PDA

View Full Version : Electrische Gitaar voor de dochter



willem6
10 juni 2013, 23:45
Hallo,
Ik zou graag een gitaar willen kopen voor mijn dochter,ze hoort graag wat het ruigere werk metal en zo.
Nu in sommige winkel stellen ze gitaren met dubbele humbucker's voor.Is deze type goed daarvoor?
En kan ze met deze gitaar(dubbel humbucker) dan enkel gebruiken voor het zware werk,of kan ze daar ook gewoon muziek mee spelen?

We hebben al een paar winkel gedaan,en deze hebben we al gezien.
-Fender strat standaard HSS
-PRS Tremonti SE
-Hagstrom (type weet ik niet meer)was rond de 560€.

Welke type zouden jullie aanraden,moet wel redelijke kwaliteit zijn.

Voor de versterker zouden we misschien voor de Roland 80 XL gaan.Is deze een goede of beter iets anders nemen?
Lampen versterker? Maar die zijnmestal duurder, Niet??
Alvast bedankt

Ace 1.15.19
11 juni 2013, 00:50
Hallo Willem,

Even in het kort een paar basic antwoorden op je vragen:

In de rock en metal muziek wordt inderdaad over het algemeen gespeeld met humbuckers. Dit i.v.m. het 'dikkere' en ruigere geluid. Je kan er echter alle soorten muziek mee spelen. Uit je lijstje lijkt de PRS Tremonti me het meest geschikt. Een gitaar is niet persé gemaakt om maar één ding te kunnen. De ene is misschien wat meer geschikt dan de andere, maar het komt meestal neer op persoonlijke smaak en voorkeur.

Als je een gitaar inprikt op een versterker heb je niet meteen een metal geluid, daar komt iets meer bij kijken. Het hevige en 'scheurende' geluid noem je oversturing (Engels: distortion). Dit kan gecreëerd worden door een effectenpedaal of door een distortion kanaal op je versterker. De Cube-80XL is een prima versterker om mee te beginnen. Hier zitten meerdere kanalen op, waaronder ook een kanaal waar je veel verschillende sounds uit kan halen en o.a. distortion.

Een buizenversterker is meestal flink duurder. Ik zou het echter niet aanraden om hier mee te beginnen als je nog nooit gespeeld hebt en niet zeker weet of het wat voor je is. Je kan altijd later je spullen vervangen met beter spul als je er 'aan toe bent'. Om te beginnen en om te oefenen is zo'n Cube uitermate geschikt.

rjm
11 juni 2013, 01:00
Hoi Willem,

Allereest is het belangrijk dat je dochter een gitaar leertkiezen. Ga desnoods naar een grote zaak zoals Feedback of Bax-Shop waar je op je gemak instrumenten uit kunt proberen in geluidsdichte cabines. De verkopers staan hier ook niet meteen in je nek te hijgen om je iets te verkopen, maar desgewenst kun je uiteraard altijd advies krijgen.
Wat sound betreft wil ze graag een gitaar voor metal muziek. Dan ga je dus al zoeken bij de “solid body” gitaren, zoals zeer zeker de Fender Stratocaster (een uiterst universele gitaar die je zowel in een party-bandje kunt gebruiken als in een hard-rock band). Daarnaast heeft Ibanez uitstekende solid body gitaren, BC-Rich (mijn vrouw heeft een BC Rich Mockingbird waar ze zeer tevreden over is en er ook gewoon top-40 muziek op speelt), wat je maar wilt.
Humbucker pick-ups hebben een volle, zware sound, terwijl het geluid van ”single coils” (zoals op een Stratocaster) wat dunner en bijtender is.
Daarnaast is het belangrijk dat de gitaar ook bij je past. Een gitaar kan wel mooi zijn maar hij moet ook ” lekker” zitten. Daarom is gitaren uitproberen ook belangrijk.
Je moet geen last hebben van harde randen die tegen je ribben duwen, een gitaar die te zwaar is, de hals moet prettig pakken, etc. Probeer zowel staand als zittend even te spelen dan merk je snel genoeg of een gitaar compleet bij je past, wat sound, gewicht, en pasvorm betreffen. Kun je zelf nog geen gitaar spelen vraag dan een van de verkopers of ze wat willen demonstreren, of neem een vriend(in) mee die gitaar kan spelen.
Er zijn volop goede niet te dure instapmodellen verkrijgbaar. Het moet nog blijken of je dochter inderdaad een gitariste is, en of de belangstelling blijvend is. Een dure gitaar kopen kan altijd nog.
Semi-akoestische of “hollow body” gitaren zou ik maar laten hangen als je dochter echt metal prefereert. Vanwege de open klankkast beginnen deze gitaren heel snel rond te gieren vooral bij gebruik van distortion/overdrive pedalen, etc. Daarnaast hebben deze gitaren grotere klankkasten en harde randen wat de meeste vrouwen niet echt comfortabel vinden.
Voor een versterker zou ik ook niet meteen een hele dure nemen, een goeie instapper waar ze toch mee in een bandje kan spelen als het zover is. Daarna kan er altijd nog een betere, grotere, veel vermogen-versterker aangeschaft worden. (Voorlopig hou je in ieder geval je buren te vriend)
Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt doen. Succes

