PDA

View Full Version : Wat zijn goede Tuners?



obiwanjacobi
10 juni 2013, 09:25
Welke eigenschappen maken een tuner goed (of uitstekend)?
En hoe herken je een goede tuner (als je ze in het wild tegenkomt)?

Ik heb een oude gitaar met tuners waarop staat "Made in W. Germany". Ik probeer te achterhalen of deze tuner van goede kwaliteit zijn of dat ik ze beter kan wisselen voor (wel) goede...

Deze gitaar verloopt lichtjes van stemming. Dezelfde snaren gebruik ik ook op andere gitaren die dat niet hebben dus dan ligt het toch aan de hals of de tuners?

Thanx!

Max-E
18 juni 2013, 01:12
Wat maakt het goed?

-De verhouding, maar dat is ook een beetje smaak gerelateerd.
Grotere verhouding zorgt voor betere precisie, terwijl je wel vele male vaker staat te draaien.(met snaren erop zetten merk je dat wel)

-Het contact dat de basis van de tuner met het hout van je gitaar maakt zorgt voor een betere tone overdracht.


In mijn ervaring merk je pas echt of de tuner goed is, als deze gemonteerd zit op een gitaar. Hij staat dan namelijk op spanning van de snaar.
Heb wel een meegemaakt bij goedkope tuners, dat er veel speling zat, tussen het draaien van het asje en het draaien van het mechaniek zelf, je voelt dan duidelijk geen weerstand.


Over je tuners kan ik niks zeggen, maar ik heb altijd goeie ervaringen gehad met grover en voor gibson types vooral met tonepros!

bedenk wel dat er voor het behouden van stemmingen meerdere factoren zijn, namelijk de nut en je brug.
De brug is een verhaal apart, vooral als je een tremolo hebt, dan kan je wel een dure tremolo erin zetten, maar als het hout te zacht is, zal dit veel te veel mee geven, waardoor je gitaar alsnog ontstemt.

obiwanjacobi
18 juni 2013, 07:37
Interessant!


Het contact dat de basis van de tuner met het hout van je gitaar maakt zorgt voor een betere tone overdracht.

Ik zou verwachten dat dat deel van de snaar niet trilt en dus ook geen tone eigenschappen met zich mee brengt - even afgezien van het feit dat alles dat je aan je gitaar hangt/monteert uiteindelijk de tone beinvloed - minimaal, maar toch.


bedenk wel dat er voor het behouden van stemmingen meerdere factoren zijn, namelijk de nut en je brug.
Het is zo'n strat brug, maar die heb ik vastgezet met een stuk hout er tussen en de schroeven helemaal aangedraaid. De nut is van bot (voor zover ik kan zien).

Op welke maniet heeft de nut eigenlijk invloed op de stemming? Ik heb wel op een andere -zelfbouw- gitaar gemerkt dat de hoogte van de nut bij open accoorden een rol speelt. Die gitaar was niet te stemmen en had last van een aantal problemen tegelijk. Ik heb toen de hals trussrod strakker gezet (minder relief), de nut iets verlaagd en de intonatie opnieuw afgesteld. Nu is hij goed te stemmen en is-ie over de gehele hals zuiver van toon.

Jasper.
18 juni 2013, 10:23
Je gitaarbody/neck is ook geen snaar maar trilt toch ook mee? Alles trilt mee volgens mij met een gitaar en geeft trillingen door.

Kim Wilson
18 juni 2013, 10:34
Ja, maar dat de basis van je tuner onderdeel uitmaakt van de toonoverdracht is wel heel erg ver gezocht (net als de chambered topkammen, kent iemand die nog?). Dat ding hoeft niks anders te doen als je snaar op de juiste spanning houden, en het zou fijn zijn als ie niet rammelt. Maar voor sustain of betere toon moet je het in andere zaken zoeken.

Jasper.
18 juni 2013, 12:11
Ach ja is misschien ook wel zo. Lijkt me ook dat elke tuner juist door die spanning wel goed contact maakt met het hout. Hij word wel ergens tegen het hout gedrukt als hij niet goed vast zit. Dus dat maakt verder ook niet veel uit.

Ach ja, ik speel high gain metal over een JCM900 met een tonesucking wah ertussen. Dus misschien ben ik wel niet de juiste persoon om hierop te reageren.

Hotpepper01
18 juni 2013, 12:54
Ik vind het belangrijk van tuners:

dat ze niet verlopen (uit zichzelf terugdraaien en zo de snaarspanning verlagen worden onder invloed van de snaarspanning)
dat ze soepel draaien
dat de overbrenging goed is gekozen
dat ze spelingsvrij de snaar zowel hoger als lager stemmen
dat ze makkelijk te vinden/te pakken zijn (blind bedienen, ook in het duister)
dat ze visueel goed bij je gitaar passen

Maar misschien is het goed opzetten van de snaren nog wel veel belangrijker dan goede tuners.

