PDA

View Full Version : Gitaar verkopen via Western Union Money Transfer



Mukkez
10 juni 2013, 12:29
Hoi allen,

Ik heb mijn gitaar te koop staan op Marktplaats en enkele dagen terug kreeg ik een mailtje in het Engels met de vraag wat mijn uiterste prijs was. Ik heb netjes in het Engels geantwoord met mijn uiterste prijs en dat ik mij af vroeg waarom deze persoon in het Engels mailde. Ik heb tevens verteld dat ik geen ervaring heb met verzending van gitaren naar het buitenland. De persoon antwoordde daarop met de vraag wat mijn PayPal emailadres was en dat hij het geld meteen zou overmaken. Nadat ik hem mijn Paypal emailadres had gemaild, kreeg ik een bedrag gestort + 500 euro extra. Vervolgens kreeg ik een mail met de vraag of ik dat bedrag via WUMT wilde overmaken naar een pick up agent uit Turkije. Vervolgens zou er een agent de gitaar komen ophalen.

In mijn enthousiasme heb ik een WU account aangemaakt en ik wilde ook al bijna het geld overmaken. Omdat het mijn eerste keer was dat ik zoiets zou doen en ik nog met allerlei vragen zat (zoals verscheping van de gitaar), heb ik maar even gegoogled op 'gitaar verkopen via WUMT'.
Toen kwam ik echter uit op allerlei oplichtingszaken. WUMT zegt zelf ook dat ze niet bedoeld zijn voor internationale transacties voor onbekenden. Ik realiseerde me dat de persoon mijn vragen niet beantwoorde en wel erg to the point was.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Ik wil mijn gitaar graag verkopen, maar liever aan iemand uit Nederland die 'm hier komt ophalen.

Alle oplichtingszaken betreffen aankopen. Mensen maken geld over, dat wordt opgehaald, maar het pakketje wordt niet verzonden. Hier is het andersom. Deze persoon heeft het geld al overgemaakt (de persoon heeft het naar Paypal overgemaakt, maar het staat nog niet op mijn rekening). Ik moet echter eerst nog verzendkosten overmaken en vervolgens kan ik het geld 'downloaden' en dan wordt mijn gitaar opgehaald (denk ik).
Wat zou de gedachte zijn achter een eventuele oplichting? Ik maak die 500 euro van mijn eigen bankrekening over en zij trekken de aanschafwaarde weer terug? Vervolgens verzend ik de gitaar niet en ze hebben 500 euro buit gemaakt?

:dontgeti: Ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet. *naïef*

MarkS
10 juni 2013, 12:43
NIET DOEN!
Zij betalen met een ongedekte cheque. Jij verstuurt de gitaar.
De bank vordert geld van jouw rekening terug ivm ongedekte cheque, jij gitaar kwijt + bedrag + 500 euro extra.

En de kans is eveneens aanwezig dat er helemaal geen betaling naar Paypal is gedaan, en hij jou 500 uit de zak wilt kloppen.

Mukkez
10 juni 2013, 12:49
Zowel Marktplaats als Western Union geven aan geen handel te doen in dit soort gevallen. Aan de andere kant leek Paypal me wel betrouwbaar. Ik kap er inderdaad maar mee. Pff, rare ervaring dit.

Mukkez
10 juni 2013, 13:27
Nu heb ik een boze meneer aan de andere kant van de lijn die beweert dat ik hem heb bestolen. Verder snap ik niet veel van zijn mail.
Ik neem aan dat hij zijn (al dan niet neppe) overboeking terug kan halen?


It is very disgusting .. It seems to me that you stole, and I will tell the police because I feel now .. scam I made the payment to your account and the money is debited from the account .. paypal or send me an email that you have contacts with the confirmation and notification that the payment was made .. Do not copy me, because I will contact site.... the need for punishment

MarkS
10 juni 2013, 13:55
Loze dreigementen. Tuurlijk kan hij zijn (vermeende) overboeking terughalen.

Ike57
10 juni 2013, 14:27
Hoi allen,
Alle oplichtingszaken betreffen aankopen. Mensen maken geld over, dat wordt opgehaald, maar het pakketje wordt niet verzonden. Hier is het andersom. Deze persoon heeft het geld al overgemaakt (de persoon heeft het naar Paypal overgemaakt, maar het staat nog niet op mijn rekening). Ik moet echter eerst nog verzendkosten overmaken en vervolgens kan ik het geld 'downloaden' en dan wordt mijn gitaar opgehaald (denk ik).
Wat zou de gedachte zijn achter een eventuele oplichting? Ik maak die 500 euro van mijn eigen bankrekening over en zij trekken de aanschafwaarde weer terug? Vervolgens verzend ik de gitaar niet en ze hebben 500 euro buit gemaakt?

:dontgeti: Ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet. *naïef*

Dit is een veel gebruikte scam. Het is dus niet altijd alleen de koper die wordt belazerd maar, zoals in dit geval, ook de verkoper.

Hier vind je voorbeelden van dezelfde scam:

https://www.paypal-community.com/t5/Fraud-phishing-and-spoof-Archive/Is-this-a-scam-Someone-wants-to-pay-me-for-an-item-I-am-selling/td-p/186498

https://www.paypal-community.com/t5/Fraud-phishing-and-spoof-Archive/western-union-scam/td-p/230868

Mukkez
10 juni 2013, 14:50
Oké bedankt allen. Veel geleerd vandaag.
Ik heb de persoon gemaild en gezegd dat ik het recht heb om de deal te cancelen nadat ik de info verder heb bekeken. Daarnaast heb ik hem verteld dat ik niemand besteel, omdat hij zijn vermeende overboeking weer terug kan halen. Ik heb nu niks meer gehoord en ik hoop dat dat zo blijft.

