PDA

View Full Version : Guitar kits usa Airline gitaar gekruist met Jack White's triple jet bedrading.



DEAFFORREST
12 juni 2013, 01:43
Ik ben de laatste tijd helemaal gek op het geluid van oude National, airline en supro gitaren. Ik heb daarom besloten om in juli of augustus een Resoglass gitaar te bouwen. Ik ben een fan van bijna alle muziek die Jack white maakt (white stripes, raconteurs, dead weather, solo project) maar ook van de late great JB Hutto en het oude werk van The black keys. Ik ben dus zogezegd Bluesrock verslaafd en ik vind een Airline perfect voor de meest ranzige blues tonen:hippie:. Ik hou ook veel van Rockabilly, Country, Punk/garage rock(oude meuk), Surf, Soul en funk muziek.

Nou vind ik de koperen Gretsch en Groene Gretsch gitaar die ol'uncle White bespeelt in The racounteurs ook erg vet en heb besloten om de bedrading van de triple jet te maken in een Airline jb hutto body

Er komen dus 3 Gretsch/tv. jones pickups in, ik weet nog niet precies welke pups... Ik zit te twijfelen tussen classics van tv en dyna's van gretsch. Ik had dus dit plaatje op internet gevonden van de wiring van de koperen triple Jet gitaar, ik zou graag één toon regelaar voor alle drie de pups willen hebben.
Nou ben ik niet zo goed met bedrading schema's(ben er wel druk mee bezig!), ik kan wel goed solderen maar ik ben niet echt goed in layouts. Ik hoop heel erg dat iemand voor mij misschien een alternatieve tekening wilt maken met de toonregelaar en bedrading daarvan.
(Iemand die al veel ervaring daar mee heeft) Dat zou echt super fijn zijn en zal me heel veel tijd en gekut besparen

Alvast Bedankt!;)


http://www.gretsch-talk.com/forum/attachments/technical-side-things/23540d1348852255-triple-jet-build-tj-wiring.jpg

Ike57
12 juni 2013, 07:50
Mooi, weer een project erbij!

Ik ben niet iemand met veel ervaring in electronica, maar ik ben er de laatste tijd wel veel mee bezig (het schemawerk). Als ik, met mijn beperkte kennis, naar jouw schema kijk dan zit daar op dit moment geen toonpot in. Dit zijn alleen volumepots (?)

Wil je die tonepot er als extra knop bij?

stijnkenens
12 juni 2013, 11:21
Ik wil hier heel het bouwverslag zien !

Hoe ik het nu zie: de switch per pickup is veel te moeilijk bedraadt .
Ik zou ground van pup zowiezo rechtstreeks aan de behuizing van de volume pot solderen.
En de switch enkel gebruiken om het signaal te onderbreken: signaal pup aan middelste lug en dan van de lug eronder (of erboven, hangt er vanaf hoe je wil switchen) naar de volume pot.

De oranje draad van de volume pots telkens naar elkaar verbinden, en dan eerst naar de tone pot, en dan pas naar de jack.

Check een gewoon strat schema, dat werkt met 2x volume en 1 tone, dan snap je wat ik bedoel !



s.

DEAFFORREST
12 juni 2013, 17:33
Ja dit zijn volumepots voor elke pickup 1, ik zou inderdaad de tonepot er als een extra knop bij willen hebben die alle pickups bedient. :)

DEAFFORREST
12 juni 2013, 17:38
Ik wil hier heel het bouwverslag zien !

Hoe ik het nu zie: de switch per pickup is veel te moeilijk bedraadt .
Ik zou ground van pup zowiezo rechtstreeks aan de behuizing van de volume pot solderen.
En de switch enkel gebruiken om het signaal te onderbreken: signaal pup aan middelste lug en dan van de lug eronder (of erboven, hangt er vanaf hoe je wil switchen) naar de volume pot.

De oranje draad van de volume pots telkens naar elkaar verbinden, en dan eerst naar de tone pot, en dan pas naar de jack.

Check een gewoon strat schema, dat werkt met 2x volume en 1 tone, dan snap je wat ik bedoel !



s.

haha, ik ga er pas over een tijdje beginnen! Ik zal dan het bouwverslag in een nieuwe post maken! Ik denk dat ik me gewoon bij de stock versie van de wiring hou, Jack heeft het ook zo in zijn gitaar zitten.

Ike57
12 juni 2013, 17:57
Resoglass Airline zei me eerlijk gezegd helemaal niks, dus ik heb eens even gegoogled.
Ik kwam hier: http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=49027 een bouwverslag tegen . Is dit wat je wilt maken? Zo ja, ga je hem ook op zo'n manier - twee polyester helften - maken?

barno
12 juni 2013, 18:45
de jack white hype is al enkele jaren aan de gang dus mag je er zeker van zijn dat een slimmerik daarop inspeelt :)

http://www.guitarkitsusa.com/13.html

DEAFFORREST
13 juni 2013, 03:47
Resoglass Airline zei me eerlijk gezegd helemaal niks, dus ik heb eens even gegoogled.
Ik kwam hier: http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=49027 een bouwverslag tegen . Is dit wat je wilt maken? Zo ja, ga je hem ook op zo'n manier - twee polyester helften - maken?

Jup ik ga een resoglass body van guitar kits usa bestellen.

lauke_101
13 juni 2013, 07:25
Vet! Ik kan me erg vinden in je muzieksmaak, de White Stripes zijn al mijn favoriete band vanaf hun allereerste album. Ik heb gitaar leren spelen van hun muziek.

Je hoeft je schakeling voor de pickups niets zelf uit te vinden, zoek maar eens op de website van seymour duncan ;) 3 pups/3 vol/1 tone is standaard in veel gibsons met 3 elementen.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

DEAFFORREST
13 juni 2013, 12:26
Vet! Ik kan me erg vinden in je muzieksmaak, de White Stripes zijn al mijn favoriete band vanaf hun allereerste album. Ik heb gitaar leren spelen van hun muziek.

