PDA

View Full Version : wat is die buzz/fizz in mijn pickup?



jan7
14 juni 2013, 06:08
Ik heb een soort van buzz/fizz in mijn pickups. Ik kan niet vergelijken met een andere gitaar hier, dus vraag me af of het zo wel hoort en indien niet, wat mogelijk een verklaring of oplossing kan zijn.
Het is vooral goed hoorbaar bij de bassnaren en meer bij de neck pickup dan bij de brug pickup.

Hier is een clipje om beter aan te tonen wat ik juist bedoel.
Vooral vanaf 1m07s (daar heb ik de tone knop helemaal dichtgedraaid) hoor je het erg prominent en is de buzz eigenlijk nog het enige dat je hoort. Best te beluisteren met hoofdtelefoon want anders vraag je je misschien af waar ik het over heb. :)
pickup-buzz.mp3 (http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/bruis3.mp3)

Wat ik zelf allemaal al heb uitgesloten/geprobeerd:
Verschillende kabels, versterkers, koptelefoons, nieuwe snaren, open snaar, gefrette snaar, aansluitingen visueel nagekeken, pickups lager gezet. Pickups trillen niet tegen de ringen. Volume knoppen en toonknop (lijken te) werken.

Vooral bij stevige (maar ook bij normale) 'pluk'/pick is het al aanwezig. De fragmenten in het clipje waar het niet hoorbaar is daar heb ik heel zachtjes met mijn vinger langs de snaar gestreken maar op die manier valt onmogelijk te spelen. Het lijkt op een soort van clipping ergens maar ik zou niet weten waar of hoe. Hier is nog een screenshot van audacity:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/audacity-pickup-buzz.png

Ik heb al veel gegoogled maar het is niet eenvoudig om goede zoektermen te vinden om niet uit te komen bij de gewoonlijke problemen: aarding, hum, fretbuzz, meetrillende pickups...
De enige twee zoekresultaten die enigszins in de buurt kwamen waren:
http://www.mylespaul.com/forums/94495-post11.html
http://www.tdpri.com/forum/just-pickups/298600-noisy-pickups.html

De gitaar is een esp ltd ec-256 met LH-150 humbucker pickups (11.7Ohm nek, 15,8Ohm brug), 't is een goedkope beginnersgitaar met zeker geen super pickups erin, maar desalnietemin vraag ik me dus af of een pickup zo mag buzzen/hoort te klinken. :s

Als iemand raad weet of een idee heeft, hoor ik het graag. Ik wil er gerust andere pickups in stoppen maar als het kan opgelost worden met wat multimeteren en/of solderen, dat nog liever. :) En als je zegt: "hey man, zo klinkt een goedkope humbucker", tja dan weet ik dat ook weer. :)

Orpheo
16 juni 2013, 15:56
goed, laten we eens nadenken. wat doet een pickup, om mee te beginnen? het zet een mechanische trilling om in een electrische. je kan dus een buzz horen die een electrische oorsprong heeft (de beroemde 50/60 hz hum die een hum bucker eruit moet kunnen halen). of je kan een brom of buzz hebben die de gitaar zelf maakt. dat eerste hoor je altijd en eigenlijk even hard (tenzij je je amp harder draait). dat tweede is variabel. en ik denk dat het daar dus over gaat. De elementen lijken het gewoon netjes te doen, ik denk dus dat er wat meerammelt. Misschien de snaar in een te breed gesneden topkam? misschien een stemsleutel die niet goed vast zit? misschien gewoon ordinaire fretbuz? lastig te zeggen zo op basis van een clip. ik weet niet waar je woont, maar misschien langsgaan bij een goeie tech om het na te laten lopen? OF.... een forumlid aardig aankijken. Ik ken in het land al wel zo 5 gasten die je kunnen helpen voor heel weinig, en vaak zelfs voor niks. misschien is de oplossing een prijzig verhaal, maar je weet dan wel gelijk waar je aan toe bent.

