PDA

View Full Version : Solid-state amps die klinken als Tube amps



obiwanjacobi
13 juni 2013, 12:46
Ik weet dat Matrix (http://matrixguitaramplification.com/products/) heel goed klinken en ook zelf zeggen dat ze de dynamiek van een Valve state hebben proberen na te bootsen.

Maar zijn er nog andere?

Mijn wensen zijn:
- Liefst 19" rack (hoewel ik ook wel wat voel voor zo'n monitor uitvoering - weet nog niet).
- tussen de 30 en 100 W (het moet in de oefenruimte lekker meekomen).
- min. 2 kanalen (3 mag ook).

Thanx!

Braindead
13 juni 2013, 13:28
Als er zoiets bestond als een solid state amp die klinkt als een buizenamp dan zou er geen buizenamp meer gemaakt worden. Vanwege de marketing wordt er een hoop beweerd maar in de praktijk blijft het behelpen. Als je een buizengeluid wil, men kope een buizenamp :)

orangerocker
13 juni 2013, 14:17
Deze (http://www.haarguitars.nl/import/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=154&Itemid=176) Retro Channel RR1 100W versterker wordt geadverteerd als een versterker met een ongelofelijk buizenversterker-achtig geluid. De video van van PGS klinkt ook erg (http://proguitarshop.com/video-reviews/retro-channel-rr1-amplifier-head#?type=67&page=16) lekker. Voor het geld (1050 euro) kan je echter net zo goed een buizenversterker kopen. Waarom je interesse in solidstate in tegenstelling tot buizen?

HaroldA
13 juni 2013, 14:39
Waarom je interesse in solidstate in tegenstelling tot buizen?

Ik gok op "het weegt niks" en "gaat amper kapot".

Onze bassist heeft net een Acoustic 220 top gekocht en die klinkt eigenlijk net zo lekker als z'n Ampeg V4BH, alleen kost maar 1/5 en heeft veel minder zorg nodig.

Sunn heeft ook leuke transistortopjes gemaakt. De Beta's zijn erg gewild (Red Fang, etc).

Harry
13 juni 2013, 14:43
ander segment, maar het zelfde idee: ik heb laatst een optreden gedaan met een Laney transistorversterker die bij de inboedel van het cafe behoort, en waarmee ik met min pedalen een waanzinnig mooi geluid had. Zou mijn Vox er zo weer voor thuis laten.

Ulgi
13 juni 2013, 15:38
Hoor ook eigenlijk geen verschil tussen een ss-amp en een buizen-amp, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha. Snap het ook niet helemaal. Het 'moet' een buizenamp zijn. Vervolgens gaan we het digitaal mixen, maken we er een mp3 of cd van die we vervolgens op onze stereo-installatie (zonder buizen) afspelen. En dan klinkt een buizenamp beter? Misschien dat de experts kunnen uitleggen waar het verschil in zit. Ik heb zelf het idee dat er wat nostalgische gevoelens bij komen kijken. Niet dat dat erg is, helemaal niet. Maar eigenlijk zou je iemand geblinddoekt een stel verschillende versterkers moeten laten horen en dan kijken of ze de buizenamps er uit halen.

arjanb01
13 juni 2013, 16:07
Nostalgie of niet. Speel je live of tijdens repetities merk ik het verschil tussen solid state en buizen meteen. Solidstate: Lekker clean live, maar crunch en high gain waardeloos, bijzonder weinig mid en punch en je hele geluid valt weg in het geweld van de rest van de band.
Buizen: live beter bruikbaar, het geluid 'draagt'beter, beter gebalanceerd.
Voor opnames maakt het inderdaad weinig uit aangezien alles digitaal gemasterd wordt, dan hoor je weinig verschil inderdaad. Sommigen nemen liever met modelling apparatuur op omdat je dan micing problemen in de studio niet hebt. Met een buizenbak moet je een mic zo plaatsen zodat je de sweet spot vindt. Gaat een mic een paar centimeter vanaf dat punt naar links of rechts, wordt je geluid radicaal anders soms. Met digitaal en modelling heb je dit niet.

ErikE
13 juni 2013, 16:41
Blackstar ID series, met eindbuis emulatie, krijgt goede reviews.

Dutch66
13 juni 2013, 17:09
Hoor ook eigenlijk geen verschil tussen een ss-amp en een buizen-amp, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha. Snap het ook niet helemaal. Het 'moet' een buizenamp zijn. Vervolgens gaan we het digitaal mixen, maken we er een mp3 of cd van die we vervolgens op onze stereo-installatie (zonder buizen) afspelen. En dan klinkt een buizenamp beter? Misschien dat de experts kunnen uitleggen waar het verschil in zit. Ik heb zelf het idee dat er wat nostalgische gevoelens bij komen kijken. Niet dat dat erg is, helemaal niet. Maar eigenlijk zou je iemand geblinddoekt een stel verschillende versterkers moeten laten horen en dan kijken of ze de buizenamps er uit halen.

Het gaat ook maar een beetje om het geluid veel meer om dynamiek, reactie van de amp op je spel, temperen met de pot, de PI oversturen, nou ja zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bij modelling is dit (nog) volkomen ruk, en met SS amps, nou ja iets minder ruk :)

Rinze
13 juni 2013, 17:23
Volgens mij is de ts op zoek naar een ss eindtrap.. de Matrix is daar een voorbeeld van. Dus geen complete gitaarversterker. Maar ik kan het mis hebben.

HaroldA
13 juni 2013, 17:24
Ah, ik heb een tijdje de Crate SPA-200 als eindtrap in mijn rack gehad. Klonk ook zeker niet verkeerd!

Braindead
14 juni 2013, 00:30
Hoor ook eigenlijk geen verschil tussen een ss-amp en een buizen-amp, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha. Snap het ook niet helemaal. Het 'moet' een buizenamp zijn. Vervolgens gaan we het digitaal mixen, maken we er een mp3 of cd van die we vervolgens op onze stereo-installatie (zonder buizen) afspelen. En dan klinkt een buizenamp beter? Misschien dat de experts kunnen uitleggen waar het verschil in zit. Ik heb zelf het idee dat er wat nostalgische gevoelens bij komen kijken. Niet dat dat erg is, helemaal niet. Maar eigenlijk zou je iemand geblinddoekt een stel verschillende versterkers moeten laten horen en dan kijken of ze de buizenamps er uit halen.


Dude, ik zou willen dat ik dat had. Dan zou ik zeker solid state spelen. Maar je merkt ook geen verschil als je erop speelt?

Ik ben het overigens wel met je eens dat je door al dat digitaal maken uiteindelijk een sound overhoudt waar de oorspronkelijke sound ver van te zoeken is.

