PDA

View Full Version : Kan iemand me wat meer vertellen over deze fender precision



Jip van Smeerdijk
14 juni 2013, 10:05
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een fender precision bass liggen van het serial nummer E711499 made in japan.
Ik heb deze bas nog nooit ergens op internet zien staan alleen als jazz bass special.
Graag zou ik willen weten hoeveel hij ongeveer waard is en of dit misschien een fout is van de fabriek?

Bij voorbaad dank,

Jip van Smeerdijk

http://s1302.photobucket.com/user/Jip_van_Smeerdijk/media/885013_352967454822595_1514530893_o_zps41297ab3.jp g.html?sort=3&o=0


http://s1302.photobucket.com/user/Jip_van_Smeerdijk/media/72987_352967458155928_1927084260_n_zps03246888.jpg .html?sort=3&o=1

7ender
17 juni 2013, 00:30
Ja ,.....ik kan er wat over vertellen :

Ik heb zo'n bas gehad ,....een eind-80-er jaren ding ,.....hij kostte destijds nog geen 1200 gulden nieuw.

Ik was on-ervaren , en dacht destijds een "echte" Fender aangekocht te hebben .

Maar helaas ,......een teleurstelling ,....'t leek 'r niet op ,....en had 100 X NIKS te maken met echte Fenders.
De hals afwerking is geen Fender-kwaliteit ,....en 't heeft ook eigenlijk niks te maken met een Jazz Bass.
Het is gewoon een "soort" fantasie-precision met een P/J-configuratie,..en waar zelfs een iets dunnere "Jazz- hals" op zit dan welke op een echte USA-Fender (Jazz Bass ) zit.

Er waren drie uitvoeringen in omloop : Met skunk-stripe , zonder skunk-stripe , en met een zwarte hals-achterkant.

Ik had de uitvoering met de skunk-stripe .

Na een paar weken had ik al goed spijt dat ik m'n Fender Musicmaster USA short scale bassie had ingeruild op dit kreng. :dontgeti:

De hals-pen moest herhaaldelijk afgesteld worden ,.....de ene keer weer gekletter,... en de andere keer stond ie weer als een "pijl-en-boog" zo krom ,......gewoonweg een "treiter-basgitaar".
Ik ging er daarvoor herhaaldelijk mee terug naar de winkel , waar men per ongeluk verraadde dat dit een specifiek gerelateerd probleem voor die bas was.

Ik werd 'r daas van ,....en ik niet alleen .

Het was een product wat er "ineens" was , en waar voor "Fender-begrippen" een lage prijs aan gekoppeld was.
Het was ook in die tijd "STUNTEN" voor een Haarlemse muziek-winkel , die ze verkocht als warme broodjes van de bakker, ( vooral de "gewone" Precision modellen ) ...er stonden bordjes op met schreeuwende teksten als : "Dit kán Niet ,....Fender bas voor maar enz " ...
Er stond natuurlijk NIET bij vermeld , dat 't Japanse bassen waren ,......daar kwam ik ( en een kennisje van me pas thuis achter :( ),....tja ,....je verwachtte toen gewoon nog dat dit product uit de Fender-fabriek in de USA kwam . :(

Ze stonden ,...zo bleek later,...zelfs afgebeeld in hetzelfde foldertje van Squier.

Het werd al rap algemeen bekend dat dit NIET de vertrouwde Fender-kwaliteit en "feel" had , en 2e-hands was ie ook al helemaal NIET gewild.

Ik was blij dat ik 'm een half jaar later kon verkopen voor 500 gulden ,.......die ik toen maar weer bij m'n spaar-centjes toevoegde , waarna ik een 2e-hands USA Precision uit 1972 kocht voor 1000 gulden , waarop ik wél jaren met plezier gespeeld heb .

De Mexicaanse Fender uitvoeringen van nu zijn ook veel beter te noemen dan die Japanse dingen van toen :dontgeti:

pueblo
17 juni 2013, 16:54
echt? want ik dacht dat Japanse fenders algemeen toch hoger stonden aangeschreven dan de Mexicaanse.
waar is Mr.Fingers als je hem nodig hebt...

Mr.Fingers
17 juni 2013, 17:22
Mr.Fingers is hier met de vrachtwagenlading zout.

Inderdaad een Japanse Fender, van de "contemporary"-reeks, en inderdaad niet zo slecht als 7ender laat vermoeden (exemplarische uitzonderingen zijn er altijd), door de band genomen waren ze beter dan wat Fender USA dezelfde tijd uitbracht. Duff Mckagan speelt er ook op, en er is een (grote) fanclub van die Contemp.reeks.

