PDA

View Full Version : halshumbucker in Tele



humbucker
10 juni 2013, 10:45
Hey,

Ik speel met het idee om een humbucker in de hals positie te zetten op m'n tele. Het gaat om een MIM 60ies tele met alder body - palo escrito top, maple nek, rosewood toets. Momenteel heb ik er een set nocaster elementen inzitten, maar ik vind dat het halselement wat ballen mist. Het brugelement vind ik wel echt top. Momenteel gebruik ik deze gitaar niet voor de band omwille van die wat "platte" nekpup sound. Vandaar dat ik dacht aan een nekhumbucker om de boel wat op te krikken. We spelen muziek van QOTSA, BRMC, The Raconteurs, Foo Fighters, Arctic Monkeys etc.. Vrij uiteenlopend van zware fuzz tot spatje clean.

Kan er iemand mij een humbucker aanraden met een lage output (ik hou van low output elementen), maar wel met genoeg ballen die lekker vettig klinkt icm fuzz en toch ook helder genoeg is voor het cleane werk?

Daarnaast, hoe zit het met de waarde van de pots? Aangezien er een humbucker en een single coil gecombineerd gaan worden?

Kan iemand mij ook een adresje geven rond het limburgse om een humbuckeropening te frezen in m'n gitaar?

PS: Geen P90's aub. De andere gitarist in de band heeft al een tele met P90s en zelf heb ik ook een LP met P90s.

Mr.Fingers
10 juni 2013, 11:04
Ik zou gewoon een PAF-kloon nemen. En pots zou ik gewoon op de 250K houden (anders gaat je brugelement TE fel worden). Als het goed genoeg is voor Robbie Robertson (http://images.wolfgangsvault.com/robbie-robertson/fine-art-print/memorabilia/JSP0134-04-09A-FP.jpg), is het goed genoeg voor jou!

(nutteloos weetje: die 1966 "Maple Cap" Telecaster is de zwarte die Dylan gebruikte tijdens de befaamde JUDAS-tour van 1966, en is degene die Robertson gebruikt bij de aflevering van "Classic Albums (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=XW7Z2bOJfmE#t=2431s)", maar dit geheel terzijde)

humbucker
10 juni 2013, 11:16
Fingers, gij weet teveel nutteloze zaken ;). Merci daarvoor!

SD '59 (http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/vintage-output/59_model_sh1_an/) is dat iets? Ik ken niks van humbuckers :)

Mr.Bluesbreaker
10 juni 2013, 11:27
De SD 59 is al redelijk hot, probeer eens de Seth Lover als neck HB. Eens gehoord in een G&L Tribute tele, erg goed en gearticuleerd.

Noid
10 juni 2013, 12:55
Ik herken het probleem. Ik heb deze http://www.guitarfetish.com/Vintage-Split-Humbucker-Classic-Fender-Style-Neck-Position_p_826.html eens geprobeerd en ben hier tevreden over. (Heb echter geen rosewood, maar een maple toets). Heb de pots ook op 250 k gehouden.

humbucker
10 juni 2013, 14:09
De SD 59 is al redelijk hot, probeer eens de Seth Lover als neck HB. Eens gehoord in een G&L Tribute tele, erg goed en gearticuleerd.

Thanks, die 55 is precies in het straatje denk ik.


Ik herken het probleem. Ik heb deze http://www.guitarfetish.com/Vintage-Split-Humbucker-Classic-Fender-Style-Neck-Position_p_826.html eens geprobeerd en ben hier tevreden over. (Heb echter geen rosewood, maar een maple toets). Heb de pots ook op 250 k gehouden.

Deze neem ik ook mee! Qua prijs is deze natuurlijk bijna niet te verslaan.. Maar ik wil gerust ietsje meer uitgeven indien nodig :)

humbucker
11 juni 2013, 11:01
De SD 59 is al redelijk hot, probeer eens de Seth Lover als neck HB. Eens gehoord in een G&L Tribute tele, erg goed en gearticuleerd.

Hoe zat het eigenlijk met het volumeverschil tussen de brugpickup en de nekpickup? Weet je dat nog?

humbucker
12 juni 2013, 14:38
Iemand ervaring met Steffsen's humbucker in een tele? Die lijkt me namelijk ook wel interessant!

Mr.Bluesbreaker
18 juni 2013, 16:27
Hoe zat het eigenlijk met het volumeverschil tussen de brugpickup en de nekpickup? Weet je dat nog?

Dat zat wel goed, heb vaker bij een traditionele "donkere" SC neckpu op een Tele dat ik juist de brug te hard vind ivm. de neck. Hier was dat wat beter in balans, sowieso gaat dat bij veel neckhumbuckers op een Tele prima als ze low output zijn.

humbucker
18 juni 2013, 18:06
Ok Thanks!! Ben nu eens aan het kijken waar ik de body kan laten uitfrezen. Iemand een (niet al te duur) adresje hiervoor?

Mr.Fingers
18 juni 2013, 18:13
Onze eigen stijnkenens (die zit in Antwerpen-Stad), al zal Barno dat ook wel kunnen, en die woont dichter in je buurt.

humbucker
18 juni 2013, 23:14
Onze eigen stijnkenens (die zit in Antwerpen-Stad), al zal Barno dat ook wel kunnen, en die woont dichter in je buurt.

Jip, als ik naar Antwerpen moet, moet ik eerst nog een uur over de parking rijden ;). Zal eens checken bij Barno ja! Had ik nog niet aan gedacht!

humbucker
9 juli 2013, 11:49
Heb ondertussen een SD Seth Lover 55 gekocht. Binnenkort de body uitfrezen en installeren. :cheerup:

Lexvandoef
11 juli 2013, 18:57
Top! Ik heb zelf net een Filtertron in mijn tele gepropt in de neckpickup plek. Ik ben er zelf achter gekomen dat een filtertron niet matcht met die 250k pots die er in zitten, wollige deken over de sound ten gevolge... Liep ik een tijdje mee te kutten, ik balen want ik dacht, shit miskoop, toch niet zo vet als gehoopt.

Maar... na wat denken en zoeken de neck pickup losgekoppeld van de tone en volume pot, en dan rechtstreeks naar output in standje 1, jeej! vette open heldere filtertron sound! Blij!

Houd daar dus ff rekening mee als je die humbucker er in propt, ook ff naar de electronica kijken als je in eerste instantie niet gelijk tevreden bent!

humbucker
7 oktober 2013, 23:27
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/IMG_20131007_221115_zpsc95d8bbd.jpg

Ziehier, het resultaat. Seth Lover in de nekpositie, waar ik erg tevreden over ben. De balans is wel nog een beetje zoek, want momenteel is de brugpickup wat te plat tov de nekpickup.Hopelijk is het nog op te lossen door wat met de hoogte te spelen. Anders moet er nog iets anders in de brugpositie komen.

Barno, nog eens bedankt voor het frezen :-)

SBe
8 oktober 2013, 15:47
Mooi man, ik zit hier de laatste tijd ook aan te denken.
Ik heb een Rebelrelic 54 Tele die ik een jaartje geleden heb laten maken, brug klinkt super maar dat nek element mist toch wat ballen.
Vooral omdat ik ook niet om het nummer van gitaar wil switchen lijkt dit mij wel handig.:ok:

Antoon
8 oktober 2013, 23:59
Hoe vind je de middenpositie nu klinken? Die stand was voor mij de reden om een humbucker in een Tele te gaan gebruiken (ook een PAF kloon trouwens)

humbucker
9 oktober 2013, 11:29
Ja, die is lekker hoor.

Een pak beter als voorheen!