PDA

View Full Version : extreem ruisende elementen



Elric
10 juni 2013, 20:21
Ik ben nou bezig met het aansluiten van drie elementjes in een strat slagplaat. De brug is een Dimarzio super distortion single coil grote, de middelste is een red velvet en de hals een chopper. Op de site van Dimarzio is niet echt een goed schema te vinden voor het aansluiten hiervan en ik gebruik daarom het schema van een 54 stratocaster wat in het boek van Melvyn Hiscock staat. Aan zijn kennis twijfel ik niet, maar meer aan de vraag of het combineren van een 54 schema met mijn (kleine) kennis van humbuckers goed te combineren is.

Als ik de slaplaat los aansluit op een versterker op een clean kanaal dan klinkt het redelijk. Het ruist wel maar het valt nog niet heel extreem op. Als ik met een schroevendraaier tik op de elementen reageren ze wel maar het klinkt niet echt goed. De twee humbuckers reageren wel een stuk heftiger dan de red velvet, maar dat lijkt me op zich logisch.

Als ik de slagplaat op mijn probeer gitaartje schroef dan klinkt het of ik hem aan mijn Marshall hang die volle bak op stand 10 staat met overdrive.

De groene en kale draad hang ik samen aan massa, de rode verbind ik met de pluszijde (via de drie standen schakelaar) en de zwarte en witte draad knoop ik aan elkaar. Tussen de linkerpin en de middelste pin op de potmeter heb ik een condensator gesoldeerd om zo nog een beetje ruis te dempen om de brug. Beetje volgens dit idee: http://www.halen.com/images/uploads/wiring-baretta.jpg . Kleurcodes van dit plaatje komen niet overeen maar het gaat om de condensator.

De stand van de schakelaar klopt verder wel met hoe de elementen in de slagplaat zitten dus daarover ben ik vrij zeker. Brug heeft zoals een orginele 54 geen toon regeling, middel en hals wel.

Heeft er iemand een idee hoe het extremen ruisen komt?

Tabula Rasa
10 juni 2013, 20:35
Wordt het minder wanneer je de snaren aanraakt. Als je het brugement selekteert en je tikt met een mesje of schroevendraaier op het halselement... Bhoor je dan wat?

Elric
10 juni 2013, 20:39
Als je een snaar aantikt dan wordt de ruis minder en hoor je wel dat er iets van een powercord ofzo word gespeeld, maar je hoort dan niet waar op de hals het cord zou kunnen zijn. Het is een beetje een vage beschrijving, ik weet het maar ik weet ook niet hoe ik het beter uit zou kunnen leggen....

Tabula Rasa
10 juni 2013, 20:55
Is je aarding goed? Een schone nette lijn van massa naar output zonder allerlei knopen en lussen? Dus niet van potmeter naar potmeter en ook nogeens de slagplaat geaard etc?

koppel eens 2 van de 3 elementen helemaal los en zoek de oorzaak eens stap voor stap op.

oigun
11 juni 2013, 20:21
plus en min omgedraaid aan de output?

Tabula Rasa
11 juni 2013, 20:59
plus en min omgedraaid aan de output?

Oh, da´s ook een leuke misser. Had ik bij die groene strat ook., Heel lang zitten zoeken en meten..... Rookiemistake # 17.

barno
11 juni 2013, 21:31
Oh, da´s ook een leuke misser. Had ik bij die groene strat ook., Heel lang zitten zoeken en meten..... Rookiemistake # 17.

niks rookiemistake, is nl. mijn specialiteit. :)
Ben het nu wat verleerd maar kon er vroeger wat van!

andere klassieker is contacten die tegen de shielding komen ...

Elric
12 juni 2013, 13:04
Tip van Tabula Rasa opgevolgd en ben gewoon de elementen 1 voor 1 weer gaan aansluiten. Ook weer 1 voor 1 getest en het spul werkt. Super bedankt voor de tips van iedereen!

Van het weekend ga ik haar een keer op mijn Fender schroeven. De hals is een 22 fretter dus die zal er wel vanaf moeten om de orginele slagplaat eraf te halen en de nieuwe erop te schroeven.

Tja en wat die klassieker betreft... Ik ben er bang voor dat dat er ook wat mee te maken had.