Robert

wietse
11 juni 2013, 05:57
als je dochter voor metal gaat dan zou ik zeker schecter gitaren eens bekijken, scherp geprijsd en echt kwaliteit, ook hebben die al wat een metal look maar ze zijn zeer veelzijdig, wel zou ik persoonlijk niet aan iets beginnen met een zwevende brug (floyd rose) deze gitaren stemmen en snaren verwisselen vergt wat meer ervaring.
dat kan voor een beginnende gitarist nogal ontmoedigend werken, en elke gitaar kan je gebruiken voor meerdere soorten muziek ook gitaren met humbuckers de flying V en explorer van gibson zijn oorspronkelijk ontworpen voor jazzmuzikanten maar worden nu met metal geassocieerd.
keuze en instelling van je versterker is ook erg bepalend voor de muziek die je wilt spelen.
andere merken die je ook even kan bekijken zijn oa yamaha, LTD, epiphone, ESP, net wat je budget is natuurlijk.

Hotpepper01
11 juni 2013, 07:50
ik wou dat een van mijn eigen dochters/zoons gitaar zou willen spelen. Ik heb wel gitaren voor ze gekocht, maar ze zijn nooit verder gekomen dan de eerste dingen. Want daar moet je toch ook wel rekening mee houden. Dat als er vriendjes komen of andere interesses, dan kan het zomaar gedaan zijn met het gitaarspelen. Ik neem aan dat we over een tienermeisje spreken. Ik denk dat comfort belangrijk is. Ze moet de gitaar makkelijk kunnen hanteren en spelen. Niet te zwaar van gewicht en comfortabel blijven (bepaalde vrouwelijke lichaamsdelen hangen soms in de weg). De looks van een metal gitaar tellen wegen vaak zwaar bij jonge metal fans. Het moet er stoer uitzien qua vorm en kleuren. Sja, dat is wel eens strijdig met comfort....
Ik zou iets kopen wat ook weer verkoopbaar is. Een middenmoter van zo'n 500 euro is helemaal prima, net als de cube die al genoemd is. Daar kan ze lekker mee vooruit, de eerste jaren heeft ze daar genoeg aan. En mocht het spelen beklijven, sja, dan blijft het niet bij 1 gitaar. Voor je het weet heb je er te veel....

B-stone
11 juni 2013, 08:00
Waarom gelijk een 80 watt cube? :P

GuitarL91
11 juni 2013, 09:58
Waar gaat ze spelen? Voor thuis lijkt mij 80 watt wat aan de hoge kant. Een andere suggestie: Ibanez maakt in jouw prijscategorie ook prima gitaren die perfect aansluiten bij de stijl van je dochter. In de naaste omgeving ken ik iemand die een Ibanez RX350 heeft (HSH) en deze speelt super makkelijk en heeft daarnaast ook misschien de looks waar je dochter naar op zoek is.

