PDA

View Full Version : De zoektocht naar een nieuwe pre-amp!



Thyrif
14 juni 2013, 15:46
Hey guys,

Mn ENGL 530 is de deur uit, dus het is tijd om een nieuwe amp uit te zoeken!
De shortlist is de Laney Ironheart Studio en de Mesa Triaxis.

Ik ben een proggy metally kind of guy, dus ik hou van alles in de gain range van clean (hoeft echt geen fender clean te zijn, maar soms mooi, soms firty clean) en 70's lead tones tot high gain moderne metal met 7 strings.

De huidige gear waar het mee gebruikt gaat worden: PRS CE 24, Carvin DC 727 (mogelijk vervangen door een jp7 of RAN crusher met BKP, Mesa 50/50 poweramp, een G major en een simpel engl z12 midi pedal (patches only).

Mijn invloeden zijn de laatste tijd onder adere: Opeth, Dream Theater, Porcupine Tree, Merrow, Intervals, Katatonia, Liquid Tension Experiment and many others.

Ik heb de Laney Ironheart head al eens bespeeld en vond het een erg lekker ding!

My thoughts so far on the Laney Ironheart Studio:
+ Tight modern articulate tones
+ Also great low gain/clean tones
+ Organic gain structure
+ Very middy
+ pretty good controls
+ 15/1W poweramp included (for practice/home use, hoewel 15W en onze drummer gaan misschien niet samen xD)
+ Silent practice/recording
+ DI to go into my focusrite
+ cheaper

- no midi (moet nog een voodoo lab control switcherbij voor midi, yay nog 170 euro erbij)
- USB interface is not ASIO, those idiots..
- maybe not focused enough sound?


My thoughts so far on the Mesa Triaxis:
+ Tight modern MarkIV articulate tones
+ Also great low gain/clean tones
+ very focused sound
+ Very middy
+ good controls
+ Interesting clarity from gain/eq placements
+ MIDI! yeah!
+ Many patches with different settings for same mode
+ Everything stereo

- Less organic tone
- more expensive
- second hand (not sure this is a downside)

Dus, zo ver ben ik nu. Hebben jullie nog inzichten? Is de Mesa organisch genoeg? Is de Laney gefocust genoeg?

Bij voorbaat dank.

tommus42
14 juni 2013, 16:21
Mesa heeft iedereen:D. Wel een top ding lijkt me. Ik zou wel een Soldano willen hebben, erg mooi geluid vind ik. En de Hafler triple giant? Volgens mij vrij modern.

kokeleko
26 juni 2013, 11:33
Geen verwijt, maar moet dat nou allemaal in het Engels?

Liquid_Metal
26 juni 2013, 15:31
Waarom heb je de 530 weggedaan? Niet veelzijdig genoeg? Als je de sounds die hij wel kan wel lekker vond zou je eens kunnen kijken naar de 570 (SE) (toevallig heb ik er eente koop staan :P).
In dit topic van een paar maanden geleden (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159760-suggesties-voor-19-quot-preamp-die-quot-alles-quot-kan) kwamen veel preamps voorbij dus mss doe je daar wat inspiratie op. Mesa is nogal wat anders dan ENGL dus wat voor iets zoek je?

Thyrif
26 juni 2013, 19:30
De 530 ging weg omdat hij me niet organisch genoeg klinkt, er was maar één setting die me goed in de oren klonk. Daarnaast was het met mn 7 string ook niet denderend (oke, daar mogen opzich ook wel eens andere pickups in.. of een andere 7.. (carvin is soortvan te koop)).

Wat ik dus WEL zoek is een meer organische klank, die erg modern kan doen, maar dus ook nogsteeds 80's kan klinken.
Ik heb eind vorige week de knoop doorgehakt en heb vanmiddag de Laney binnengekregen! So far so good, komen lekkere sounds uit waar ik weer even mee vooruit kan. De doorslag was nu een samenhang van ervaring met het product (laney zelf al bespeeld), hoeverre de toon me aanspreekt, beschikbaarheid en het budget. Er komt ooit vast ook nog wel een triaxis, maar dat bewaren we dus nog even voor later. Misschien zie ik er volgend jaar eentje op marktplaats staan en zit ie straks ernaast in mn rack xD

Bedankt voor alle meningen, even genoeg gegast voor de komende tijd.. (op een nieuwe 7 na dan..)