PDA

View Full Version : Stacked pots log / lin



Ike57
10 juni 2013, 21:20
Voor m'n zelfbouwproject ( http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161073-Ouray-The-Continuing-Story ) ben ik op zoek naar stacked pots voor zowel volume als tone.

De bedoeling is om voor de twee humbuckers stacked pots (500K log) te gebruiken: bovenste pot volume, onderste knop variabele coil split.

Voor de tone wil ik ook een stacked pot gebruiken (500K lin).

Nu kan ik wel de logaritmische pots vinden maar de lineaire pots zijn in de stacked uitvoering minder makkelijk te vinden. Op Ebay heb ik echter een verkoper gevonden die beide kan leveren (ik ga er vanuit dat bij potmeters "logaritmisch" en "audio" hetzelfde is??)

Kent iemand dit soort pots? Zou dit - kwalitatief gezien - wat kunnen zijn?

Links naar Ebay omschrijving: Logaritmisch (http://www.ebay.com.au/itm/HIGH-QUALITY-ALPHA-STACKED-DUAL-CONCENTRIC-POTENTIOMETER-A500K-AUDIO-POT-DCP6-/150795927899?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item231c23415b)en Lineair (http://www.ebay.com.au/itm/HIGH-QUALITY-ALPHA-STACKED-DUAL-CONCENTRIC-POTENTIOMETER-B500K-LINEAR-POT-DCP4-/150795927869?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item231c23413d)

Mijn electronica kennis is, op z'n zachtst gezegd, nogal beperkt. Kan iemand mij zeggen of dit, afgaande op wat ik wil doen, inderdaad de goede pots zijn?

Eventuele links naar alternatieve leveranciers worden ook op prijs gesteld.

Tabula Rasa
10 juni 2013, 21:26
waarom stacked?

Ike57
10 juni 2013, 21:30
waarom stacked?

Omdat ik dan maar 3 knoppen hoef te hebben. Als ik hetzelfde wil met gewone pots zou ik er 6 nodig hebben.

Tabula Rasa
10 juni 2013, 21:39
Welk schema ga je aanhouden? Wordt toch gewoon een gitaar met twee humbuckers? Waar wil je de stacked pots voor gebruiken? Heb het werkelijk nog nooit nodig gehad. Beide helften hebben ook dezelfde waarde, dus zie het nut niet zo snel, tenzij je wilt blenden ofzo.

alias
10 juni 2013, 21:39
THESE POTS COME WITH DETENTS ON THE SHAFTS FOR CENTRE POSITION REFERENCE.
En dat staat bij zowel de linpot als de logpot. Voor actieve toonregeling zijn linpots met middenklik standaard, voor passieve toonregeling wil je liever geen middenklik.
Een volumeregelaar (logpot) met middenklik heb ik nog nooit gezien, maar dat zou een verschrijving/kopieerfout van de verkoper kunnen zijn.

Met logaritmisch en audiotaper wordt doorgaans hetzelfde bedoeld.

Tabula Rasa
10 juni 2013, 21:44
Ah.. Nu zie ik het pas in dat andere topic. Je wilt twee afzonderlijke gestgapelde pots met ook echt twee aparte assen, dus met een draaiknop met binnen en buitenring. ???? Ja, kan, maar dat wordt inderdaad zoeken.... En ik vraag me af of je het uiteindelijk gaat gebruiken, net zoals ik alle schakelingen op mijn. 96 standen strat gebruik (niet dus)

Ike57
10 juni 2013, 21:59
En dat staat bij zowel de linpot als de logpot. Voor actieve toonregeling zijn linpots met middenklik standaard, voor passieve toonregeling wil je liever geen middenklik.
Een volumeregelaar (logpot) met middenklik heb ik nog nooit gezien, maar dat zou een verschrijving/kopieerfout van de verkoper kunnen zijn.

Met logaritmisch en audiotaper wordt doorgaans hetzelfde bedoeld.

Ik had dat inderdaad gelezen maar niet goed begrepen wat ermee wordt bedoeld. Die middenklik, is dat puur iets wat je voelt en wat verder geen invloed heeft op de regeling? M.a.w. het is geen dood punt in het geluid o.i.d.
Waarom zou je dat niet willen hebben bij passieve toonregeling? (vergeef m'n onwetendheid - ik heb gewoon weinig verstand van electronica :D )


Ah.. Nu zie ik het pas in dat andere topic. Je wilt twee afzonderlijke gestgapelde pots met ook echt twee aparte assen, dus met een draaiknop met binnen en buitenring. ???? Ja, kan, maar dat wordt inderdaad zoeken.... En ik vraag me af of je het uiteindelijk gaat gebruiken, net zoals ik alle schakelingen op mijn. 96 standen strat gebruik (niet dus)

Yep! Ik zou het ook kunnen doen door volumepots met een push/pull schakelaar voor de coil split maar dat kan evengoed traploos met een extra pot. Vandaar stacked.

Of ik het ga gebruiken? Mwah, weet ik niet maar het is een leuke uitdaging om het zo te maken. :D


Maar, die Alpha pots. Heeft iemand ervaring met dat merk? Is het een beetje goed spul?

alias
10 juni 2013, 22:15
Die middenklik is alleen mechanisch, niet electronisch, maar denk je niet dat het wat raar voelt om halverwege je variabele coilsplitbereik ineens door een klik heen te moeten draaien?
Op de toonregeling van mijn actieve bas is dat niet erg, dan weet ik dat ik van plus naar min ga of andersom.

En alternatieven?

Fender levert dual concentric pots voor jazzbassen met 500k log boven en 250k log beneden.

Shadow leverde vroeger bij hun piëzo-elementen ook dual concentric pots met 500k log boven en 500k lin beneden, maar ik weet niet of die nog geleverd worden.

Alpha is een bekende fabrikant van pots. Heb er redelijke tot goede ervaringen mee gehad.

Ike57
10 juni 2013, 22:43
Thanks alias. Duidelijke informatie!

Die klik lig ik in principe niet zo wakker van. Ik heb even op de site van Shadow gekeken maar ik kan ze niet vinden.

Zal die Ebay'er eens even een mail sturen. Ik hou jullie op de hoogte!


Trouwens: Wat zou je adviseren voor de coil split? Log of Lin?
Ik heb nog de keuze:

1. Volume + coil split Log
2. Volume + coil split Log
3. Tone + tone Lin

OF:

1. Volume + volume Log
2. Coil split + coilsplit Lin
3. Tone + tone Lin