JaKemp
11 juni 2013, 10:05
Prima versterker die cubes maar 80watt is wel echt overkill. Ben er zeker van dat je voor thuis met de cube30 meer dan genoeg hebt.

mesaman
11 juni 2013, 13:18
ik zeg een hello kitty gitaar!

en een mesa boogie full stack om mee te beginnen.

Thyrif
11 juni 2013, 14:50
De standaard pickups van de ibanezjes zijn meestal om over te huilen, en ik denk niet dat je daarmee goed hoort wat je (fout) doet. De schecters lijken me al even beter daarin. De PRS SE Tremonti is zeker ook een goede kandidaat met zeker mooie pickups, hoewel de gewone SE's singlecut/245/custom24/akesson misschien nog wel mooier zijn. Naast dat ze goed klinken en spelen zijn de PRSjes ook licht, dat is ook een voordeel. Ik kan de PRS SE serie in ieder geval zeker aanraden, en je kunt er ook in elke stijl wel mee overweg.

Als amp is een 30 watt cube om te beginnen erg leuk en handig! Deze kun je tweedehands ook erg goedkoop krijgen meestal. Na een jaar gaat de cube waarschijnlijk toch weer weg omdat je toe bent aan iets nieuws en kun je het vaak voor eenzelfde prijs weer verkopen. 80 watt kan wel, maar is voor alleen thuis wel echt zwaar overdreven (achja, er zit ook gewoon een volumeknop op :soinnocent:)

Succes met de zoektocht!

D3nnis
11 juni 2013, 15:57
Ik vind juist de cube 80 niet zo'n verkeerde gedachte. Als je per ongeluk in een bandje terecht komt dan heb je in ieder geval wat vermogen, en voor thuisgebruik is het misschien overkill, maar het kan ook geen kwaad.
Maar wat ik een belangrijker voordeel vind van de 80 ipv 30, 20 of 40, is de 12" speaker ipv 10" bij de kleinere modellen.

bat
11 juni 2013, 16:28
wel zou ik persoonlijk niet aan iets beginnen met een zwevende brug (floyd rose) deze gitaren stemmen en snaren verwisselen vergt wat meer ervaring.
Mee eens. Natuurlijk, je kunt meteen in het diepe springen, maar voordat je überhaupt speltechnisch overweg kunt met zo'n ding, ben je al weer een gitaar verder is mijn ervaring. Mijn eerste electrische gitaar had ook een zwevende brug (in mijn geval een Kahler geloof ik) en ik heb er veel meer last van gehad dan lol mee gehad. De enige echt vaste eis voor mijn volgende gitaar was dan ook: een vaste brug. Anders gezegd: als je dochter engelengeduld heeft, is zo'n zwevende brug te overwegen, anders: lekker met een vaste brug beginnen.

80 watt vink ook wel veel, maar ik ben het ook wel eens met de mensen die aangeven dat je maar zomaar ineens in een bandje kan komen te spelen en dan is het wel lullig als je nauwelijks de drummer bij kunt houden qua volume. Mijn eerste versterker destijds was een Park van 25W (nee, niet zo'n klassieker, maar dat budgetding uit de nineties). Thuis vond ik het geweldig, maar buiten de deur was het ding nauwelijks bruikbaar. Toen ons bandje dan ook serieus begon te worden en dus ook wel eens buiten de oefenruimte aan de bak mocht - zodner de wat krachtiger amps die daar stonden - is er dan ook al heel rap een wat potenter exemplaar gekomen.

Voor de rest: de keuze is reuze. Die PRS lijke me inderdaad een uitstekende keus en samen met die roland komt dat echt wel goed de eerste tijd.

frekie
11 juni 2013, 17:21
Goede tips mannen! Ik ben trots op jullie! Ik zou zeggen: meisje, welke leeftijd? Kleine handjes waarschijnlijk dus een beetje slanke neck graag. Ik zou toch opteren voor 25,5 inch schaallengte ivm het populaire omlaag stemmen van gitaren in de moderne metal (down tunings). Daar zijn vaak ook dikkere snaren voor nodig, 011 "medium top heavy bottom" bijv. De betere Schecters komen uit de World Music fabriek in Korea waar, toevallig, ook de PRS SE 's uit komen. Prima kwaliteit. Schecter doet verbazend weinig 2dehands, ik zag een Hellraiser met EMG's voor 450 vraagprijs op MP.