SantaX
14 juni 2013, 01:07
Leuk topic. BB King zweert al sinds de jaren 80 bij een transistor bak. Een LAB L5, heb er zelf eentje aangeschaft. Die dingen gaan dus echt loeihard, maar ze zijn ook echt heel dynamisch. Speel nu wel over een budget buizenbak, fender hotrod deluxe, maar met zo een Lab L5 is helemaal niets mis. Mits je het clean houdt, of clean met een randje. Enfin, ik heb sowieso nog nooit iemand horen zeggen dat de King een klote geluid heeft :P Denk dat de meeste mensen nieteens weten dat hij op transistors zijn ding doet :P

FruscianteFan
14 juni 2013, 01:34
Nostalgie of niet. Speel je live of tijdens repetities merk ik het verschil tussen solid state en buizen meteen. Solidstate: Lekker clean live, maar crunch en high gain waardeloos, bijzonder weinig mid en punch en je hele geluid valt weg in het geweld van de rest van de band.
Buizen: live beter bruikbaar, het geluid 'draagt'beter, beter gebalanceerd.
Voor opnames maakt het inderdaad weinig uit aangezien alles digitaal gemasterd wordt, dan hoor je weinig verschil inderdaad. Sommigen nemen liever met modelling apparatuur op omdat je dan micing problemen in de studio niet hebt. Met een buizenbak moet je een mic zo plaatsen zodat je de sweet spot vindt. Gaat een mic een paar centimeter vanaf dat punt naar links of rechts, wordt je geluid radicaal anders soms. Met digitaal en modelling heb je dit niet.
Wát een onzin.

Met name dat een solidstate niet lekker kan scheuren, geen punch en weinig mids heeft, en wegvalt in het geweld van de rest van de band. Onze andere gitarist heeft een Fender Deluxe 112 ofzo, 94 watt SS. Mist de warmte van buizen, maar ligt juist lekker in de mix. Overdrive ervoor, dikke punch. Tubescreamer na de overdrive: wedden dat-ie de mix domineert.

arjanb01
14 juni 2013, 06:59
Onzin of niet, mijn ervaring met ss amps is het dat het geluid volledig de mist ingaat in bandgeweld. Dat jij dat onzin vindt, prima. Ik speel dan ook nog maar 20 jaar in bands dus verstand heb ik er niet echt van;)

arnoldtims
14 juni 2013, 09:39
Ik ben een groot liefhebber van BB King en wist dit niet.
Heb het verhaal al eens eerder gehoord maar als niet waar beschouwd.
Heb de man 2 keer live gezien in de jaren 90 en bij het laatste optreden was het fender twin waar hij over speelde.



Leuk topic. BB King zweert al sinds de jaren 80 bij een transistor bak. Een LAB L5, heb er zelf eentje aangeschaft. Die dingen gaan dus echt loeihard, maar ze zijn ook echt heel dynamisch. Speel nu wel over een budget buizenbak, fender hotrod deluxe, maar met zo een Lab L5 is helemaal niets mis. Mits je het clean houdt, of clean met een randje. Enfin, ik heb sowieso nog nooit iemand horen zeggen dat de King een klote geluid heeft :P Denk dat de meeste mensen nieteens weten dat hij op transistors zijn ding doet :P

obiwanjacobi
14 juni 2013, 09:59
Tja, het ervaren van geluid blijft een heel persoonlijke aangelegenheid. Daar kunnen we eindeloos over discusieren. Ik zou niemands ervaringen als onzin willen betitelen. Ik weet van mezelf dat ik de laatste jaren veel beter/kritischer ben gaan luisteren/horen tov vroeger toen ik alles dat hard was al snel goed vond. Soms hoor ik iemand een opmerking maken over het geluid (positief of negatief) bij een optreden of van een opname waar ik het totaal niet mee eens ben. Dus...

Waar ik naar op zoek ben zijn de verhalen/ervaringen en/of de productkennis.


De reden dat ik naar een SS/valve amp zoek is dat idd gewicht en onderhoud een 'issue' zijn bij tube amps. Initieel zoek ik idd ook alleen een eindtrap (heb nu een Mesa 2:90). Een combo of head is meestal niet multi channel (als in stereo) dus dat zou niet mijn eerste keus zijn. Tenzij de prijs dusdanig gunstig is dat je er gewoon twee kan nemen? :cooler: Nee, dat wordt me teveel gesjouw.

Daarnaast zou ik het ook niet erg vinden om iets meer hoog in mijn geliud te introduceren.

FruscianteFan
14 juni 2013, 10:36
Onzin of niet, mijn ervaring met ss amps is het dat het geluid volledig de mist ingaat in bandgeweld. Dat jij dat onzin vindt, prima. Ik speel dan ook nog maar 20 jaar in bands dus verstand heb ik er niet echt van;)
Het zal dan aan de versterker zelf liggen. Ik heb me er ook over verbaasd, maar het kan dus wel gewoon werken. Terwijl je (zeker op zichzelf) best goed hoort dat het geen buizen is.

Overigens, Jonny Greenwood (Radiohead) gebruikt voor zijn scheur toch ook een Fender 85?

peter_heijnen
14 juni 2013, 10:47
Hoor ook eigenlijk geen verschil tussen een ss-amp en een buizen-amp, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha. Snap het ook niet helemaal. Het 'moet' een buizenamp zijn. Vervolgens gaan we het digitaal mixen, maken we er een mp3 of cd van die we vervolgens op onze stereo-installatie (zonder buizen) afspelen. En dan klinkt een buizenamp beter? Misschien dat de experts kunnen uitleggen waar het verschil in zit. Ik heb zelf het idee dat er wat nostalgische gevoelens bij komen kijken. Niet dat dat erg is, helemaal niet. Maar eigenlijk zou je iemand geblinddoekt een stel verschillende versterkers moeten laten horen en dan kijken of ze de buizenamps er uit halen.
Nee je snapt het idd niet. Als ik jouw redenering kort door de bocht stuur dan hoeft een klassiek pianist geen echte vleugel meer te gebruiken want een sample piano voldoet omdat je later digitaal gaat mixen. Sterker nog, iedere synth kan dat klusje makkelijk af...

Met 'digitaal mixen' verandert het klankkarakter van de bron niet, ook niet als je uiteindelijk converteert naar de laagste kwaliteit mp3. Wel verlies je dan 'resolutie', maar marshall zal dan echt niet opeens als novanex gaan klinken.

peter_heijnen
14 juni 2013, 10:50
Mijn wensen zijn:
- Liefst 19" rack (hoewel ik ook wel wat voel voor zo'n monitor uitvoering - weet nog niet).
- tussen de 30 en 100 W (het moet in de oefenruimte lekker meekomen).
- min. 2 kanalen (3 mag ook).
Zelf nooit gehoord, maar veel lovends over gehoord: brunetti rockit.

peter_heijnen
14 juni 2013, 11:13
maar met zo een Lab L5 is helemaal niets mis. Mits je het clean houdt, of clean met een randje.
Volgens mij vind ik de volledig overstuurde sound van ty tabor op de eerste kingsx cd's ook verre van verkeerd (understatement): L5 als sound engine en crown eindtrappen voor de uitversterking.

Zelf heb ik al 15 jaar een tech21 tm60 zonder logo noch buizen die menigeen weet te verbazen.

Harry
14 juni 2013, 11:20
Onzin of niet, mijn ervaring met ss amps is het dat het geluid volledig de mist ingaat in bandgeweld. Dat jij dat onzin vindt, prima. Ik speel dan ook nog maar 20 jaar in bands dus verstand heb ik er niet echt van;)


nou nou nou, niet zo aangebrand hoor. Dat jij die ervaring hebt met ss versterkers wilt toch niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt? Als je een transistorbak op clean zet en je gebruikt goede pedalen kan het prima werken. Zie mijn eerdere post daarover.

