PDA

View Full Version : Happy new Yesmeester day!



Luke-wannabe
9 juni 2013, 15:26
Ik had de laatste tijd weer eens offset Fender-gas en toen ik deze Squier zag staan dacht ik: laat ik eens gek doen en bieden. Dus ik een vrij lage prijs geboden en toen werd ik zaterdagmiddag gebeld dat ik hem op kon halen. Het was ook maar 20 minuutjes rijden voor mij, dus ik dacht dat ik allicht even kon kijken. Vaak hebben die Squiers vrij dunne halzen en daar houd ik niet zo van.. Het hing dus heel erg van de nek af of ik hem mee zou nemen.
Eenmaal bij de verkoper aangekomen nam ik de gitaar ter handen en had eigenlijk meteen al zoiets van: Ja! Een echte Jazzmaster sound. Een stuk meer dan de Japanse Fender die ik gehad heb. Een veel fijnere gitaar ook dan de Japanse Fender Jaguar die ik een half jaar geleden verkocht heb.
In principe is deze bedoeld als een soort backup voor de Telecaster. Ik had vaak mijn Les Paul mee als backup, maar dat is toch wel een heel groot verschil als je de hele avond op de Telecaster speelt en dan in een keer over gaat op een Les Paul. Dit ligt waarschijnlijk wat dichter bij elkaar. Hij zal ook niet misstaan in mijn Bluesrock/Grungebandje denk ik zo.
Ik heb er nu 011 op gelegd en 'm redelijk buzz vrij gekregen en het is een heel lekkere gitaar! Misschien ooit eens een tune-o-matic erop schroeven, dan ben je er ten minste helemaal vanaf. Maar eerst maar een tijdje zo spelen! Goed. Foto en filmpje:

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/Yesmeester_zpse623991e.jpg (http://s58.photobucket.com/user/RockLeon/media/Yesmeester_zpse623991e.jpg.html)


http://youtu.be/-ABopX0EGiI

caliban
9 juni 2013, 15:50
Vet man, klinkt ook heel fijn. Tune-o-matic erop moet je wel andere posts en thimbles zetten, dat kan boor werk inhouden dus. Wat ik kan aanraden is een staytrem brug, ze maken die ook in correcte 9.5-inch radius, wel een beetje kostelijk.

Staytrem brug kost ongeveer 80 euro.

Luke-wannabe
9 juni 2013, 15:51
Is dat net zo duur als zo'n Mastery? Die zijn echt 200 euro ofzo! Tering!

Mr.Fingers
9 juni 2013, 16:02
Buzz-vrij krijg je hem door hem af te stellen met de brug erg hoog. Wat ik doe als ik weer eens zo'n offset in de handen geduwd krijg is de brugpickup helemaal omhoog schroeven, zodat hij NET niet met de onderkant van het kapje boven de slagplaat uitkomt. En dan de hals shimmen om de actie laag te krijgen. Het zijn niet de gemakkelijkste gitaren om af te stellen, maar eens je een beetje de achterpoortjes kent, kun je wel snel succesvol resultaat hebben zonder onderdelen te moeten vervangen.

Martijn-w
9 juni 2013, 16:56
Toffe gitaar! Jazzy's zijn cool :-)

vulvasonic
9 juni 2013, 19:28
Zeer smakelijk uitziende gitaar, Leon. Niets lekkerder dan voor weinig even een fijn gitaartje scoren en er vervolgens iedereen mee de ballen uit de broek te spelen. Endatteme... :cheerup:

caliban
9 juni 2013, 20:39
Is dat net zo duur als zo'n Mastery? Die zijn echt 200 euro ofzo! Tering!