Kortom: de pickups lijken het goed te doen, het is wat anders.

jan7
16 juni 2013, 19:03
goed, laten we eens nadenken. wat doet een pickup, om mee te beginnen? het zet een mechanische trilling om in een electrische. je kan dus een buzz horen die een electrische oorsprong heeft (de beroemde 50/60 hz hum die een hum bucker eruit moet kunnen halen). of je kan een brom of buzz hebben die de gitaar zelf maakt. dat eerste hoor je altijd en eigenlijk even hard (tenzij je je amp harder draait).
Klopt, die hoor ik, althans ik denk dat het die is, als ik de laptop in hetzelfde stopcontact steek. Ongeregureerde adapter?. Maar dat is, zoals je al zegt, niet de oorzaak.


dat tweede is variabel. en ik denk dat het daar dus over gaat. De elementen lijken het gewoon netjes te doen, ik denk dus dat er wat meerammelt. Misschien de snaar in een te breed gesneden topkam? misschien een stemsleutel die niet goed vast zit? misschien gewoon ordinaire fretbuz?
Het is geen fretbuzz. Die heb ik soms maar dat klinkt heel anders, veel metaal-achtiger.
De stemsleutel van de D snaar resoneert en daar had ik mijn hoop al een keer op gesteld, maar dat stopt als ik die vasthoud, maar de buzz in het signaal blijft idem, dus dat is het helaas niet.
Ook de topkam lijkt het niet te zijn omdat de buzz er ook is als ik fret en ik had ook al eens een vloeitje onder de e-snaar gestopt om uit te sluiten of die niet in de nut slot ligt te trillen. (idem voor brugzadel en tail piece)


Kortom: de pickups lijken het goed te doen, het is wat anders.
Daar vreesde ik ook al voor. :D

Nou heb ik gisteravond nog wat zitten tweaken en als ik de volume knop helemaal terugdraai tot 1 of 2 en ook de bass op mijn amp/modeller een heel stuk lager zet en een lichter/stijver plectrum gebruik dan is de buzz voor het grootste deel verdwenen. Dus het lijkt toch vooral een output 'issue'.

Maar daarbij viel me het volgende op waarvan ik me ook afvroeg of het normaal was:
Als mijn volume knop(op de gitaar) niet op 10 staat, heeft mijn tone knop een grote invloed op het output volume.
Als mijn volume knop op 10 staat, beinvloedt de tone knop enkel de tone...
De screenshot hieronder maakt het duidelijker:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/volume-tone.png

Overgetekend schema van de aansluitingen in mijn gitaar:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/2vol-1tone-push-pullB.jpg

Enkel de tone pot lijkt anders aangesloten als ik vergelijk met dit online schema. Maar ik weet niet of zij met 'coil tap' de echte coil tap bedoelen of de 'split humbucker' wat ik heb, noch of dat iets zou uitmaken qua aansluitschema.

http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/2vol-1tone-push-pullA.jpg

Op zich klinkt de gitaar niet verkeerd hoor, het is enkel die gekke buzz die me soms gaat irriteren als ik eens iets clean wil spelen. Moest ik enkel via een versterker spelen zou me dit nooit opgevallen zijn, maar omdat ik heel veel ('s nachts) via koptelefoon speel, valt de minste onzuiverheid, niet enkel van mijn spel maar dus ook van de gitaar/versterker/modeller heel hard op.

Bedankt voor je antwoord en suggesties trouwens. :)

Orpheo
16 juni 2013, 19:13
een tonepot kan je op meerdere manieren aansluiten, dus daar zou ik me geen zorgen om maken. dat de tonepot een groter effect heeft als je volumepot wat dichter gedraaid is, is logisch en is ook geen probleem.

die buzz; lijkt me echt niet electrisch: hij varieert in je clip namelijk alleen als je harder speelt...Check even wat tutorials hoe de bedrading werkt. en nogmaals, vertrouw je 't niet ga dan terug naar de winkel waar je 'm kocht OF ga naar een tech OF vraag een forumlid. Ik ben persoonlijk veel te lui om te analyseren wat er mis is via beschrijvingen, clips en sketchy tekeningen ;)

jan7
16 juni 2013, 23:02
een tonepot kan je op meerdere manieren aansluiten, dus daar zou ik me geen zorgen om maken. dat de tonepot een groter effect heeft als je volumepot wat dichter gedraaid is, is logisch en is ook geen probleem.
Ok, thanks, vooral dat wilde ik weten/horen. :)


die buzz; lijkt me echt niet electrisch: hij varieert in je clip namelijk alleen als je harder speelt...
Harder spelen = meer volt output... vandaar mijn bedenkingen. ;)