Echter is dit een "mismatch", de body is van een Jazz Special, de hals van een Precision, maar beide halzen waren identiek (afgezien van het logo), kans is groot dat het van de fabriek uit zo kwam.

Jip van Smeerdijk
17 juni 2013, 22:10
bedankt voor de reactie's. Wat zou zo'n bas nu opleveren? en is hij juist minder of meer waard door de ''mismatch''?

Mr.Fingers
17 juni 2013, 22:45
Niet meer of minder, maar 't zal misschien moeilijker te verkopen zijn, net omdat het zo vreemd is. Waarde, zo rond de 600€

barno
18 juni 2013, 00:31
ik ken die bassen niet wel, de gitaren van die periode. Japan, contemporary en jaren 80 staat doorgaans voor zéér goede gitaren en zeker mid 80's superieur aan fender usa. Dus die anti japan fetish van 7ender vind ik wat raar.

7ender
18 juni 2013, 01:08
Nou ,....mag best hoor .....

Me maatjes waren destijds ook in staat om 'r aanmaak-hout van te maken ,.....sorry...

Het gegeven dat er top-artiesten over speelden zegt me niet zo veel ,.......J. Pastorius speelde bijv over een Acoustic versterker .
Maar wie vertelt me dat die dezelfde specs had als die Acoustic amps die wij konden kopen ?

Als artiesten iets krijgen aangeboden , dan wijzigt die fabriek dat naar hun wensen ( mbt reclame/marketing )


De thuis-test : Pak zelf maar 'ns een ouwe , goeie Fender JazzBass USA ter hand ,....en vergelijk die met die Jap .

....die Jap valt direct door de mand .....

7ender
18 juni 2013, 08:01
Mr.Fingers is hier met de vrachtwagenlading zout.

Inderdaad een Japanse Fender, van de "contemporary"-reeks, en inderdaad niet zo slecht als 7ender laat vermoeden (exemplarische uitzonderingen zijn er altijd), door de band genomen waren ze beter dan wat Fender USA dezelfde tijd uitbracht. Duff Mckagan speelt er ook op, en er is een (grote) fanclub van die Contemp.reeks.

Echter is dit een "mismatch", de body is van een Jazz Special, de hals van een Precision, maar beide halzen waren identiek (afgezien van het logo), kans is groot dat het van de fabriek uit zo kwam.


komt dat effe mooi uit,....me zout is hier bijna op hè ,......van ellende nèt "aromat" op me eitje moeten strooien :)

Misschien ooit wel eens een garantie-kwestie aan vooraf gegaan , waardoor misschien de hals vervangen kan zijn ( ivm oneindig aantal keren afstellen en gedraai aan die halspen )
( Als ik alleen al een ander merk snaartjes er op zette ,.... zelfs met gelijke snaardikte , ......dan moest ik weer me inbus-sleuteltje tevoorschijn halen :dontgeti: )
Ik herinner me die "jazzbass special" exact zoals ie op die foto staat ,....op de kleur na dan , want zowel de kop als de body waren hoog-glans zwart.
Die brug die er hier op zit is een aftermarket type van Schaller , ....er hoort eigenlijk gewoon standaard zo'n eenvoudig gebogen stalen plaatje op te zitten , ...niet verchroomd , maar gewoon zwart gespoten .
Dat originele zwarte stalen bruggetje is het enigste wat ik hier nog van die basgitaar heb liggen.

barno
18 juni 2013, 08:02
goed lezen is een kunst, hier worden in twee posts jap en usa fenders van Dezelfde periode vergeleken. van een zelfverklaarde fenderexpert zou je toch mogen verwachten dat ie wat op de hoogte is van het midden jaren 80 verhaal

Mr.Fingers
18 juni 2013, 09:32
Tgoh, het gaat altijd maar een welles-nietes verhaaltje blijven natuurlijk, ik kan alleen maar voor mezelf spreken, net zoals 7ender dat voor zich kan. Op een "concurrerend" forum, voor & door snarendrijvers van het lagere octaaf, en daar zijn er een paar die zo'n bas hebben, die ik ook al herhaaldelijk bespeeld heb (in gefrette & fretless variant), en IK werd daar vrolijk van, en met afstel-issues had ik geen problemen. Dus OF de herinnering is in die 20 jaar een beetje "bijgekleurd", of jij had toevallig de pech van een minder exemplaar te hebben. Kan gebeuren uiteraard.

http://www.talkbass.com/forum/f8/fender-jazz-bass-special-circa-1984-87-a-716045/
Hier zijn ze er ook vrij lovend over.

