PDA

View Full Version : goed boek/dvd voor zelf gitaar leren



jiggy1965
14 juni 2013, 22:00
Na er 15 jaar niks mee gedaan te hebben wil ik het gitaar spelen weer oppikken. Ben op zoek naar een goed boek (eventueel met dvd) om het mijzelf weer wat bij te brengen. Met de nadruk op electrisch (blues) gitaar. Kunnen jullie nog een goed boek aanbevelen?

Riny
15 juni 2013, 09:05
Ook ik was na een stop van 12 jaar weer herbegonnen.
Maar had wel de ervaring van ruim 20 jaar als gitarist in een dansorkest en countryband, dus destijds meter genoeg gemaakt.
Heb eerst mijn akkoordenkennis weer terug gehaald (ook om eelt te kweken) en ben daarna weer begonnen met riffs en solo- lijnen te gaan spelen.
Ook de theorie heb ik helemaal teruggehaald, wat toch aanzienlijk snellere resultaten opleverde.
Ben nu zo'n beetje weer 2 jaar bezig maar nog niet op het niveau van "vroeger".

I.v.b. met de vraag over boeken, daar kan een uitgebreide discussie in ontstaan.
Persoonlijk vind ik de nieuwe boeken van tegenwoordig niet echt iets wat in mijn persoonlijke lijn en interesse past dus om die reden heb ik periodiek op MP aan het zoeken geweest naar boeken en ben daar goed in geslaagd.
De boeken die ik kende maar niet op MP te pakken kon krijgen heb ik dan ook nieuw gekocht bij B.C zoals de goede en voor mij herkenbare boeken welke ik vroeger gebruikte.
Gericht boeken zoeken in een bepaalde stijl, die kun je bij B.C ook aanschaffen maar zijn goedkoper op MP.

P.s.
Dit heb ik ook op exact dezelfde manier gedaan bij mijn andere instrumenten welke ik ook bespeel.

Hopelijk kan je hier iets mee.

terrasbeest
15 juni 2013, 11:20
Wacht even met boeken/DVD's enz. Nummers spelen is veel beter, IMO, het geeft niet welke. Je zal merken dat je veel minder vergeten bent dan je dacht.

Riny
15 juni 2013, 11:48
Wacht even met boeken/DVD's enz. Nummers spelen is veel beter, IMO, het geeft niet welke. Je zal merken dat je veel minder vergeten bent dan je dacht.

Ook een zeer goede opmerking.
Dit kan inderdaad ook zeer goed werken afhankelijk wat er na die jaren is blijven hangen aan technieken en akkoorden- kennis.
Al is het nalezen van "hoe was het ook al weer" toch ook wel makkelijk, scheelt weer tijd in het uitpluizen betreffende het verleden.

Martin_
15 juni 2013, 13:08
Verder is er veel op youtube te vinden. Bijvoorbeeld http://www.youtube.com/user/bluesguitarunleashed :strat:

Zonnecaster
15 juni 2013, 21:22
www.justinguitar.com is veel gratis en je kunt er dvds kopen ook nog ;)

Harry
19 juni 2013, 09:19
beetje afhankelijk van je nivo natuurlijk. Maar is het een idee om gewoon les te nemen?

DennisZw
22 juni 2013, 17:20
ik begon met:
een schema met de standaard C A Am G E Em D Dm akkoordjes
een schema met de pentatonische toonladder
een paar goeie oren

en als ik echt ergens niet uit kwam dan speelde ik vals door youtube erbij te gebruiken. zo zijn de videos van Marty Schwartz erg tof, maar ook gewoon live videos, cover videos of videos van FrettedAmericana zijn erg handig.