PDA

View Full Version : Restauratie/Reparatie.



mistermaniac
25 juni 2003, 16:31
Ik heb hier van mijn zolder nog een oude "merkloze" acoustische gitaar gevist. Nu wil ik deze een beetje restaureren, bijvoorbeeld nieuwe snaren erop en zo'n ding waar je de snaren mee stemt (hoe noem je dat, ben een gitaarn00b).. Hoe pak ik dat aan? :???:

willem1940
25 juni 2003, 19:30
Een simpel stemfluitje van enige Euro's, zelf op blazen, is zat als hulpje. Heb je echt niet iemand in je omgeving met enige ervaring? Je hoeft het maar 1x te zien.

Belangrijk: insteek van de snaar in het stem-mechaniek, daar worden de meeste/ergste fouten mee gemaakt. De eerste wikkels moeten niet-kruisend aan die kant van de doorsteek liggen waar ze NIET heen willen, dus met een vingernagel bij-sturen. Dan drukt alles zich prachtig steeds vaster tegen de doorsteek ("tamp") in het winch-gaatje. Nix dubbel, nix knopen.

Ook: pas op voor te hoog stemmen (knal, euro's). Moet je toch ietsjes soms omlaag, dan EERST flink wat lager en opnieuw omhoog want de LAATSTE slag moet SPANNEN zijn, anders kauwgom.

Kras met een potlood op lang niet gebruikte mechanieken, meestal staal/brons-combinaties en daar mag liever geen vet of olie op. Potlood = grafiet = mooie droge smering (ook voor "platte" sleutels/sloten, zoals Lips). Werkt zelfs indien onzichtbaar dun aangekrast, zet zich langzaam door, dus veel KLEINE beweginkjes maken.

Bij stroeflopen van mechaniek-stiften tegen hout: KAARSVET aankrassen of desnoods waxine (ook voor hout/hout, rare kastdeurtjes, laden etc.).

mistermaniac
25 juni 2003, 19:53
Oke dank je...ik zal eens even gaan expirimenteren