Sorry voor de off topic duscussie trouwens....

Pepe
14 juni 2013, 11:31
Waar komt die transistor vs buizenamp discussie vandaan?

Men leest de titel en begint gelijk blind te schieten, alleen Rinze leest wat er staat.

arnoldtims
14 juni 2013, 11:38
http://www.uberproaudio.com/images/stories/WhoPlaysWhat/BB_King/guitarplyer_l5.jpg

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MqrLX0z8EUA
Dit klinkt toch erg goed.

scabiosa
14 juni 2013, 11:40
Een roland jazz chorus is bijvoorbeeld een errug lekkere transistor versterker!

Of inderdaad oude sunn's, acoustic...

FruscianteFan
14 juni 2013, 11:41
Vind het best een logische discussie eigenlijk..

Maar, on topic: eigenlijk is het sowieso een enorme generalisatie. De ene buizenbak is de ander niet. TS noemt de Valvestate als versterker die nagebootst wordt, maar met zijn ene buisje is het weliswaar een lekkere amp (ik repeteer er regelmatig op) maar niet dat je zegt, zo reageert en voelt een buizenamp.

Rinze
14 juni 2013, 11:44
Ik denk dus dat ie een Valvestate EINDtrap bedoelt..

Kakihara
14 juni 2013, 11:49
Op het wereldwijde web wordt nogal vaak de Rocktron Velocity genoemd. Geen ervaring mee dus ik kan verder ook niets nuttig zeggen.

SantaX
14 juni 2013, 12:27
Ik ben een groot liefhebber van BB King en wist dit niet.
Heb het verhaal al eens eerder gehoord maar als niet waar beschouwd.
Heb de man 2 keer live gezien in de jaren 90 en bij het laatste optreden was het fender twin waar hij over speelde.

Het is toch echt waar. Ik had er ook even moeite mee, maar op youtube zie je tig filmpjes waar ook de L5 achter hem staat. Heb hem zelf de laatste keer gezien dat hij in Europa was, op Gent Jazz een dag voor North Sea Jazz en daar had hij ook de Lab L5 bij zich. Hij heeft er trouwens nog reclame voor gemaakt.

Stiekem vind ik het wel grappig, want bijna niemand wil het geloven. Het gaat ook zo tegen de 'leer' in... Dat een gitaargod die nu juist bekend staat om dat dynamische spel met geweldige gevoelige phrasing, geen buizenbak gebruik. Zeker als je je dan ook nog bedenkt dat een l5 in top staat max 250 euro kost. In goede staat 200 euro.

Edit: ik zie nu pas je tweede post waarin je de reclame ook linkt. My bad!

SantaX
14 juni 2013, 12:35
Volgens mij vind ik de volledig overstuurde sound van ty tabor op de eerste kingsx cd's ook verre van verkeerd (understatement): L5 als sound engine en crown eindtrappen voor de uitversterking.

Zelf heb ik al 15 jaar een tech21 tm60 zonder logo noch buizen die menigeen weet te verbazen.

Tech21 had ik bijna zelf gekocht. Ik ben zelf uiteindelijk van de lab gegaan vanwege een goed aanbod en de King. Kinsgsx was ik helemaal vergeten inderdaad. Meen me ook te herinneren dat die alleen de voortrap gebruikte, maar inderdaad er zijn nog steeds legio mensen op zoek naar dat specifieke geluid van hem.

Zou ik nu weer voor de keuze staan, misschien dat de Tech21 het dan zou winnen. De lab l5 zitten wat opams in die niet meer gemaakt worden, wel eens defect kunnen gaan en dan en lastig te vinden zijn en aan de prijs.

FruscianteFan
14 juni 2013, 14:10
Het is toch echt waar. Ik had er ook even moeite mee, maar op youtube zie je tig filmpjes waar ook de L5 achter hem staat. Heb hem zelf de laatste keer gezien dat hij in Europa was, op Gent Jazz een dag voor North Sea Jazz en daar had hij ook de Lab L5 bij zich. Hij heeft er trouwens nog reclame voor gemaakt.

Stiekem vind ik het wel grappig, want bijna niemand wil het geloven. Het gaat ook zo tegen de 'leer' in... Dat een gitaargod die nu juist bekend staat om dat dynamische spel met geweldige gevoelige phrasing, geen buizenbak gebruik. Zeker als je je dan ook nog bedenkt dat een l5 in top staat max 250 euro kost. In goede staat 200 euro.

Edit: ik zie nu pas je tweede post waarin je de reclame ook linkt. My bad!
Zo moeilijk vond ik het helemaal niet te geloven.

al moet ik wel zeggen: in een gitaarduel tussen BB King en Eric Clapton hoor ik, voorzover ik ze überhaupt uit elkaar houd, net iets meer leven in BB King dan in Clapton...

SantaX
14 juni 2013, 14:24
Zo moeilijk vond ik het helemaal niet te geloven.

al moet ik wel zeggen: in een gitaarduel tussen BB King en Eric Clapton hoor ik, voorzover ik ze überhaupt uit elkaar houd, net iets meer leven in BB King dan in Clapton...

Dat laatste heb ik ook, maar dat kan bij mij ook komen omdat BB. een negroide kerel is die echt arm is geboren en weet hoe een plantage eruit ziet en Clapton een blanke millionair is die daar vast wel eens iets over heeft gelezen.

(Niets tegen Clapton, betere muzikant dan ik ooit zal worden, maar zo verrekte blank en klinisch.)

arnoldtims
14 juni 2013, 14:31
Jongens we gaan zo ruim of topic maar BB King en Eric Clapton zijn bijna niet uit elkaar te houden? dat menen jullie toch niet.
Clapton is ook niet rijk geboren en BB King is geen miljonair?

Brum
14 juni 2013, 14:51
Ik wilde al zeggen, waar heeft ie die megapens toch van, maar dat zal een biafrabuik, van de ondervoeding. De enige keer in z'n leven dat die man zichzelf heeft voortbewogen, dat was voor z'n leven, om z'n Lucilleke op te halen uit een brand. Katoen heeft ie van z'n leven nog nooit geplukt, wat motorisch gezien dan überhaupt ook volkomen onmogelijk is.

Zonder verder een discussie aan te wakkeren, maar Clapton heeft toch echt wat levendigere muziek nagelaten dan BB King. Hij mag nu dan misschien nog wat nootjes uit de losse pols schudden tijden een avondje bingo, maar Cream mag ik nog steeds graag naar luisteren hoor en alles ervoor en z'n tijd met Dereck & The Domino's was voor BB King begrippen haast metal denk ik. Die BB King leeft net zoveel als z'n 'tone' man, het enige leuke aan die vent is z'n smile van oor tot oor als ie twee noten per nummer speelt, wat mij betreft. Verder niks tegen de beste man hoor.