Net eens gecontroleerd op mijn paypalaccount, zo een brug was 80 euro inclusief verzenden. En ziet er veel mooier uit dan die mastery spullen

Mitch
9 juni 2013, 20:58
Ho ho, als je een beetje van smeedwerk houdt gaat er niets boven mastery :D Maar toegegeven, 't is dat ik er tweedehands aan kon komen, 't is een schep geld. Ik weet niet wat er nu op ligt Leon, maar normaal gesproken zou het met een Mustang brug ook te doen moeten zijn. Met 010-052 was het op de mijne prims trak te krijgen, ik weet niet of dat iets meer druk geeft dan 011-049.
Maar leuke gitaar hoor!

caliban
9 juni 2013, 23:11
Ho ho, als je een beetje van smeedwerk houdt gaat er niets boven mastery :D Maar toegegeven, 't is dat ik er tweedehands aan kon komen, 't is een schep geld. Ik weet niet wat er nu op ligt Leon, maar normaal gesproken zou het met een Mustang brug ook te doen moeten zijn. Met 010-052 was het op de mijne prims trak te krijgen, ik weet niet of dat iets meer druk geeft dan 011-049.
Maar leuke gitaar hoor!
De gewone mustang bruggen hebben 7.25 radius dus is niet helemaal compatibel (heb er op mijn VM Mustang ook een allparts mustang brug op, en het gaat wel hoor, daar niet van, is gewoon niet optimaal).

humbucker
10 juni 2013, 09:27
Lekker!!! Fijn kleurtje ook!

matty
10 juni 2013, 18:33
heel mooi! dat is toch een vintage modified he?

Luke-wannabe
10 juni 2013, 18:39
Thanks! Ik vind hem ook heel mooi!

De brug is wel een beetje huilen. Had hem vandaag mee met een repetitie, maar binnen een uur zijn de zadeltjes al zodanig omlaag gezakt dat de gitaar al mega aanloopt. Eerst even kijken of ik de imbusjes vast kan lijmen om het teruglopen tegen te gaan. Anders neig ik gewoon naar het erop knallen van een tune-o-matic. Lijkt me dat je dan sowieso weet dat je geen teruglopende actie hebt.

@ matty: Ja! Een vintage Modified!

vulvasonic
10 juni 2013, 19:52
Vette domper. Voor mij een goede reden om het kreng uit pure frustratie aan gort te meppen.

Maar ja, als je de brug goed krijgt heb je er toch een geile plank aan. En toch, relatief goedkoop gitaartje, kutbrug waar je niks aan hebt, gedwongen vervanging...., kom je uiteindelijk toch weer in een duurdere prijsklasse.

Hij klinkt trouwens wel lekker hoor. Lekkere, ietwat doffige, plastic attack. Klinkt misschien niet als de beste kwalificatie, maar ik hou daar juist heel erg van. Zeker als je het combineert met jouw stijl van spelen (waar ik zeer van gecharmeerd ben).

Jammer dus. Toch maar een andere brug dan? Vastlijmen lijkt me ook niet alles.

Marbles
10 juni 2013, 21:05
Thanks! Ik vind hem ook heel mooi!

De brug is wel een beetje huilen. Had hem vandaag mee met een repetitie, maar binnen een uur zijn de zadeltjes al zodanig omlaag gezakt dat de gitaar al mega aanloopt. Eerst even kijken of ik de imbusjes vast kan lijmen om het teruglopen tegen te gaan. Anders neig ik gewoon naar het erop knallen van een tune-o-matic. Lijkt me dat je dan sowieso weet dat je geen teruglopende actie hebt.

@ matty: Ja! Een vintage Modified!


Doe gewoon wat de meesten doen (en goedkoopste): Mustangbrug. Volgens mijn zijn jazzmasters nadat de mustang werd geintroduceerd ook standaard uitgerust met deze brug. De brug die je nu hebt... Terwijl ik typ ben je waarschijnlijk al 3 inbusjes kwijt.

Mr.Fingers
10 juni 2013, 21:57
Volgens mijn zijn jazzmasters nadat de mustang werd geintroduceerd ook standaard uitgerust met deze brug.
Nooit, ze hebben altijd de "threaded-saddle" brug behouden, tot het allerlaatste exemplaar.

Mitch
10 juni 2013, 22:48
Beetje nagellak, de mildste loctite of gewoon een beetje houtlijm, dat werkt ook prima en is reversibel.

caliban
10 juni 2013, 23:01
Beetje nagellak, de mildste loctite of gewoon een beetje houtlijm, dat werkt ook prima en is reversibel.