Qua elementen: voor pure metal EMG maar IMHO kan je daar ook alleen maar metal mee spelen. Vooral clean vind ik het een drama. Seymour Duncan is veelzijdiger.

Amps: voor metal kan Roland Cube, kanaal B zit een metal ampmodel op. Randall lijkt me ook leuk en betaalbaar.

2010begonnen
11 juni 2013, 19:39
Ik heb de tremonti se en een cube 30x. De output van de se is zo zwaar dat de amp er moeite mee heeft (mn strat doet het beter) maar dat soort dingen hoorde ik de eerste 1(.5) jaar echt niet. De amp was winkelmodel (100 euri) en de gitaar 180 (marktplaats).

Beschouw dit dus als een stem voor beiden, en voor 2e hands. Hoewel het nieuwgevoel in het begin vaak aanspreekt.

willem6
11 juni 2013, 20:55
Hallo Iedereen,
Alvast bedankt voor de vele info.
Eerst eens een paar vraagjes beantwoorden.Dochter is 14 jaar.
Waarom ik voor de cube 80 zou gaan,ik vind dat die 80 veel beter klonk als de 40,en ik ben absoluut een leek op dit gebied maar ik hoor wel wat beter klinkt,misschien is het door de grotere luidspreker.Andere merken zullen misschien ook wel goed zijn,heb ook eens een Marchal gehoord,weet niet welke en die konk vrij agressief,kan ook aan de instellingen liggen.

Wat betreft die gitaren,PRS trimonti se lag heel goed bij haar,ziet er kei goed en is ook wel degelijk, denk ik.Tot hiertoe is dit onze best gitaar dat we gezien hebben.

Ik weet ook misschien is alles wat overkill kwa budget en kwaliteit,want je kan dat 14 jaar is een rare leeftijd.Maar ze heeft al een spaanse gitaar en deze heeft ze toch al een tijdje.

Ze wel ook eens een willen zien in het wit,wel zelfde kwalieteit als de PRS.
Als iemand suggesties heeft,laat maar weten.

Thyrif
12 juni 2013, 12:48
De prs tremonti se is er ook in het wit! Net als de prs se singlecut geloof ik. Even kijken waar ze die allemaal hebben. Lijkt me een prima set om lekker mee te beginnen (en dan nog wel even door!)

Succes, en veel plezier gewenst aan je dochter!

frekie
12 juni 2013, 12:48
Willem6, als je het kan betalen dan maar gelijk goede spullen kopen. Dat motiveert veel meer, kan ze langer mee vooruit en houdt langer zijn waarde. Oh ja als dank voor de goed adviezen verwachten wij hier altijd een "wat is het uiteindelijk geworden" post met veel fotooos!! :cooler:

willem6
12 juni 2013, 22:50
Willem6, als je het kan betalen dan maar gelijk goede spullen kopen. Dat motiveert veel meer, kan ze langer mee vooruit en houdt langer zijn waarde. Oh ja als dank voor de goed adviezen verwachten wij hier altijd een "wat is het uiteindelijk geworden" post met veel fotooos!! :cooler:

Foto's zullen zeker volgen eens de keuze is gemaakt,eerst moet ze de examens afwerken.
gr

Dutch66
13 juni 2013, 16:55
Hoi Willem, moeten we ons zoiets voorstellen;


http://www.youtube.com/watch?v=fDTm1IzQf-U

Was het die van mij maar, maar nee hoor die zit op handbal....

Bijl
14 juni 2013, 15:45
Waarom ik voor de cube 80 zou gaan,ik vind dat die 80 veel beter klonk als de 40,en ik ben absoluut een leek op dit gebied maar ik hoor wel wat beter klinkt,misschien is het door de grotere luidspreker.Andere merken zullen misschien ook wel goed zijn,heb ook eens een Marchal gehoord,weet niet welke en die konk vrij agressief,kan ook aan de instellingen liggen.

