PDA

View Full Version : Gitaar top op bas cabinet



wesselrockt
9 juni 2013, 18:38
Hey mede muziekanten,

Ik hoop dat ik hier op de goede plaats zit, en zo niet dan hoor ik het snel:)

Maar ik vroeg me eigenlijk af, of ik een gitaar top (75 watt transistor) op een bas cabinet (1 x 15'', 4 x 10'') aan kan sluiten. Zo ja, wat heeft dat voor invloed op mijn geluid, en en wat kunnen de gevolgen zijn?
Ben benieuwd:)

Wessel

the sure thing
9 juni 2013, 20:02
Ja hoor, kan prima. Geen enkel risico

caliban
9 juni 2013, 20:38
Kan zeker, en je kan er in principe gitaar en bas door spelen dan. Invloed op je geluid, is moeilijk te voorspellen, en afhankelijk van wat je erop aansluit en wat voor amp en cabinet het zijn :).

Plant
9 juni 2013, 23:07
Een 15 inch speaker valt eerder af in het hoog. In combinatie met een wat diepere laagweergave zal het zal wat warmer klinken. Zeker met distortion klinkt het al gauw 'log'.
Wel lekker vet met dropped tunings en de gain op standje metal :p . De mooiste omschrijving die ik hier ooit op het forum tegenkwam is: "het klinkt als een vrachtwagen die een zwerm bijen vervoert".

In de praktijk zie je dan ook bijna geen 15 inch speakers voor gitaar, 10 en 12 inch zijn gebruikelijk. Basspeakers van 10 inch kunnen de lage frequenties van een bas beter verwerken (taaiere conus-ophanging). Je kunt daar prima gitaar over spelen. Andersom, bas over een gitaarspeaker spelen moet je nooit doen.

wesselrockt
10 juni 2013, 07:15
Oké, goed om te weten. Ik zag namelijk op marktplaats een Hughes & Kettner vortex staan (geen idee of het iets is?) en die was helemaal niet zo duur. Ik hebzelf ook al een Trace Elliot Bas top en dus die twee cabinets, alleen mag ik die niet allebei gebruiken in onze repetitie ruimte omdat anders alles kapot dreunt:) dus zat ik te denken om dan een kabinet te gebruiken voor die.vortex voor onze gitarist. Strak plan of juist af te raden?