Excuses aan de topicstarter, maar dit moest ik gewoon even kwijt.

arnoldtims
14 juni 2013, 15:02
Je doet wat mij betreft BB king nu ook te kort.
Heb de neiging om hier nu allemaal spetterend optredens van BB king te plaatsen maar dan nemen we het topic over.

Brum
14 juni 2013, 15:04
Doe geen moeite, ik ben geen blues fan.;)

Ulgi
14 juni 2013, 15:49
Nee je snapt het idd niet. Als ik jouw redenering kort door de bocht stuur dan hoeft een klassiek pianist geen echte vleugel meer te gebruiken want een sample piano voldoet omdat je later digitaal gaat mixen. Sterker nog, iedere synth kan dat klusje makkelijk af...

Met 'digitaal mixen' verandert het klankkarakter van de bron niet, ook niet als je uiteindelijk converteert naar de laagste kwaliteit mp3. Wel verlies je dan 'resolutie', maar marshall zal dan echt niet opeens als novanex gaan klinken.

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, instrument en versterker. Een klassieke piano is een instrument, net als een electrische gitaar. Een gitaar sluit je aan op een versterker, een vleugel wordt versterkt door een....versterker (indien nodig).

Pepe
14 juni 2013, 16:14
Nee, Peter haalt niks door elkaar. Als het gaat over principe haal je juist een voorbeeld aan van een andere categorie voor extra drama du pointe.

rpl
14 juni 2013, 16:43
BB een dikke buik :???: waar dan :dontgeti:

http://img822.imageshack.us/img822/8484/iegw.jpg

achter zijn gitaar zeker......

:D

SantaX
14 juni 2013, 16:46
Je zou hem toch zo thunderstruck laten spelen :rockon:

DaveItUp
14 juni 2013, 17:58
Onzin of niet, mijn ervaring met ss amps is het dat het geluid volledig de mist ingaat in bandgeweld. Dat jij dat onzin vindt, prima. Ik speel dan ook nog maar 20 jaar in bands dus verstand heb ik er niet echt van;)

Dan heb je misschien te weinig SS amps gebruikt in die 20 jaar.

Herken me daar helemaal niet in. Heb allerlei amps gebruikt en speel nu alleen nog maar over een Sunn. Prikt prima door de mix, enorm veelzijdig en blaast zo'n beetje alles weg qua volume als dat nodig is. Natuurlijk is de feel anders dan een buizenamp, maar niet zozeer dat het echt totaal anders is.

In mijn ogen zijn er gewoon goede amps en kut amps, boeiend of dat buizen, SS of van mijn part modelling is.

peter_heijnen
15 juni 2013, 09:15
Nee, Peter haalt niks door elkaar. Als het gaat over principe haal je juist een voorbeeld aan van een andere categorie voor extra drama du pointe.
Precies, dat zeg ik: drama du pointe! :)

Btw, die foto van bb king is een nepperd met een acteur. Je ziet toch dat dat theo uit de cosby show is?

Brum
15 juni 2013, 12:25
Zie... Ik wist het wel...

zjanke
15 juni 2013, 13:22
Je zou hem toch zo thunderstruck laten spelen :rockon:
Ik krijg nu het beeld van de huidige BB King, headbangend en met rugzakje en korte broek niet meer uit mijn hoofd. :eek:

Braindead
15 juni 2013, 14:38
Nee je snapt het idd niet. Als ik jouw redenering kort door de bocht stuur dan hoeft een klassiek pianist geen echte vleugel meer te gebruiken want een sample piano voldoet omdat je later digitaal gaat mixen. Sterker nog, iedere synth kan dat klusje makkelijk af...

Met 'digitaal mixen' verandert het klankkarakter van de bron niet, ook niet als je uiteindelijk converteert naar de laagste kwaliteit mp3. Wel verlies je dan 'resolutie', maar marshall zal dan echt niet opeens als novanex gaan klinken.

Dat is ook weer waar (al zul je bij lage kwaliteit mp3 natuurlijk door kwaliteitsverlies ook karakter uit het geluid verliezen). Een cassettebandje klinkt gewoon al warmer dan een cd. Ik neig er ook naar dat AAD recordings vaak beter klinken dan DDD recordings. Of dat de opnametechniek is is moeilijk te zeggen. Kunnen ook de skills zijn uiteraard. (Of ADD zou het dan moeten zijn in dit voorbeeld.)

Digitaal bewerken doet uiteraard wel wat met je signaal afhankelijk van wat je doet. Als je alleen al naar gitaristen kijkt (en we zitten toevallig toch op een gitaarforum :) ) hoeveel hier zijn er al niet van mening dat een digitaal effectpedaal minder klinkt dan een analoog. Dus als je bij het mixen een hoop plug ins gebruikt kan dat het signaal toch al negatief gaan beïnvloeden. Aan de andere kant zal dit ook grotendeels met de ad/da converter te maken hebben. In goedkope apparatuur zal die eerder slechter zijn.

Lijkt ook een beetje een fenomeen van deze tijd te zijn. Platen lijken wel beter te klinken dan vroeger maar eigenlijk klinken ze IMO gewoon slechter. Meer effecten, meer toeters en bellen maar de grondsound, het karakter wat vroegere bands hadden is vaak minder aanwezig. Toch teveel bewerking met digitale prut?

steph
15 juni 2013, 17:17
Wat zou het mooi zijn hé, €200,- uitgeven aan een 2de hands Fender 112je, en een wereld geluid hebben.
Echt stom dat ze ze niet meer maken...
Heeft BB king sinds z'n lab5 nog baanbrekende dingen opgenomen dan (omdat die labjes zo inspirerend zijn zeker , en ja, ik weet waar ik over tik)?
Sorry hoor, Je brongeluid maakt niets uit bij digitale opname/bewerking?

Het gaat niet goed in de wereld, als dit de gemiddelde gitaarnet oren zijn....
IMHO natuurlijk!

Han S
15 juni 2013, 17:26
Het bizarre is dat als je nu gaat kijken wat er op Pinkpop aan versterkers wordt gebruikt voor het PA, dan zul je geen buis zien, allemaal solid state. Gitaristen hebben vaak een voorkeur voor een buizenamp en terecht, want het blijft een ander geluid en zeker als hij goed op zijn flikker krijgt.

HaroldA
15 juni 2013, 17:28
Het bizarre is dat als je nu gaat kijken wat er op Pinkpop aan versterkers wordt gebruikt voor het PA, dan zul je geen buis zien, allemaal solid state. Gitaristen hebben vaak een voorkeur voor een buizenamp en terecht, want het blijft een ander geluid en zeker als hij goed op zijn flikker krijgt.

Han, jij als geen ander weet dat zodra er ergens een solid state (pre)amp achter zet, je absoluut niet meer hoort dat het een buizenversterker is?


Wat een kwats :stop:

FruscianteFan
15 juni 2013, 17:32
Wat zou het mooi zijn hé, €200,- uitgeven aan een 2de hands Fender 112je, en een wereld geluid hebben.
Echt stom dat ze ze niet meer maken...
Heeft BB king sinds z'n lab5 nog baanbrekende dingen opgenomen dan (omdat die labjes zo inspirerend zijn zeker , en ja, ik weet waar ik over tik)?
Sorry hoor, Je brongeluid maakt niets uit bij digitale opname/bewerking?