Je hoeft je schakeling voor de pickups niets zelf uit te vinden, zoek maar eens op de website van seymour duncan ;) 3 pups/3 vol/1 tone is standaard in veel gibsons met 3 elementen.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Bedankt! ik zal daar op kijken! ik zal even kijken hoe je dat dan moet bedraden met een killswitch. Misschien maak ik zelf wel een schema en laat het dan zien aan mensen hier of het goed of fout is! Ik luister nu denk ik 4 a 5 jaar naar ze, ik had white blood cells van een vriend gekregen toen ik nog op de middelbare school zat. Toen ik dead leaves and the dirty grounds voor het eerst hoorde was ik verliefd op zijn sound! Zo SMERIG!

DEAFFORREST
13 juni 2013, 13:14
Nou zit ik wel met 1 ding... ik heb de wiring diagrams bekeken van gibbies met 3 humbuckers maar ik wil ook nog die on/off switches erin hebben, dat maakt het voor mij weer een beetje lastig... Is er niemand die voor mij een layout wilt maken gebaseerd op de triple jet wiring diagram met mijn extra wensen?

lauke_101
13 juni 2013, 14:33
De tonepot kun je in je schema zetten voor of na je killswitch, maakt niet uit. Je oranje 'master' draad die naar de killswitch loopt sluit je dan aan op het derde pootje van de tone pot, zoals je ook ziet in dit schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_1t_3w). Daarna gewoon vanaf hetzelfde pootje naar je output jack.

Overigens ligt de waarde van die condensator op de tone pot niet vast, afhankelijk van wat je wil loont het zich wel hier wat mee te experimenteren; hogere waardes laten minder hoge tonen door als je de pot dichtdraait.

DEAFFORREST
15 juni 2013, 07:03
Oke, dit is klote.
Ben wegens niet kunnen slapen het internet opgedoken, heb het hele artikel gelezen waar ik het schema vandaan had gehaald en ik ben er achter gekomen dat dit schema dus niet in orde is... Terug bij af dus... Ik probeer dus telkens het diepe in te duiken en er achter te komen hoe het allemaal zit maar het is allemaal te veel in 1 keer. Als ik denk dat ik het ene begrijp dan lees ik weer iets waardoor ik het weer niet begrijp :( Het enige wat ik gewoon wil is een werkend schema met drie volume pots, 1 tone pot, 3 on/off switches voor de pick-ups en een killswitch tap button die het signaal onderbreekt wanneer je hem indrukt en dan gelijk terugspringt wanneer je um loslaat. HELP ME PLEASE!

Paul Schermer
15 juni 2013, 11:29
Hoewel elektronica (nog) niet mijn sterkste kant is, ben ik gek op puzzelen.

Dit zou kunnen werken, wellicht kan iemand dat bevestigen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/106665771/Schakeling%203Hum%203vol%201tone%203toggle%201kill .jpg

RS-Rik
16 juni 2013, 19:36
vet idee en je ziet het niet zo vaak! Maar doet Jack White niet alles op 't brugelement? Op zowel Live under Blackpool Lights als It Might Get Loud zie je die Airline met alleen het brugelement..

Maargoed, als je meer dan alleen dan de White Stripes wilt kunnen en een iets gevarieerdere sound zijn meer pups vast de uitkomst.




Krijg je van die huidige electroschakeling geen groundloops?


Trouwens:

Het ís mogelijk om zelf een glasvezel body te maken (Resoglass is puur een marketing naam, ze gebruiken hele algemene chopped-fiber glasvezel met w/s een epoxy of polyester matrixmateriaal)
Je moet een positieve (of negatieve, maar dat is moeilijker) mal hebben die precies in je product past, daar een lossingsfilm overheen smeren (ik denk dat vaseline prima zou werken) en een daar je glasvezel overheen leggen. Glasvezel kan wel jeuken, zeker met schuren en lakken alles buiten doen met pbm's).
Het is heel simpel, wordt alleen in de gitaarcontreien weinig toegepast.

Martin_
16 juni 2013, 20:19
Voor een gladde afwerking kun je gelcoat gebruiken. Als je zelf een gitaar op deze manier wilt maken, blijft echter wel dat je eerst een moedermodel moet maken. Dan heb je ook al bijna een houten gitaar gemaakt.

Gerard1793
16 juni 2013, 21:05
Of een piepschuimen natuurlijk, of PUR...

lauke_101
16 juni 2013, 22:14
Krijg je van die huidige electroschakeling geen groundloops?


Gewoon netjes alles aarden verbinden via de behuizing van de potmeters zoals ook in de schakeling staat aangegeven, dan gaat dat wel goed. Een groundloop kun je niet krijgen op een gitaar; dat krijg je pas wanneer je apparatuur op elkaar aansluit die niet op hetzelfde niveau geaard is. Dan gaat er een ongewilde stroom lopen tussen geaarde delen van beide apparatuur die tot brom/storing/schokken kan leiden.

DEAFFORREST
23 juni 2013, 04:25
Ik heb niet genoeg tijd om mijn eigen mal te maken en ook helemaal geen zin.
Nou vind ik het erg aardig dat er mensen zijn die mij proberen te helpen, dat waardeer ik ook hoor :P
maar ik heb nog niet echt de oplossing op mijn probleem gevonden.
Weet iemand misschien of er iemand op dit forum is die mij makkelijk er uit zou kunnen helpen?

Martin_
23 juni 2013, 10:46
Wat is er mis met het schema van Paul dan? Anders kom je bijvoorbeeld bij Aaronstonebeat hier op het forum terecht.