Wat betreft die gitaren,PRS trimonti se lag heel goed bij haar,ziet er kei goed en is ook wel degelijk, denk ik.Tot hiertoe is dit onze best gitaar dat we gezien hebben.

Ik weet ook misschien is alles wat overkill kwa budget en kwaliteit,want je kan dat 14 jaar is een rare leeftijd.Maar ze heeft al een spaanse gitaar en deze heeft ze toch al een tijdje.

Ze wel ook eens een willen zien in het wit,wel zelfde kwalieteit als de PRS.
Als iemand suggesties heeft,laat maar weten.

Die 80 watt van de Cube vind ik een beetje te weinig voor in een band, maar als het is om thuis te oefenen met een 12 inch speaker lijkt me dat een prima keuze.

Een singlecut model (net als de PRS Tremonti) die het ook goed doet bij metalgitaristen zijn de LTD EC modellen. Met name de EC-401 en EC-1000.

http://images4.thomann.de/pics/prod/109971.jpg

frekie
14 juni 2013, 21:49
Ik heb een 60 watt Cube 60, heb ik me altijd mee kunnen redden, ok ik speel niet meer in echt harde bands. Je kan hem desnoods doorkoppelen naar een externe box.

willem6
15 juni 2013, 23:23
@Dutch66,dochter haar gitaarkunsten zijn bijna even goed :)

@ Bijl,ziet er ook een mooi gitaar uit.Is dat wat een degelijk merk LTD?

@Frekie,die versterker kost precies meer als de 80 Xl,kan dat?

aaronstonebeat
15 juni 2013, 23:56
Ik heb al bijna tien jaar een Roland Cube 60 en dat ding gaat oorverdovend hard; heeft met repetities en optredens met mijn rocktrio nog nooit zelfs maar half open gestaan. Bovendien is het in die tijd echt mijn versterker geworden, ik kan ermee lezen en schrijven zogezegd.

Het laatste jaar ofzo heb ik er een extra zelfgebouwd kabinetje bij; dat maakt het volume niet hoger (eerder lager, maar de volumeknop kan nog ongeveer 180° verder naar rechts :D) maar het voegt laag toe, geeft het geluid meer 'body'.

Maar ik weet niet of je ze nog nieuw kunt krijgen, ik dacht dat het model is vervangen door de versie van 80 Watt.

willem6
16 juni 2013, 09:08
I
Maar ik weet niet of je ze nog nieuw kunt krijgen, ik dacht dat het model is vervangen door de versie van 80 Watt.

Ik heb ook al zoiets gedacht.

grayfink
16 juni 2013, 10:48
Ik zie op www.thomann.de (http://www.thomann.de) dat de Fender Mustang III goedkoper is dan de Cube 80. Dan zou ik die prefereren.
Zelf een cube 30 gehad, prima ding hoor. Nu een Mustang II, die vind ik een stuk leuker en ook nog iets beter klinken al heb ik dat niet 1 op 1 kunnen vergelijken.
Het leukere zit in de mogelijkheid om de Mustang op de pc aan te sluiten, er is een community waar je presets kunt downloaden om bekende sounds te emuleren. Ook kun je makkelijk met de pc je eigen presets maken. Werkt heel fijn.

Marbles
16 juni 2013, 11:40
maar, maar, maar.... Als we het al over dat budget hebben, is de stap naar een grote-mensen versterker dan niet snel gemaakt? Een buizencombootje zonder modeling? Ik heb geen verstand van metal, maar een Laney, Randall of Engl moet voor dat bedrag toch ook te scoren zijn? Dan heb je tenminste ook geluid met ballen.

grayfink
16 juni 2013, 12:29
Aaron Stonebeat met zijn Cube is een groot mens hoor. Ik (Mustang) ben in de 49 jaren die ik leef tot 1 meter 90 gegroeid en dan heb ik het nog niet eens over de breedte.