Het gaat niet goed in de wereld, als dit de gemiddelde gitaarnet oren zijn....
IMHO natuurlijk!
Otto heeft geen wereldsound, absoluut niet. Maar ik verbaas me over hoe lekker dat ding kan klinken.

Voor één take op de EP heb ik mijn partij trouwens ook ingespeeld op zijn versterker. Voor dat stukje was de Fender 112 lekkerder dan mijn Ampeg of mijn Blues Junior...

the sure thing
15 juni 2013, 21:56
Wat een hype over de Fender112.... Ik heb die amp gelukkig heel snel weer weggedaan... Voor mij in de band/live alleen nog maar buizenamps. Thuis op erg laag volume kan een transistor amp mij nog wel bekoren. Evenals in de studio wil ik SOMS nog wel eens een profi-SS-processorrackje in de mengtafel inpluggen.

Misery Signals
16 juni 2013, 12:04
Daar zijn we weer...

Als er mensen zijn die liever door een solid state amp spelen whatever, ze doen maar. De solid state amps die hier opgenoemd worden zoals JC120 en Lab5 zijn allemaal cleane bakken. Dat kan wel ok zijn, maar ik heb nog geen enkele solid state amp gehoord waarvan de drive me echt kon bekoren. Geen enkele.
En opnamens... Ik gebruik ook wel eens software om wat gitaren in te spelen, maar mijn iso cab verkies ik er altijd boven. Live spelen met een solid state ik denk er nog niet aan. Die lekker dikke ronkende drive krijg je gewoon niet met een solid state amp of zelfs niet met Axe FX. Heb hem nu al een paar keer getest. Legt het live totaal af tegen een buizenbak.

MS

Pepe
16 juni 2013, 12:14
Ik vermoed dat degene die met een Jazz chorus op de proppen komen er of nooit over gespeeld hebben of fan zijn van 80's steriel schel compressor clean.

vulvasonic
16 juni 2013, 12:20
Ik vermoed dat degene die met een Jazz chorus op de proppen komen er of nooit over gespeeld hebben of fan zijn van 80's steriel schel compressor clean.
Ik was er zelf nooit kapot van, maar ik heb toch enkele gitaristen gekend die er leuke geluiden uit konden krijgen. Wat zeg ik, ze konden er één leuk geluid uit krijgen. En ze speelden allemaal op een 335 met het halselement geselecteerd en de tone regelaar een weinig afgerold. Goh..., dat geeft te denken. :D

arjanb01
16 juni 2013, 12:24
Daar zijn we weer...

Als er mensen zijn die liever door een solid state amp spelen whatever, ze doen maar. De solid state amps die hier opgenoemd worden zoals JC120 en Lab5 zijn allemaal cleane bakken. Dat kan wel ok zijn, maar ik heb nog geen enkele solid state amp gehoord waarvan de drive me echt kon bekoren. Geen enkele.
En opnamens... Ik gebruik ook wel eens software om wat gitaren in te spelen, maar mijn iso cab verkies ik er altijd boven. Live spelen met een solid state ik denk er nog niet aan. Die lekker dikke ronkende drive krijg je gewoon niet met een solid state amp of zelfs niet met Axe FX. Heb hem nu al een paar keer getest. Legt het live totaal af tegen een buizenbak.

MS

+1 ben het helemaal met je eens. Maar als je dat roept krijg je het halve forum over je heen dat dat onzin is.
Voor opnames zijn digitaal en ss amps perfect. Live blijft er niets van over. Als zelfs de axe fx dan tekort komt, is dat wel opvallend aangezien je hier te maken hebt met high end modelling spul die het echte buitengeluid benadert. Ik betwijfel dat zeer en zie steeds meer axe fx en Kemper spul op marktplaats staan. Het grappige is nog dat het zo'n 2 jaar geleden helemaal de shit was en nu zie ik ze net als line 6 spullen en masse te koop aangeboden worden.

Misery Signals
16 juni 2013, 13:14
Tuurlijk...

Een maat van me heeft een Axe FX Standard en zelfs voor 900 krijgt ie hem niet meer weg. Al die kerels met zo'n Axe FX kopen hem ook voor de metal sound. Klinkt strak klinisch maar nul dynamisch. Dan willen ze een mooie low gain sound, allemaal klinisch strak maar dynamiek live ook povertjes.
Ik zou hem gerust willen hebben voor hier in de studio als aanvulling op plugins hoor. Maar niet voor dat geld en al helemaal niet voor live.

MS

Pepe
16 juni 2013, 13:36
Ik denk dat veel mensen die aan de modeling zijn daarvoor een rack hadden, het zijn de gitaristen die maar blijven zoeken naar een goed geluid en dan blijkt modeling het ook niet te zijn. Die verkopen de modeling en timmeren een enorm fx board in elkaar dat elke maand wel weer een ander speeltje erbij krijgt dat NU ECHT TE GEK is.

Het wil niet per definitie zeggen dat modeling sucks, het kan ook aan het baasje liggen.

Braindead
16 juni 2013, 13:55
Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei. Zo gauw er een goed alternatief is voor buizen dan worden er geen buizenamps meer verkocht. Niemand vind het leuk al dat geklooi met buizen vervangen, biasen, oppassen dat je buizen tijdens vervoer niet aan te sterke temperatuurwisselingen en schokken blootgesteld worden. En niet in de laatste plaats dat buizenamps duurder zijn.

Solid state biedt vele voordelen maar het klinkt gewoon nooit helemaal als buizen. Als je daarmee kan leven dan kan solid state/modeling leuk zijn.

DaveItUp
16 juni 2013, 14:12
Vooropgesteld dat je een bepaalde sound zoekt, is het gewoon een totaal bullshitverhaal dat er live niets met een SS amp te beginnen is. Het kan je ding niet zijn, maar er zijn gewoon ss amps die een prima drive hebben en die prima live te gebruiken zijn.

SloeGin
16 juni 2013, 16:22
Daar zijn we weer...

Als er mensen zijn die liever door een solid state amp spelen whatever, ze doen maar. De solid state amps die hier opgenoemd worden zoals JC120 en Lab5 zijn allemaal cleane bakken. Dat kan wel ok zijn, maar ik heb nog geen enkele solid state amp gehoord waarvan de drive me echt kon bekoren. Geen enkele.
En opnamens... Ik gebruik ook wel eens software om wat gitaren in te spelen, maar mijn iso cab verkies ik er altijd boven. Live spelen met een solid state ik denk er nog niet aan. Die lekker dikke ronkende drive krijg je gewoon niet met een solid state amp of zelfs niet met Axe FX. Heb hem nu al een paar keer getest. Legt het live totaal af tegen een buizenbak.

MS
Heb je de Kemper al eens getest?
Heel wat beter dan de Axe Fx van de eerste reeks ...

HaroldA
16 juni 2013, 16:31
Heb je de Kemper al eens getest?
Heel wat beter dan de Axe Fx van de eerste reeks ...

Timo speelt daar ook over met Delain. Saaie en doodse boel, maar ongetwijfeld heel handig!