HaroldA
18 juni 2013, 13:16
Maar misschien is het goed opzetten van de snaren nog wel veel belangrijker dan goede tuners.

... en een goed uitgesneden topkam.

stijnkenens
18 juni 2013, 13:33
Een tuner kan niet terug draaien:
een wormwiel kan een tandwiel aandraaien, maar een tandwiel kan geen wormwiel in beweging zetten: het blokkeert zichzelf.

Een snaar moet vrij door een topkam kunnen lopen, als het ergens spant, dan verspringt de snaar bij de minste trilling = terug vals.
De hoogte van de topkam is niet alleen van belang bij open snaren, maar zelfs meer van belang bij het fretten van snaren: door een snaar ergens in te drukken verleng je de snaar, dus hoe minder diep je moet drukken, hoe minder verschil in toonhoogte.

Een gitaar kan nooit over heel de hals juist zijn, enkel de open snaar en op de 12, bij een goede afstelbeurt. Bij een bas durf ik wel eens te intoneren op de 7e fret, maar dat hangt van de bassist af !


Goede tuners zijn, voor mij, tuners die niet teveel speling hebben (als je eerst een halve draai moet geven voor de worm het tandwiel aanzet, dan vind ik dat heel vervelend) En ze mogen niet te licht gebouwd zijn: open gear ultra light tuners van sperzel draai je gewoon kapot !

Ik heb ook liever tuners waar ik overal aankan, zodat je het tandwiel terug kan vastzetten op de snaarpost. Gesloten tuners, die je eerst half moet slopen voor je aan de schroef van het tandwiel geraakt zijn zeer vervelend.



s.

HaroldA
18 juni 2013, 13:35
Een tuner kan niet terug draaien:
een wormwiel kan een tandwiel aandraaien, maar een tandwiel kan geen wormwiel in beweging zetten: het blokkeert zichzelf.

Helaas ... ik heb tuners met speling gehad, en meer/minder spanning op de tuners zorgden ervoor dat hij netjes afdraaide. Ik heb ook 1:7 tuners gehad die wel heel erg graag afdraaide, die kon je ook bijna zien bewegen.

stijnkenens
18 juni 2013, 17:21
Dan ligt het waarschijnlijk aan de speling tussen worm en tandwiel, en daarmee heb je direct het verschil tussen goede en slechte tuners.

Het is mechanisch onmogelijk dat een tandwiel een wormwiel in beweging zet !


s.

Ike57
18 juni 2013, 17:40
Dan ligt het waarschijnlijk aan de speling tussen worm en tandwiel, en daarmee heb je direct het verschil tussen goede en slechte tuners.

Het is mechanisch onmogelijk dat een tandwiel een wormwiel in beweging zet !


s.

Klopt, het is inderdaad onmogelijk. Steek bijv een inbussleuteltje in het gat van de post en probeer hem terug te draaien. Lukt niet.

Natuurlijk kan er speling in een tuner zitten maar als de snaar één keer op spanning staat zal ook de invloed van de speling weg zijn. Speling merk je alleen bij het op spanning brengen of bij het weghalen van de spanning.

D3nnis
19 juni 2013, 12:23
Het is mechanisch onmogelijk dat een tandwiel een wormwiel in beweging zet !


Het is zeker wel mogelijk om een worm aan te drijven met het wormwiel, afhankelijk van de spoedhoek van de worm/overbrenging/wrijving, etc.
Alhoewel je zou mogen verwachten dat er bij een stemsleutel over nagedacht is....maar toch...dat zou je van de speling ook kunnen zeggen.

stijnkenens
19 juni 2013, 14:26
Inderdaad, als de tanden op het tandwiel zeer schuin staan, dan zou het eventueel wel kunnen, maar dat is hier niet het geval !



s.

Riny
19 juni 2013, 16:52
Zelf heb ik goede ervaringen met Grover tuners.

Heb ze op diverse gitaren zitten en met de goede keuze van snaren (per gitaar verschillend voor mij) en een goede "vrij- loop" in de topkam(men) zou het niet nodig zijn vaak te stemmen.
Uiteraard controleer ik de stemmingen altijd voor aanvang spelen maar dan is de "afwijking" in stemming nihil.

Verder heeft de omgeving/luchtvochtigheid er ook wel iets mee te maken betreffende het op stemming blijven dus is het niet altijd aan de tuners te verwijten.
Heb ook op een Martin Grover tuners geplaatst en dit bevalt mij een stuk beter dan de "originele" tuners.
Maar ja, wat voor de een goed is wil nog niet zeggen dat dit ook van toepassing is voor een ander.

Verder wil ik nog aangeven dat andere factoren ook een rol mee kunnen spelen in het niet goed op stemming blijven.
Snaren en hout werken nu eenmaal altijd.