Marbles
16 juni 2013, 12:40
Aaron Stonebeat met zijn Cube is een groot mens hoor. Ik (Mustang) ben in de 49 jaren die ik leef tot 1 meter 90 gegroeid en dan heb ik het nog niet eens over de breedte.

Ah ok, nou ja, in dat geval neem ik het terug haha.
Maar zonder in een discussie te verzeilen over modelling, buizen vs solid state etc. Missen die versterkers niet gewoon rrrroooaaaaarrr? (kan het niet beter omschrijven). Nou ja, voor agressieve muziek denk ik dat het iets te wimpy is, maar aan de andere kant, veel shredders hebben juist dat wimpy geluid.. Ik weet het niet.

Ik ben qua deze muziekstijl duidelijk uit mijn comfort zone en trek me wijselijk terug...

Tupelo
16 juni 2013, 12:54
Eigenlijk die hele Cube reeks is heel bruikbaar voor zowel de beginnende als de gevorderde gitarist. Zodra je wat meer vermogen neemt ook in bandverband en op podia bruikbaar. Thuis gebruik ik vaker mijn Cube dan mijn AC30, en wanneer ik op mijn jazzgitaar speel geef ik de voorkeur aan mijn Cube. Fijne van die Cube's is het schakelen tussen metal- en shredstandjes tot vol clean, eigenlijk alles klinkt bruikbaar. Wel wat steriel, maar niet hinderlijk. Grootste voordeel vind ik het gemak waarmee het ding te bedienen is, dummy-proof. Daarbij vind ik ze redelijk transparant klinken, je kan nog steeds goed horen hoe het zit met de dynamiek, techniek en feel van de gitarist. Bij veel modeling raak ik dat gevoel kwijt.

grayfink
16 juni 2013, 13:09
Juist. Als ik nog weer eens in een rockband ga spelen (niet waarschijnlijk) komt er wel weer een buizenversterker. Voor thuis is een Cube (of Mustang of een VoxAD30 of... etc.) prima.

Orpheo
16 juni 2013, 15:31
ik ben eigenwijs, en ik suggereer lekker de prs se tremonti http://www.thomann.de/nl/prs_tremonti_se_vc.htm te gekke plank en de doorverkoopwaarde is redelijk stabiel. het is zo'n gitaar waar je eigenlijk niks meer aan hoeft te doen als je 'm koopt. of deze (moet je niet de roland nemen, ik kom zo op een andere amp als tof alternatief) http://www.thomann.de/nl/prs_se_mike_akerfeldt.htm. enorm goeie plank.

en dit als amp http://www.thomann.de/nl/fender_greta.htm ik vond 'm echt ENORM tof. klonk voor thuis gewoon te gek. niks mis mee. wel een pedaaltje erbij (ts9 oid, is ook het geld niet) en dan heb je een toffe set. maar goed, that's just me. ben aan het terugzakken naar meer utilitarian gear, dus alle features van zo'n cube zou ik nooit gebruiken (en als we adviseren, doen we dat dan niet vanuit een eigen perspectief?).

of deze http://www.thomann.de/nl/fender_excelsior_b_stock.htm

marter544
16 juni 2013, 19:19
Denk dat voor iemand die begint een cube oid een beter idee is, dan kun je er mooi achter komen welke geluiden en effectjes je mooi vind.

Orpheo
16 juni 2013, 19:57
Denk dat voor iemand die begint een cube oid een beter idee is, dan kun je er mooi achter komen welke geluiden en effectjes je mooi vind.

grappig dat jij dat zo ziet. ik vind dat iemand die leert spelen juist geen effecten e.d. moet hebben behalve overdrive, om juist te leren SPELEN. en dat is nog een lastige opgaaf hoor... spelen.

grayfink
16 juni 2013, 20:15
Kun jij het inmiddels al een beetje dan?

Orpheo
16 juni 2013, 20:51
precies wat je zegt: beetje. Ik leer elke dag bij :) Daarom heb ik nog steeds geen effecten ;)


(PS: vriendelijke steek onder water, vriendelijk op de man spelen: staat je goed, Grayfink).