FruscianteFan
16 juni 2013, 16:50
Timo speelt daar ook over met Delain. Saaie en doodse boel, maar ongetwijfeld heel handig!
Viel me al op dat ik geen versterkers zag.

Kakihara
16 juni 2013, 17:18
Er was dit veelbelovend dingetje een paar jaar geleden:


http://www.youtube.com/watch?v=lFPPLJe5vdg

Sindsdien weinig meer van vernomen. Zou Harvey P. wat rechten gekocht hebben?

kwispelhond
17 juni 2013, 14:46
Ik ben vroeger ooit op ss versterkers begonnen, eind jaren 70 was het voor iedereen wel duidelijk dat die buizen-bakken hun beste tijd wel gehad hadden en binnen de kortste tijd verdwenen zouden zijn.....:soinnocent: Mijn eerste goede combo was een L5, daar mankeerde niets aan en die kwam er live meer dan prima door. Die dingen hadden een ingebouwde compressor en die werkte als een speer, klonk echt dik en mooi......., maar toen ging ik naar een concert van Rory Gallager en een week later was de L5 ingeruild voor een Marshall 2144 (dit was in 1979) en dat is nu nog steeds mijn favorite versterker. Toch ben ik het er niet mee eens dat ss-versterkers altijd moeite hebben met door de mix komen of dun moeten klinken, ik heb er ook zat gehoord waar ik behoorlijk van onder de indruk ben, de eerste die me te binnen schiet waren die Charlie versterkers, die klonken gewoon beresterk en mooi. Hoe dan ook, een ss-versterker klinkt altijd anders dan een buizenbak en daar is op dit moment nog geen techniek voor uitgevonden om dat op te vangen en verder is het gewoon een kwestie van smaak wat je mooi vind maar bruikbaar is het allemaal.

Pepe
17 juni 2013, 19:58
Een groot verschil tussen buizen en transistor, buizenamps kunnen, door hun historie, losjes worden ingedeeld in categorie sounds als tweeds, Amerikaans, Engels, Duits, metal, vintage, modern enz enz.
Een transistor is een transistor. Vrij generiek allemaal.

Han S
17 juni 2013, 20:28
In de jaren 90 heb ik heel veel metalbands opgenomen en vrijwel allemaal speelden ze met buizenversterkers, maar ook heel veel gitaristen hadden zo'n metalzone pedaaltje en dat is echt solid state. Ik vind die pedalen niet geweldig klinken, voor mij is een goede JCM800 met een snoer tussen de amp en de gitaar het ultieme metal geluid.

terrasbeest
17 juni 2013, 21:34
( off topic :sessionette 75 ??? ).

Misery Signals
18 juni 2013, 08:24
Vooropgesteld dat je een bepaalde sound zoekt, is het gewoon een totaal bullshitverhaal dat er live niets met een SS amp te beginnen is. Het kan je ding niet zijn, maar er zijn gewoon ss amps die een prima drive hebben en die prima live te gebruiken zijn.
Welke heeft dan een prima drive, geef eens een voorbeeld?

MS

Kim Wilson
18 juni 2013, 08:46
Niet direct voor metal, maar de Fender Performer die ik lang geleden heb gehad, had een heel fatsoenlijk drive-kanaal.

DaveItUp
18 juni 2013, 10:04
Welke heeft dan een prima drive, geef eens een voorbeeld?

MS

Voornamelijk ouder spul als Sunn, Acoustic, HH, dat soort werk. Allemaal prima sounds en "buis achtig" qua druk en feel.

Nu zal jij, aan je naam te zien, wel een heel ander idee hebben bij een goede drive, maar goed dat hou je toch.

HaroldA
18 juni 2013, 10:05
Ik heb een tijdje gerepeteerd op een Peavey Bandit ... ook vrij acceptabel.

Harry
18 juni 2013, 10:05
en anders trek je je drive uit een pedaal, simpel.

peter_heijnen
18 juni 2013, 10:08
Welke heeft dan een prima drive, geef eens een voorbeeld?

MS
Tech21 tm60.

Ik heb meer dan eens tijdens een pauze een technicus de gegevens van die amp zien opschrijven. Ook was er een vaste technicus die me liever met dat ding zag dan met mijn rackset met groove tubes trio, lexicon g2, reussenzehn el34 eindbak, en 4x12. Ik was het daar uiteraard niet mee eens, maar het zegt wel iets.

Zelf heb ik ooit versteld gestaan wat ik iemand zag doen met transistor peaveys in een r&r band.

DaveItUp
18 juni 2013, 10:12
Zeker oudere Peavey's zoals de Renown en de Musician zijn prima bakken.

Bijl
19 juni 2013, 11:10
Ik weet dat Matrix (http://matrixguitaramplification.com/products/) heel goed klinken en ook zelf zeggen dat ze de dynamiek van een Valve state hebben proberen na te bootsen.

Maar zijn er nog andere?

Mijn wensen zijn:
- Liefst 19" rack (hoewel ik ook wel wat voel voor zo'n monitor uitvoering - weet nog niet).
- tussen de 30 en 100 W (het moet in de oefenruimte lekker meekomen).
- min. 2 kanalen (3 mag ook).

Thanx!

http://amtelectronics.com/products/#GUITAR

AMT Electronics komt binnenkort uit met een 50 watt power amp, de Satellite, waar een solid state versie van een 6L6 buis in zit. Ze doen het ook al met 12AX7 buizen. De Stone Head is ook een geweldig ding.

Daarnaast hebben ze voorversterkers in pedaalvorm die griezelig dicht in de buurt komen van het echte werk. Ik heb zowel een Tech21Sansamp GT2 als een AMT D2 en de AMT klinkt veel overtuigender als de Tech21. Die D2 prik ik in de FX return van een 500 watt transistortop van Ashdown en aan de andere kant gaat het een normale 2x12 voor gitaar in.

In Nederland zijn ze te koop via Thomann of Gitaarbizz http://gitaarbizz.nl/

vidar
19 juni 2013, 12:48
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, instrument en versterker. Een klassieke piano is een instrument, net als een electrische gitaar. Een gitaar sluit je aan op een versterker, een vleugel wordt versterkt door een....versterker (indien nodig).

Dit ben ik pertinent met je oneens Ulgi. Voor mij zijn juist bij elektrische gitaren de versterker en evt pedalen deel van het instrument. Daarom willen we ook niet dat ze 'klinisch' klinken, stop die gitaar bijvoorbeeld maar eens rechtstreeks in een PA... Geef mij een goede gitaar en een baggerversterker (SS of buizen) en het gaat nog nergens naar klinken. Juist de wisselwerking tussen gitaar en versterker is zo belangrijk en degenen die dat weten uit te buiten hebben de beste sounds. Dat is ook een van de redenen waarom het trekken van algemene conclusies over versterkers zo nietszeggend is: De manier waarop je aanslaat, de klankleur van je gitaar, evt opedalen en de klankkleur van je versterker samen bepalen of het ergens naar klinkt.

