PDA

View Full Version : MP3 speler op USB-stick



The Bertman
14 juni 2013, 11:02
Hoi mensen,

ik ga met mijn coverbandje de studio in. We willen nu geen CD uitbrengen, maar alles op USB-stick zetten. Nou is het een koud kunstje om een stel mp3 bestanden op een stick te smijten, maar ik vraag me af of er niet een mooi spelertje bestaat, wat (eventueel automatisch) netjes de titels laat zien, en een paar mooie achtergrondplaatjes.
Wie kan me helpen?

SantaX
14 juni 2013, 15:31
Zijn grofweg 2 manieren om dit te doen. Op de eerste manier werkt het alleen voor windows. Dan maak je een autorun bestandje met daarin wat je wil doen. De gebruiker kan autorun echter uitzetten. Tweede manier is de usb stick voorzien van een operating system, zoals linux. Dan moet in de bios wel de mogelijkheid om te starten van usb aanstaan en voor de harde schijf staan. Al met al, zou ik gewoon die mp3'tjes erop zetten en het aan de gebruiker overlaten in welk OS en met welke player hij het wil afspelen. Vooral om verwarring te voorkomen en het voor de gebruiker super eenvoudig te maken de mp3's naar de harde schijf te schrijven.

The Bertman
14 juni 2013, 16:05
Ja, dat ben ik met je eens. Het moet vooral mogelijk blijven om met elk besturingssysteem de muziek af te spelen.

Maar dan een andere vraag: Als ik op mijn telefoon een mp3 van een bekende band draai, krijg ik albuminfo zoals titel en tracknummer, en ook vaak een CD-hoes te zien. Die albuminfo krijg ik wel voor elkaar met MP3tag, maar hoe doen ze dat plaatje?

SantaX
14 juni 2013, 16:13
Die zullen gebruik maken van 1 van de vele databases, waarin tegenwoordig inderdaad ook de album cover zit. Ken ook nog spelers die meteen ook de wiki-info van een artiest erbij halen etc.

edit: er zijn trouwens ook spelers die dat plaatje uit de folder halen. Vaak zit de albumart namelijk ook bij de geripte versies erbij, als je muziek zou downloaden.

SantaX
14 juni 2013, 16:17
Ben heel even snel nog voor je aan de google gegaan. Zo te zien is de grootste van die databases tegenwoordig van http://www.gracenote.com/

Dat schijnt dan weer van sony te zijn. Misschien daar eens kijken of je daar ook gratis je info in kwijt kunt? Dat heb ik namelijk niet voor je gedaan. Vrfoeger had je geloof ik freecddb ofzoiets, als grote server met metainfo. Lang geleden, tegenwoordig denk ik daar niet meer over omdat het allemaal standaard is geworden eigenlijk.

harrie-beton
14 juni 2013, 17:55
Beetje flauw maar, waarom geen website waar je tracks op staan? Losse media is toch verouderd?
Voor de fans en bandleden zou ik een echte CD branden en geen mp3. Daar heb je over 10 jaar nog wel wat aan.

The Bertman
18 juni 2013, 15:18
Ook een goeie optie. We gaan sowieso een youtubekanaaltje volgooien, maar een website is ook geen gek idee. Zal ik terugkoppelen naar de band.
We moeten wel een beetje voorzichtig zijn met grote databases van Sony omdat we alleen maar covers spelen, en niemand zit te wachten op vage Stemra-rekeningen.

Kim Wilson
18 juni 2013, 15:23
Ik heb een hele poos geleden een MP3-speler gekregen van mijn toenmalige werkgever. Daar zat een venstertje op (heel simpel lcd matrixding) waar de titel voorbij kwam. Gewoon een relatiegeschenk dus, met de naam en het logo van het bedrijf erop gedrukt. Misschien moet je het eens in die hoek zoeken. Wellicht is daar ook al wel meer mogelijk als pakweg 5 jaar geleden.

The Bertman
18 juni 2013, 15:48
Wel leuk als relatiegeschenk idd, maar ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig al iets hebben. En we willen juist op al die telefoons en ipads terecht komen, dus misschien is een website geen gek idee.

HaroldA
18 juni 2013, 16:43
Voor de fans en bandleden zou ik een echte CD branden en geen mp3. Daar heb je over 10 jaar nog wel wat aan.

Over 10 jaar is die gebrande cd 1 grote gatenkaas.

Terminus
18 juni 2013, 20:06
Ja, dat ben ik met je eens. Het moet vooral mogelijk blijven om met elk besturingssysteem de muziek af te spelen.

Maar dan een andere vraag: Als ik op mijn telefoon een mp3 van een bekende band draai, krijg ik albuminfo zoals titel en tracknummer, en ook vaak een CD-hoes te zien. Die albuminfo krijg ik wel voor elkaar met MP3tag, maar hoe doen ze dat plaatje?

Hoesje kan op verschillende manieren. Een database is onnodig duur en onhandig, je kunt het beste de album art in het bestand embedden (kan ook met MP3tag).

Kim Wilson
18 juni 2013, 20:17
Over 10 jaar is die gebrande cd 1 grote gatenkaas.
Valt reuze mee. Ik heb meerdere gebrande cd's van meer dan tien jaar oud en die doen het nog prima.

Neemt niet weg dat ik ook voor geperste cd's zou kiezen. Ziet er een stuk professioneler uit.

harrie-beton
18 juni 2013, 21:08
Ik heb CD's zelf gebrand in 1997 en die zijn nog steeds goed. Al mijn geheugensticks, mp3 spelers en harde schijven uit die tijd niet meer.

HaroldA
18 juni 2013, 21:09
Ik heb CD's zelf gebrand in 1997 en die zijn nog steeds goed. Al mijn geheugensticks, mp3 spelers en harde schijven uit die tijd niet meer.

Ik heb nog een 16 en een 256 MiB geheugenstick die beiden al een keer uitgewassen zijn ... doen het nog perfect!

The Bertman
18 juni 2013, 21:19
Goeie tips, mensen, ik kom er verder mee! Keep it up. :)

The Bertman
18 juni 2013, 21:29
Hoesje kan op verschillende manieren. Een database is onnodig duur en onhandig, je kunt het beste de album art in het bestand embedden (kan ook met MP3tag).
Verdomd, je hebt gelijk! Even met MP3tag zitten prutsen, en dat plaatje komt keurig mee. Dat maakt het een stuk persoonlijker.