PDA

View Full Version : Snellere 'response" van een versterker



Little Jay
14 juni 2013, 22:01
Gisteravond ervoer ik het volgende fenomeen, dat me nu bezighoudt:

Ik heb sinds kort een AER Alpha versterkertje, een erg leuk ding voor jazz. Wat me opvalt aan dit ampje is de snelle 'response', misschien noem je dat punch? In een direct vergelijk met mijn Guyatone Twin-reverb kopie viel het me op dat (althans op lage volumes) de AER sneller reageert, hetgeen je vooral merkt als je (heel) snel speelt: op de AER lijkt het minder moeite te kosten om snelle loopjes te spelen. Niet dat de Guyatone nou een vertraging heeft tussen aanslaan van de toon en voordat die uit de speaker komt natuurlijk, je merkt 't alleen echt in een direct vergelijk als je heen en weer switcht tussen beide amps. 't Is ook meer een gevoel dan waarneembaar.

Nu vraag ik mij natuurlijk af: waar ligt dat aan? Speakers? Elco's? Caps? Buizen? De versterkers verschillen natuurlijk als dag en nacht, de AER is een super compact transistor versterkertje, met een 8" speaker, helemaal gesloten vs een 80 watt 4x6L6 buizenbak met 2 12" speakers en open back.

Ik vermoed dat vooral het closed vs open back ontwerp een rol speelt. Of zit ik er naast? Wie kan mij dit uitleggen?

tommus42
14 juni 2013, 22:21
Heeft misschien met slew-rate te maken.

Little Jay
14 juni 2013, 22:23
Heeft misschien met slew-rate te maken.

Slew rate? En wasdattan?

ff lezen hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate

tommus42
14 juni 2013, 22:25
Weet ik niet :D. Volgens mij wat jij omschrijft, de tijd die de versterkingstrap nodig heeft de spanning te versterken denk ik:???:

Pepe
15 juni 2013, 00:22
Ik vermoed dat het voor een deel met de rise & response time van de rectifier te maken heeft. Met een beetje nat vingerwerk hou ik aan dat een transistor het snelst reageert met de 5AR4/GZ34 als snelste buis en een 5Y3GT als langzaamste en de rest er een beetje tussen in.

Daarnaast maakt het verschil of de speaker een front of backloader is, de speaker zelf, constructie van box en compressie & sag in het signaal geeft ook een minder upfront feel.

Misschien zeg ik iets raars als ik zeg dat een non bufferd overdrive pedaal ook minder upfront voelt dan een bufferd overdrive maar dat heeft natuurlijk niks met de amp zelf te maken.

Little Jay
15 juni 2013, 09:18
Grappig genoeg vind ik buizenversterkers vaak 'directer' voelen dan transistor-amps, met de uitzondering van de AER.

Speakers zullen ook zeker een rol spelen: ik heb een Session mosfet-ampje met een Celestion-speaker die ik eens vervangen heb door een Jensen Neo 100 en die voelde ook iets trager dan de Celestion. Het is allemaal maar heel subtiel, maar wel belangrijk voor m'n spel merk.

7ender
16 juni 2013, 07:34
Het komt hierdoor :

Buizen-versterkers hebben ALTIJD een afgrijselijk slechte dempings-factor , waardoor er zgn "uitslingering" ontstaat.

De slechtste transistor-amp heeft dus ALTIJD een veel betere dempings-factor dan de beste buizen-amp :D
( een transistor-amp klinkt daardoor ALTIJD "directer" ,....zoals men dat dan vaak verwoordt ) ,