Dimitri92
16 juni 2013, 21:01
precies wat je zegt: beetje. Ik leer elke dag bij :) Daarom heb ik nog steeds geen effecten ;)


(PS: vriendelijke steek onder water, vriendelijk op de man spelen: staat je goed, Grayfink).

Zelf ben je erg genuanceerd wou je zeggen? ;-)

Orpheo
16 juni 2013, 21:08
Zelf ben je erg genuanceerd wou je zeggen? ;-)
nee ik kan kan genuanceerd doen als ik dat wil ;) ik speel het echter niet op de man. Nooit. Tenzij iemand dat bij mij doet.

grayfink
16 juni 2013, 22:43
Het is maar hoe je het interpreteerd hé.

marter544
16 juni 2013, 22:53
Ik vond het geweldig om te ouwehoeren met effecten, nog steeds!

vulvasonic
17 juni 2013, 00:14
grappig dat jij dat zo ziet. ik vind dat iemand die leert spelen juist geen effecten e.d. moet hebben behalve overdrive, om juist te leren SPELEN. en dat is nog een lastige opgaaf hoor... spelen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Sowieso, het duurt jaren voordat je als beginnend gitarist(e) je gehoor dusdanig ontwikkeld hebt voor je echt weet in welke richting je het zoeken moet. Eén en ander heeft ook te maken met de wijze waarop je je techniek ontwikkeld. Mijns inziens leer je dit beter als je jezelf beperkt tot de basis. En daar mag best een keer een delay aan te pas komen (geweldig om mee te experimenteren), of een geinige chorus en uiteraard een scheurkanaaltje, of een losse overdrive, omdat clean en overstuurd twee verschillende werelden zijn die beide een eigen techniek vereisen. Maar presets waarin talloze effecten en amps gemodelleerd zijn dragen niet bij aan het verfijnen van je spel. Het werd eerder verwarrend.

Dit betekent niet dat het niet geweldig leerzaam is om te experimenteren met losse effecten. Zo leer je iig wat het nut is van al die effecten en wat het doet met het geluid en je spel. Maar dus geen presets waarvan je helemaal niet weet wat er in zit en hoe het is opgebouwd. Nu ken ik die Cube dingen amper en misschien lul ik volledig uit mijn nek. :D

Tupelo
17 juni 2013, 09:17
Daarom zijn die Cube dingen precies wel ok.
De effecten erop gaan niet te ver, zijn een kennismaking waaraan weinig teveel aan te tweaken valt, en de versterkertjes klinken nog aardig transparant.

Bijkomstig weet ik niet of het goed of slecht is voor een gitarist.
Ik merk dat ik bij hardcore modeling de techniek van de gitarist nauwelijks nog kan beoordelen.
Toch houd ik best van muziek die over de top op effecten draait; iets dergelijks moet je evengoed ook leren spelen.

Anyhoe; cube is een goede transparante amp, voor alle stijlen geschikt, verschillende effecten aan boord zonder teveel mogelijkheden waardoor het gevaar over de top te gaan uitgesloten is, en de versterker is eenvoudig in te stellen.

willem6
27 juni 2013, 20:22
Vandaag nog eens terug geweest,gitaar is zo goed als zeker de PRS.Maar om het budget wat te dempen,misschien een roland 40 xl nemen,of toch maar gaan voor de 80? Ik weet het niet goed meer,ik heb natuurlijk de pech of het geluk dat ze alletwee heb horen spelenn en de 80 klinkt stukken beter,zou dat zijn met de meer wattage of met de grotere woofer?Ik heb ook eens gezien naar de mustang VII,maar verkoper zei,als je de effecten wilt gebruiken moet je aan de laptop hangen,en de VIII vid ik ietsje teveel digitaal.Of is een lampen versterker beter?Heb eens horen zeggen,dat je dan al moet weten welke soort muziek je wilt spelen.
Iemand een idee?

Tupelo
27 juni 2013, 21:02
Lampenversterker kan je niet gemakkelijk zacht op spelen, waarschijnlijk wil je dat niet thuis hebben staan.

