PDA

View Full Version : Pickups voor mijn aankomende MJT tele



Sinner1980
10 juni 2013, 21:24
Hey allen,

Ca. een maand geleden heb ik bij MJT een telecaster body en hals besteld. Body komt van Wildwood en hals van Musikraft. Ik heb altijd al een fiesta red telecaster willen hebben met een mooie donkere rosewod toets. Voor een leuke prijs dit setje kunnen aanschaffen. De body en als worden as we speak gemaakt/gefinished.

Nu is de gitaar praktisch compleet, ware het niet dat ze nog voorzien moet worden van elektronica.
Ik heb bij RS Guitarworks een prewired vintage kitje besteld, nu nog pickups.

Het idee achter de tele is om er een echte 60's tele van te maken. Ik speel met name blues, classic rock en Chili Peppers-achtig werk (Frusciante is een persoonlijke held van mij). Ik heb nog niet echt een idee wat voor pups ik moet bestellen. Ik heb sowieso de SD antiquities in beeld (60's setje) maar Lollar lijkt mij ook een goede optie.

Heeft er iemand nog andere suggesties? De tele krijgt een alder body en een maple/slab rosewood hals.
Pickups moeten zowel een mooi clean hebben maar ook lekker oversturen.

Suggesties zijn meer dan welkom! Alvast bedankt!:)

Orpheo
12 juni 2013, 00:54
ik zou niet voor de antiquities gaan, omdat ik ze nogal 'nuffig' vind. Ik heb sowieso problemen met een 60ies tele omdat ik dat eigenlijk rotdingen vind ;) geen twang en geen quack. beetje beiden en toch weer niet.

Edoch... wat ik zou doen. Setje EMG's.

Nee, geintje. de antiquities zijn gevoiced naar een 50s tele en een 60s tele is dus wat lastiger. De JD pickup vind ik echt super maar ik heb 'm in alder. hij twangt wel maar heeft wat p90 achtigs ondanks dat het een true repro is van een 50nogwat pickup. Lollar vind ik heel duur en dan zou ik eerder voor een duncan CS pickup gaan; dan krijg je precies wat je wilt. Just saying...

Verder. Ik zou een pickup kiezen met een kleine dip in het midden. ik weet dat ze/we bezig zijn met een big-dipper style pickup voor strat en tele. Die midscoop erin werken voor gitaren die mid heavy zijn (alder body met rosewood toets dus). Ik heb wat proto's gehoord en werkelijk... ik kon die strat niet weg leggen. Maar goed, voor tele komt 't dus ook.

Kortom: mail MJ ;)

PS: als je kiest voor Duncans, kan je dan weer langs komen? dan maken we een clip en maak ik er een leuk blogje van....

Pepe
12 juni 2013, 02:27
Antiquities zijn er in fifties en sixties voicing maar ik zou me er niet zo op blind staren, er zijn zoveel parameters van pedalen, hout, amps en vingers... de '66 tele van Page is een wereld verwijderd van de Bakersfield tele's die doorgaan voor een typisch sixties tele sound.
Ik ben het met Orpheo eens dat je in ieder geval niet iets met veel mids moet kiezen maar elke kwaliteits vintage pickup will do. Echt tweaken kan je pas als je de gitaar kent dus het is nu natte vingerwerk.

Sinner1980
12 juni 2013, 20:11
Feit, het is nu koffiedik kijken omdat ik nog niet weet hoe de gitaar klinkt: helemaal mee eens.
Het is dus puur ideeën opdoen op dit moment.

Antiquities zijn er idd in zowel de 50s als 60s variant. Het big dipper verhaal klinkt ook erg cool trouwens. Ik struin nog even rustig verder, geen haast.

@Orpheo

Mail MJ??? Als ik voor duncans ga dan vind ik het natuurlijk leuk om weer even bij je te buurten. De gitaar wordt in principe geassembleerd en afgesteld door Piet Visser (Egmond). En Lollar duur? Valt best mee, qua prijs vrijwel gelijk met de antiquities.

Orpheo
12 juni 2013, 22:04
ja, MJ is de hoofd van de customshop :) ;) en tuurlijk kan je buurten, no biggy! gezellig!

Sorry je hebt gelijk, de prijzen wilden niet echt inzinken, behalve die van de wide range bucker :)

Sinner1980
12 juni 2013, 22:20
ja, MJ is de hoofd van de customshop :) ;) en tuurlijk kan je buurten, no biggy! gezellig!

Sorry je hebt gelijk, de prijzen wilden niet echt inzinken, behalve die van de wide range bucker :)

Dat mag wat kosten denk, die SD Custom shop? Ik wist overigens niet dat dat kon bij SD, echt custom bestellen.

Orpheo
13 juni 2013, 00:30
Dat mag wat kosten denk, die SD Custom shop? Ik wist overigens niet dat dat kon bij SD, echt custom bestellen.

goed dat je dat zegt. dan gaan we nog meer aandacht daaraan besteden! per klacht die we horen zijn er 10 anderen die dat ook vast denken :)

Uhm. iets meer dan antiquities? mag de nieuwe website nog niet melden :( via die site kan je direct bestellen. maarrrrr.... mailen is weten ;) mail MJ. (zie google.).

Orpheo
13 juni 2013, 00:31
het punt met die lollars is dat die teveel mids hebben. niemand lijkt het, maakt pickups voor een 60ies tele behalve Fender en die vind ik nou niet zo tof.

Orpheo
13 juni 2013, 00:33
ik zou alnico4 gebruiken voor de brug en alnico3 in de hals. 43awg in de brug, 42 in de hals. respectievelijk 6.5 en 5.8 k. dat zou te gek zijn voor die 60ies tone. en nu zoeken (misschien fralin?)