En die "geplooide brug van pisbakkenstaal". Ik neem aan dat jij een fan bent van de BadAssII of andere "high-mass" brug, voor de extra sustain en verandering van de klank? Is je goed recht, ik ben iemand die vind dat de originele plaatstalen brugjes meer dan voldoen qua klank & stabiliteit, IK heb geen nood aan die drammerigheid en "piano-like" sustain.

Jip van Smeerdijk
18 juni 2013, 12:59
zelf ben ik erg tevreden over deze bas, speelt heel lekker en mooie sound. ik heb deze bas gekocht via marktplaats voor 400 euro.
ik dacht zelf dat deze bridge standaard was. maar zoals jullie zeggen niet dus. ik heb tot nu toe ook nog geen problemen met kromme halzen enz.

wat mij betreft een goede koop dus.

7ender
18 juni 2013, 13:21
Tgoh, het gaat altijd maar een welles-nietes verhaaltje blijven natuurlijk, ik kan alleen maar voor mezelf spreken, net zoals 7ender dat voor zich kan. Op een "concurrerend" forum, voor & door snarendrijvers van het lagere octaaf, en daar zijn er een paar die zo'n bas hebben, die ik ook al herhaaldelijk bespeeld heb (in gefrette & fretless variant), en IK werd daar vrolijk van, en met afstel-issues had ik geen problemen. Dus OF de herinnering is in die 20 jaar een beetje "bijgekleurd", of jij had toevallig de pech van een minder exemplaar te hebben. Kan gebeuren uiteraard.

http://www.talkbass.com/forum/f8/fender-jazz-bass-special-circa-1984-87-a-716045/
Hier zijn ze er ook vrij lovend over.

En die "geplooide brug van pisbakkenstaal". Ik neem aan dat jij een fan bent van de BadAssII of andere "high-mass" brug, voor de extra sustain en verandering van de klank? Is je goed recht, ik ben iemand die vind dat de originele plaatstalen brugjes meer dan voldoen qua klank & stabiliteit, IK heb geen nood aan die drammerigheid en "piano-like" sustain.


Nee , ik ben ook geen fan van fancy bruggen ,.....met mooie wieltjes er op en zo.....
Het gewone hoeklijntje wat er standaard op Fender bassen zit voldoet prima .
Ik heb dat vroeger allemaal uitgeprobeerd ,....en het enigste wat er door veranderd is de inhoud van je portemonnee.
Voor de sustain en klank maakt 't geen zak uit.
Die Schaller-brug ziet 'r spannend uit , maar is die is dus ècht gemaakt van pisbakken rotzooi ,....namelijk "zamak" , wat eigenlijk niet meer is dan slap giet-zink ( legering van hoofdbestanddeel zink , aluminium en een klein beetje koper )
Maar ja ,...vroeger trapte ik daar gewoon in hoor ,.....omdat iedereen vertelde dat dát een verbetering zou wezen .

7ender
18 juni 2013, 13:36
goed lezen is een kunst, hier worden in twee posts jap en usa fenders van Dezelfde periode vergeleken. van een zelfverklaarde fenderexpert zou je toch mogen verwachten dat ie wat op de hoogte is van het midden jaren 80 verhaal

zeker een kunst ,....waar heb jij gelezen dat ik me tot fender-expert heb verklaard ?

ik ben wel een grote fan van Fender-spullen ,....dat wél ;)

De titel van het topic luidt : "Wie kan me wat meer vertellen over deze Fender Precision ? "

Da's dan precies wat ik gedaan heb ,...uit EIGEN ervaring repliek gegeven .
Als het een mooie ervaring was , dan had je wat anders kunnen lezen ,......dat is 't ,...niet meer , niet minder.

Ik hoor ook wel eens dat mensen die 70-er jaren Precisions niet goed vinden ,...en dat ze erg zwaar zijn ,...tja kan,..ik heb daarmee een andere ervaring ..,...dat "zware" was voor mij geen issue

pueblo
18 juni 2013, 19:03
ik dacht zelf dat deze bridge standaard was. maar zoals jullie zeggen niet dus.


in het topic op talkbass hebben verschillende bassen die brug, misschien toch gewoon standaard