Ik denk eigenlijk dat je met een Cube 40XL al helemaal niet verkeerd zit, dat gaat hard, dat gaat zacht, het heeft een berg effecten aan boord, je kan er een cd-speler op aansluiten om mee te spelen, een digitale output om jezelf op te nemen aan boord (heeft de buizenversterker allemaal niet).
Bij optredens gaat dat denk ik hard zat, vaak komt er toch een mic voor en word je uitversterkt over een monitor (of erger, je hoort jezelf toch niet want iedereen heeft een lampenversterker die op tien moet).

Kweenie wat het prijsverschil is voor je.
Ik kan je die Cubes echt met een gerust hart aanraden *(eenmaal toe aan een buizenamp, ding niet verkopen, gewoon erin houden, blijf je plezier van hebben).
Kan ook bijna niets aan gesloopt worden volgens mij (is met een buizenversterker ook anders), dus kan je met een gerust hart tweedehands kopen *(veel mensen stromen juist wel door voor een buizenversterker en schuiven hun Cube voor een prikkie door, terwijl daar echt niets mis mee is, nogmaals; ik zelf gebruik 'm soms liever dan mijn Vox AC30cc2 dat toch een gewaardeerde buizenversterker is).

Tweedehands 40XL of 80 voor een goede prijs, wat u blieft, enige dat zou kunnen rammelen is de speaker volgens mij, en daar ben je als leek zelfs zo achter.

RobinH
27 juni 2013, 22:23
Edit: oeps, even niet gezien dat er meer pagina's waren. Sorry!
Edit2: maar toch komen er zo te zien nog nieuwe dingen :)

Een Epiphone SG (G-400 pro?), een duurdere Epiphone Les Paul of een goedkope Gibson SG/Les Paul kan ook nog wat zijn. Maar het blijft altijd het beste om te proberen. Ik weet niet wat je budget is, maar gezien de voorgestelde gitaren zou een goedkope Gibson nog wel kunnen denk ik, alleen weet ik niet of dat beter speelt dan een (dure) Epiphone (wat ook gewoon prima spul is om mee te beginnen).

Qua versterker... Tja, ik heb zelf een Roland Cube 30X in huis en ik vind de Cube serie wel echt goed om mee te beginnen. Ik zou minstens voor de 30X of 40XL gaan, dan heb je meer mogelijkheden. De 80XL is denk ik wel erg overdreven. Een nadeel aan de Cube serie is wel dat ze niet geaard zijn, dit kan nog weleens een brom opleveren (aardlussen). Een ander redelijk 'goedkoper' merk dat leuke amps maakt is Blackstar. Zij hebben nu net een nieuwe 'metal'-serie. Een HT5 Metal lijkt mij wel geschikt, maar die heb ik nooit gehoord, dus ik weet het niet zeker. Die is wel buizen.

Overigens weet ik niet hoe zwaar het geluid moet zijn, maar indien het in de buurt moet komen van Metallica: zij gebruiken 1 bepaald pedaal, dat nu ook in een versterker ingebouwd te krijgen is: de Ibanez Tube Screamer Amp. Een TSA15 (of TSA15H met een luidsprekerkast) is geschikt om die sound te krijgen. Maar veel zwaarder kan het niet geloof ik. Ook buizen, een TSA15 is 400 euro. En voor 20 euro extra heb je dan een voetschakelaar erbij. Dan kan ze in 1 keer overgaan naar een 'clean' geluid of andersom. Of het volume met 6dB omhoog gooien voor solo's bijvoorbeeld.

Overigens zou je ook nog kunnen kiezen om een distortion/metal pedaal te kopen, zoals van Hardwire of Boss.

Hypercub
27 juni 2013, 23:02
De cube 40xl kan ik van harte aanbevelen, er zit behalve bovengenoemde effecten ook een looper op, met 80sec opname tijd. Zo kan je een ritme inspelen, loopen, daar weer wat nootjes aan toevoegen, etc. Dat maakt het lessen extra leuk, want je kan gelijk jammen met jezelf (no pun intended). De powersqueeze functie die erop zit is ideaal voor thuisgebruik, tovert de versterker van een brulboei tot een 5 watt versterkertje om.