Ik ben persoonlijk veel te lui om te analyseren wat er mis is via beschrijvingen, clips en sketchy tekeningen ;)
Ok, begrijp ik, maar een filosofische vraag dan misschien nog als laatste? :P
Ik zie die ec256 als een goedkope versie van de ec401 of ec1000. Lijkt 'identiek' maar dan gemaakt met kwalitatief mindere materialen, hardware, wat minder mooie afwerking etc.
De ec1000 heeft als PU configuratie bridge JB en neck ‘59.
De ec256 heeft in als bridge, lijkt het, een goedkopere variant/'clone' van de JB, althans, afgaande op de specs http://www.aqdi.com/cgi-bin/database.cgi en wat vergelijkende soundclips die ik gehoord heb.
Maar in de nek lijkt een totaal andere/veel hottere PU (dan de '59) te zitten. Wat is volgens jou de filosofie die hier achter zit? Is het omwille van die splitted humbucker feature (die de ec401 en ec1000 niet hebben) dat ze daar geen goedkope clone van de '59 in hebben gestoken omdat die te licht zou uitvallen indien gesplit? Langs de andere kant zie ik dat er toch '59's te koop zijn die kunnen gesplit worden...

Plant
16 juni 2013, 23:14
Kun je het akoestisch ook horen met je oor tegen de gitaar?
Ik heb zelf wel eens een meetrillende halspen gehad. Bij een gitaar met een tremolo kun je ook van de veren in de achterkant bijgeluid hebben.

Orpheo
16 juni 2013, 23:21
ja maar de brom zou, als het electrisch is, er gewoon moeten zijn onafhankelijk van wat je doet; juist omdat het harder is omdat je harder speelt heeft 't met de snaar te maken.

en even een keiharde les en ik zeg het 'luid':

dc weerstand heeft niks met output te maken!!!!!

opdat dit erin zit ;) ze moeten zoveel draad erop leggen (met een dunnere draad!) omdat ze niet een pickup kunnen maken die lijkt op de '59 met dezelfde materialen, vermoed ik.

jan7
17 juni 2013, 18:16
Kun je het akoestisch ook horen met je oor tegen de gitaar?


juist omdat het harder is omdat je harder speelt heeft 't met de snaar te maken.
Yep, het lijkt zo te zijn. :(

Ik heb drie 'buzzers' gevonden:

1)Terwijl ik dacht dat de stemsleutel van de D-snaar resoneerde, blijkt dat geluid afkomstig te zijn van het trusscover plaatje. Het plaatje heb ik er voorlopig afgehaald.

2)Een rondelletje/ringetje/washer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ring_%28schroef%29) bij het brugzadel schroefje van de B-snaar had een minimale speling (kan er net een papiertje achter stoppen) en trilde daardoor. Ik heb er met een pincet een piepklein houten splintertje achter gestopt.

3)Een meer fundamentele trilling waarvan ik de herkomst nog niet heb weten te achterhalen maar deze is duidelijk wat ik ook versterkt hoor en de oorzaak van die buzz. Met mijn oor op de achterkant hoor ik het goed. Vooral over de middenlijn van de body. Maar dat kan ook zijn omdat de holtes voor de pickups als een soort 'luidspreker' fungeren. Het lijkt wel het hout zelf te zijn. :(

Dat wordt nog even verder uitpluizen dus.


Ik heb zelf wel eens een meetrillende halspen gehad.
Wie weet is het dat wel, maar hoe kom je erachter of hoe kan je dat uitsluiten? Met een inbussleutel heb ik al gecheckt en er staat spanning op. Dus het gaat geen losse moer zijn of de staaf zelf die trilt, lijkt me.

Plant
17 juni 2013, 21:09
Wie weet is het dat wel, maar hoe kom je erachter of hoe kan je dat uitsluiten? Met een inbussleutel heb ik al gecheckt en er staat spanning op. Dus het gaat geen losse moer zijn of de staaf zelf die trilt, lijkt me.

Ik kon akoestisch horen dat het bijgeluid het sterkst bij de hals klonk als ik een snaar aansloeg. Er zat niks los, dus ik hield met m'n hand de snaren gedempt en klopte achterop de hals. Daar kwam geen droge 'plok' vanaf maar een toontje. Ik heb toen de halspen een fraktie losser gedraaid (hij stond op spanning) en toen was het weg.