Orpheo
13 juni 2013, 00:42
en anders moet je Jon Moore mailen. Heeft een set gemaakt voor me en tot de dag van vandaag is dat de beste set die ik heb. Hands down.

Sinner1980
13 juni 2013, 19:49
Bedankt voor je reacties man. Ik ga op mijn gemak nog wat research doen. Lollar, Fralin, Don Mare, BKP, SD... Bergen aanbieders, volop keuze; komt goed!

Pepe
13 juni 2013, 21:45
Don Mare's Hayride nailen de Bakersfield sound pretty good in deze vid.


https://www.youtube.com/watch?v=LI9ySNS-Mv4

Sinner1980
13 juni 2013, 22:40
Klinkt idd lekker Pepe.

Het is trouwens niet dat ik persé voor vintage correcte pups wil gaan. Ik wil van deze tele gewoon een lekkere bluesplank maken. Mooie clean is een must bij een tele vind ik, maar het moet met name vet klinken voor dikke bluesleads etc.

Orpheo
16 juni 2013, 15:59
ja, lekker soundje :)

Sinner1980
24 juni 2013, 22:48
Moeilijk hoor. Ik bestel de pickups vanuit de VS en laat ze naar MJT sturen, scheelt weer wat knaken en alles komt tegelijk aan hier: beter.
Ik ben er alleen nog niet over uit welke, teveel keuze gewoon.
Ik twijfel tussen Lollars, Fralins of Voodoo pickups. Iemand nog een adviesje/tip of ervaring met tele pups van deze klanten?

Pepe
25 juni 2013, 00:08
Ik heb hier net een setje Lollars binnen die ik morgen of overmorgen in een thinline zet, in andere teles van mij zitten Duncan broadcasters en Fender Nocasters dus daar kan ik ze mee vergelijken (in zoverre de teles onderling te vergelijken zijn)

De pickups van de (Japanse thinline met een MJT mahonie body) zijn eigenlijk heel goed dus die Lollars moeten daarin echt wel fantastisch zijn willen ze hun plek verdienen. We moeten streng zijn!

Sinner1980
25 juni 2013, 00:11
Cool! Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Special t of vintage t's?

Pepe
25 juni 2013, 00:32
Gewoon de standaard vintage. De thinline neigt van nature naar wat schel dus dan zou het wat meer midden van de Lollars goed moeten uitpakken. Maar de Japanse pickups zijn echt goed hoor, beetje meer country wrangle dan de rocky Nocasters maar het ontloopt elkaar niet veel.


Kijken of ik een plaatje erbij kan krijgen voor your viewing pleasure.

https://imageshack.com/a/img339/8025/25386737.jpg

Sinner1980
25 juni 2013, 20:40
Nice! Dat is een knapperd zeg.
Ik hoor graag van je of de pickups bevallen. Ik ga ondertussen nog even verder zoeken. Ik ben ook nog tegen een setje antiquities II aangelopen voor € 125,-
Voor zo'n prijs wil ik de gok in principe wel wagen. Even kijken wat ik doe, blijft lastig!

Pepe
27 juni 2013, 02:28
De Japanse pickups er uit, Lollars er in. Ja, dat is een verschil.

Brug:
De Lollars zijn evenwichtiger, complexer en vooral ronder, klasse sound hoor. De Japanse zijn rauwer en feller, meer twang en hebben een prachtige klik in de attack maar daardoor ook wat scheller. De Lollars zijn door het ronde tophoog geen pickups voor een Buchannan tele maar neigen eerder naar een brede J.Page sound.
In eerste instantie miste ik de rauwe twang een beetje maar je krijgt er een prachtige growl ervoor terug. Een Klon op een Blackface amp, die associatie komt bij me naar boven.
Neck:
Een tele thinline kan, door zijn bouw, nogal zompig klinken op de neck en het verschil is hier gewoon groot. Niet de bel sound van mijn '73 tele en ook niet de jazzy neck van de JV, er beetje er tussen in.
Maar geen mud swamp meer. Op een solid tele zal het nog strakker uitpakken lijkt me.

Sinner1980
27 juni 2013, 19:55
Bedankt voor je omschrijving, klinkt goed! Ik heb toch nog even met Don Mare gemaild, kijken wat hij te melden heeft.

Sinner1980
29 juni 2013, 16:02
Don beveelde idd de hayrides aan. Ik kwam echter een setje sd antiquities II tegen op ebay voor een prikkie dus die maar besteld, kon het niet laten!

Orpheo
30 juni 2013, 14:28
Don beveelde idd de hayrides aan. Ik kwam echter een setje sd antiquities II tegen op ebay voor een prikkie dus die maar besteld, kon het niet laten!

en waar blijft de PM om een afspraak te maken wanneer ik ze erin kan zetten? ;)

Sinner1980
30 juni 2013, 15:09
en waar blijft de PM om een afspraak te maken wanneer ik ze erin kan zetten? ;)

Ik heb de pickups naar MJT laten sturen. Zodra alles klaar is komt het bij elkaar verpakt richting NL.

Gisteren was ik bij Piet Visser om mijn strat af te laten stellen. Ik heb hem gevraagd om de tele te assembleren en af te stellen zodra alles binnen is. Er moet ook nog een topkam ingezet worden enz. dus het is best wel wat werk zeg maar. Er bestaat dus een kans dat hij de gitaar geheel assembleert, even kijken hoe het loopt allemaal. Duurt sowieso nog wel even voordat alles hier is, ik gok nog een maand ongeveer.

Orpheo
30 juni 2013, 15:17
Ah ik snap 'm :) in ieder geval: de uitnodiging staat.

Sinner1980
30 juni 2013, 16:02
Ah ik snap 'm :) in ieder geval: de uitnodiging staat.

In ieder geval bedankt Orph!