Ja inderdaad, want een tom brug, moet je de gaten van de thimbles iets groter boren.

Luke-wannabe
10 juni 2013, 23:29
Ik ga 'm effe vastlijmen van de week denk ik :)

@ Vulv: Thanks!! Hij heeft inderdaad een heel houterige attack. Dat is echt de jazzmaster sound. Ik vind het wel gaaf.
Tsja, die duurdere prijsklasse.. Dan kom je bij de mexicaanse Classic Player serie uit. Daar heb ik er wel eens een paar van vastgehouden, maar vond ik nooit heel denderend. Daarboven zit nog de Japanse serie. Ik heb vroeger een Jap Jazzmaster gehad toen ik een jaar of 17 was. Was volgens mij wel een ok้ gitaar, maar niet geweldig. De Japanse Jaguar die ik vorig jaar had was helemaal niet fijn. Zwaar, iel qua sound en een naar dunne hals.. Deze klink en speelt een stuk beter! Kan mij die brug dan verrotten!
Eerst proberen om effe vol te blaffen met lijm en anders een setje mustang zadels kopen. Niemand doet me wat!

vulvasonic
11 juni 2013, 00:59
In dat geval ben je met deze gitaar inderdaad al een heel eind op weg. Maar wel doen dan, h่? Ik bedoel, zet die betere brug er tezijnertijd gewoon op en stel het ding af zoals jij het prettig vindt en je hoeft je nergens meer aan te irriteren, want die sound is gewoon goed. En dan doe IK je iig helemaal niks. :D

Je hebt overigens wel weer een weinig GAS bij me aangewakkerd. Ik met een Jazzmaster..., hoe zou dat staan? En dan een burgundy mist met tortoise slagplaat versie. Kan mij het rotten. Wat zeg je? Niet in het huidige aanbod?
Verdomme, Leon. Ik krijg echt jeuk. Ik ga me toch maar eens ori๋nteren op de markt. :D

Blokkie
11 juni 2013, 09:25
Ik ben ook van plan binnenkort zo'n Squier VM te kopen. Moet je de brug dan vervangen door een mustang brug of een jazzmaster brug? Ze zijn allebei voor ongeveer 3 tientjes te krijgen bij Vox Humana. En kan je dat makkelijk zelf doen of is het handiger om hiervoor naar de winkel te gaan? Ik stel mijn gitaren nooit zelf af.

Mr.Fingers
11 juni 2013, 09:41
Oei vulv... "niet in het gamma (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=nitro-burgundy-mist-metallic&action=article&group_id=10000011&aid=2704&lang=NL)" is geen excuus meer hoor!

@Blokkie: een mustang-brug is letterlijk een drop-in replacement, gewoon op de gitaar zetten en klaar.

Luke-wannabe
12 juni 2013, 12:24
En toch vraag ik me af of het wat voor jou is, Mario! Jij moet gewoon een stevige rockplank hebben, denk ik zo. Dat is dit ehm.. Niet!
Als je een gekke gitaar wilt met een andere sound is het wel wat voor je ;)

vulvasonic
12 juni 2013, 13:56
En toch vraag ik me af of het wat voor jou is, Mario! Jij moet gewoon een stevige rockplank hebben, denk ik zo. Dat is dit ehm.. Niet!
Als je een gekke gitaar wilt met een andere sound is het wel wat voor je ;)

Daarom wil ik juist ook iets anders. Ik wil iets voor de kabbelende accoordjes. Iets waarmee ik......., nou weet je, denk aan het gitaarspel van Jeff Buckley op zijn versie van 'Hallelujah'. Ken je die? Jeff speelt het op zijn telecaster, maar ik ben Jeff niet, h่? Ik speel luier en ik laat wat meer ruimtes over en dan is het zo lekker om er de jengelzwengel bij te gebruiken. De Jazzmaster zou dan perfect zijn. En, het lijkt een heel andere wereld wellicht, maar ook een dikke Gretsch zou zich daar prima voor lenen. :)

Voorlopig blijft het nog even bij dromen trouwens.

Luke-wannabe
12 juni 2013, 14:02
Een grets is ook vet!