Dutch66
20 juni 2013, 10:13
Dit ben ik pertinent met je oneens Ulgi. Voor mij zijn juist bij elektrische gitaren de versterker en evt pedalen deel van het instrument. Daarom willen we ook niet dat ze 'klinisch' klinken, stop die gitaar bijvoorbeeld maar een rechtstreeks in een PA... Geef mij een goede gitaar en een baggerversterker (SS of buizen) en het gaat nog nergens naar klinken. Juist de wisselwerking tussen gitaar en versterker is zo belangrijk en degenen die dat weten uit te buiten hebben de beste sounds. Dat is ook een van de redenen waarom het trekken van algemene conclusies over versterkers zo nietszeggend is: De manier waarop je aanslaat, de klankleur van je gitaar, evt opedalen en de klankkleur van je versterker samen bepalen of het ergens naar klinkt.

Precies, en daarom gaan de meningen ook alle kanten op....

Beetje jammer alleen dat sommige reacties, wat in principe niet meer is dan iemand z'n eigen (lees subjectieve) ervaring met een bepaald type amp, als een soort "waarheid" verkondigd word...

guitarkid
20 juni 2013, 10:32
Hoor ook eigenlijk geen verschil tussen een ss-amp en een buizen-amp, maar dat zal de leeftijd wel zijn, haha. Snap het ook niet helemaal. Het 'moet' een buizenamp zijn. Vervolgens gaan we het digitaal mixen, maken we er een mp3 of cd van die we vervolgens op onze stereo-installatie (zonder buizen) afspelen. En dan klinkt een buizenamp beter?

Da's wel erg kort door de bocht en en dan kun je ook zeggen dat het niet uitmaakt welke zanger o.i.d. je opneemt, want uiteindelijk mixen we alles digitaal etc. ;)
Er zijn ook nog factoren als dynamiek en zo! Een goede opname begint met een goed basisgeluid. En ik heb erg goede gitaarsounds gehoord met zowel buizen- als solid stateamps, maar voor mij is een buizenbak uiteindelijk toch vaak de winnaar, zeker in de studio, wanneer details er nog meer toe doen!!
@ Harry; tijdens een tourtje in Portugal speelde ik ook over de daar aanwezige ss-amps, met eigen pedalen. Had een meer dan prima geluid!

dml
20 juni 2013, 11:50
+1 ben het helemaal met je eens. Maar als je dat roept krijg je het halve forum over je heen dat dat onzin is.
Voor opnames zijn digitaal en ss amps perfect. Live blijft er niets van over. Als zelfs de axe fx dan tekort komt, is dat wel opvallend aangezien je hier te maken hebt met high end modelling spul die het echte buitengeluid benadert. Ik betwijfel dat zeer en zie steeds meer axe fx en Kemper spul op marktplaats staan. Het grappige is nog dat het zo'n 2 jaar geleden helemaal de shit was en nu zie ik ze net als line 6 spullen en masse te koop aangeboden worden.

En wat wil dat zeggen, dat er "en masse" wordt aangeboden? Ik zie ook wel heel erg veel Marshall en Fender buizenbakken te koop staan op marktplaats. Wil dat meteen zeggen dat die verkopers overstappen op SS of modeling? Als je zo'n uitspraak doet, kom dan met onderbouwing, een stukje research, getallen.

steph
21 juni 2013, 05:08
En wat wil dat zeggen, dat er "en masse" wordt aangeboden? Ik zie ook wel heel erg veel Marshall en Fender buizenbakken te koop staan op marktplaats. Wil dat meteen zeggen dat die verkopers overstappen op SS of modeling? Als je zo'n uitspraak doet, kom dan met onderbouwing, een stukje research, getallen.

Het verschil is dat dat Fender en Marshall al 60+ jaar versterkers bouwen, vandaar je ze vaak tegenkomt.
Sommige modellen kom je ook vrijwel nooit tegen, tenzij tegen prijzen, waar je een transistor fabriek van kan kopen...
Daarnaast zijn het vaak die onnut grote bakken die te koop aan geboden worden (Twin reverb, dual showman met doodskist), van iemand die bijv. op een flatje is gaan wonen. Heeft niks te maken met de sound, maar zegt meer over de vakmanschap en betrouwbaarheid van deze versterkers.
Als je van bovenstaand de relatief "nieuwe" apparaten aftrekt is er toch maar 1 conclusie mogelijk?
Elke digitale of SS versterker, wordt voor een fractie van de nieuwprijs verkocht, en de buizenbakken alleen maar duurder tweedehands.
Dit heeft dus wereldwijd een reden...:chicken:
Begrijp je het nu?

dml
21 juni 2013, 06:57
Er wordt niet eens over prijzen gepraat. Arjanb01 geeft aan dat er "en masse" Kemper's, Axe's en Line6' worden aangeboden. Ik weet het niet maar op mp zie ik bijv. maar één Kemper te koop staan. Hoeveel zijn er in de korte tijd van zijn bestaan verkocht? Hetzelfde geldt net zo goed voor Line6 en en Fractal Audio. Dat digitale techniek bij aankoop meteen devalueerd, is een gegeven en heeft als zodanig weinig te maken met gitaarprocessors in het bijzonder.
Jij geeft zelfs aan dat het wereldwijd een reden heeft. Blijkbaar ben je een wereldkenner, maar toch ben ik dan heel benieuwd wat die reden is. Overigens gaan we nu behoorlijk off topic.......

steph
21 juni 2013, 12:04
Er wordt niet eens over prijzen gepraat. Arjanb01 geeft aan dat er "en masse" Kemper's, Axe's en Line6' worden aangeboden. Ik weet het niet maar op mp zie ik bijv. maar één Kemper te koop staan. Hoeveel zijn er in de korte tijd van zijn bestaan verkocht? Hetzelfde geldt net zo goed voor Line6 en en Fractal Audio. Dat digitale techniek bij aankoop meteen devalueerd, is een gegeven en heeft als zodanig weinig te maken met gitaarprocessors in het bijzonder.
Jij geeft zelfs aan dat het wereldwijd een reden heeft. Blijkbaar ben je een wereldkenner, maar toch ben ik dan heel benieuwd wat die reden is. Overigens gaan we nu behoorlijk off topic.......

Nooit gehoord van Ebay? =wereldwijd.

Overigens los van toonvoorkeuren, is digitaal ook gevoeliger op podia (hitte met lampen, condens in en uit auto, trillingen, spanningspieken) tov buizen.
In een "honeymoon" periode lijkt vaak alles leuk en ideaal, daarna leer je de echte pro en cons kennen.

De eerste auto's waren ook een drama, die ingehaald werden door paard en wagen.
We kunnen zelfs al naar de maan vliegen.
Maar goede buizen moddeling.....

Bijl
21 juni 2013, 12:32
Maar goede buizen moddeling.....

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-snc7/424766_467191323311769_1625161519_n.jpg

https://gitaarbizz.mygostore.co.uk/media/en/g5/0b/8c/b1/6e/ab/e5/12AX7WS.jpg

https://gitaarbizz.mygostore.co.uk/media/en/g5/0b/8c/b1/6e/ab/e5/6L6WS-650w_1.jpg

Ok, het is meer emulatie dan modeling en je hebt nog steeds een zware versterker nodig, maar toch...