MarkS
10 juni 2013, 15:03
En verdere correspondentie zou ik verder ook gewoon negeren.

barno
10 juni 2013, 15:08
of gewoon ff vragen naar alle mogelijke persoonlijke gegevens zodat je een en ander kan checken met je advocaten en je bent er meteen vanaf.

Mukkez
12 juni 2013, 22:29
Net wederom een fantastische reactie in mijn mailbox gevonden:


Hello,

Wij hebben uw advertentie bekeken en het is onderling overeengekomen dat mijn man en ik besloten we om het te kopen.
Ik woonachtig in Amsterdam, maar momenteel gaat met mijn man voor zakelijke redenen, gaan we in een maand.
Mijn manager noemt me direct geld om voor al mijn transacties omdat het sneller en veiliger in deze dag en leeftijd.
Over de betaling zodra ik uw contact, ik overdracht en ik zal de referenties doorsturen zodat u kunt gaan naar uw lokale postkantoor liquide middelen in contanten.
Als je eenmaal hebt de fondsen zullen ontvangen, zijn we een datum voor een afspraak bij u thuis voor herstel regelen.
Dit is een verkoop en moet je verschillende applicaties Daarom willen wij jullie allemaal naar de verkoop te blokkeren op ons niveau.
Na dat als er geen bezwaar, zou ik graag uw contactgegevens:

-Naam en achternaam
Adres-complete behuizing
-Uw vaste prijs
-Identity Card indien mogelijk
-Verschillende telefonische contacten (om toe te treden zodra de overdracht is gedaan)

Ik hoop dat ik rekenen op uw goede trouw, omdat je het geld hebt voor herstel.
Al met al, ik blijf tot uw beschikking voor verdere informatie.

Harte.

Mevrouw Emilie Darrot

Marbles
12 juni 2013, 22:40
Doen!!!!!!


(ik snap er geen hout van wat ze zeggen :???: )

MarkS
12 juni 2013, 23:14
Geen touw aan vast te knopen idd.

BamBuFan1
13 juni 2013, 00:19
Google Translate heeft helaas geen instelling voor Afrengels naar Nederlands...

Hello,

We have viewed your ad and it is mutually agreed that my husband and I we decided to buy it.
I live in Amsterdam, but currently going with my husband for business reasons, we go in a month.
My manager called me directly for money to all my transactions because it's faster and safer in this day and age.
About the payment as soon as I have your contact, I transfer and I will forward the credentials so you can go to your local post office cash in cash.
Once you have the funds are received, we have a date for an appointment at your home arrange for recovery.
This is a sale and you need several applications is why we want all of you to block our level. To the sale
After that if there is no objection, I would like your contact details:

-Name and surname
Address complete housing
Your fixed-price
-Identity Card if possible
-Several telephone contacts (to join as soon as the transfer is done)

I hope I can count on your good faith, because you have the money for recovery.
All in all, I remain at your disposal for further information.

Harte.

Mrs. Emilie Darrot

Ruudj
15 juni 2013, 09:47
Die dreigementen geven voor mijn al aan dat het hier puur om oplichting gaat
Als het dreigt te mislukken gaan ze over op dreigen, dreigen, dreigen
Is pure BLUF ; een poging je te manipuleren
Stelletje valse honden :stop:

bugrider
15 juni 2013, 12:08
Heb ook een soortgelijk voorval meegemaakt.
Ik moest eerst 500€ storten via W U, dan konden zij het bedrag + de prijs van de gitaar op paypal storten.
Heb zelfs contact gehad met paypal en zij hebben dit onderzocht maar de resultaten mogen ze niet vrijgeven.
Toen de "koper" begon te dreigen met politie en dergelijke, heb ik simpel geantwoord, doe maar en dat ik dat ook al gedaan had en paypal ook verwittigd had.
Toen ineens niets meer gehoord.

Mukkez
16 juni 2013, 14:29
Ik heb sinds mijn laatste mail (zie vorige posts) ook niks meer gehoord. Gelukkig.

7ender
16 juni 2013, 22:59
het is gewoon goedkope ZWENDEL ,......en het betreft altijd tering-nigerianen die zich hier mee bezig houden ,.....
....altijd een lul-verhaal vooraf ,....western union bank ,......fee's......

klootzakken zijn 't.


Oud-commisaris Eric Nordholt van Amsterdam waarschuwde 20 jaar geleden al openlijk op TV voor deze bevolkings-groep , die zich percentueel bekeken overdadig veel met criminaliteit bezig hield.

Vandaag de dag ( omdat nu vrijwel iedereen thuis gecomputeriseerd is ) , krijgen we uit die hoek te maken met zwendel via de computer ,....en zijn er TV-spotjes om de mensen te waarschuwen ,...waarin 't vrij vertaald : "hengelen" wordt genoemd. :D

En dat is wat er gebeurd , niet zelden gewoon bijv. vanuit een flat in de Bijlmer ,....de hele dag door ,...en zo nu en dan hebben ze weer 'ns "beet".

Dit beschouwen ze gewoon als " werk "



http://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeriaanse_oplichting