Luke-wannabe
9 juli 2013, 23:05
Ik heb zojuist de potmeters van deze gitaar vervangen door 250k (zat 1meg in) en ik vind het een positief verschil! Het verschil is subtiel, je bent namelijk van het ice-pick hoog af. De gitaar klinkt over zijn geheel wat warmer en dat vind ik fijn!
Hier een kort instagram filmpje wat jullie eigenlijk niet zo veel zegt waarschijnlijk. Het verschil is nauwelijks hoorbaar.

http://instagram.com/p/bjlKsnlWFW/

(Met m'n nieuwe Vox Delaylab ook!)

http://farm8.staticflickr.com/7339/9151701518_5731a16953_z.jpg

Mitch
10 juli 2013, 10:37
Afhankelijk van de kwaliteit van de pot kan het een subtiel verschil of een hemelsbreed verschil zijn. In mijn voormalige JM was het verschil dat ze niet meer per se op 8 hoefden te staan omdat het daarboven te schel en daaronder te dof was. Da's toch wel erg prettig...

FruscianteFan
10 juli 2013, 12:03
in mijn Jag (met Jazzmaster pickup in de brug) zit een 500K potmeter met daarbij nog een 50K weerstand naar een condensator (ipv tonepot). Dat maakt van een veel te schelle en nasale gitaar een heerlijk warme (maar nog steeds niet doffe), levendige gitaar...

caliban
10 juli 2013, 13:21
In mijn J Mascis jazzmaster zitten avri pickups, en de stock 1M-pots. Tonepot op 10 kan dan wel schel klinken, maar ik probeer mijn amp daarnaar in te stellen dan. En je kan je tonepot nog altijd een beetje dichtdraaien, maar ik vind het wel wennen. Op zich de aard van het beestje :)...

FruscianteFan
10 juli 2013, 13:50
In mijn J Mascis jazzmaster zitten avri pickups, en de stock 1M-pots. Tonepot op 10 kan dan wel schel klinken, maar ik probeer mijn amp daarnaar in te stellen dan. En je kan je tonepot nog altijd een beetje dichtdraaien, maar ik vind het wel wennen. Op zich de aard van het beestje :)...
Dat heb ik ook heel lang zo gedaan. Begon met de treble op mijn Blues Junior zo goed als dicht. Lekker warm, clean, maar met overdrive merkte ik toch al snel dat je echt behoorlijk wat treble in je amp moet hebben voor een vol, open geluid.

Vervolgens heb ik inderdaad geprobeerd de tonepot van het lead circuit wat dicht te draaien. Echter, zelfs als je die tone matcht met de tone (open) van het ritme circuit, merkte ik heel duidelijk dat het lead circuit veel vlakker ging klinken. Vandaar dat ik uiteindelijk heb gekozen voor mijn oplossing, te meer omdat ik de tonepot nooit gebruik (juist vanwege het verschil dat ik eerder heb ervaren).

Luke-wannabe
10 juli 2013, 17:44
Afhankelijk van de kwaliteit van de pot kan het een subtiel verschil of een hemelsbreed verschil zijn. In mijn voormalige JM was het verschil dat ze niet meer per se op 8 hoefden te staan omdat het daarboven te schel en daaronder te dof was. Da's toch wel erg prettig...
Er zit nu CTS in! Fabrieksaf zitten er van die kleine Alpha's in. Werden ook heel dof bij het afdraaien van het volume.. Niet fijn! Hier ben ik tevreden mee!

FruscianteFan
10 juli 2013, 17:49
Zijn die CTS niet no-load als ze helemaal openstaan?

Luke-wannabe
10 juli 2013, 21:28
Wat is dat? Geen idee!

FruscianteFan
10 juli 2013, 22:06
Wat is dat? Geen idee!
Pots die een oneindige weerstand hebben (en dus geen enkel hoog van je pup afsnoepen) wanneer ze open staan, maar ik kan me keihard vergissen hoor.

Dweezman
10 juli 2013, 22:49
Offset Fenders. Vind d'r niks an.

Luke-wannabe
11 juli 2013, 00:51
:seriousf: Ik eigenlijk ook niet.. ;)