaalvoerende draden van het chassis (en van de heaterdraden) afgehaald en dus vrij boven de buisvoeten laten zweven. Dit scheelt toch ook wel enorm zeg en op dit moment (kan morgen weer anders zijn :D ) is het wel te doen. Acceptabel zelfs.

Maar was is versterker vreselijk gevoelig op de ingang zeg! Ook met snoeren en pedaaltjes etc. Dat is gewoon echt niet te doen! Bij mijn 2205 (wat eigenlijk dezelfde versterker is, alleen 2e versie) is dat totaal niet. Is daar nog iets aan te doen qua ontstoring ofzo aan die enorme gevoeligheid?