Pepe
21 juni 2013, 13:13
Die dingen mag je van me houden, het interesseert me ook niks of een amp vol zit met chips of dat er een dozijn kaboutertjes op fietsjes de boel aan de gang houden. Ik hou van buizen omdat het een organische vibe heeft, je ziet dingen bewegen en gloeien, magie.. iets uit Fritz Lang's Metropolis.
Een diode of chip kan beter klinken? Nou, hoera.

Bijl
21 juni 2013, 17:09
Die dingen mag je van me houden, het interesseert me ook niks of een amp vol zit met chips of dat er een dozijn kaboutertjes op fietsjes de boel aan de gang houden.

Dat zou echt zo ontzettend gaaf zijn, een dozijn kaboutertjes. Als dat op de markt komt ren ik meteen naar de winkel :mmmm: Wel ook op fietsjes dan. Van die kleine hometrainertjes met een dynamo d'r op.

Toaster
21 juni 2013, 20:24
Ik weet dat Matrix (http://matrixguitaramplification.com/products/) heel goed klinken en ook zelf zeggen dat ze de dynamiek van een Valve state hebben proberen na te bootsen.

Maar zijn er nog andere?

Mijn wensen zijn:
- Liefst 19" rack (hoewel ik ook wel wat voel voor zo'n monitor uitvoering - weet nog niet).
- tussen de 30 en 100 W (het moet in de oefenruimte lekker meekomen).
- min. 2 kanalen (3 mag ook).

Thanx!


Volgens mij speelde de gitarist van Luie Hond met een Music Man top in zijn 19 inch rek. Dat is een versterker met solied stat voorversterking en buizen eind.

7ender
21 juni 2013, 21:15
Nee je snapt het idd niet. Als ik jouw redenering kort door de bocht stuur dan hoeft een klassiek pianist geen echte vleugel meer te gebruiken want een sample piano voldoet omdat je later digitaal gaat mixen. Sterker nog, iedere synth kan dat klusje makkelijk af...

Met 'digitaal mixen' verandert het klankkarakter van de bron niet, ook niet als je uiteindelijk converteert naar de laagste kwaliteit mp3. Wel verlies je dan 'resolutie', maar marshall zal dan echt niet opeens als novanex gaan klinken.

...wauw !,.....een echte Novanex ,.......dan wil je nooit meer wat anders !

( maar dan anders ..... :soinnocent: )

:D

Misery Signals
22 juni 2013, 00:06
Volgens mij speelde de gitarist van Luie Hond met een Music Man top in zijn 19 inch rek. Dat is een versterker met solied stat voorversterking en buizen eind.


WTF is Luie Hond nou weer... dat is toch niet de naam van een... nee... band?

De bekende Belgische Band "De geaborteerde Reetkevers" spelen dan weer met Mesa Boogie Rectifiers. Dat zijn dikke amps vol heerlijke buizen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg/300px-Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg


MS

Brum
22 juni 2013, 02:24
Ik heb nog gezocht ook he, op 'De geaborteerde reetkevers'.

Misery Signals
22 juni 2013, 10:04
Laatste zin van de Nederlandse Wikipedia van Luie Hond:

"In oktober 2007 kondigde Luie Hond haar einde aan door gebrek aan geld en motivatie."

:seriousf:

MS

DarknessAwaits
22 juni 2013, 10:17
Had dus niks te maken met z'n solid state voorversterking. Fijn dat we dat ook weer opgelost hebben.

Misery Signals
22 juni 2013, 10:47
Fijn dat je wil bijleren ;)

Een paar postjes langs de kant kan toch... Heb trouwens al input gegeven meer vooraan in topic.

MS

Pepe
22 juni 2013, 12:59
Ik heb het idee dat dit topic langzaam op het einde af stiefelt... :D

jerome
22 juni 2013, 18:34
Er was dit veelbelovend dingetje een paar jaar geleden:


http://www.youtube.com/watch?v=lFPPLJe5vdg

Sindsdien weinig meer van vernomen. Zou Harvey P. wat rechten gekocht hebben?

Als buizenamplover durf ik durf het bijna niet te zeggen, maar daar komt best een lekkere sound zeg!
(voor zover het te beoordelen is op een "jij buis" filmpje...)
Maar ben ik nou de enige die dat vind, of durft er niemand voor uit te komen... ;)
Die amp is zo te horen best lekker dynamisch en reageert goed op de volumepot van je gitaar.
Aan het eind is die inpiratieloze jam wel weer killing voor mijn gevoel...

arjanb01
22 juni 2013, 19:57
Laat je niet misleiden door de compressie die er ook nog eens op die filmpjes te horen is, dan lijkt het heel wat. Toch klinkt het wel aardig voor een torrenbakkie.

MarkS
22 juni 2013, 20:29
Ik was ook behoorlijk impressed toen deze amp destijds hier werd genoemd. Nog steeds eigenlijk. Voor een SS dan hė.

Kakihara
22 juni 2013, 20:51
Laat je niet misleiden door de compressie die er ook nog eens op die filmpjes te horen is, dan lijkt het heel wat. Toch klinkt het wel aardig voor een torrenbakkie.

Compressie wordt normaal als boosdoener naar voren geschoven als iets niet goed klinkt, nu is het ook al de schuld van compressie dat iets wél goed klinkt?

Chocola
22 juni 2013, 21:30
Ik heb niet gezien of dit al in al die reply's gezegd is, maar: Kemper Profiler i.c.m. een poweramp voldoet volgens mij aan jouw wensen/eisen. Kunt kiezen uit zowel een rack als een lunchbox uitvoering, is flexibel qua sound en klinkt erg goed voor een niet-buizenbak. Is wel heel iets anders dan modeling/standaard transistoramp dus houd daar rekening mee.

Check hem eens bij een winkel, ik vind hem geweldig klinken (al klinken niet alle profiles goed met elke gitaar, soms even zoeken). Je hebt niets gezegd over budget trouwens, kan best dat je transistoramp zoekt in de veronderstelling dat die veel goedkoper zijn dan een beetje buizenbak, of juist niet, dat weet ik niet :).

beruk
22 juni 2013, 22:26
Als het gaat om reageren op letterlijk de topic titel dan moet deze niet in dev opsomming ontbreken, of je ermee kan rocken weet ik niet, maar godskelere wat een lekker ding die Henriksen Amp(deze blues ken ik niet, de jazz is een briljant ding.):

http://www.youtube.com/watch?v=gXQz1mSMXEY

kassie
23 juni 2013, 12:33
Als buizenamplover durf ik durf het bijna niet te zeggen, maar daar komt best een lekkere sound zeg!
(voor zover het te beoordelen is op een "jij buis" filmpje...)
Maar ben ik nou de enige die dat vind, of durft er niemand voor uit te komen... ;)
Die amp is zo te horen best lekker dynamisch en reageert goed op de volumepot van je gitaar.
Aan het eind is die inpiratieloze jam wel weer killing voor mijn gevoel...

Retro Wreck? Volgens mij een emulatie van een Trainwreck. De sounds komen wel erg dicht bij mijn express clone. Vooral het goede opschonen d.m.v. de volumeknop. Lijkt me een erg praktische amp voor oefenen en tevens gigging d.m.v. line out. Zou zelf prima kunnen giggen met zo'n amp.